Poprawnie zarządzane media społecznościowe – case study

Jak pisać posty na Facebooka czy Instagram? W jaki sposób angażować ludzi do wchodzenia w interakcję? Na jakie tematy pisać? Jeśli dopiero zaczynasz rozwijać swoje media społecznościowe albo robisz to już jakiś czas, ale bez skutku i zadajesz sobie te pytania – przygotowałam dla Ciebie zestawienie prawidłowo prowadzonych kanałów społecznościowych. Podpatruj, inspiruj się i daj się poznać swoim potencjalnym klientom.

Nie taki diabeł straszny, jak go malują

Rozumiem, że prowadzenie kanałów społecznościowych może się wydawać z pozoru czymś trudnym. By podejmowane działania przynosiły skutki, wymagają sporego zaangażowania w tworzenie odpowiednich treści i budowanie relacji z odbiorcami. Jak często pisać? W jaki sposób pisać, by treści trafiały do odpowiednich osób? Powstaje mnóstwo pytań bez odpowiedzi. Dodając do tego jeszcze dylemat moralny związany z promowaniem swoich usług oraz fakt, jak cienka jest granica pomiędzy tym, co jest reklamą bezpośrednią, a co jedynie dzieleniem się swoją wiedzą – otrzymujemy mieszankę pełną wątpliwości, niepewności, zniechęcenia i demotywacji.

Pamiętaj jednak, że Twoje kanały społecznościowe to Twoja forma wyrazu. Im bardziej zamieszczane przez Ciebie treści czy materiały będą odzwierciedleniem Twoich przemyśleń, tym większą i wierniejszą społeczność zbudujesz wokół fanpage’a.

Podstawowa zasada – nic na siłę. Nie siadaj przed komputerem, zmuszając się, by coś napisać, kiedy po prostu nie masz na to ochoty ani pomysłu. Jaka jest moja rada? Czekaj, aż pomysły same do Ciebie przyjdą. Bądź uważna/y i w ciągu dnia zapisuj refleksje, które nachodzą Cię pod wpływem impulsu czy jakiegoś konkretnego bodźca, a które mają związek z tym, co robisz. A może jesteś ciekawa/y opinii Twoich obserwatorów lub potencjalnych klientów na jakiś temat? Spytaj ich o to, przy okazji dzieląc się swoim spojrzeniem. Możesz także zaproponować rozwiązanie jakiegoś problemu, który bezpośrednio dotyczy tego, czym zajmujesz się w gabinecie.

Nie bój się sprzedawania swojej wiedzy

Bądź dla swoich obserwatorów kimś, komu mogą zaufać, powierzyć swój problem. Bądź dla nich ekspertem, dzięki któremu nauczą się siebie na nowo.

W kolejnej części artykułu przedstawię Ci cztery osoby, które robią to dobrze na przykładzie czterech różnych kanałów dotarcia do klientów – Facebooka, Instagrama, TikToka i YouTube’a.

Facebook

Tomasz Zieliński jest założycielem Akademii Komunikacji i pomysłodawcą projektu „Usłyszeć na czas”. Wspiera dzieci, które potrzebują porady, pomocy psychologicznej czy po prostu rozmowy. W rekacji na duże zapotrzebowanie powstała inicjatywa „Okienko”, czyli infolinia, na którą mogą zadzwonić dzieci, by najzwyczajniej się wygadać czy zwierzyć ze swoich problemów. Mają pewność, że zostaną wysłuchane i nie będą oceniane.

Tomasz do swojej pracy podchodzi z pasją. To widać na jego profilu na Facebooku. Obserwuje go ponad 40 tysięcy osób, a jego posty zyskują tysiące polubień i setki komentarzy. Jaki jest jego sekret? Autentyczność!

Co zrobić, by być autentycznym? To proste – wystarczy, tak jak wspomniałam wcześniej, dzielić się wydarzeniami z dnia. Przy okazji dowiadujemy się także, jak bardzo Tomasz oddany jest temu, co robi.

W kolejnym poście Tomasz pokazuje, jak dobrze zna swoich odbiorców.  Wie, co ich trapi i potrafi swoim przekazem dać nadzieję. Spójrz, jak to robi:

I wreszcie – adekwatne porady. W końcu rozmawiając z dziećmi każdego dnia, Tomasz dobrze wie, co może stać na przeszkodzie rzeczywistego słuchania i w konsekwencji zrozumienia.

Myślę, że te przykłady dobrze obrazują poświęcenie z jakim każdego dnia Tomasz oddaje się swojej pracy. Wzbudza tym samym zaufanie i zwyczajnie chęć usłyszenia kolejnej historii czy refleksji.

