Live na Facebooku – co trzeba wiedzieć

Rozwój digitalizacji, a co za tym idzie także mediów społecznościowych sprawił, że ludzie potrzebują coraz głębszego doświadczania tego, co dzieje się w świecie wirtualnym. Chcemy dzielić emocje, przeżywać sytuacje tu i teraz, tak, jak w świecie rzeczywistym. Wygrywa to, co dostępne, namacalne czy interaktywne. Zjawisko zazębiania się ze sobą tych dwóch światów w ostatnich latach staje się normą. Nic więc dziwnego, że coraz większą popularność zdobywają transmisje live.

Live a zaangażowanie odbiorców

Transmisje live dostępne są w tym momencie na wielu kanałach społecznościowych. Nie bez powodu. To taka forma przekazu najbardziej angażuje społeczność. Statystyki pokazują, że live może osiągnąć nawet trzykrotnie większe zaangażowanie w porównaniu ze standardowym filmem i aż pięciokrotnie większe od zdjęcia. To bardzo dużo!

Live – zwłaszcza w obliczu panującej pandemii – daje namiastkę normalności, tradycyjnego spotkania towarzyskiego. Wykorzystaj to i zmniejsz dystans między Tobą, a Twoimi odbiorcami i potencjalnymi klientami. Dzięki temu możesz zyskać ich zaufanie, a to cenna waluta w świecie biznesu. Daj się poznać, daj się polubić!

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie webinar-1024x768.jpg

Strach ma wielkie oczy, ale…

Najczęstszym powodem, dla którego rezygnuje się z wystąpień na żywo jest oczywiście strach. Jeśli jednak chcesz zdobyć zaufanie swoich potencjalnych klientów i zaprezentować się przed nimi, pokazując swoją wiedzę, umiejętności, pasję do tego, co robisz i zaangażowanie – nie ma lepszej metody. Transmisja live na Facebooku ma ogromny potencjał, a najwięcej korzyści otrzymasz dopiero po dłuższym czasie systematycznego pojawiania się w świadomości Twoich obserwatorów.

Pamiętaj, że to Ty stawiasz warunki. To od Ciebie zależy, jak będzie przebiegał live, jakie będzie zawierał elementy, urozmaicenia oraz jak długo będzie trwał.

Jak się przygotować?

Przygotuj scenariusz

Scenariusz jest elementem kluczowym. Dzięki niemu utrzymasz logikę prezentowanych treści, w momencie odbiegania w dygresje będziesz w stanie z powrotem uporządkować myśli i wrócić na odpowiedni tor wypowiedzi. Weź pod uwagę, że nie wszystko pójdzie zgodnie z planem. Ułóż scenariusz w taki sposób, by móc w dowolny sposób moderować go w trakcie trwania live’a. Unikaj czytania z kartki!

Zaplanuj wydarzenie na Facebooku

Każdy live powinien mieć swoje wydarzenie na Facebooku. Dlaczego? Chociażby dlatego, że osoby zainteresowane otrzymają powiadomienie na godzinę przed livem, co zwiększa szanse na obecność szerszego grona. Zanim jednak to zrobisz, sprawdź, w jakich godzinach aktywność użytkowników na Twoim profilu jest najwyższa. W tym celu przejdź do działu Statystyki strony i znajdź wykres „Aktywność dotycząca posta”. Upewnij się, że okres analizy to 28 dni, a nie 7, jak w ustawieniach domyślnych.

Promuj live

To prawda, live zyskuje lepsze zasięgi niż jakakolwiek inna forma przekazu na Facebooku. Jednak warto wspomóc te zasięgi, by zgromadzić jeszcze większą publiczność. Im więcej osób obejrzy Twój live, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że przełoży się to na zainteresowanie Twoimi usługami. Przede wszystkim możesz udostępniać informację o livie na różnych grupach na Facebooku związanych z tematem Twojego wystąpienia. Dodatkowo wesprzyj wydarzenie kampanią Facebook Ads. Tutaj znajdziesz wskazówki, jak to zrobić. 

Zadbaj o kwestie techniczne

Do przeprowadzenia profesjonalnego live’a wystarczy w tym momencie telefon z dobrym aparatem. Najlepiej, jeśli posiadasz także lampę, która pozwoli doświetlić obraz, w momencie gdy będziesz prowadzić wystąpienie w godzinach popołudniowych. Upewnij się także, że na czas live’a będziesz przebywać w cichym pomieszczeniu z dostępem do dobrego łącza WiFi. Dla odpowiedniej stabilizacji obrazu przyda się także statyw.

