Wpis gościnny: Co zamiast konta na Znanym Lekarzu?

Stawiasz pierwsze kroki w swoim prywatnym gabinecie psychologicznym lub zaczynasz interesować się tematem promocji w Internecie? Każdy, kto pracuje jako psycholog lub psychoterapeuta chciałby mieć wypełniony grafik i nigdy nie przejmować się zdobywaniem nowych pacjentów. Jest to jak najbardziej możliwe, jednak pracuje się na to latami, budując swoją markę osobistą. Mogą w tym pomóc różne gotowe narzędzia do promocji w Internecie.

Jak budować swoją markę osobistą jako psycholog / psychoterapeuta?

Budując swoją obecność w Internecie mamy do wyboru różne kanały, z których możemy skorzystać. Są to m.in.

  • Profil w social mediach, np. Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn
  • Wizytówka na serwisach skierowanych do osób poszukujących psychologów i psychoterapeutów, np. TwójPsycholog, ZnanyLekarz
  • Własna strona Internetowa

Każdy z tych kanałów daje inne możliwości, dlatego najlepiej jest korzystać ze wszystkich jednocześnie. Mając profil w social mediach i tworząc dobrej jakości, angażujące treści, zbudujemy wokół siebie społeczność osób zainteresowanych tematem psychologii, wzmocnimy swój autorytet jako eksperta oraz przyciągniemy nowe osoby, które wcześniej o nas nie słyszały. To jednak nie wystarczy, bo żeby przekuć to na umówione wizyty i nowych pacjentów, musimy kierować ich do miejsca, w którym można łatwo znaleźć o nas więcej informacji i umówić wizytę. W tym pomaga własna strona internetowa oraz wizytówka na platformach łączących pacjentów ze specjalistami zdrowia psychicznego. Mając profil na platformie takiej jak TwójPsycholog lub ZnanyLekarz, zyskujemy nie tylko dodatkowe miejsce zdobywania nowych pacjentów, ale także dostęp do systemu, który pozwala nam efektywniej zarządzać pracą swojego gabinetu.

Bardzo ważną częścią takich platform są proste kalendarze, pozwalające pacjentom szybko umówić do Ciebie wizytę. Już od dawna żyjemy w czasach, kiedy wszystko załatwia się przez Internet. Większość ludzi nie lubi dzwonić czy pisać maili i oczekiwać na odpowiedź, jeśli alternatywnym rozwiązaniem jest szybka rejestracja online. Dlatego korzystanie z internetowych narzędzi do rezerwowania konsultacji i sesji psychoterapeutycznych jest niezbędne, jeśli nie chcesz tracić klientów, którzy zniechęcą się brakiem takiej możliwości. Np. jedno z badań dotyczących systemów rezerwacji wykazało, że aż 50% osób woli rezerwować usługę internetowo, niż przez telefon. Systemy rezerwacji online działają też na naszą korzyść, bo zmniejszają czas potrzebny na odpisywanie na wiadomości i oddzwanianie do klientów w celu znalezienia dla nich dogodnego terminu.

Zaletą takich kalendarzy jest też to, że możesz łatwo podpiąć je pod swoją stronę Internetową. Nawet mając wizytówkę na wybranym portalu dla specjalistów, warto zbudować swoją stronę WWW. Jest to bardzo proste i nie musisz zatrudniać do tego żadnego programisty. Wystarczy skorzystać z narzędzi typu WIX, WordPress czy Squarespace, które umożliwiają tworzenie stron internetowych bez znajomości języków programowania i łatwe zarządzanie treścią strony.
Dlaczego warto posiadać swoją stronę internetową? Ponieważ tylko ona daje nam możliwość publikowania tam swoich artykułów, zbudowania brandingu opartego o naszą markę osobistą, a przede wszystkim skorzystania z potęgi SEO (pozycjonowania w wynikach Google) i marketingu z użyciem Google Ads. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym nagraniu z webinaru o marketingu internetowym dla psychologów i psychoterapeutów.

