Warsztaty, wykłady, prelekcje

„Trema to zadbanie o ludzi, którzy nas słuchają”

Marta Kuszakiewicz

Na naszym blogu dość często zachęcamy Was do wykładów, do publicznych wystąpień, jako znakomitego narzędzia marketingu zwanego ostatnio marketingiem offline’owym. Jako, że lwia część marketingu przeniosła do do online’u, to przewrotnie pojawia się też starodawny świat offline’u. A w tym świecie rządzą wystąpienia publiczne.

blank

Okazji do wystąpień publicznych mamy dziś coraz więcej. Nie jest to jednak typowo polskie, aby wyjść i przemawiać. Amerykanie ćwiczą się w tym od dziecka. Dla nas to dość nowy temat. Większość potrzebuje nabrania profesjonalnego szlifu.

Własne wystąpienie możesz zorganizować sam/a lub zaproponować jakiemuś organizatorowi swój wykład z szerokiego zakresu psychologicznego. Budowanie pozycji eksperta poprzez publiczne wystąpienie jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi zaistnienia w świadomości potencjalnych klientów. Ogromną rolę odgrywa w branży psychologicznej wzbudzenie zaufania, a nic nie działa tak dobrze, jak zobaczenie kogoś na żywo.

Według CBOS-u blisko dwie trzecie ankietowanych (63%) ma raczej nieufne podejście do ludzi. Zatem warto pracować nad wzbudzeniem tego zaufania. Zwłaszcza, że w przypadku decyzji o terapii ludzie potrzebują zaufać głębiej.

Jak zorganizować wykład

Wybierasz ciekawy, dynamiczny temat ze swojej specjalizacji. Już przed wykładem rozdajesz uczestnikom szkolenia formularz zgłoszeniowy z zaproszeniem na pierwszą bezpłatną konsultację. Po takiej zachęcie wiele osób skorzysta z terapii u Ciebie. Więcej szczegółów na ten temat przedstawiamy w naszym wykładzie: Jak przyciągnąć więcej klientów. Możesz go pobrać z prawej strony lub na dole tego tekstu. Tam też znajdziesz zaprojektowany przez nas graficznie wzór takiego formularza.

Jeśli jesteś np. terapeutką dziecięcą lub pracujesz z rodzicami, rozejrzyj się za imprezami dla dzieci – targami. Nawet jeśli organizator nie przewidział wykładu, to na pewno chętnie otworzy się na Twój pomysł. Wstęp oczywiście musi pozostać wolny.

Gwiazdą jest publiczność

„Na pytanie, czego najbardziej się boisz, ludzie zazwyczaj odpowiadają, że śmierci, a zaraz potem, że wystąpień publicznych”

– powiedział słynny doradca i trener Dale Carnegie.

 

A zatem, jak bardzo się boisz i czego?

blank

Na pewno znajomość i przećwiczenie kilku technik pomoże Ci przejść przez to doświadczenie swobodniej. Zasięgnij nauk u profesjonalistów.

Ja wzięłam niedawno udział w warsztatach z wystąpień publicznych. Jako, że i mi się zdarza mówić do większej grupy ludzi, postanowiłam zdobyć parę narzędzi, które pomogą mi robić to bardziej sprawnie. Przy czym wiedza, która dla mnie była najważniejsza – to jak sprawić, aby uważność słuchaczy była skierowana na nich samych. Tego dnia dowiedziałam się ważnej rzeczy. Dla prawdziwego trenera gwiazdą jest publiczność.

Poniżej dzielę się z Wami ciekawostkami, które usłyszałam na warsztatach z wystąpień publicznych zorganizowanych i prowadzonych przez Martę Kuszakiewicz – aktorkę, wokalistkę oraz trenerkę oddechu i wystąpień publicznych. Więcej o Marcie tutaj.

Warsztaty z wystąpień publicznych

Marta na początek zwróciła nam uwagę, że wystąpienia publiczne, poza klasycznymi prelekcjami, to także wystąpienia online. Czyli jednak narzędzia marketingu internetowego (online):

  • Webinary
  • Podcasty
  • Kanał z filmami na You Tube
  • Live’y
  • Wywiady

W przyszłości napiszemy o nich więcej na naszym blogu.

Dziś o tym, jak to zrobić dobrze, kiedy na nas patrzą i/lub nas słuchają.

„Ludzki umysł to wspaniała rzecz. Funkcjonuje do momentu, kiedy wstajesz, aby przemówić”

Mark Twain

  1. Ćwicz swój głos i usta
  • To bardzo proste ćwiczenie. Po prostu nagrywaj się na dyktafon w telefonie i odsłuchuj. Sprawdź, jak brzmisz. Czy słowa przez Ciebie wypowiadane są cedzone przez usta, czy jednak otwierasz buzię przy ich wymawianiu? Czy mówisz wysoko? – Jeśli tak – ćwicz obniżanie głosu.
  • W następnym kroku zacznij się nagrywać. Sam/a dla siebie. Serię filmów, krótszych, dłuższych. Telefonem. Oglądaj i wyciągaj wnioski. Zdobądź mikrofon i przećwicz jego trzymanie. Trzymaj go pełną dłonią.
  • Śpiewaj. Nieważne czy umiesz, czy nie. Śpiewaj sam/a w domu, w aucie, dla przyjemności. Głos należy ćwiczyć, nabiera on pełniejszej barwy, a ćwiczony nie zaniknie nagle podczas wykładu. Tak się niestety zdarza, jeśli zbyt mocno wyeksploatujemy krtań.

