Podcasty – Jak to zrobić – cz. 2

podcast - jak to zrobić

W poprzednim artykule opowiedziałam Ci o tym, czym są podcasty . Być może po jego lekturze przeszło Ci przez głowę: łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić . Dlatego w tym wpisie opowiem Ci o technikaliach. Chcesz wiedzieć jak zacząć tworzyć podcasty? To zaczynamy!

Tworzenie podcastów od podstaw

Chcesz podjąć wyzwanie i zacząć nagrywać swój własny podcast, który pomoże Ci w rozwoju Twojej praktyki psychologicznej? Oto kilka wskazówek od czego warto zacząć:

  • Ciekawa nazwa
wywiad z coachem

Zanim zaczniesz nagrywać swój podcast, pomyśl nad jakąś oryginalną nazwą. Taką, która łatwo wpada w ucho, jest krótka i oddaje esencję Twojego przekazu. Dobra nazwa to pierwszy element, który przyciąga odbiorców do posłuchania Twojego podcastu.

  • Formuła

Określ formułę Twojego podcastu. Zastanów się czy będzie miał formę monologu, gdzie będziesz dzielić się swoją wiedzą czy może przybierze formę wywiadów?

psycholog tworzący zarys podcastu

Stwórz wstępny zarys nagrania. Zacznij od jingla (krótkiej muzyki na początku). Pamiętaj o intro, czyli niedługim wprowadzeniu, w którym powiesz, kim jesteś, o czym jest Twój podcast, przedstawisz gościa. Na końcu zamieść outro, czyli ścieżkę dźwiękową zamykającą odcinek.

Zastanów się również nad długością podcastu, częstotliwością jego publikacji (najlepiej, jeśli podcast publikowany jest regularnie w jakiś konkretny dzień).

Podcast idealny
Według portalu Buffer* idealna długość podcastu to 22 minuty. Rozmowy TED trwają maksymalnie 18 minut, ponieważ naukowcy są przekonani, że nie możemy dłużej skupiać uwagi. Najlepszy dzień na opublikowanie podcastu to wtorek.
  • Temat, czyli o czym będzie Twój podcast

„Gdy słucham, co mówisz, słyszę, kim jesteś”

Ralph Waldo Emerson

Najlepsze treści, którymi będziesz się dzielił ze swoimi słuchaczami to takie, których sam chętnie byś posłuchał/ała. Mów prostym językiem. Spraw, aby Twoi słuchacze odnaleźli rozwiązania swoich problemów. Z tymi, z którymi nie będą w stanie sami sobie poradzić, zwrócą się bezpośrednio do Ciebie.

80% słuchaczy przywiązuje się do podcastu na tyle, że słucha każdego publikowanego odcinka wybranego podcastera.*

  • Jakość nagrań

Tworząc podcasty dobrze jest zadbać o jakość nagrań. Wystarczy przyzwoity mikrofon (o tym, jaki wybrać przeczytasz np. TUTAJ ) i komputer z programem do nagrywania podcastów. Możesz wybrać te darmowe, np. Audacity lub Voicemeeter banana. Wycisz wnętrze, w którym nagrywasz. Możesz powiesić koce i narzuty, by uniknąć pogłosu.

Wykres pokazujący, gdzie użytkownicy słuchają podcastów.

Aplikacje i programy do podcastów

Jeśli masz mało czasu, a technikalia Cię przerażają mam dla Ciebie coś prostego – aplikację Anchor , która również jest darmowa! Dzięki niej podcasting staje się prosty, szybki i przyjemny. Nie potrzebujesz mikrofonu (masz go w kieszeni – jest nim Twój telefon), głębokiej wiedzy technicznej i mnóstwa czasu. Za pomocą aplikacji Anchor możesz również nagrywać wywiady.

Jeśli zdecydujesz się na zakup profesjonalnego mikrofonu, to polecam Ci Cleanfeed. To on-linowa aplikacja, z której korzysta m.in. radio BBC do przeprowadzania i nagrywania rozmów. Ma ona tą zaletę, że podczas przeprowadzania wywiadów nagrywa ona oba głosy, pytającego i rozmówcy, na dwóch osobnych ścieżkach. Wersja podstawowa jest darmowa i na początek w zupełności wystarcza. Ważne, aby Twój rozmówca miał założone słuchawki, żeby nie nagrał się pogłos. Może on zepsuć cały wywiad (coś o tym wiemy 😊 )

Obróbka dźwięku

To ta część, która dla podcasterów jest chyba najmniej przyjemna. W trakcie pojawiają się nieplanowane yyyyyyyy, szumy czy trzaski, potknięcia, kaszlenie, powtórzenia i zapętlenia. To wszystko może być drażniące dla słuchacza. Można przysiąść zatem do programów do obróbki, podszkolić się z nich i zacząć dziubać.

Ale wiesz co – to potrafi zająć paręnaście godzin (coś o tym też wiemy). I wygląda to tak, że wywiad albo nagranie poszło Ci świetnie, super energia, mądry przekaz, a potem… spędzasz tygodnie na obróbce, cofaniu się o ułamki sekund (nawet o dziesiątki ułamków sekund – aaaaaaaaaaaaa) po kilka razy, odsłuchiwaniu aż pieką Cię uszy od słuchawek i zaczynasz mieć po prostu odrzut od podcastów.

Dlatego, aby zachować higienę umysłu i chęć do dalszego nagrywania, zleć obróbkę fachowcowi . On weźmie za to około 100 – 200 zł, a Ty zachowasz misję, pasję i będziesz nagrywać dalej ku uciesze Twych słuchaczy 😊 .

Publikacja podcastu

Potrzebujesz mieć stronę internetową, na której umieścisz swój podcast. Do jego publikacji w sieci posłuż się np. programem Spreaker i podlinkuj u siebie na stronie.

Wygląda to potem tak:

Dodatkowo warto publikować się na ITunes (wszyscy użytkownicy IPhone będą mogli słuchać Cię na swoim telefonie). Stwórz także słuchaczowi możliwość ściągnięcia nagrania w mp3. Ludzie lubią zachować sobie takie treści na dysku lub w telefonie i odsłuchać w wolnej chwili bez szukania ponownie Twojej strony.

Aby strona Twojego Gabinetu dobrze pozycjonowała się w Google dodaj do podcastu tzw. transkrypt . To spisanie treści nagrania w tekst. Wszystkie słowa w nim ujęte Google będzie odczytywał, jako treści strony, czyli skieruje do Ciebie klienta poszukującego treści, które poruszasz. W przeciwnym wypadku Twój podcast poprzez sam dźwięk nie będzie możliwy do wychwycenia przez wyszukiwarkę, czyli przez poszukującego.

Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać wszystkie Twoje obawy dotyczące tematu podcastów i pokazać, że ich tworzenie wcale nie jest takie trudne.

Jeśli ten artykuł pomógł Ci w rozwoju Twojego gabinetu psychologicznego daj znać w komentarzu, kliknij „lubię to” lub udostępnij na Facebooku. Lubię wiedzieć, że to co robię daje wartość innym. Podeślij również innym osobom, które może zainteresować. A gdy nagrasz już swój pierwszy podcast koniecznie daj znać pod tym artykułem.

*https://blog.bufferapp.com/podcasting-for-beginners

**https://www.podcastinsights.com/podcast-statistics/

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.