Zapewnienie pobytu w ośrodku terapii uzależnień na poziomie pensjonatu czy hotelu, z pełną obsługą, wyżywieniem i opieką terapeutyczną oraz wsparciem dla ciała i ducha, to spory koszt i wyzwanie organizacyjne. Pobyty w takich ośrodkach często ratują życie, ale i nie wszystkich na nie stać. Jak to zatem zorganizować i zbalansować, aby przyjąć odpowiedniego klienta i, aby ten klient nas znalazł?
Odpowiednio poprowadzone działania marketingowe, dedykowane osobom, które mogą sobie pozwolić na taki prywatny ośrodek, są niezwykle istotne. Jak to zatem zrobić, skoro czynni uzależnieni nie spędzają czasu w Internecie, prowadząc godzinami rzetelny research, tak jak to często robią osoby trzeźwe. Czynni uzależnieni nie mają na to czasu, ani do tego głowy. Chcą teraz, natychmiast i najlepiej, jak ktoś wszystko załatwi. Do kogo zatem kierować się z naszym marketingiem?
Określ swoją grupę docelową
Zanim zaczniesz planować strategię, to w pierwszym kroku zastanów się, kto będzie stanowić Twoją grupę docelową. Może to być szerokie spektrum osób, czyli zarówno uzależnieni od alkoholu, narkotyków, hazardu, ale również ich najbliżsi.
Dokładne zrozumienie ich potrzeb, obaw i motywacji pomoże w skierowaniu odpowiedniej komunikacji. Każda grupa docelowa wymaga innego podejścia marketingowego, więc warto dokładnie ją zdefiniować. Zrozumienie, kim są Twoi potencjalni klienci, pozwoli Ci dostosować swoje przekazy i kanały marketingowe w sposób bardziej efektywny. Jest ich na tyle dużo, że część z nich możesz przeznaczyć na bezpośrednią komunikację z osobami potrzebującymi pomocy. Pozostałe możesz ukierunkować na przekaz do ich najbliższych, którzy często mają znaczący wpływ na decyzję o podjęciu przez nich leczenia.
Na takie rozwiązanie postawił nasz Klient – prywatny Ośrodek Terapii Uzależnień Krajna. Całościowo kieruje się w tym ośrodku komunikację o leczeniu do mężczyzn, gdyż to oni stanowią główną grupę trafiających na terapię. A ujednolicenie tylko do jednej płci, ułatwia trafienie do odpowiednich osób z reklamą.
Komunikację na Instagramie skierowano do współuzależnionych – do matek, żon, sióstr i partnerek. To właśnie one często motywują, dbają i pchają partnera, brata do leczenia. Jednocześnie same bardzo cierpiąc, potrzebują wsparcia.
Gdzie jeszcze szukają informacji oprócz mediów społecznościowych?
Wizytówka w Google
Anna jest uzależniona od alkoholu i cierpi na depresję. Wie, że doszła już do ściany i postanowiła, że uda się na leczenie. W pierwszej kolejności sięga po telefon i zaczyna wyszukiwać ośrodki w swojej okolicy. Internet daje jej anonimowość, która jest jej tak w tym momencie potrzebna. Na mapie wyświetlają się tylko dwa ośrodki, a przecież mieszka w dużym mieście.
Wizytówka w Google pozwoli uniknąć tego typu historii. Dzięki niej, Twoi przyszli klienci od razu zobaczą wszystkie najważniejsze informacje: adres, lokalizację na mapie oraz opinie. Za pomocą jednego kliknięcia Anna przejdzie na Twoją stronę internetową i zadzwoni, kiedy stwierdzi, że jest gotowa (pamiętaj, żeby numer telefonu był klikalny – im więcej udogodnień na stronie, tym łatwiej klientowi trafić do Ciebie).