Zarządzanie gabinetem psychologicznym – codzienne wyzwania

Jeśli prowadzisz już swój gabinet psychologiczny, zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, ile czasu zajmuje praca operacyjna. Choć przechodząc na swoją działalność, chcielibyśmy wierzyć, że skupimy się przede wszystkim na pracy z pacjentami, zawsze okazuje się, że oprócz tego mamy jeszcze mnóstwo innych zadań, takich jak:

  • Umawianie i przekładanie wizyt, aktualizowanie kalendarza
  • Przypominanie pacjentom o umówionych wizytach
  • Pilnowanie płatności, zapisywanie opłaconych i nieopłaconych sesji, rozliczanie faktur, monitorowanie przychodów
  • Odpisywanie na maile i SMSy
  • … i wiele innych.

Zadania te mogą pochłonąć dużo naszego czasu, szczególnie jeśli wszystko robimy z użyciem metod „tradycyjnych”, jak kalendarz papierowy i samodzielne pisanie wszystkich wiadomości do pacjentów.

Na szczęście wiele z tych zadań możemy zautomatyzować lub uprościć. Zrobimy to dzięki dedykowanym narzędziom do zarządzania pracą gabinetu psychologicznego lub lekarskiego. Umożliwiają one bezpieczne przechowywanie wszystkich informacji „w chmurze” (czyli po prostu w Internecie), dzięki czemu mamy do nich dostęp z każdego miejsca i każdego urządzenia. Oferują także funkcjonalności dostosowane do codziennej pracy psychologów i lekarzy, zaoszczędzając dużo czasu na zadaniach, które inaczej musielibyśmy wykonywać samodzielnie, jak np. wysyłanie przypomnień o wizytach do pacjentów.

Z jakich narzędzi do zarządzania pracą gabinetu skorzystać?

Jednym z popularnych rozwiązań, chętnie wybieranych przez lekarzy, jest portal ZnanyLekarz. Jednak jako monopolista i platforma ogólnomedyczna, często skupiająca się na prywatnych praktykach lekarskich, może być nie tylko dla wielu osób drogim rozwiązaniem, ale także nie kojarzyć się z takimi usługami jak konsultacje psychologiczne czy psychoterapia

Na szczęście coraz częściej powstają platformy skupione wyłącznie na branży psychologicznej i dopasowane do specyfiki pracy oraz potrzeb psychologów/psychoterapeutów. Takim portalem jest na przykład TwójPsycholog.

TwójPsycholog to platforma umożliwiająca osobom poszukującym usług psychologicznych i psychoterapeutycznych na umówienie wizyty do sprawdzonych specjalistów zdrowia psychicznego. Portal połączony jest także z rozbudowanym narzędziem dedykowanym prywatnym gabinetom i ośrodkom psychologicznym.

Zakładając konto, zyskujemy dwie najważniejsze dla każdego, kto prowadzi swój gabinet korzyści: miejsce do pozyskiwania nowych klientów oraz narzędzie do efektywniejszej organizacji pracy gabinetu.

Portal TwójPsycholog powstał w 2020 roku. Jego misją jest zapewnić osobom poszukującym pomocy psychologicznej (w swojej okolicy lub online) jedno miejsce, w którym mogłyby znaleźć zaufanych psychologów i psychoterapeutów, otrzymać pomoc w wybraniu specjalisty, bez stresu umówić wizytę i dowiedzieć się więcej o psychoterapii i zdrowiu psychicznym.

Obecnie platforma zrzesza ponad 1000 psychologów i psychoterapeutów z całej Polski. Jej celem jest skrócić czas dotarcia do pomocy psychologicznej, co realizuje między innymi dzięki autorskiemu Formularzowi Doboru Specjalisty, który na podstawie maksymalnie kilkunastu pytań pozwala zarekomendować pacjentowi najbardziej pasujących specjalistów i nurt psychoterapeutyczny (w przypadku psychoterapii). Pytanie „Jak wybrać specjalistę” jest jednym z najczęstszych, które zadają sobie osoby poszukujące wsparcia psychologa, co czasami prowadzi do rezygnacji z umówienia wizyty ze względu na brak umiejętności podjęcia takiej decyzji. Pomoc w wyborze specjalisty przyspiesza i ułatwia ten proces decyzyjny. Dodatkowo psycholog zyskuje pacjentów, którzy są przekonani, że to właśnie on może im pomóc najlepiej.

