Pozyskuj klientów w Google przy pomocy SEO!

Zastanawiasz się, jaką formę promocji wybrać? A może chcesz zająć się reklamowaniem gabinetu samodzielnie? W tym artykule opisuję pozycjonowanie – metodę, która, gdy jest dobrze wdrożona, może przynieść Ci efekty w postaci zwiększonej widoczności w Google na lata. Dodatkowo, dużą część SEO możesz wykonać samodzielnie – nawet bez zaawansowanej wiedzy programistycznej i marketingowej!

SEO (ang. Search Engine Optimization) – to proces tworzenia określonej treści i układania jej na stronie według określonych reguł. Te działania mają na celu poprawę pozycji Twojej strony WWW w wynikach wyszukiwania Google.

SEO – tania metoda reklamy gabinetu

Dlaczego stworzyłem ten artykuł? Dzięki samodzielnemu wdrażaniu SEO na stronie Twojego gabinetu możesz zaoszczędzić setki, a nawet tysiące złotych miesięcznie, bez konieczności zlecania tego firmie zewnętrznej. Oczywiście działania we własnym zakresie nie będą zazwyczaj tak skuteczne, jak te, które są wykonywane przez specjalistów. Czy to oznacza, że należy przekreślić ten temat? Zdecydowanie nie! Wykazując się cierpliwością i systematycznością w rozbudowie SEO strony, możesz zyskać naprawdę zadowalające wyniki i pozyskiwać tą drogą nowych klientów!

Nad SEO możesz pracować, nie mając nawet środków na reklamę. Jest to atrakcyjne rozwiązanie dla początkujących gabinetów, ale nie tylko! Jeśli już teraz płacisz abonamenty za reklamę lub zewnętrzny kalendarz zapisów, to możesz się od nich uniezależnić i tym samym zaoszczędzić. Wystarczy, że włożysz czas w naukę i jej wdrożenie na Twojej stronie internetowej.

Według badań Internet Live Stats* każdego dnia w Google jest wykonywanych 3,5 miliarda zapytań. A co roku ilość wyszukań w Google wzrasta średnio o 10%. Ze swojego doświadczenia w pozycjonowaniu oraz reklamowaniu gabinetów i poradni szacuję, że miesięcznie zapytań nt. psychoterapii w Polsce jest ok. 100 tyś. Pokazuje to, do jak wielu potrzebujących osób możesz dotrzeć ze stronę swojego gabinetu.

SEO w praktyce, czyli zrób to sam

Sama obecność w Internecie to za mało. Aby na stronie pojawili się użytkownicy, potrzebne jest odpowiednie SEO.

Optymalizacja SEO nie jest procesem bardzo skomplikowanym, ale do osiągnięcia efektów jest potrzebna cierpliwość (efekty potrafią się pojawić po kilku, w niektórych przypadkach nawet kilkunastu miesiącach, ale zdecydowanie są warte czekania) i spryt. Warto tworzyć artykuły np. polemizujące z frazami kluczowymi,  czyli wyrażenia najczęściej wyszukiwanymi przez użytkowników Google. Rozważ publikację wpisów na blogu na frazy takie ja np. „Jak kontrolować picie alkoholu”, „Jak wyleczyć depresję samemu” itd. Oczywiście uwzględniając problemy Twojej grupy docelowej.

Frazy kluczowe to wyrażenia, które wpisują użytkownicy w Google. Ważne jest, by te wyrażenia pojawiały się na Twojej stronie internetowej! Takie działania procentują wyższą pozycją Twojej strony w Google

Ok, więc jak robić to całe SEO? Już dłużej nie trzymam Cię w niepewności – do rzeczy!

Zadbaj o wartościowe treści na stronie

Pisząc teksty i artykuły na stronę, skup się na tym, by były jak najbardziej wyczerpujące i wartościowe. Nie bez powodu istnieje w marketingu powiedzenie „Content is the king” (w wolnym tłumaczeniu „Treść jest wszystkim”). Google docenia wartościowe strony i jest stworzony tak, by wyróżniać te najlepsze z nich. Bo dzięki nim ma on zadowolonych użytkowników (i klientów).

