Najpotężniejsze narzędzie reklamy dla gabinetów i poradni

W Polsce terapia i korzystanie z usług psychologa czy psychoterapeuty dopiero zaczyna wychodzić z cienia. Biorąc pod uwagę, że osoby poszukujące wsparcia psychologa, to stosunkowo młoda grupa docelowa. Agencje i specjaliści od sprzedaży i marketingu wrzucają więc Twoich klientów do jednego worka z innymi klientami. Tak jest zwyczajnie prościej. Co, niestety, jest sporym błędem. I już śpieszę z odpowiedzią dlaczego.

Marketing gabinetów i poradni psychologicznych – jak to ugryźć?

Branża marketingu garściami czerpie z mechanizmów psychologicznych, które związane są z podejmowaniem różnych decyzji. Rozumiejąc, jak te zasady wpływają na postrzeganie i zachowania konsumentów, marki dostosowują swoje strategie, aby budować zaufanie, nawiązywać kontakty i zwiększać lojalność.

Fajnie, tylko teraz pytanie, co branża marketingu może zrobić dla Ciebie? A może sporo.

Trzeba jednak pamiętać, że psychologia sama w sobie jest tematem dość delikatnym i większość tradycyjnych, rynkowych strategii będzie wymagała sporych modyfikacji.

Uśmiechnięta, młoda psycholożka

Moc skutecznej komunikacji

Komunikacja jest sztuką i zdawałoby się, że nikt nie opanował jej lepiej niż psycholog, psychoterapeuta czy coach, który bazuje na tym w swojej codziennej pracy. A jednak! Komunikacja ma wiele twarzy. Inaczej rozmawiamy z rodziną i przyjaciółmi, współpracownikami, klientami w poradni i jeszcze inaczej z potencjalnymi klientami. To trochę jak nauka nowego języka 🙂 I można ją opanować! Dzięki skutecznej komunikacji klient zaczyna Ci ufać, czuje się związany z wartościami, które reprezentujesz, a z biegiem czasu staje się lojalny, nie szukając rozwiązań u innych.

Magia dzieje się pod jednym warunkiem! Klient musi rozumieć Twój przekaz.

A psycholog, jak lekarz – uczy się całe życie. I obracając się w środowisku akademickim, gdzie używa się określonej terminologii, nieświadomie zaczyna przemycać ją do swojej komunikacji. I nie ma w tym nic złego! O ile będziesz pamiętać, że to, co oczywiste dla Ciebie, niekoniecznie jest jasne dla innych.

Dr Tomasz Piekot – kierownik Pracowni Prostej Polszczyzny – od kilku lat upraszcza dokumentację i komunikację różnych firm i instytucji tak, aby była przyjazna klientom.

Stosujmy neutralny ton zamiast formalnego. Dzięki temu ograniczymy urzędowe DNA i zaczniemy budować język wewnętrzny oparty na porozumieniu, a nie rytuale”.

Długo żyliśmy w przekonaniu, że to, co branżowe i zawiłe, jest profesjonalne. Obecnie jednak widać wyraźny zwrot w stronę prostszego języka. I to jest dobra wiadomość!

Jakim językiem posługiwać się w swojej komunikacji?

Chcąc dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, Twoją wartością nadrzędną powinna być odpowiedź na pytanie:

Jak mogę zaspokoić potrzeby swojego klienta poprzez oferowaną usługę?

Na tym etapie warto jest wczuć się w jego rolę i zadać sobie pytania, które może sobie zadawać Twój klient w poszukiwaniu odpowiedniego psychologa. O tym pisaliśmy szerzej w artykule „Jak lepiej zrozumieć klienta?”.

Żeby klient miał świadomość, że to właśnie Ty jesteś w stanie zaspokoić jego potrzeby, niezbędna jest odpowiednia komunikacja. Taka, która dostarczy odpowiedzi na wszelkie wątpliwości i nie pozostawi przestrzeni na snucie domysłów. Tak, doskonale wiemy, że nasz mózg uwielbia uzupełniać sobie luki 🙂

Język fachowy

Czasem mówimy o nim specjalistocentryczny, bo jego główny przekaz skupia się na profesjonalizmie oferowanych usług. W tym przypadku psycholodzy i terapeuci stawiają na podkreślenie roli swojego wykształcenia i osiągniętych certyfikatów. I o ile jest to bardzo istotna kwestia, której nie chcemy pomijać, to stawianie jej na pierwszym miejscu, jest ryzykowne.