Oprócz wizytówki na platformie skierowanej do nowych klientów psycholog/psychoterapeuta może także skorzystać z programu do sprawniejszego zarządzania pracą swojego gabinetu lub ośrodka. Program umożliwia:

  • korzystanie z kalendarza wizyt, na których widoczne są wizyty umówione przez portal, a także te dodane ręcznie dla klientów pozyskanych z innych źródeł lub stałych pacjentów,
  • łatwy dostęp do listy wszystkich swoich klientów, ich danych kontaktowych i historii wizyt,
  • szybkie płatności za wizytę bezpośrednio na konto specjalisty, generowanie linków do płatności i monitorowanie nieopłaconych wizyt,
  • automatyczną wysyłkę SMS z przypomnieniami o wizycie, z możliwością personalizacji tekstu wiadomości,
  • pełna elastyczność w dodawaniu gabinetów, cenników i grafiku,
  • korzystanie ze zintegrowanego, bezpiecznego komunikatora wideo dla wizyt online bez konieczności wysyłania klientom linków do spotkania,
  • dodatkowe płatne współprace pozwalające zwiększyć liczbę klientów (np. konsultacje psychologiczne dla pracowników firm).

Terapia online czy stacjonarnie – co preferują klienci?

Jedną z ważnych decyzji, które trzeba podjąć, świadcząc usługi w ramach swojej działalności, jest to, czy oferujemy konsultacje stacjonarne, czy także online. Ograniczenia związane z pandemią, lęk przed zarażeniem, przejście na tryb pracy home office spowodowały, że wiele osób zmieniło swój styl życia i zaczęło dużo częściej korzystać z usług przez Internet (np. zakupy internetowe, telekonsultacje medyczne).

Możliwość umówienia wizyt online jest ważna nie tylko dla osób, które chcą zaoszczędzić czas związany z dojazdami. Otwiera ona także szerszy dostęp do pomocy psychologicznej dla osób z mniejszych miejscowości, gdzie brakuje specjalistów zdrowia psychicznego, osób mieszkających za granicą oraz osób niepełnosprawnych lub chorych. Na portalu TwójPsycholog aż 69% rezerwowanych wizyt to wizyty online.

Jeśli przed rozpoczęciem oferowania konsultacji online hamuje nas obawa związana z mniejszą skutecznością takich spotkań, na szczęście możemy rozwiać te obawy, opierając się o najnowsze badania, które wskazują, że terapia online jest tak samo skuteczna, jak terapia stacjonarna.

Ważną częścią konsultacji online jest sprawna organizacja takich spotkań. Problemy z połączeniem, kamerą czy mikrofonem lub problem z odnalezieniem przez klienta linku do spotkania to częste wyzwania towarzyszące wideokonsultacjom. Warto wcześniej sprawdzić swój sprzęt i połączenie na testowym spotkaniu i zachęcić klientów do pojawienia się na pierwszym spotkaniu online chwile wcześniej, aby także mogli sprawdzić, czy ich kamera i mikrofon działają poprawnie. Jeśli spotkania online prowadzimy często, możemy pomyśleć o zakupie porządnej kamerki, słuchawek oraz/lub mikrofonu, aby jakość obrazu i dźwięku była jeszcze lepsza.

Korzystając z programów takich jak TwójPsycholog, nie musimy martwić się o generowanie linków do spotkań wideo i wysyłanie go każdej osobie przed konsultacją. Jeśli korzystamy ze zintegrowanego z platformą narzędzia do wideorozmów, mamy pewność, że klient automatycznie otrzyma informację o spotkaniu. A jeśli ma zarejestrowane Konto Klienta, będzie mógł jednym kliknięciem dołączyć do wizyty, bez konieczności szukania tych informacji na swojej skrzynce mailowej.

ZnanyLekarz vs TwójPsycholog – co wybrać?

Popularny lekarski serwis przyciąga wielu specjalistów także spoza obszaru medycznego. Czy warto posiadać tam wizytówkę jako psycholog lub psychoterapeuta? To zależy.

