Zarządzenie gabinetem – czyli kto tu jest szefem

blank

Być może nie myślisz o swoim gabinecie jak o biznesie, ale nie zmienia to faktu, że nim jest. Dlatego, jeśli zależy Ci na jego rozwoju, potrzebujesz również wiedzy na temat zarządzania firmą. Przeczytaj i sprawdź, jak planować, zarządzać i delegować, aby Twój gabinet się rozwijał.

Klątwa młodych przedsiębiorców –  czy wiesz, co to takiego? Jeśli nie, to koniecznie czytaj dalej, bo może dotyczyć również Ciebie!

  • Masz wiele pomysłów na minutę i problem z określeniem kierunku działania?
  • Chcesz podejmować mnóstwo aktywności na raz, aby rozwijać swój gabinet?
  • Z każdej strony atakują Cię informacje o tym, jakie działania marketingowe potrzebujesz jeszcze podjąć?
Młodzi przedsiębiorcy

Jednym słowem – nadmiar, nadmiar, nadmiar! To właśnie wspomniana klątwa.

Z taką sytuacją boryka się wiele osób zakładających własną działalność. Otwierając firmę mają w sobie mnóstwo energii, pomysłów, siłę i motywację do działania, ale często brakuje im planu. I choć, być może, niektórym z nich udaje się docierać do celu, jednak z pewnością nie jest to najlepsza droga.

Planowanie, czyli włącz nawigację!

Odpowiednio opracowany plan działania firmy jest jak nawigacja dla kierowcy, wprawdzie nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji na drodze, ale wiesz, którędy potrzebujesz podążać do celu.

Jeśli klątwa nadmiaru, to również Twój problem, oto co możesz zrobić, aby przestała nad Tobą „ciążyć”:

  • weź kartkę lub włącz komputer i spisz wszystkie pomysły na rozwój gabinetu przychodzące Ci do głowy, które chcesz zrealizować
  • spróbuj oszacować, jakie kwoty może Ci przynieść każdy z nich i wpisz je obok
  • do każdego pomysłu dopisz, ile czasu potrzebujesz na jego realizację
  • wybierz spośród nich 5 takich, które możesz wykonać w jak najkrótszym czasie, i które przyniosą Ci szybki zysk
  • określ kolejność ich wykonania
  • wydrukuj listę, jeśli tworzysz ją na komputerze i powieś sobie na widoku
Psycholog spisujący plany rozwoju gabinetu

Gdy poczujesz, że „klątwa” znowu zaczyna Cię „atakować”, a w Twojej głowie rodzi się zbyt wiele pomysłów, spójrz na kartkę i pomyśle, co jest Twoim priorytetem. Oczywiście przychodzące do głowy pomysły zawsze warto spisać. Kto wie, może za jakiś czas przejdą na listę „do realizacji”?

Zarządzanie pomysłami w praktyce

Jeśli zastanawiasz się, jak planować, aby realizować cele, oto kilka wskazówek, których udziela w książce „Biblia e-biznesu” Piotr Motyl:

  • każde zaplanowane zadanie rozłóż na małe kroki/etapy
  • wypisz sobie, jakie kolejno działania musisz podjąć, aby je zrealizować
  • pamiętaj o tym, że w działaniu ważne są cierpliwość i wytrwałość, a małe kroki również zbliżają Cię do celu, na działania na większą skalę przyjdzie czas

„Nieważne jak wolno stawiasz kroki, ważne byś nie zatrzymał się w drodze”.

