Psycholog w mediach

Baner do artykułu o tym jak pomóc pojawić się psychologowi lub psychoterapeucie w mediach

Dobra wiadomość: media potrzebują ekspertów. Więc jeśli nim jesteś, NIC nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystali na tym inni. Choćby cały świat!

Zdjęcia z wywiadu z Psychologiem w celach promocji gabinetuNawiązanie relacji z tradycyjnymi mediami to naturalna konsekwencja budowania wizerunku profesjonalisty i eksperta. Dlatego odrzuć wahania (jeśli je czujesz). I do dzieła!

Komunikacja – połączenie ludzi – jest kluczem do osobistego i zawodowego sukcesu
– Paul J. Meyer, biznesmen i autor prac o motywacji

Trzy ważne prawdy o PR

Kontakty z mediami należą do sfery działań PR (Public Relations).
Zanim zaczniesz je realizować, weź pod uwagę, że:

1. PR – a w jego obrębie media relations – to PROCES.

Nie wystarczą dorywcze, chaotyczne działania. Nie wystarczy także pojedyncza, nawet najbardziej profesjonalnie przygotowana kampania.

PR zajmujemy się stale – planowo i konsekwentnie. Możesz wynająć do tego specjalistów (freelancera lub agencję) lub samodzielnie stworzyć podstawową strategię komunikacji z mediami.

2. PR NIE SPRZEDAJE. A już na pewno nie wprost.

Jeśli więc spodziewasz się nagłego zrywu wśród klientów zaraz po tym, gdy wystąpisz na łamach prasy czy nawet w telewizji, możesz srogo się rozczarować.

Relacje z mediami to ważna część uwiarygadniania się w roli eksperta –  taki jest główny cel. Poza tym pojawienie się w mediach pomaga kreować markę osobistą, a o tym, dlaczego jest ona tak istotna, piszę tutaj.

Oczywiście, ten proces wspiera sprzedaż, ale nie jest to ani natychmiastowe, ani zazwyczaj szczególnie spektakularne czy łatwo mierzalne.

3. Zwróć uwagę na słowo RELACJE. Jest kluczowe.

Bo właśnie do tego warto dążyć – do nawiązania dobrych, partnerskich relacji z dziennikarzami, redaktorami, wydawcami.

Pracując nad swoją obecnością w mediach, zawsze bierz pod uwagę ich potrzeby (które tak naprawdę odzwierciedlają potrzeby ich odbiorców – czytelników i słuchaczy – czyli ludzi, do których chcesz dotrzeć ze swoim przesłaniem, poradą, ofertą).

Co lubią media?

Psychoterapeuta w mediach opowiada o swoim gabinecieKiedy będziesz porozumiewać się z dziennikarzami, którzy zajmują się tematami zbieżnymi z twoją specjalizacją, pamiętaj, co jest dla nich najbardziej istotne:

1. Najważniejszy jest TEMAT. Jego atrakcyjność dla odbiorców. Jego aktualność (newsy zawsze się obronią). Jego społeczna ważność. Jakiś szczególnie ciekawy kontekst. Nietuzinkowe, mało znane lub z jakiegoś innego powodu wartościowe dane.

2. PRZEJRZYSTOŚĆ – liczy się prawie tak samo mocno jak temat. Jeśli chcesz czymś zainteresować media, ale podasz to w formie trudnej do przebrnięcia (długiej, zawiłej, najeżonej niezrozumiałą terminologią, żargonem lub piętrowymi wywodami), jest duża szansa, że uderzysz w mur. Skrzynka mailowa przeciętnego dziennikarza dosłownie pęka w szwach. Spróbuj go zrozumieć – i nie zaczynaj tej relacji od serwowania drugiej stronie czegoś, co nie nadaje się do czytania…

3. ZWIĘZŁOŚĆ – siostra Przejrzystości. Im krócej, tym lepiej. Przynajmniej na początku. Nie martw się. Gdy relacja zostanie zbudowana, pojawi się okazja do dłuższych form (które w tematyce psychologicznej są często jak najbardziej uzasadnione).

A czego lepiej unikać?

Z badań wiemy, że dziennikarze zdecydowanie preferują kontakt mailowy (80% z nich tak deklaruje).

Ale tylko 29% dziennikarzy czyta prawie wszystko, co wpada do ich skrzynek. Dlaczego? Być może dlatego, że jedynie 42% materiałów przygotowywanych przez wyspecjalizowane agencje czy firmowe działy PR odpowiada tematycznie zawodowym zainteresowaniom dziennikarzy!

Efekt? Dziennikarze wykorzystują jedynie 18% z nich. A najbardziej irytuje ich pytanie (nota bene: nagminne) o datę publikacji tego, co do nich wysłano (choć prawie nikt nie pyta, czy w ogóle chcieli to dostać).

Najważniejsze wady materiałów PR w odczuciu dziennikarzy:
1. Ich zbyt reklamowy charakter (82%)
2. Niedopasowanie wiadomości do charakteru medium (61%)
3. Niekompletne informacje (38%)
(Źródło: Between the Signs dla Komu Komunikacja/2015)

W innym badaniu sondażowym, dziennikarze skarżyli się, że informacje, które trafiają do nich są zdecydowanie za długie (43%), osoby kontaktujące się z nimi – zbyt natarczywe (38%) i to pomimo tego, że nie znają dziennikarzy, z którymi się kontaktują – ich specjalizacji, tematów, nad którymi pracują czy planów związanych z publikacjami (22%).
(Źródło: Edelman Polska/2013)

Fotograf robiący zdjęcie psychoterapeucieNie powtarzaj takich błędów. Wysyłanie dziesiątków identycznych maili do przypadkowych dziennikarzy będzie absolutnie przeciwskuteczne. Lepiej wykorzystać tę energię na precyzyjny dobór mediów i tematów, by z laserową wręcz dokładnością trafić do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie, w odpowiedni sposób.

Takie strategiczne podejście do PR wymaga trochę zachodu – w krótkiej strategii PR dla specjalistów pokazujemy ci krok po kroku, jak się za to zabrać.

Złote zasady PR

1. Chcesz zaistnieć w mediach – zadbaj o relacje z dziennikarzami
2. Szczególnie zwracaj uwagę na dobór tematów i jak najlepsze ich przedstawienie.
3. Pytaj dziennikarzy o potrzeby.
4. Bądź przygotowany merytorycznie.
5. Dotrzymuj obietnic.
6. Pamiętaj o zdjęciach. W swojej strategii zaplanuj punkt pt. profesjonalna sesja zdjęciowa.
7. Pamiętaj, że w mediach społecznościowych publikujemy własne treści, ale nie zaczepiamy tam dziennikarzy.

Już wkrótce na naszym blogu wywiad z profesjonalistką Public Relations. Czyli o współpracy z mediami ciąg dalszy.

Będzie dużo o tym, jakie działania podjąć krok po kroku, jak zaplanować strategię i jak osiągnąć rozpoznawalność.

Jeśli Cię to interesuje, damy Ci znać mailowo – zapisz się w bocznym okienku.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Weronika Paruzel Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Weronika Paruzel - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    Logo Whatsapp