ZnanyLekarz skupiony jest przede wszystkim na lekarzach, w związku z czym cena za korzystanie z tej usługi jest dość wysoka – za konto premium, potrzebne do tego, żeby pacjenci mogli się do nas umawiać, zapłacimy aż 299 zł netto miesięcznie oraz 17 zł netto za każdą pierwszą umówioną wizytę. Umowa na konto premium podpisywana jest na 12 miesięcy bez możliwości wypowiedzenia umowy wcześniej (możemy jedynie zrobić cesję umowy na innego specjalistę). Na portalu mogą zarejestrować się też tylko osoby posiadające działalność gospodarczą.

Cena za konto premium jest jeszcze wyższa w przypadku placówek psychologicznych. Jeśli jesteśmy właścicielami ośrodka psychoterapii, musimy zapłacić za konto premium każdego specjalisty, który przyjmuje w naszym ośrodku. Choć cena teoretycznie kalkulowana jest indywidualnie, możemy spodziewać się wydatku rzędu nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Na pewno zaletą serwisu ZnanyLekarz jest duży ruch na stronie budowany przez lata działalności firmy. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że znacząca większość tego ruchu to ruch skupiony na usługach medycznych, a nie każdy klient zdaje sobie sprawę, że znajdzie tam także inne usługi niż lekarskie.

Ponieważ cała platforma ZnanyLekarz dostosowana jest do lekarzy, musimy też spodziewać się mocnego nacisku na oceny. Klienci po wizycie zachęcani są do wystawiania ocen (w skali 1-5 z możliwością dodania komentarza) i to właśnie od ocen zależy w dużej mierze pozycjonowanie naszego profilu na liście wszystkich specjalistów. Ponieważ pomoc psychologiczna jest delikatnym, często długoterminowym procesem, „walka” o liczbę ocen jest niezbyt sprawiedliwa dla specjalistów z tej branży. Należy jednak podkreślić, że klienci mocno kierują się opiniami innych osób przy wyborze psychologa/psychoterapeuty, więc jeśli nasi pacjenci zgodzą się wystawić nam (pozytywne, mamy nadzieję) oceny, możemy mieć pewność, że korzystnie wpłyną na odbiór naszego profilu.


Jeśli chodzi o miesięczną liczbę pacjentów pozyskiwanych dzięki kontu premium na ZnanyLekarz, nie możemy mieć gwarancji czy i ile to będzie osób. Tego samego jednak musimy się spodziewać na wszystkich podobnych serwisach. Bardzo dużo zależy od tego, jak atrakcyjny dla potencjalnych klientów będzie nasz profil – czy jest napisany zrozumiałym językiem, czy trafia w potrzeby osoby będącej jego odbiorcą, czy nasze zdjęcie jest profesjonalne itp. Nawet gdy naszą wizytówkę odwiedza codziennie mnóstwo osób, jeśli nie zatrzymamy ich uwagi i nie przekonamy do siebie, nie będziemy mogli liczyć na wiele umówionych wizyt.

TwójPsycholog – portal dopasowany do potrzeb psychologów/psychoterapeutów

Platforma TwójPsycholog oferuje te same korzyści co ZnanyLekarz, jednak dodatkowo skupiona jest wyłącznie na pomocy psychologicznej. Każda osoba, która odwiedza stronę (obecnie jest to kilkadziesiąt tysięcy użytkowników miesięcznie), jest zainteresowana usługami psychologa lub psychoterapeuty, a portal buduje swoją rozpoznawalność właśnie w tym obszarze, zamiast w branży ogólnych usług medycznych.

Z perspektywy budowania wizytówki, warto podkreślić, że wszystkie funkcjonalności serwisu oraz zawartość profilu specjalisty dopasowane są do branży psychologicznej, dzięki czemu możemy ustawić na swoim profilu m.in. informacje o tym, w jakim nurcie pracujemy, jakie rodzaje terapii lub konsultacji prowadzimy (np. spotkania indywidualne, w parach, rodzinne), czy też w jakich obszarach udzielamy pomocy (np. zaburzenia lękowe, depresja, traumy). Zupełnie inny jest też system ocen, który nie pozycjonuje specjalistów na skali 1-5, a bierze pod uwagę charakterystykę pracy psychologicznej i pozwala pacjentom zostawić bardziej wyczerpującą i mniej „czarno-białą” (skrajną) ocenę.

