Klienci w tych medialnie oszalałych czasach są przyzwyczajeni, że markę widać wszędzie. Komunikacja przez media społecznościowe to raczej standard niż coś nadzwyczajnego. Oni – Twoi klienci – już dawno tam są! A ty?
Media społecznościowe – dostępne całą dobę dla każdego – służą przede wszystkim do budowania relacji. Prezentujesz się tam, budujesz markę ekspercką i poznajesz potrzeby swoich klientów oraz na nie odpowiadasz. I – jak nigdy wcześniej – możesz z nimi rozmawiać. Warto z tego korzystać.
Jakie platformy wybrać?
Odpowiedź brzmi: to zależy. Niektórzy znawcy tematu (np. Guy Kawasaki) twierdzą, że im więcej takich punktu styku z klientami, tym lepiej. Jednak (zwłaszcza dla początkujących w tej dziedzinie) panowanie nad dużą liczbą kanałów może być trudne i czasochłonne.
Przeanalizuj, w których miejscach znajdziesz najwięcej ludzi, którym chcesz dać się poznać. Spójrz na specyfikę każdego z nich. I po prostu – zacznij!
Oto pięć „Z” mediów społecznościowych. Google+ to zainteresowania, Facebook to znajomości, LinkedIn to zatrudnienie, Pinterest to zdjęcia, Twitter to zauważalność. Ciekawe co na to Philip Kotler?
– Guy Kawasaki
Dość oczywistym wyborem zdaje się być Facebook. Dlaczego? W Polsce Facebook zajmuje 2-gie miejsce w dwudziestce TOP20 Wydawców o największej liczbie internautów – odwiedza go ponad 22 min użytkowników miesięcznie (źródło: Gemius/PBI/grudzień 2016).
A to oznacza, że nie tylko warto tam być, aktywnie zarządzać profilem, angażować się i wchodzić w interakcje – ale wręcz, że jeśli już gdzieś, to właśnie tam warto się reklamować! Istnieją znaczne ograniczenia bezpłatnego dotarcia do odbiorcy – siłą rzeczy nie jest możliwe wyświetlanie wszystkich postów na tablicy głównej. Dlatego dobrym sposobem staje się więc reklama płatna. Sprawdź, jak to zrobić.
Drugim miejscem, które na pewno warto rozważyć, jest LinkedIn. Znajdź tam niszę dla siebie, aby ugruntować pozycję eksperta. Publikuj, dziel się ciekawymi treściami związanymi ze swoją grupą docelową. Udzielaj się w branżowych grupach (ta zasada dotyczy także FB). I koniecznie pokazuj wszelkie wystąpienia czy publikacje z mediów tradycyjnych.
Co publikować?
Samo istnienie w wybranym kanale (czy kilku z nich) to za mało. Nadmiar słów i obrazów wylewających się zewsząd powoduje, że przyciągnąć (a zwłaszcza utrzymać) uwagę odbiorców jest bardzo trudno. Ale jednocześnie – jeśli będziesz unikać komunikacji, na pewno stracisz. Pociąg pędzi, a ty zostaniesz na peronie.
- Wysoka jakość buduje relacje.
- Wysoka jakość tworzy wizerunek.
- A więc w dłuższej perspektywie – wpływa także na poziom sprzedaży
(choć sprzedaż jest przesuniętym w czasie efektem działań komunikacyjnych – bo klienci muszą cię najpierw poznać, polubić, zaufać ci, a dopiero potem być może zdecydują się cokolwiek od ciebie kupić).
Wg OMI (Online Marketing Insitute), organizacji, która robi testy z zakresu cyfrowego marketingu, klient musi mieć kontakt z daną marką w Internecie od 7 do 13 razy zanim w ogóle rozważy zakup!
To uzasadnia potrzebę intensywnej i dobrze zorganizowanej komunikacji. Takiej, która z jednej strony nie osłabi wizerunku profesjonalisty – ale z drugiej – zwróci uwagę, zainteresuje, czasem rozbawi.
Pamiętaj, że treść to nie tylko to, co napisane. Równie ważne są obrazy: zdjęcia, filmy (sprawdź, jak nakręcić video na potrzeby swojej marki) czy rysunki. Znakomitym pomysłem jest używanie infografik.
Ucz lub dostarczaj rozrywki. Nie namawiaj do zakupu. Zostań najlepszym źródłem wiedzy w swojej dziedzinie, a twoi klienci i tak będą o tobie pamiętać i starać się ciebie odszukać
– Anne Sanders – graficzka, specjalizująca się w infografikach
Wiedza czy rozrywka?
W mediach społecznościowych szczególnie doceniamy treści naukowe, newsy oraz użyteczne wskazówki ułatwiające nam życie. Najchętniej udostępniamy natomiast treści, które są zabawne oraz odzwierciedlają nasze pasje i indywidualne punkty widzenia.
(źródło: Wave8, UM Polska, 2015)
Co zrobić, żeby odbiorcy cię pokochali?
- Dostosuj ofertę do ich oczekiwań, identyfikuj się z potrzebami.
- Dbaj o spójność wizerunku. I to nie tylko w kanałach społecznościowych.
- Przyciągaj uwagę i szukaj atrakcyjnych wyróżników, które łatwo wpadają w pamięć.
- Zadbaj o narrację – opowieści czynią cuda! Spraw, by twoi klienci utożsamiali się z wartościami, które prezentujesz
- Bądź aktywny – komunikacja to robota na zawsze, nie na chwilę.
- Bądź autentyczny.
- Nie zostawiaj odbiorców bez odpowiedzi. W przypadku kryzysów – zarządzaj nimi tak, by niezadowolonego klienta zamienić w miłośnika (każdy kryzys to szansa!)
Narzędzia pomocne w tworzeniu infografik
Canva: www.canva.com
Piktochart: www.piktochart.com
Infogr.am: www.infogr.am
Adobe Kuler: www.color.adobe.com/pl
Colourlovers: www.colourlovers.com
Font Pair: www.fontpair.co