By dobrze przekazać wartość oferowanych usług, Twój klient musi zagłębić się w cały rynek, wszystkie nurty i szkoły psychoterapii. Wziąć pod uwagę ich wyniki, a potem to wszystko przeanalizować i porównać, aby wyciągnąć wartość. A tego jest ogrom! I przeciętny Kowalski słysząc trzecia fala CBT, teorie więzi i przywiązania czy mentalizacja najczęściej ma zerowe pojęcie, o czym właściwie do niego mówisz.

Kobieta pracująca na laptopie

Co na to Twój klient?

Niezależnie od tego, jaka będzie Twoja grupa docelowa, weź pod uwagę kontekst czasów, w jakich żyjemy. A to czasy dynamiczne, wielu zmian i bodźców docierających do nas niemal nieustannie. Niektórzy są tak przebodźcowani, że kładąc się do łóżka, przez długie godziny nie mogą zasnąć, bo przeszkadza im byle szmer zza ściany. Potrzebują prostszych komunikatów, bo, pod koniec dnia, nie są w stanie skupić się na specjalistycznym języku i jego znaczeniu. Osoba szukająca wsparcia terapeuty zmaga się z problemami i chce powierzyć je osobie, która się nimi odpowiednio zaopiekuje. Najczęściej to osoba, która nie zna różnicy pomiędzy nurtami i nie posiada rozległej wiedzy na temat form terapii czy poziomów wykształcenia psychologów, coachów i terapeutów. I raczej nie będzie miała czasu na analizowanie, co próbujesz mu przekazać i jaką to niesie dla niego wartość. Często nie będzie się również czuć wystarczająco kompetentny do interpretacji Twojego przekazu. Chce to usłyszeć od Ciebie jako specjalisty. Jaką masz alternatywę?

Język klientocentryczny

Język klientocentryczny to w skrócie:

Dawanie Twojemu klientowi tego, czego potrzebuje, w momencie, kiedy tego potrzebuje.

Komunikacja i fundament, która mówi wprost: zaopiekuje się Tobą. Język przyjazny, zrozumiały, który przekazuje Twoje wartości, daje rozwiązanie problemów i buduje zaufanie. Komunikaty przekazywane przystępnym językiem są kluczem do przedstawiania swojej historii, wartości i oferty. Tego typu więzi nie buduje się z dnia na dzień. To wynik konsekwentnych działań i tworzenia narracji, z która ludzie chcą się utożsamić i być jej częścią.

Miałeś kiedyś tak, że czytając artykuł, posta czy inną publikację pomyślałeś „To o mnie!”. Tak mniej więcej powinni poczuć się Twoi potencjalni klienci. Jako profesjonalista wiesz bardzo dużo o problemach ludzi i o tym jak można je rozwiązać. Teraz trzeba im to pokazać 🙂 Jak osiągnąć taki efekt?

Spotkanie biznesowe

Jak budować komunikację gabinetów i poradni?

Postaw się w roli swojego klienta

Zanim zabierzesz się do pisania treści, dowiedz się, jakie są potrzeby i motywacje Twojej grupy docelowej. Dzięki temu zaoferujesz jej rozwiązania, których szuka. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Kiedy Twój klient szuka pomocy?
  • Co wtedy czuje?
  • Jaki ma problem?
  • Jakie ma potrzeby?
  • Jakie korzyści przyniesie mu sięgnięcie po Twoje usługi?

I odpowiedz na te pytania na głębszym poziomie. Nie patrz na jego potrzeby tylko pod hasłem: chce rozwiązać problem i polepszyć jakość życia. To jest bardzo ogólnikowe i nie trafia w sedno problemu. Spójrz głębiej w konkretną osobę, której chcesz pomóc. Ona chce zrozumieć, dlaczego tak się czuje, chce przestać się wstydzić i mieć odwagę wyjść do ludzi. Może jej ciało się buntuje i wysyła sygnały w postaci bezsenności lub zawrotów głowy. Czy boi się, że zawsze tak będzie czy może przed terapią powstrzymuje ją powrót do bolesnych wspomnień? Jak możesz jej pomóc? Nie pisz tylko o tym, że zacznie rozumieć i akceptować siebie. Napisz, jak będziecie do tego dochodzić i jak się będzie czuć kiedy zacznie osiągać założone cele. Pokaż też, że rozumiesz jak i dlaczego czuje się w chwili obecnej.