Instagram

Obserwujecie @alka_positive na Instagramie? Jeśli nie, to koniecznie musicie się zapoznać z jej profilem, który obserwuje na ten moment ponad 116 tysięcy osób. Alka, czyli Alina Adamowicz, jak sama o sobie mówi, jest terapeutką kobiet. Na jej fanpage’u znajdziesz treści przeznaczone dla kobiet borykających się z niską samooceną i poczuciem własnej wartości, ale też takie mające na celu okazanie wsparcia czy uświadamianie kobiet w kontekście różnych zjawisk psychicznych.

Zwraca także uwagę na pewne patologiczne zachowania, uczy, jak je dostrzegać i w jaki sposób reagować na nie, by uniknąć przykrych konsekwencji. Motywuje, przełamuje pewne stereotypy oraz pomaga skonfrontować się z własnymi emocjami i odzyskać kontrolę nad własnym życiem.

Poniżej znajdziesz kilka przykładów znakomicie przygotowanych przez Alinę postów:

TikTok

TikTok to stosunkowo nowy kanał mediów społecznościowych, co oznacza mniejszą konkurencję i możliwość wyróżnienia się na tle innych. Aplikacja początkowo używana jedynie w formie rozrywkowej, ze względu na rosnącą ilość użytkowników, stała się także miejscem sprzedaży. Nie tylko produktów, ale i usług, a także samego wizerunku. Tę szansę wykorzystała Karolina Tuchalska-Siermińska, psycholog prowadząca działalność doradczo-szkoleniową.

W ramach niedługich, humorystycznych filmików, wzbogaconych o napisy, które dobrze oddziałują na wzrokowców, Karolina zamieszcza treści edukacyjne nie tylko dla młodszych obserwatorów. Co takiego publikuje?

Za pomocą krótkich scenek prezentuje np. wspierający styl komunikacji lub słowa, jakie kieruje do nas nasz wewnętrzny krytyk. Wskazuje, jak poradzić sobie z atakiem paniki. Tłumaczy, co wywołuje u dzieci niskie poczucie własnej wartości oraz w jaki sposób rozwijać niego inteligencję emocjonalną.

Szukaj Karoliny na TikToku, wpisując @odnova.net.

YouTube

Jedną z postaci na YouTube, której filmy w moim odczuciu są bardzo interesujące, jest Klaudia Pingot, czyli SpecBabka. Klaudia jest psychologiem i w swojej twórczości na kanale propaguje holistyczne podejście do zdrowia i życia. W swoim przekazie łączy wiele dziedzin naukowych tj. filozofia, neurologia czy nawet fizyka kwantowa.

Klaudia w swoich filmach opowiada o podświadomości, pracy z czakrami, rozwijaniu własnej świadomości, uzdrawianiu ciała poprzez umysł. Duży nacisk kładzie na dobroczynny wpływ medytacji w odniesieniu nie tylko do zdrowia psychicznego, ale i w ogóle poprawy jakości życia. 

Jej filmy są w zależności od tematyki długie – od pół godziny nawet do godziny, bądź krótsze, około 10-minutowe.  Prezentowane są w sposób różnorodny, atrakcyjny z perspektywy widza. W dużej mierze polegają na mówieniu do kamery z zastosowaniem przebitek z przyjemnymi dla oka obrazami, a także slajdami w formie infografiki.

Mam nadzieję, że te przykłady zainspirują Cię do tworzenia atrakcyjnych treści na swoich kanałach społecznościowych. A jeśli chcesz bardziej zgłębić swoją wiedzę na temat mediów społecznościowych, ale także innych narzędzi marketingowych, już niedługo w naszym sklepie internetowym pojawi się e-book „Jak znaleźć klientów do gabinetu?”. Będzie on zawierał opis 25 narzędzi, które pomogą Ci wypromować Twoje usługi! Już teraz możesz zapisać się na listę oczekujących, klikając tutaj. Dodatkowo, do E-booka dołączony jest bonus w postaci checklisty, dzięki której nie pominiesz żadnego etapu, chcąc skorzystać z jakiegokolwiek narzędzia.  

Bardzo ważne jest, zwłaszcza na początku przygody z publikowaniem materiałów, by testować swoją publiczność. Sprawdzać, co jej się podoba, a jakimi treściami jest mniej zainteresowana. Potem dopiero możesz głębiej wchodzić w tematy czy formę wyrazu jaka odpowiada Twoim obserwatorom. I na koniec, pamiętaj, w mediach społecznościowych funkcjonujesz dla swoich obserwatorów i potencjalnych klientów, a to, co Tobie wydaje się interesujące, wcale nie musi takie być dla nich.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.