Podcasty w branży psychologicznej Cz. 1

podcast w branży psychologicznej

Wykorzystaj siłę dźwięku!

Podcasty to nowe słowo. Dla wielu osób jeszcze nieznane. Jeśli nie wiesz, co to takiego, zaraz wszystko stanie się jasne. Z tego artykułu dowiesz się, czym są podcasty, dlaczego warto je tworzyć i jaką wartość przyniosą dla rozwoju Twojego gabinetu.

„ Kto mówi – sieje, kto słucha – zbiera”

Arystoteles

Podcast – co to takiego?

Najprościej mówiąc podcasty to internetowe audycje, których można słuchać za darmo (sporadycznie odpłatnie) w dowolnym miejscu i czasie za pośrednictwem telefonu lub komputera . Znalazły swoje miejsce w przestrzeni słuchaczy gdzieś między radiem a audiobookiem.

Ukazują się zazwyczaj w postaci serii odcinków. Ich autorzy to eksperci z różnych dziedzin, dziennikarze, ludzie biznesu, blogerzy, którzy prowadzą wykłady, dzielą się wiedzą, a także zapraszają do rozmów specjalistów.

W USA zawojowały rynek. Jak podaje PWC 1/5 mieszkańców deklaruje, że słuchała podcastu. We wrześniu 2018 słuchaczami było 78 mln osób. W ciągu ostatnich 4 lat słuchalność podcastów wzrosła o ponad 70%.

Podcasty znajdziesz również w Mindness. Po zapisaniu się na newsletter otrzymasz dostęp do audycji na temat przyciągania klientów do Twojego gabinetu.

Natomiast w naszym Podcaście Mindness czekają na Ciebie wywiady w formie podcastów. Prowadzimy je zarówno z psychoterapeutami, coachami, jak i ze specjalistami, którzy mogą pomóc w rozwijaniu i utrzymaniu Twojego gabinetu, jako firmy, działalności gospodarczej.

Podcast jako narzędzie marketingowe Twojego gabinetu

Żyjemy szybciej, czytamy mniej. Ogrom treści, jakie możemy znaleźć w sieci sprawia, że jedynie skanujemy je wzrokiem. Czytanie wymaga czasu, którego nam brakuje.

Jak wynika z danych Biblioteki Narodowej tylko 38% Polaków czyta książki.* Natomiast 92% korzysta z telefonów komórkowych, w tym 57% ze smartfonów.** Tyle osób ma możliwość słuchania podcastów.

Podcasty to idealna forma docierania do potencjalnych klientów. Dlaczego? To tzw. przekaz o charakterze towarzyszącym. Nie wymaga uwagi wzrokowej, zatrzymania się, specjalnego czasu. Można go słuchać przy okazji – w korku, kolejce, jadąc do pracy, biegając czy wykonując codzienne czynności. To takie radio na żądanie.

Podcast – co to daje?

Wielu tak zwanych podcasterów oferuje bezcenną wiedzę zupełnie za darmo. Zastanawiasz się, dlaczego to robią?

Podcast jako narzędzie marketingu internetowego zdobywa coraz większe uznanie (o tym jak działa marketing internetowy przeczytasz TUTAJ ). Jakie korzyści może przynieść dla rozwoju Twojego gabinetu psychologicznego?

  • Dzieląc się dajesz wartość -> pomagasz rozwiązywać problemy potencjalnych klientów.
  • Pozwalasz się poznać jako ekspert w swojej dziedzinie. Bycie pomocnym ekspertem to najlepszy sposób, aby klienci trafili do Twojego gabinetu psychoterapeutycznego po bezpośrednią pomoc.
  • Budujesz bliższą relację z potencjalnymi klientami. Mają poczucie, że Cię znają.
  • Poszerzasz świadomość marki (tak, Twój gabinet to Twoja marka), wartości i misji, którymi się kierujesz.
  • Masz dodatkową okazję do przedstawienia swojej oferty, np. konsultacji, warsztatów poprzez nawiązania do nich.
  • Tworząc podcasty na podstawie publikowanych tekstów z Twojego bloga podnosisz jego atrakcyjność. Dajesz słuchaczom możliwość wyboru. Chcesz słuchać? Proszę bardzo. Wolisz czytać? Mam również coś dla Ciebie. O tym jak blog pomaga w promocji gabinetu terapeutycznego przeczytasz TUTAJ.
Dobrze jeśli nagrania mają taką formę, która sprawia, że słucha się ich z przyjemnością i zainteresowaniem . Zamiast wykładu czy referatu postaw na zwykłą rozmowę. Mów ludzkim, zrozumiałym językiem.

Jakie tematy poruszać w podcastach?

Jeśli zastanawiasz się, jakie tematy poruszać w podcastach, możliwości jest wiele. Po pierwsze te, w których jesteś ekspertem. Zrób listę najczęściej zadawanych pytań, problemów, z którymi przychodzą do Ciebie klienci. To idealne źródło tematów na podcasty.

Możesz również zaprosić eksperta z pokrewnej dziedziny albo z własnej i nagrać podcast w formie dialogu, szukania odpowiedzi czy porad.