Zawęź grupę odbiorców na Twojej stronie

Stwórz swoją stronę tak, by komunikowała się do określonej grupy odbiorców (o określonym problemie, płci, wieku itp. Więcej na ten temat grupy docelowej przeczytasz tutaj). Kieruj komunikację do konkretnej grupy osób nawet, jeśli na co dzień świadczysz usługi także dla innych. To w niczym nie przeszkadza. Strona, to tylko – i aż – narzędzie do komunikacji.

Unikaj ogólników i sformułowań typu: „To miejsce, gdzie możesz się zgłosić, jeżeli poszukujesz pomocy psychologicznej” czy „Zajmuję się psychoterapią indywidualną osób dorosłych”. Napisz, jaki jest zakres Twojej pomocy. Jeśli chcesz wiedzieć, jak określić swoją grupę docelową przeczytaj ten artykuł. Jeżeli nie chcesz jej precyzować, tutaj podpowiadamy, jak napisać teksty na stronę www, aby nie były zbyt lakoniczne.

Węższa grupa docelowa = tańsza reklama i prostsze pozycjonowanie

Jednak dzięki zawężeniu grupy docelowej łatwiej będzie ci pozycjonować treści na stronie. Dlaczego? Bo znacznie trudniej jest się przebić w rankingu Google przez konkurencję na frazy tak ogólne jak „psychoterapia indywidualna”, „psychoterapia depresja” itd. Po prostu stron, które promują te hasła, jest już mnóstwo! Znacznie łatwiej będzie podejść do tego, używając sprytu i pozycjonując się jako gabinet specjalizujący się w np.:

  • Baby blues, czyli depresji poporodowej
  • W uzależnieniach behawioralnych
  • W leczeniu fobii
  • W pomaganiu kobietom w sferze związków
  • W pomaganiu mężczyznom w przechodzeniu przez tak zwany „kryzys wieku średniego” bez poczucia winy, wstydu.

I tak dalej. Przykładów jest mnóstwo. Zastanów się, z jaką grupą klientów czujesz się najlepiej/najpewniej/masz największe doświadczenie lub po prostu która jest najbardziej dochodowa.

Dzięki temu zabiegowi możesz zacząć się pozycjonować na mało „oblegane” frazy w Google, takie jak: „baby blues objawy”, „kryzys wieku średniego jak sobie poradzić”, „lęk przed wychodzeniem z domu” itd.

Osoby, które odwiedzą Twoją stronę i zobaczą, że jesteś ekspertem/ką w rozwiązywaniu danego problemu, chętniej skorzystają z Twojej pomocy. I nie jest to żaden „marketingowy trick”. Czemu? Bo gdy będą do Ciebie przychodziły kolejne osoby z takim samym problemem, będziesz nabierać coraz większego doświadczenia właśnie w tej dziedzinie i pomagać klientom z takim rodzajem zaburzeń jeszcze skuteczniej!

  • Blog a SEO

O roli bloga pisaliśmy tutaj w kontekście budowania pozycji eksperta. Odgrywa on również ważną rolę w pozycjonowaniu strony. Dlatego, planując treści na bloga, sprawdź tzw. frazy kluczowe. Są nimi zapytania związane z Twoim obszarem działalności, czyli te najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych klientów. Zrobisz to za pomocą:

  • podpowiedzi w wyszukiwarce Google – po wpisaniu przykładowej frazy w Google np. „Jak przestać być zazdrosnym”, zjedź na dół wyników wyszukiwania, gdzie pojawią się „Podobne wyszukiwania” – są to podobne hasła, które najczęściej wpisują użytkownicy Google.
  • narzędzia Answer The Public – po uruchomieniu strony wpisz jakiś pomysł na frazę (może być nawet bardzo ogólny). Następnie zmień lokalizację na Polskę i język na polski. Po kliknięciu w „Search” zobaczysz cały zbiór fraz kluczowych podobnych do zaproponowanych przez Ciebie. Wybierz z nich coś dla siebie!
  • narzędzia Ubersuggest – tutaj, podobnie jak w Answer the public musisz na początku wybrać lokalizację i język dla wyszukiwań. Po kliknięciu „Search” otrzymasz listę popularnych słów kluczowych wraz z ilością ich wyszukiwań w Google (kolumna Volume) oraz konkurencyjnością (stopniem trudności, który jest zależny od ilości stron, które już pozycjonują się na daną frazę) – czyli kolumna SD. Co do tej ostatniej kolumny – zielony kolor oznacza, że łatwo jest się pojawić w pierwszej 10 wyników wyszukiwania Google na daną frazę. I analogicznie żółty oznacza średni poziom trudności, a czerwony duży. Nie mając zaawansowanej wiedzy z zakresu pozycjonowania, zdecydowanie zalecam Ci wybieranie fraz, które są zaznaczone na zielono.