Zastanów się też, jakie są motywacje zewnętrzne Twojego klienta. Może nie ufa NFZ? Kiedyś korzystał z usług innego psychologa, ale został zniechęcony lub nie widział efektów? A może oferujesz coś, co Cię wyróżnia np. dodatkowe warsztaty lub współpracę z osteopatą?

To wszystko będzie się składać na Twoją komunikację, więc warto poświecić czas na głębszą analizę.

Motyw przewodni

Sprawi, że Twoja komunikacja będzie spójna. A spójność przedstawia Cię jako osobę profesjonalną i konsekwentną w swoim działaniu. To kluczowy element, który buduje poczucie zaufania, zażyłości i uznania do tego, w jaki sposób działasz. Transparentność, autentyczność i konsekwencja powinny być widoczne w Twoim przekazie. Będąc transparentnym co do wartości, praktyk i zobowiązań, stworzysz poczucie wiarygodności i niezawodności. Dlatego potrzebujesz jednolitego wizerunku dla swojego gabinetu czy marki osobistej.

Jakie mogą być motywy? Tutaj z pomocą może przyjść kilka naszych realizacji.

Centrum Terapii Krajna – komunikacja skupia się głównie na motywie wolności i zrozumienia,

Centrum Diagnozy i Terapii Autyzmu Kryształowe Dzieci – kryształ jest centrum, wokół którego zbudowana jest cała narracja

Pracownia Terapii w Równowadze – w tym przypadku skupiliśmy się na równowadze i uzyskaniu balansu.

Motyw przewodni pozwala Ci „nie skakać” po różnych tematach i nadać całemu przekazowi głębi i wspólnego tonu. Dodatkowo dobrze dobrany, zwiększa autentyczność i pozwala na głębsze połączenie z odbiorcą.

Co Cię wyróżnia?

Określenie tego, co Cię wyróżnia, pozwoli Ci stworzyć przekaz, który trafi dokładnie tam, gdzie powinien. Co charakteryzuje Twój gabinet? Co jest w nim wyjątkowego? Napisz o tym!

Co słychać u konkurencji?

Niezależnie od tego, czy kierujesz swoją ofertę online, offline, lokalnie, czy na całą Polskę, warto sprawdzić, co dzieje się na rynku. Sprawdź, co inne poradnie oferują na swoich stronach internetowych, czy prowadzą social media i jak wygląda ich komunikacja. Dzięki temu zobaczysz, jaka jest reakcja odbiorców, co można poprawić i jakie luki wypełnić. Absolutnie nie kopiuj ich działań! Skup się bardziej na szukaniu inspiracji i rozwiązań, których ludzie potrzebują, a których nie dostarcza nikt inny.

Gabinety i marki osobiste, które komunikują się ze swoimi odbiorcami na poziomie osobistym, lepiej trafiają w ich potrzeby i wartości. Jeśli priorytetowo potraktujesz powyższe punkty, to stworzysz wysoko spersonalizowany przekaz, który pozwoli Ci nawiązać długoterminową relację z odbiorcami. Mowa tu nie tylko o stronie internetowej, ale również pozostałych kanałach dzięki, którym docierasz do swoich klientów jak Social Media czy newsletter. Takie konsekwentne działanie sprawi, że osoby, które Cię obserwują, z biegiem czasu poczują, że to właśnie z Tobą chcą pracować.

Jeśli czujesz, że masz sporo do zaoferowania, ale nie jesteś do końca pewny/a jak to ubrać w słowa, zanim klient przekroczy próg Twojego gabinetu, to zapraszamy na Konsultacje. Ty wybierasz długość trwania i temat, a my zabieramy wszystkie ręce na pokład i pracujemy nad tym jak skutecznie komunikować Twoje wartości i największe zalety.

I koniecznie zapisz się do naszego newslettera, bo to cotygodniowa dawka wiedzy o tym jak prowadzić swoją prywatną praktykę 🙂 Okno zapisu poniżej.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    Logo Whatsapp