Stwórz i wprowadź plan marketingowy

Plan marketingowy to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych, których potrzebujesz otwierając własny gabinet lub rozwijając go. Jeśli zastanawiasz się, co to takiego i jakie da Ci korzyści, zaraz Ci o tym opowiem.

Mówi się, że plan marketingowy to klucz do rozwoju firmy i trudno się z tym nie zgodzić. Sama tworzę go w Mindness. Planowanie ułatwia życie i nadaje kierunek podejmowanym działaniom. Budowanie stabilnej firmy (jest nią również Twój gabinet) wymaga wyznaczenia konkretnych celów i konsekwentnej ich realizacji. Do tego niezbędny jest plan marketingowy.

Plan marketingowy, co to takiego?

Plan marketingowy to nic innego jak plan konkretnych działań, które chcesz zrealizować, aby osiągnąć swoje cele biznesowe. Dobry plan marketingowy skupia się na bieżących problemach/zadaniach, a jednocześnie jest powiązany z długofalową strategią rozwoju firmy.

 
Dobrze, jeśli zawiera on:

  • analizę sytuacji
  • cele marketingowe
  • strategię działania
  • harmonogram realizacji celów
  • budżet

Po co Ci plan marketingowy?

Mając plan marketingowy łatwiej podjąć działanie, ogarnąć chaos i rozwijać własną praktykę.

 
Planowanie działań marketingowych (przeczytaj również – jak działa marketing internetowy) pozwala określić cele, uporządkować aktywności oraz mierzyć ich skuteczność i efektywność. Oto, jakie są jeszcze inne korzyści jego tworzenia:

  • wiesz dokąd zmierzasz rozwijając swój gabinet
  • wiesz, jakie działania potrzebujesz podjąć
  • lepiej zarządzasz swoją firmą
  • lepiej inwestujesz pieniądze
  • rozwijasz gabinet
  • w przyszłości zapewniasz innym miejsca pracy

Gdy tworzysz plan marketingowy po raz pierwszy… 

Tworząc plan marketingowy po raz pierwszy odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  • Jaki będzie obszar Twojego działania, nisza, którą chcesz się zająć? Jednym słowem, do kogo chcesz kierować swoje usługi, np. do rodziców dzieci niepełnosprawnych umysłowo, osób z problemami w związkach, osób po przeżytych traumach?
  • Jakie będą rezultaty Twoich działań, efekty prowadzonych terapii, podejmowanych aktywności czy sprzedaży produktów, jeśli planujesz ich stworzenie?
  • Co potrzebujesz zrobić, aby stać się ekspertem w swojej dziedzinie?
  • Kim będą Twoi klienci?
  • Czy Twoje usługi są adekwatne do potrzeb klientów?
  • Jakie osoby mogłyby Ci pomóc dotrzeć do potencjalnych klientów? Zastanów się, kto potrzebuje się o Tobie dowiedzieć. Czasopisma branżowe? Telewizja śniadaniowa? Organizatorzy spotkań/konferencji dla osób z Twojej grupy docelowej? Blogerzy?
  • W jaki sposób zamierzasz docierać do potencjalnych klientów? Możliwości jest wiele – pisanie bloga (78 proc. dyrektorów działów marketingu uważa, że spersonalizowane treści są przyszłością marketingu!*), newsletter, grupy na Facebooku, LinkedIn (więcej na temat promocji na tej platformie przeczytasz TUTAJ), reklama w sieci, wykłady, spotkania, plakaty czy ulotki zostawione w odpowiednich miejscach, gdzie przebywają Twoi potencjalni klienci.
  • W ciągu jakiego czasu chcesz zrealizować założone cele (określ również, ile czasu poświęcisz na ich realizację każdego dnia)?
  • Ile będzie kosztować Twoja usługa lub (jeśli masz już gabinet) czy obecna cena jest odpowiednia?
  • Jaki budżet chcesz przeznaczyć na realizację założonych celów?

Wykorzystaj metodę S.M.A.R.T.

„Cele, które nie są zapisane, są tylko życzeniami.”

Autor anonimowy

 
Tworząc plan marketingowy stawiaj sobie ambitne i realne cele. Określając je wykorzystaj zasadę S.M.A.R.T. Zakłada ona, że wyznaczony cel powinien być:

  • Specific – skonkretyzowany
  • Measurable – mierzalny
  • Achievable – osiągalny
  • Realistic – realny
  • Time-bound – terminowy

Pierwsze litery zasady tworzą wyraz smart – z ang. bystry. W rozszerzonej wersji reguła S.M.A.R.T. zawiera dwie dodatkowe zasady:

  • Exciting – ekscytujący
  • Recorded – zapisany

Rozbudowana reguła tworzy wyraz smarter – z ang. bystrzejszy. Stosując je, unikniesz rozczarowań i spadku motywacji.

Wierzę, że Ci się uda!

A gdy już będziesz mieć klucz (plan marketingowy), wystarczy, że zaczniesz go używać (realizować), a Twój gabinet psychoterapeutyczny będzie się rozwijał i przyciągał nowych klientów.

Realizacja planu marketingowego to działanie długofalowe wymagające konsekwencji. Zaopatrz się w cierpliwość i nie oczekuj natychmiastowych efektów. One przyjdą z czasem.

Czekam na Twoje komentarze pod tym artykułem. A jeśli masz własne doświadczenia w tym obszarze, również się nimi podziel. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz wpis u siebie. Z góry dziękuję.

*http://content24.pl/content-marketing-liczbach-zestaw-pozytecznych-statystyk-luty-2018/

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.