Gdy już wybierzesz odpowiednie frazy kluczowe, wykorzystaj je jako inspiracje na tematy blogowe (lub podstrony).

Pamiętaj, by fraza kluczowa powtórzyła się kilka razy w treści artykułu/strony. Ważne jest też, by stosować podtytuły co kilka akapitów, które będą wskazywały, co się w danej sekcji artykułu znajduje. Koniecznie dodaj w 1-2 podtytułach wybraną frazę kluczową. Ale uwaga, łatwo jest przesadzić – tekst nie tylko musi być przyjazny dla Google. Tak samo, a nawet bardziej istotne jest, by czytelnik z przyjemnością go czytał. A więc optymalizację SEO rób zawsze z wyczuciem.

Jeśli masz już bloga na platformie WordPress, koniecznie wypróbuj wtyczkę Yoast SEO, która na bieżąco pokaże Ci, co jeszcze należy zmienić w treści artykule, by Google go „polubił”.

Pamiętaj również o tym, że dla lepszego pozycjonowania w Google treści na stronie powinny być unikalne. Innymi słowy, jeśli masz pokusę, by skopiować część lub całość czyjegoś artykułu – nie warto tego robić. Lepiej poświęcić energię na stworzenie unikalnej treści lub, jeśli nie masz na to czasu, zlecić to zadanie profesjonalnemu copywriterowi.

  • Zadbaj o local SEO

W branży pomocowej bardzo dobrze sprawdza się tzw. local SEO, czyli pozycjonowanie lokalne. Jeśli oferujesz swoje usługi stacjonarnie, a nie online, pozwoli Ci ono docierać do osób z Twojej okolicy.

Jednym z elementów pozycjonowania lokalnego jest odpowiednie nasycenie treści na danej podstronie frazami kluczowymi, takimi jak np. „psycholog dziecięcy + nazwa miejscowości”.

W pozycjonowaniu lokalnym pomaga również obecność w mapach Google. Są one doskonałym źródłem informacji dla osób poszukujących konkretnej usługi czy specjalisty w swojej okolicy.

Dzięki dobrze zoptymalizowanej wizytówce Google Moja Firma potencjalnemu klientowi łatwiej będzie Cię znaleźć. Zadbaj o to, aby zamieścić na niej Twoje dane kontaktowe czy opinie osób, którym pomogłeś. Więcej na temat stworzenia wizytówki Google przeczytaj tutaj.

Na koniec cytat doskonale oddający sedno dobrego marketingu również w branży pomocowej.

Cztery podstawowe elementy marketingu usług to: ludzie, ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie. – Richard Dow

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania i SEO strony gabinetu? Stworzyłem na ten temat poradnik, w którym tłumaczę krok po kroku jak zwiększyć widoczność witryny w Google z uwzględnieniem specyfiki branży psychologicznej i psychoterapeutycznej. Do samego ebooka stworzyłem gotową listę 60 tematów blogowych, które doskonale sprawdzą się przy optymalizacji SEO. Jeśli masz witrynę na WordPressie, to gorąco zachęcam do zakupu tego e-booka „Bezpłatna reklama gabinetu w Twoich rękach”.

Dodając ten cytat, chciałbym zwrócić uwagę, byś podczas tworzenia treści na stronę zawsze stawiał/a na pierwszym miejscu to, że po drugiej stronie jest osoba, która ma określony problem. Osoba, która przeżywa lęk, wstyd, poczucie winy i sobie z nimi nie radzi. Potrzebuje Twojej pomocy, ale np. boi się zaufać, szuka rozwiązań w Internecie, na blogach. I  stawiając ją na pierwszym miejscu przy tworzeniu treści, a zwłaszcza artykułów, budujesz w niej nadzieję, świadomość i szansę, że skorzysta z usług takiego specjalisty jak Ty. Dlatego ważne dla mnie jest, byś tworzył/a naprawdę wyczerpujące artykuły, pełne wartościowej, uświadamiającej treści. Powodzenia!

Szymon Gajewski

* https://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.