Konfucjusz

Po wypisaniu wszystkich czynności i określeniu ile czasu potrzebujesz na ich realizację, umieść je w swoim kalendarzu. Pewnie poniższe zasady dobrego planowania nie są Ci obce, ale warto je sobie raz na jakiś czas przypomnieć:

  • pamiętaj o tym, aby nie piętrzyć zadań w jednym dniu, ale równomiernie je rozłożyć, aby były możliwe do wykonania
  • dyscyplina i systematyczność działają lepiej, gdy wiesz, co dokładnie potrzebujesz zrobić, kiedy i w jakim czasie
  • wyrabiając w sobie nawyk planowania przekonasz się, że osiąganie celów jest możliwe
  • codziennie wieczorem zajrzyj do swojego tygodniowego planu i wypisz zadania i czynności, które chcesz wykonać następnego dnia, ustal ramy czasowe dodając do nich pewien zapas
  • jeśli w danym dniu nie uda ci się zrealizować jakiegoś celu, zrób to w kolejnym
  • działając regularnie, według planu, tworzysz nawyki, które pomogą Ci osiągnąć oczekiwane efekty

„Motywacja jest tym, co pozwala Ci zacząć. Nawyk jest tym, co pozwala Ci wytrwać”.
Jim Ryun

Delegowanie zadań w gabinecie psychologicznym

A jeśli czujesz, że samodzielnie trudno ogarnąć Ci wszystkie Twoje plany, być może pora poszukać wsparcia? Nawet, jeśli masz dużą wiedzę i potrafisz zrobić wiele rzeczy samodzielnie wszystkie Twoje działania wymagają czasu. A przecież nawet najlepsi korzystają ze wsparcia, aby realizować swoje cele.

Delegowanie to niezwykle ważny element biznesu, którego warto się nauczyć. Jest ono podstawą skutecznego zarządzania firmą.

Psychoterapeuta zarządzający prywatną praktyką psychologiczną

 
Może pora zatrudnić wirtualną asystentkę na godziny, która ogarnie formalności lub osobę do prowadzenia fanpage’a na Facebooku czy LinkedIn?

Według stanu na czerwiec 2018 r. Facebook miał 1,47 miliarda aktywnych użytkowników dziennie i 2,23 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie.* LinkedIn to natomiast największa sieć społeczności zawodowej na świecie. Liczy ponad 546 milionów użytkowników z około 200 krajów.** Więcej na temat LinkedIn przeczytasz tutaj.

A może potrzebujesz copywritera, który napisze teksty na Twój blog, a Ty jedynie sprawdzisz je pod względem merytorycznym? Korzystanie ze wsparcia innych to ogromna oszczędność czasu, który możesz przeznaczyć na inne ważne zadania.

Jeśli nie rozwijasz umiejętności delegowania, nie możesz w pełni skupić się na tym, co dla Ciebie najważniejsze, czyli niesieniu pomocy swoim klientom. Tym samym Twój gabinet wolniej się rozwija.

Zastanawiasz się od czego zacząć delegowanie? Oto, co mówi na ten temat „Biblia e-biznesu”:

  • poznaj możliwości płynące z delegowania
  • kieruj się otwartością i zaufaj, że ktoś może Ci pomóc
  • szukaj wokół siebie liderów, osób, które wesprą Twoje działania
  • motywuj pracowników powierzając im kolejne, nowe zadania
  • określ zasady dotyczące informowania Cię, przez pracowników, o stopniu realizacji zadań i sprawdzaj je
  • nie unikaj wglądu w działania pracowników, oni potrzebują szefa
Czysta kartka papieru

Prowadzenie własnego gabinetu to zajęcie z pewnością czasochłonne. Czujesz, że piętrzą się Twoje zadania i obowiązki i przestajesz ogarniać sytuację? Sprawdź, jak działają u Ciebie trzy wspomniane wyżej elementy – planowanie, zarządzanie i delegowanie. A gdy już uporządkujesz te obszary, wtedy możesz skupić się na tym, co daje Ci największą satysfakcję – pomocy innym.

Nowy rok to dobry moment na zmiany również organizacyjne. Dlatego życzę Ci wielu sukcesów na tym polu. Jeśli artykuł jest dla Ciebie przydatny, będzie mi bardzo miło, jeżeli napiszesz kilka słów w komentarzu i udostępnisz go u siebie.

Wpis powstał na podstawie artykułu Piotra Motyla opublikowanego w pracy zbiorowej pt. „Biblia e-biznesu 2”, którą Ci gorąco polecam.

* https://www.hubspot.com/marketing-statistics

** https://about.linkedin.com/pl-pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    blank