Pod kątem ceny konto premium na portalu TwójPsycholog wypada niezwykle korzystnie w porównaniu z innymi portalami lekarskimi. Za dostęp do wszystkich funkcjonalności (w tym nielimitowanej wysyłki SMS do klientów z przypomnieniami o wizycie) zapłacimy jedynie 49 zł brutto miesięcznie.

Zamiast 17 zł netto od każdej pierwszej wizyty umówionej przez portal zapłacimy prowizję tylko wtedy, gdy klient znajdzie nas przez Formularz Doboru Specjalisty. Mamy wtedy pewność, że to portal zarekomendował nas pacjentowi, a nie trafił on na nas samodzielnie, przeszukując stronę lub poprzez link umieszczony na naszych profilach w social media lub na stronie internetowej.

Na portalu może zarejestrować się każda osoba posiadająca potwierdzenie uprawnień do świadczenia pomocy psychologicznej, nie jest wymagane posiadanie zarejestrowanej działalności gospodarczej. Potwierdzenie (np. dyplom ukończenia studiów magisterskich z psychologii) należy przesłać mailowo po wypełnieniu formularza rejestracji. Po zatwierdzeniu naszych dokumentów otrzymamy 14-dniowy dostęp do pełnej wersji systemu za darmo.

Od czego zacząć promocję swojego gabinetu?

Pierwszym krokiem, który warto wykonać, zakładając swój gabinet, jest zrobienie porządnego planu działania i odpowiedzenie sobie na takie pytania, jak:

  • Czy chcę udzielać konsultacji stacjonarnie, czy online? Czy rozważam całkowitą rezygnację z wizyt stacjonarnych na rzecz wizyt online, aby obniżyć koszty wynajmu gabinetu?
  • Ile godzin tygodniowo mogę poświęcać na sesje z klientami w ramach swojego gabinetu?
  • Czy biorę pod uwagę czas potrzebny na pracę organizacyjną? Ile szacunkowo mogę poświęcić na to czasu i co mogę zautomatyzować?
  • Ilu klientów miesięcznie chciał(a)bym pozyskiwać, żeby mieć stałe miejsce dla każdego klienta?
  • Jakiej wiedzy na temat promowania się w Internecie mi brakuje?
  • Czy jestem gotowy/a poświęcić czas na tworzenie autorskich treści (np. artykuły, posty na social media), które pomogą mi dotrzeć do nowych osób? Jeśli nie, to jak inaczej mogę budować swój wizerunek w sieci?

Gdy już wiemy, co mniej więcej chcielibyśmy osiągnąć w najbliższym czasie, możemy podjąć działania ukierunkowane na pozyskiwanie pacjentów. Mogą to być:

  • Wybranie charakterystycznej nazwy dla naszego gabinetu i zlecenie projektu logo projektantowi graficznemu (koszt ok. 500-1000 zł)
  • Założenie profilów w social mediach, np. Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok, Twitter. Ważne: wybierz tylko te platformy, na których gotowy/a jesteś regularnie publikować!
  • Założenie konta na platformie dla specjalistów, np. TwójPsycholog, ZnanyLekarz (koszt: 49 zł / msc – TwójPsycholog; 299 zł / msc – ZnanyLekarz)
  • Kupienie własnej domeny (nazwy strony internetowej), najlepiej takiej samej, jak nazwa gabinetu. Można to zrobić przez takich pośredników jak: godaddy.com, ibc.pl, home.pl (koszt ok. 10-50 zł)
  • Stworzenie strony Internetowej i podpięcie domeny. Możemy użyć np. WordPress, WIX
  • Skorzystanie z narzędzi reklamowych, np. Google Ads lub reklamy na Facebooku

Warto pamiętać, że nauka efektywnego korzystania z narzędzi do promocji w Internecie potrafi być czasochłonna. Przeważnie efekty naszych działań zaczniemy widzieć dopiero po kilku miesiącach. Nie należy się jednak zniechęcać – umiejętne posługiwanie się wymienionymi narzędziami przyniesie nam w dłuższej perspektywie dużo korzyści i pozwoli przestać martwić się o to, czy uda nam się zdobyć nowych klientów.

Kaja Toczyska

twojpsycholog.pl

psycholożka, współzałożycielka platformy TwójPsycholog.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.