Śpiewając rozgrzewamy krtań i rozciągamy struny głosowe.

  1. Angażowanie publiczności
  • Kolejnym ważnym elementem jest rozruszanie publiczności. Należy tu jednak zachować uważność kulturową. W USA podskoki uważane są za bardzo zabawne, u nas ludzie czuję się urażeni. Metodą, która lepiej się sprawdzi będzie np.:.
blank

– Ja Wam się już przedstawiłam, ale ponieważ jest Was za dużo, abyśmy się wszyscy poznawali, to na trzy-cztery każdy mówi na głos swoje imię.

  • Ponieważ ludzie się też czasem nudzą i rozpraszają, trzeba przywracać uwagę np.:

– A teraz powiedz sąsiadowi jednym słowem: Jak się czujesz.

3. Poczuj się bezpiecznie

  • Merytorycznie trzeba się przygotować na tip-top. Wiadomo! Musisz bardzo dokładnie wiedzieć, o czym będziesz mówić. Zrób sobie plan, podpunkty. Nie bazuj na slajdach. To nie mają być Twoje notatki. Slajdy mają rozbawić, zwrócić na coś uwagę. Ale nie powinny zawierać znaczących treści. W przeciwnym razie uwaga Twojej publiczności zawiesza się na slajdzie.
  • Myślisz o ocenie? Ludzie będą Cię zawsze oceniać, na Ciebie patrzeć, mówić o Tobie. Zawsze znajdzie się jakaś osoba, która będzie miała problem. Warto pamiętać, że to może być jej własny problem.
  • Swoje notatki połóż na stoliku do nut. Wydaje się to bardzo nietypowe, jednak znakomicie się sprawdza. Możesz do nich swobodnie zaglądać. Możesz część rzeczy czytać, np. cytaty. Potrzebujesz przerzucić kartkę – zrób pauzę. Pauza jest ok. Twój głos też jej potrzebuje. Weź oddech, łyka wody i jedź dalej.

Pauza. Kartka. Oddech. Woda.

  • Marta podarowała nam taki oto cytat na temat pauzy.

„…Pauza to rozluźnienie, wytchnięcie. Pauza to ciągliwość, przeciągnięcie poza słowo. To kumulacja, naładowanie chwilę przed wybuchem. Pauza to kolorowa przestrzeń między słowami: ciemna, jasna, matowa, połyskliwa. ( …) Ale pauza to również fizjologia, czyli oddech, wytchnięcie powietrza potrzebnego do życia i do mówienia. Wtedy naturalna i przezroczysta (…) Pauza to emocja lub refleksja”.

Bogumiła Toczyska

  • Miej ze sobą butelkę wody. Dodaj do niej trochę cytryny. Sprawia, że mniej zasycha w ustach. Jeśli zaschnie Ci, a nie chcesz się napić w tym momencie, to wyobraź sobie cytrynę. Ślinianki ruszą do ataku.
  1. Nawyk wprowadzania oddechu.

80% naszego oddechu jest zużywane przez mózg. Oddychaj.

  • Do swojego wystąpienia wprowadź oddech. Zależnie od grupy docelowej, do której mówisz, warto wspomnieć, co oddech może im dać, w czym pomóc na co dzień. Rodzicom – w zatrzymaniu się na chwilę w emocjach. Osobom w kryzysie, w stresie – w odpuszczeniu na chwilę napięcia itd…
  • Techniki oddechowe mają potężną moc. Zachęć ludzi do nabrania oddechu od nóg, od głowy, puszczenia przez całe ciało. Rozluźnisz publiczność i sam/a pooddychasz.
  1. Mów dużą buzią i bąbluj.blank
  • Aby Twoje wypowiedzi brzmiały bardziej klarownie, doniośle, otwieraj bardziej usta. Do tego uśmiechnij się, rozciągaj mięśnie twarzy. Silnie akcentuj spółgłoski. To też budzi ludzi, kiedy przysypiają.
  • Warto przed występem porobić sobie parę ćwiczeń na rozciąganie języka, ust (mów: mma, mme, mmy, mmi, mmo, mmu; bda, bde, bdi, bdo, bdu, bdy, bdą, bdę).
  • Można też wziąć zwykłą plastykową rurkę i puszczać przez nią bąbelki do wody. Jakkolwiek zabawnie to brzmi, jest to stara, dobra i sprawdzona także przez aktorów scenicznych metoda.

Oczywiście nie da się wprowadzić wszystkiego na raz i to za pierwszym razem. Ale ćwiczcie!

blank

Dajcie znać w komentarzu czy macie jakieś doświadczenia z wystąpień, a może jakieś fajne techniki angażujące publiczność.

Do zobaczenia w offlinie! – rzekłam dużą buzią…

P.S.

W przerwie Marta uraczyła nas najlepszym poczęstunkiem, jakie kiedykolwiek spotkał mnie na warsztatach – przez świetną wegańską zupę po pyszne hummusy. Szok.

Dzięki Marta za wszystko!

Komentarze
  • Dzień dobry,

    Bardzo ciekawy artykuł, aż chce się do kilku miejsc odezwać!… ale do jakich? Czy macie Państwo pomysły, gdzie pomysł na darmowy wykład z zakresu psychodietetyki miałby sens?

    • Dziękujemy za opinię. Odpowiadając na pytanie. Moim zdaniem zawsze warto „podpinać” się pod targi i konferencje. Często podczas takich imprez w bocznych salkach odbywają się warsztaty i wykłady. Polecam np. w Warszawie Targi Och! Plus Size oraz inne związane z tematem żywienia, mody plus size, dietetyki.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    blank