Co powinno znaleźć się w wizytówce? Świetnym przykładem jest ta, należąca do wcześniej wspomnianego Ośrodka Leczenia Uzależnień Krajna. Znajdziecie tam nie tylko aktualny adres, godziny otwarcia, klikalny numer telefonu i stronę www. Ośrodek posiada również obszerny opis świadczonej pomocy, a także linki do artykułów na blogu, które wyświetlają się w formie kafelków.
Branding
Brand (marka) to nie tylko logo, nazwa zapadająca w pamięć i identyfikacja wizualna – choć to też jest niezwykle istotne. Brandem określamy markę danego centrum, które wyróżnia się na tle pozostałych placówek konkurencyjnych.
Twój ośrodek staje się rozpoznawalny, bo to, jak go przedstawiasz oraz sam przekaz, są na tyle wartościowe i charakterystyczne, że klienci wiążą z nim określone emocje.
Zastanów się, co może Cię wyróżnić:
- skuteczność leczenia,
- wartości, jakimi się kieruje ośrodek,
- otoczenie,
- opinie,
- specjaliści pracujący w Twoim centrum,
- dodatki typu – joga,
- specyficzna komunikacja,
- neofici – byli pacjenci chętni opowiedzieć o sobie przed kamerą
A może masz do zaoferowania cały pakiet ciekawych wyróżników? Ważne, żeby przekaz był spójny!
Patrząc na nasz przykład Ośrodka Terapii Uzależnień Krajna, widzimy, że nie ma tam przypadków. Ptak gotowy do lotu w logo jest posłańcem wolności (od nałogu, bólu i uciekania – motto i pierwsze słowa, jakie widzimy na stronie), harmonii, radości i równowagi. Już w pierwszej minucie kontaktu ze stroną widzimy, co wyróżnia to miejsce. Kojąca komunikacja. Wszystkie informacje dostępne praktycznie od ręki. Dobre zdjęcia miejsca, do którego po prostu chce się pojechać.
Content marketing i treści
Zacznijmy od pozycjonowania. To super ważne narzędzie dla ośrodków, przede wszystkim dlatego, że uzależnieni zwykle szukają pomocy blisko miejsca zamieszkania. Warto postawić na marketing lokalny – pozycjonowanie na słowa kluczowe, które uwzględniają lokalizację, np.:
- ośrodek leczenia uzależnień + Kraków,
- terapia uzależnień behawioralnych + Warszawa.
Możesz celować w pozycjonowanie lokalne, na słowa niszowe, na specjalizację i sprawdzać, co przynosi najlepsze efekty. Jedno jest pewne – SEO nie traci na aktualności. Zagadnienie to powraca co roku, w nieco zmienionym wydaniu. Obecnie, na pierwszym miejscu są doświadczenia klienta na ścieżce podejmowania decyzji, nowoczesne technologie oraz to, co dzieje się na Twojej stronie www. Wszystko razem ma ogromny wpływ na to, gdzie w wynikach wyszukiwania, pojawi się Twoja strona. Jeśli nie masz czasu śledzić aktualnych trendów SEO, a zagadnienie link building nic Ci nie mówi, warto skorzystać z pomocy specjalistów.
Marketing treści
Jeden z najważniejszych aspektów skutecznego marketingu ośrodka odwykowego jest dostarczanie wartościowych treści edukacyjnych. Można udostępnić je na stronie internetowej ośrodka, w mediach społecznościowych, a także mogą być wysyłane do potencjalnych klientów w formie newslettera. Pamiętaj, że celem tych treści jest nie tylko promowanie ośrodka, ale przede wszystkim informowanie i pomaganie. Powinny być przystępne, merytoryczne i angażujące dla Twojej grupy docelowej. Możesz poruszać tematy związane z leczeniem uzależnień, udzielać porad i dostarczać informacji, które pomogą pacjentom zrozumieć i podjąć decyzję o skorzystaniu z Twoich usług. Uzależnienia to delikatny temat.
To, co przyciąga zainteresowanych, to przekaz, który wspiera, nie ocenia.
