Mocne i słabe strony otwierania poradni specjalistycznej

Planujesz otwarcie poradni specjalistycznej? A może zainteresowanie Twoimi usługami stale rośnie, w związku z czym myślisz o powiększeniu swojego gabinetu i zatrudnieniu innych terapeutów? Sprawdź swoją gotowość na nowe wyzwanie, czytając mój artykuł.

Ważna informacja na samym wstępie – zakładanie poradni nie jest to czymś nieosiągalnym czy skomplikowanym. Z odrobiną cierpliwości, samozaparcia i – oczywiście – odpowiednich funduszy, poradnię może otworzyć prawie każdy.

W tym artykule przedstawię mocne i słabe strony tego przedsięwzięcia. Mam nadzieję, że pomogę Ci w podjęciu ostatecznej decyzji.

Mocne strony

Interdyscyplinarność

Jedna z ważniejszych zalet, o ile nie najważniejsza, wynikająca z posiadania poradni, to możliwość zgromadzenia w jednym miejscu specjalistów z różnych dziedzin, czyli psychologa, psychiatrę, neurologa czy psychoterapeutę. Dzięki temu poradnia może się szczycić szeroką ofertą usług, co powiększa grupę docelową  i tym samym rośnie potencjał zarobkowy.

W zależności od specyfiki danego miejsca można wyróżnić poradnie o rozproszonej lub sprecyzowanej ofercie. Takie, które skupiają terapeutów zajmujących się różnymi zaburzeniami czy problemami albo takie, które koncentrują się na jednym problemie, a każdy z pracowników ma spore doświadczenie w pracy z takimi pacjentami. Obie formy otwierają przed zainteresowanymi możliwość wyboru odpowiedniego nurtu terapii czy specjalisty.

Kompleksowość usług

Biorąc pod uwagę ową interdyscyplinarność, instytucja jest w stanie zapewnić klientowi kompleksowe podejście, od postawienia diagnozy po odpowiednio dobraną terapię. Jest to komfortowa sytuacja dla obydwu stron. Klient otrzymuje w jednym miejscu pomoc, której potrzebuje, z kolei poradnia ma wgląd w całą dokumentację klienta bez konieczności czekania na informację od innego specjalisty.

Solidna instytucja

Z marketingowego punktu widzenia poradnia to poważna instytucja. Zatrudnia wiele osób, tworzących zespół profesjonalistów i specjalistów w swojej dziedzinie. Z uwagi na to, może cieszyć się renomą od samego początku funkcjonowania. Zwłaszcza, jeśli kadra składa się z osób będących autorytetem w branży. Zatem promocja takiego miejsca z założenia nie jest trudnym zadaniem.

Dodatkowe zasoby wnoszone przez każdego ze współpracowników

To pojęcie jest bardzo obszerne i obejmuje:

  • znajomości z ludźmi z branży,
  • kontakty z osobami pracującymi w mediach
  • lojalnych klientów i ich poleceniach.

Każda z zatrudnionych osób – o ile nie jest początkującym terapeutą – zgromadziła w trakcie pracy pewne zasoby, którymi może wspomóc funkcjonowanie poradni.

Dodatkową wartość mogą stanowić także materiały stworzone przez daną osobę na przestrzeni lat tj.:

  • artykuły prasowe,
  • wpisy blogowe,
  • nagrane podcasty,
  • filmy na YouTube.

W celu promocji poradni warto chwalić się osiągnięciami całego zespołu pracujących tam specjalistów. Takie działania służą potwierdzeniu wiarygodności poradni i mogą znacznie wpłynąć na zaufanie potencjalnych klientów.

Słabe strony

Zbyt szeroka oferta usług

Problem ten wiąże się bezpośrednio z paradoksem wyboru, o czym pisze Barry Schwartz w  swojej książce o tym samym tytule. Wskazuje on na liczne badania, które dowodzą, że wraz ze wzrostem możliwości wyboru rośnie trudność podejmowania decyzji. W nadmiarze opcji człowiek gubi się, frustruje i ostatecznie rezygnuje z podjęcia decyzji. W związku z tym zdecydowanie lepszym pomysłem będzie skonstruowanie oferty sprecyzowanej niż rozproszonej.

Procedury i standardy

By zadbać o porządek w poradni, jej sprawne funkcjonowanie i przepływ informacji, konieczne jest wprowadzenie procedur i standardów. Z jednej strony to oczywiście zestaw wskazówek czy instrukcja postępowania dla wszystkich pracowników. Z drugiej jednak – procedury wprowadzają element powtarzalności, w pewien sposób ograniczają także elastyczność terapeutów i zapewniają im dodatkową pracę w postaci prowadzenia szczegółowej dokumentacji.

Wymagania

Istnieje spora lista wymagań, które trzeba spełnić, by móc założyć poradnię specjalistyczną. Są one wypisane na stronie rządowej. Instytucję należy zgłosić do ewidencji. Jeśli chcesz starać się o dofinansowanie, lista elementów, o których trzeba pamiętać, powiększa się.

Budżet

To zrozumiałe – większe przedsięwzięcie wymaga znacznie większego budżetu, zarówno jeśli chodzi o poradnię stacjonarną, jak i online. Na samym początku wydatków jest najwięcej. Konieczne jest zaprojektowanie logo i pozostałych elementów identyfikacji wizualnej, a także strony internetowej. Dużym kosztem jest także dzierżawa miejsca, jeśli mówimy o instytucji stacjonarnej. No i nie mogę nie wspomnieć także o promocji poradni. Rozpoczynając prowadzenie działalności, należy myśleć w pierwszej kolejności o marketingu i to właśnie poprzez reklamę gromadzić na terapię osoby zainteresowane.

Gra warta świeczki

Otwieranie jakiejkolwiek działalności wiąże się z wieloma obowiązkami i trudnościami do pokonania. Oczywiście, im większa skala przedsięwzięcia, tym takich czynności jest więcej. Jednak nie warto się poddawać. Jak to mówią, gra jest warta świeczki, a satysfakcja z zarządzania zgranym zespołem i widok zadowolonych pacjentów są bezcenne.

Pamiętaj też, że gromadząc wokół siebie odpowiednich ludzi, czyli pasjonatów, ludzi kochających to, co robią i mających dobre intencje, możesz stworzyć zespół, który od samego startu, okaże Ci wsparcie i z którym stworzysz prężnie funkcjonującą poradnię.

Jeśli masz już wizję na stworzenie poradni, ale potrzebujesz pomocy w realizacji swojego planu lub po prostu chcesz mieć pewność, że nie pominiesz żadnego kroku, zgłoś się do nas. Wesprzemy Cię w stawianiu pierwszych kroków w biznesie.

Komentarze

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.