Psychoterapeuta dziecięcy zaprasza logopedę. Coach biznesu zaprasza pracodawcę. Twoim obszarem działania jest terapia osób uzależnionych? Nagraj podcast odpowiadający na pytanie: czy jestem uzależniony; opowiedz o sposobach pomocy członkom rodziny.

Obserwuj również, jak robią to inni. Istną kopalnią wiedzy z Twojej branży i genialnym źródłem inspiracji są podcasty SWPS-u .

Inne przykłady z branży:

http://triathlonistkawbiznesie.pl/podcast-2/

Podcast/Audycja

Podcasty to temat stosunkowo świeży i niewyeksploatowany. Są jak lustro, w którym Twoi potencjalni klienci mogą zobaczyć swoje problemy.

Wywiady, błędy i ludzie z branży

Borys Kozielski i Agnieszka Gajewska

W zeszłym tygodniu uczestniczyłam także w pierwszej w Polsce konferencji dla podcasterów organizowanej m. in. przez Borysa Kozielskiego, założyciela grupy na Facebooku Podcast – jak to się robi , którą Wam serdecznie polecam. Sama też korzystam i dostaję na niej wszystkie potrzebne informacje.

Borys nagrał także cały kurs dla osób chcących nagrywać się bardziej profesjonalnie. Znajdziecie go pod adresem www.szkolapodcastingu.pl .

Wśród prelegentów pojawiała się Anna Wacławik- Orpik. Dziennikarka specjalizująca się w wywiadach, „ związana z Radiem TOK FM od 2008 roku. Prowadzi cotygodniowy, autorski program „Wywiad pogłębiony” (niedziela, 20.00) oraz, we współpracy z Andą Rottenberg, program o sztuce „Andymateria” (czwartek, 14.40). Pasjonuje się tematyką społeczną, psychologią, sztuką.”

Wiele osób uznało jej wykład za absolutnie porywający. Tematem były błędy podczas wywiadów – podawała mnóstwo przykładów z rozmów z wielkimi ludźmi. Mówiła z ogromnym dystansem do własnych błędów.

Jeśli chcecie nagrywać wywiady czy to z innymi psychoterapeutami, coachami, czy po prostu z klientami, to tutaj kilka wskazówek od profesjonalistki:

  • osoby znane się strasznie nudzą podczas wywiadów, bo wszyscy zadają te same pytania – przemyśl to przed wywiadem
  • odnoś się do najnowszych publikacji, bo w mogą w nich podważać lub prostować coś, co wcześniej mówili
  • pytania banalne dają niebanalne odpowiedzi. Zapytaj kogoś z branży np. czym jest dla niego jest psychoterapia
  • sprawdź czy Twój przyszły rozmówca jest np. gawędziarzem. Wówczas nie zadawaj dużo pytań, daj mu przestrzeń, niech się odgada. Dla ludzi jego historia może być cenna.
  • uwolnij się od przymusu zadawania pytań, daj rozmowie płynąć.
  • pierwsze pytanie może być prostym wprowadzeniem np. jak wygląda twój zwyczajny dzień?
  • pierwsze nie musi być najważniejsze, najważniejsze może też paść w trakcie. Należy reagować na rozmówcę nie trzymając się sztywno kartki. Nawet odpuścić pytania na rzecz płynności rozmowy.
  • cisza jest dobra. Cisza jest odpowiedzią. Nie męczymy rozmówcy, aby powiedział to, co zaplanowaliśmy.
  • nie przejmować się sobą za bardzo!
  • możesz zadawać głupie pytania. Nawet jak pytanie będzie głupie, to inni mogą się zidentyfikować. Podcaster ma kształtować opinie; wie o czym mówi, ale i tak nie jest alfą i omegą.
  • „ jeśli ja się nudzę, gdy ktoś mówi, to słuchacz się będzie nudził.” Przerywamy delikatnie.
  • można założyć, że wywiad się nie udał, jeśli się nudzisz cały czas. Jeśli po 15 minutach wiesz, że jest źle, to poczekaj jeszcze 5. Jak nic się nie zmieni – zakończ. Nie brnij dalej.

Na koniec konferencji poprosiłam Anię o wywiad dla Mindness. O to, aby z nami podzieliła się, jak robić wywiady antenowe, jak rozmawiać z ludźmi po przejściach. To jej specjalność.

Jak ukaże się wywiad, na pewno dowiesz się o tym z naszego newslettera. Zapisz się, aby być na bieżąco -> formatka na dole tego artykułu.

Jeśli zainspirowaliśmy Cię do pomyślenia o podcaście, to już za tydzień dowiesz się, jak tworzyć podcasty od strony technicznej i gdzie je promować.

Jeśli ten tekst jest dla Ciebie pomocny, poczułaś/-eś inspirację do działania, daj znać w komentarzu. Będzie mi również bardzo miło, jeśli poślesz go dalej lub udostępnisz.

* https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_099_17.PDF
** https://www.bn.org.pl/w-bibliotece/3413-38%25-polakow-czyta-ksiazki.html

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.