Strona internetowa i media społecznościowe
Profesjonalnie zaprojektowana strona internetowa, która jest responsywna (wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych) i łatwa w nawigacji – to podstawa. Ona również ma wpływ na pozycję, jaką zajmujesz w wynikach wyszukiwania. Algorytmy potrafią wykryć, jak szybko odwiedzający opuszczają stronę i na tej podstawie, obniżać jej miejsce w wynikach wyszukiwania. Co umieścić na stronie ośrodka:
- Realne zdjęcia – stosowanie wyłącznie fotografii z banków zdjęć wpływa negatywnie na autentyczność ośrodka. Robiąc sesję w ośrodku, pamiętaj o zgodach uczestników na przetwarzanie wizerunku.
- Formy leczenia, rodzaje terapii – niech odwiedzający wiedzą, jaki rodzaj pomocy oferujesz i kto może na nią liczyć.
- Kadra i terapeuci – to z tymi ludźmi, Twoi klienci będą spędzać najwięcej czasu i dzielić się swoimi troskami. Zadbaj o ich zdjęcia i biogramy, filmy z nimi
- Ważne informacje i przyciski CTA – inaczej wezwania do działania. Niech Twoi odwiedzający widzą to, co najistotniejsze w pierwszej kolejności.
- Formularz kontaktowy – rozwiązanie dla osób, które nie są gotowe na rozmowę telefoniczną.
Dodatkowo, warto utworzyć profile w popularnych platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok, aby dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.
Możesz w nich poruszać:
- tematy związane z problemami uzależnień
- porady dla osób zmagających się z uzależnieniem
- informacje o terapiach i zajęciach oferowanych w ośrodku
- relacje z wydarzeń i spotkań organizowanych przez placówkę
Google Ads to problem w reklamie uzależnień
Google Ads to popularna platforma reklamowa, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług na stronach wyników wyszukiwania Google. Oferuje wiele możliwości targetowania i dostarczania reklam, jednak istnieją pewne ograniczenia dotyczące niektórych kategorii usług, w tym terapii uzależnień.
Google ma zasadę zapewnienia bezpiecznej i wartościowej przestrzeni reklamowej dla użytkowników. W związku z tym, niektóre kategorie produktów i usług, które mogą być uważane za wrażliwe lub kontrowersyjne, są objęte restrykcjami. Terapia uzależnień jest jedną z nich. Uznana za wrażliwą ze względu na prywatność i ochronę danych pacjentów.
Z tego powodu konieczne jest spełnienie określonych wymogów i uzyskanie uprawnień, aby reklamy związane z terapią uzależnień mogły być promowane. Ograniczenia te obowiązują na całym świecie, poza Stanami Zjednoczonymi, gdzie reklamodawcy muszą uzyskać certyfikat LegitScript, aby móc promować tego typu usługi. Decyzja Google’a wynika z troski o bezpieczeństwo użytkowników, a także z obaw dotyczących jakości niektórych usługodawców w branży terapii uzależnień. Mimo że reklamy dotyczące leczenia uzależnień wciąż mogą być widoczne w wynikach wyszukiwania, są one blokowane i niemożliwe do publikacji.
Marketing szeptany
Opinie i referencje od zadowolonych pacjentów i ich rodzin, zdecydowanie najskuteczniej budują zaufanie do ośrodka odwykowego. Poproś swoich klientów o podzielenie się swoimi doświadczeniami po zakończonej terapii. Niech wpiszą parę słów anonimowo pod wizytówką Google, czy nawet prześlą w mailu, a Ty zamieścisz na stronie podpisując jedynie imieniem bez zdjęć.
Prowadząc działania promocyjne, warto regularnie sprawdzać ich skuteczność i w miarę potrzeby je modyfikować. Można robić to na własną rękę, ale jeśli chcesz podejść do tematu kompleksowo, a nie masz czasu robić tego na własną rękę, to daj nam znać. Przeprowadziliśmy już z powodzeniem nie jeden branding, chętnie pomożemy również Tobie.
Chcesz sprawdzić, jak wygląda taka współpraca, poczytaj o historii Magdy Jagiełło z Fideratio.