Powiedz TAK mediom społecznościowym

Klienci w tych medialnie oszalałych czasach są przyzwyczajeni, że markę widać wszędzie. Komunikacja przez media społecznościowe to raczej standard niż coś nadzwyczajnego. Oni Twoi klienci już dawno tam są! A ty?

 

Media społecznościowe – dostępne całą dobę dla każdego – służą przede wszystkim do budowania relacji. Prezentujesz się tam, budujesz markę ekspercką i poznajesz potrzeby swoich klientów oraz na nie odpowiadasz. I – jak nigdy wcześniej – możesz z nimi rozmawiać. Warto z tego korzystać.

Jakie platformy wybrać?

Odpowiedź brzmi: to zależy. Niektórzy znawcy tematu (np. Guy Kawasaki) twierdzą, że im więcej takich punktu styku z klientami, tym lepiej. Jednak (zwłaszcza dla początkujących w tej dziedzinie) panowanie nad dużą liczbą kanałów może być trudne i czasochłonne.Psycholog obsługuje Pintrest przez telefon komórkowy

Przeanalizuj, w których miejscach znajdziesz najwięcej ludzi, którym chcesz dać się poznać. Spójrz na specyfikę każdego z nich. I po prostu – zacznij!

Oto pięć „Z” mediów społecznościowych. Google+ to zainteresowania, Facebook to znajomości, LinkedIn to zatrudnienie, Pinterest to zdjęcia, Twitter to zauważalność. Ciekawe co na to Philip Kotler?

– Guy Kawasaki

Dość oczywistym wyborem zdaje się być Facebook. Dlaczego? W Polsce Facebook zajmuje 2-gie miejsce w dwudziestce TOP20 Wydawców o największej liczbie internautów – odwiedza go ponad 22 min użytkowników miesięcznie (źródło: Gemius/PBI/grudzień 2016).

A to oznacza, że nie tylko warto tam być, aktywnie zarządzać profilem, angażować się i wchodzić w interakcje – ale wręcz, że jeśli już gdzieś, to właśnie tam warto się reklamować! Istnieją znaczne ograniczenia bezpłatnego dotarcia do odbiorcy – siłą rzeczy nie jest możliwe wyświetlanie wszystkich postów na tablicy głównej. Dlatego dobrym sposobem staje się więc reklama płatna. Sprawdź, jak to zrobić.

Drugim miejscem, które na pewno warto rozważyć, jest LinkedIn. Znajdź tam niszę dla siebie, aby ugruntować pozycję eksperta. Publikuj, dziel się ciekawymi treściami związanymi ze swoją grupą docelową. Udzielaj się w branżowych grupach (ta zasada dotyczy także FB). I koniecznie pokazuj wszelkie wystąpienia czy publikacje z mediów tradycyjnych.

Co publikować?

Analiza strategii social media dla gabinetu psychologicznegoSamo istnienie w wybranym kanale (czy kilku z nich) to za mało. Nadmiar słów i obrazów wylewających się zewsząd powoduje, że przyciągnąć (a zwłaszcza utrzymać) uwagę odbiorców jest bardzo trudno. Ale jednocześnie – jeśli będziesz unikać komunikacji, na pewno stracisz. Pociąg pędzi, a ty zostaniesz na peronie.

Treść – zwana z angielska contentem – zawsze się liczyła, ale chyba nigdy nie była tak istotna jak teraz. Zawsze stawiaj na jakość. Ona jest najważniejsza.
  • Wysoka jakość buduje relacje.
  • Wysoka jakość tworzy wizerunek.
  • A więc w dłuższej perspektywie – wpływa także na poziom sprzedaży
    (choć sprzedaż jest przesuniętym w czasie efektem działań komunikacyjnych – bo klienci muszą cię najpierw poznać, polubić, zaufać ci, a dopiero potem być może zdecydują się cokolwiek od ciebie kupić).

Wg OMI (Online Marketing Insitute), organizacji, która robi testy z zakresu cyfrowego marketingu, klient musi mieć kontakt z daną marką w Internecie od 7 do 13 razy zanim w ogóle rozważy zakup!

Statystyki dla fanpage'a psychologicznegoTo uzasadnia potrzebę intensywnej i dobrze zorganizowanej komunikacji. Takiej, która z jednej strony nie osłabi wizerunku profesjonalisty – ale z drugiej – zwróci uwagę, zainteresuje, czasem rozbawi.

Pamiętaj, że treść to nie tylko to, co napisane. Równie ważne są obrazy: zdjęcia, filmy (sprawdź, jak nakręcić video na potrzeby swojej marki) czy rysunki. Znakomitym pomysłem jest używanie infografik.

Ucz lub dostarczaj rozrywki. Nie namawiaj do zakupu. Zostań najlepszym źródłem wiedzy w swojej dziedzinie, a twoi klienci i tak będą o tobie pamiętać i starać się ciebie odszukać

– Anne Sanders – graficzka, specjalizująca się w infografikach

Wiedza czy rozrywka?

W mediach społecznościowych szczególnie doceniamy treści naukowe, newsy oraz użyteczne wskazówki ułatwiające nam życie. Najchętniej udostępniamy natomiast treści, które są zabawne oraz odzwierciedlają nasze pasje i indywidualne punkty widzenia.

(źródło: Wave8, UM Polska, 2015)

Co zrobić, żeby odbiorcy cię pokochali?

  1. Dostosuj ofertę do ich oczekiwań, identyfikuj się z potrzebami.
  2. Dbaj o spójność wizerunku. I to nie tylko w kanałach społecznościowych.
  3. Przyciągaj uwagę i szukaj atrakcyjnych wyróżników, które łatwo wpadają w pamięć.
  4. Zadbaj o narrację – opowieści czynią cuda! Spraw, by twoi klienci utożsamiali się z wartościami, które prezentujesz
  5. Bądź aktywny – komunikacja to robota na zawsze, nie na chwilę.
  6. Bądź autentyczny.
  7. Nie zostawiaj odbiorców bez odpowiedzi. W przypadku kryzysów – zarządzaj nimi tak, by niezadowolonego klienta zamienić w miłośnika (każdy kryzys to szansa!)

Narzędzia pomocne w tworzeniu infografik

Canva: www.canva.com

Piktochart: www.piktochart.com

Infogr.am: www.infogr.am

Adobe Kuler: www.color.adobe.com/pl

Colourlovers: www.colourlovers.com

Font Pair: www.fontpair.co

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.