Znajdź odpowiednią osobę do moderacji live’a

Warto skorzystać z pomocy drugiej osoby, która w trakcie live’a mogłaby reagować na ewentualne problemy techniczne oraz rejestrować pojawiające się komentarze i pytania w nich zawarte. Przy okazji moderator może także podsyłać na bieżąco w komentarzach linki do omawianych przez Ciebie badań, artykułów itd. Będzie to dla Ciebie sporym odciążeniem.

Przeprowadź testowy live

Najlepiej na swoim prywatnym koncie. Sprawdź oferowane przez Facebooka opcje dodatkowe, które będzie mogła/mógł wykorzystać później w trakcie oficjalnego live’a. Unikniesz dzięki temu niespodziewanych sytuacji i nabierzesz więcej pewności do całego przedsięwzięcia. Przy okazji sprawdź także oświetlenie pomieszczenia i wygląd kadru i usuń ewentualne niepotrzebne elementy.

Nie zapomnij zakończyć live sekcją Q&A

Q&A (questions & answers), czyli seria pytań i odpowiedzi. Jest o to istotny element całego live’a ze względu na fakt, iż teraz to Twoi obserwatorzy mają czas na aktywizację. Dzięki temu masz okazję zorientować się, na ile temat poruszany na livie był atrakcyjny, na ile wyczerpałaś/łeś temat swoim wykładem i jakie elementy są dla słuchaczy najbardziej interesujące czy frapujące.

Jeśli potrzebujesz więcej praktycznych wskazówek odnośnie tego, jak przygotować się do live’a na Facebooku, szczegółowe informacje znajdziesz w naszym najnowszym e-booku „Jak znaleźć klientów do gabinetu?”. Będzie on zawierał opis 25 narzędzi, które pomogą Ci wypromować Twoje usługi! Premiera e-booka odbędzie się w przyszłym tygodniu, ale już teraz możesz zapisać się na listę oczekujących, klikając tutaj. Dodatkowo, do E-booka dołączony jest bonus w postaci checklisty, dzięki której nie pominiesz żadnego etapu, chcąc skorzystać z jakiegokolwiek narzędzia. 

.

Live na Facebooku – o czym warto pamiętać

  • Po rozpoczęciu transmisji nie przechodź od razu do wykładu. Poczekaj kilka minut, pozwalając osobom zainteresowanym zebrać się przed ekranami komputerów czy telefonów. Witaj się ze wszystkimi. Być może będzie konieczne kilkukrotne przedstawienie się wraz z poszerzającym się gronem odbiorców.
  • Przygotuj sobie jakieś pomoce, infografiki, a może po prostu ciekawe anegdoty – wszystko po to, by utrzymać zainteresowanie odbiorców do samego końca live’a.
  • Mów przez co najmniej 10 minut. Tyle czasu wystarczy, by zwiększyć zasięgi i zaangażowanie. Jednak pamiętaj, że warto skorzystać z okazji i prowadzić wykład dłużej, kiedy już udało Ci się zgromadzić pokaźną widownię.
  • Kadr pojawiający się na ekranie komputera jest większy od tego, który wyświetli się na telefonie. Zadbaj, by każdy odbiorca – niezależnie od sprzętu, na jakim ogląda live, widział Cię poprawnie.
  • Transmisja live może wyświetlać się odbiorcom z nawet kilkunastosekundowym opóźnieniem, co warto brać pod uwagę, prosząc o pytania, bądź jakąkolwiek inną reakcję.

Analizuj, wyciągaj wnioski, doskonal swoje wystąpienia

Sztuką nie jest przeprowadzenie transmisji live. Sztuką jest zainteresowania widzów do samego końca. Dzisiejszy odbiorca szybko się nudzi i rozprasza. Potrzebuje co chwilę nowych bodźców, które skupią jego uwagę na Tobie.

Przed Tobą więc trudne zadanie, ale nie zniechęcaj się. Przygotowanie profesjonalnego live’a na Facebooku wymaga praktyki, dlatego próbuj, a następnie wyciągaj wnioski. Tylko pamiętaj, analizuj swoje wystąpienia po kilku dniach, na chłodno analizując popełnione błędy i dobre posunięcia. Sprawdź, w jakich momentach dopada Cię stres i pracuj nad wyeliminowaniem zagrożenia. Próbuj, eksperymentuj, sprawdzaj, co podoba się Twoim widzom i dostarczaj im tego, a z pewnością zostanie to przez nich odnotowane i docenione.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.