Dynamiczny rozwój świata online odsłonił wiele możliwości, o których jeszcze 5 lat temu nikt z nas nie myślał. Nie da się ukryć, że przyszłość edukacji coraz wyraźniej maluje się w wirtualnej rzeczywistości.
A liczby nie kłamią – w ciągu najbliższych ośmiu lat rynek kursów online ma wzrastać o 13% rocznie. Jeśli od dłuższego czasu chodzi Ci po głowie wprowadzenie tego typu materiałów do swojej oferty, to gwarantuję, że nie będzie już lepszego momentu.
Rynek IT doskonale odnalazł się w tym trendzie i już dzisiaj oferuje ilość rozwiązań, która przyprawia o zawrót głowy. Dlatego ten artykuł musiał powstać 😉
Dzisiaj przyjrzymy się dostępnym rozwiązaniom i zobaczymy co najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.
Jak sprzedać kurs online?
Zakładam, że masz już obmyślony kurs, ale jeden element całego procesu spędza Ci sen z powiek. Zaplanować, nagrać, spisać -ok! Ale, jak go sprzedać?
Jeśli dopiero zaczynasz, nie posiadasz swojej marki osobistej i zaangażowanego grona odbiorców lub po prostu chcesz sprawdzić, czy to Twoja bajka, to jednym z rozwiązań jest…
Platforma pośrednicząca w sprzedaży kursu np. Udemy lub Kuvi.
Może słyszałaś o istnieniu platformy edukacyjnej Udemy? Znajdziemy tam kursy o bardzo szerokim zakresie tematycznym: od programowania, przez grafikę, po rozwój osobisty. I jak wszystkie oferowane gotowe rozwiązania, ma swoje wady i zalety.
Zalety:
1. Prosta w obsłudze – aby sprzedać przygotowany wcześniej kurs wystarczy założyć konto, wybrać temat, którego dotyczy kurs i zamieścić materiały na stronie. Kurs pojawi się na Twoim profilu, gdzie dodatkowo możesz zamieścić opis, korzyści wynikające z odbytego szkolenia i program kursu. W przypadku Udemy możesz również dodać krótkie, poglądowe wideo z zapowiedzią kursu.
2. Wsparcie techniczne – duże ułatwienie dla początkujących.
3. Obsługa płatności – płatności za kurs księgują się sprawnie i odpada nam opłata prowizji za przelewy.
4. Możliwość korzystania z promocji – platforma wyświetla targetowane reklamy osobom, które już interesowały się podobną tematyką.
Wady:
1. Prowizja – portal Udemy pobiera aż 50% prowizji od każdego sprzedanego kursu. W przypadku Kuvi wygląda to nieco inaczej. Jeśli Twój kurs będzie dostępny wyłącznie na tej platformie, to Twój zysk ze sprzedaży będzie oscylował między 75 a 100%. Warunek stanowi wygenerowanie własnego kodu rabatowego. Jeśli natomiast zdecydujesz się udostępniać kurs na innych platformach, to Kuvi również pobierze od Ciebie prowizję w wysokości 50%.
2. Odbiorcy – z platform korzysta wielu odbiorców, ale zakres tematyczny jest tak szeroki, że tylko niewielki procent z nich to będzie Twoja grupa docelowa.
Komu polecamy zewnętrzne platformy?
Przede wszystkim osobom początkującym, które nie mają, bądź nie chcą poświęcać czasu na zakładanie własnej. Jeśli jednak myślisz przyszłościowo na temat swoich kursów, to powiedzmy sobie szczerze – oddawanie 50% jego wartości nie jest najlepszą ofertą.
Protip: Wykorzystaj platformę w celach promocyjnych. Umieść na Udemy tylko jeden ze swoich kursów, najlepiej podstawowy, ale taki, który sprawi, że odbiorcy będą chcieli sięgnąć po więcej. Dzięki temu będziesz mógł/a przekierować ruch z Udemy (65 mln wejść miesięcznie!) na swój docelowy kanał.
Platforma do tworzenia kursu online
Rozwiązanie dla osób, które chcą dopieścić swoje kursy i sprawić żeby reprezentowały przede wszystkim wysoką jakość. Platformy do tworzenia kursów powstały z myślą o tworzeniu
treści udostępnianych online, w których możesz wykorzystać wszystkie możliwe funkcje: tekst, obraz, dźwięk i wideo.
Jak wybrać platformę dla siebie?
Przede wszystkim należy pamiętać, że większość użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Warto więc, aby platforma, na która się zdecydujesz, posiadała wtyczkę/format im przyjazny. Rekomenduję treści tworzone za pomocą HTML5. Dlaczego? Oto dwie największe zalety:
- Treści HTML5 są responsywne, co oznacza, że dostosowują się do okna przeglądarki i można je odtwarzać za pomocą urządzeń mobilnych. Nie tracą one przy tym na przejrzystości i zachowują wysoką jakość.
- Umożliwiają odtwarzanie treści wideo i audio.
Na rynku mamy całą masę dostępnych narzędzi, większość funkcjonuje w formie abonamentowej. Dostępne platformy można podzielić na takie, które udostępniają oprogramowanie do tworzenia kursu, który potem możesz umieścić na swojej stronie (np. iSpring link: https://www.ispring.pl/ispring-suite) lub takie, które promują dodatkowe stworzenie witryny internetowej (np. Thinkific link: https://www.thinkific.com/).
Minusem takiego rozwiązania są dosyć wysokie, stałe koszty.
Własna platforma
Jeśli posiadasz swoją witrynę Open Source (np. w systemie WordPress), to możesz stworzyć własną, w pełni funkcjonalną platformę z kursami online. Wystarczy wykorzystać odpowiednie wtyczki do publikacji kursów i automatyzacji ich sprzedaży. Jeśli nie chcesz zajmować się kwestiami technicznymi, to warto zlecić je specjaliście, a samemu zająć się tworzeniem treści i przygotowywaniem kursu. Zalety tego rozwiązania:
- nie jesteś od nikogo uzależniony/a – samodzielnie decydujesz o tym, jak wygląda Twoja platforma i jakie funkcje się na niej znajdą,
- niskie koszty – jeśli policzysz sobie koszty opłaty abonamentowej w skali rocznej, to zobaczysz, że własna platforma jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem.
Jakie kursy online robią psychoterapeuci?
Wszystko co przyjdzie Ci do głowy i mieści się w zakresie Twojej specjalizacji. Na rynku dostępna jest cała masa programów terapeutycznych. Przykłady:
- samopomocowe: „Ataki paniki – jak sobie z nimi poradzić”, „Jak poradzić sobie z lękiem o przyszłość”;
- biznesowe: „Jak zjednać sobie ludzi i zbudować zaufanie”;
- kierowane do par: „Milczenie w związku. Jak zmienić ciche dni w dialog”.
To tylko przykłady programów terapeutycznych i poradników, które można obecnie znaleźć w sieci. Ważne, aby planując cały proces, dobrze określić grupę docelową, do której chcesz trafić oraz jej aktualne potrzeby. Jeśli posiadasz już aktywną społeczność, warto przeprowadzić ankietę.
Dopiero zaczynasz?
Odpowiedz sobie na serię pytań, żeby ustalić z kim chcesz współpracować. Przykłady pytań:
- Kim jest mój odbiorca?
- Jakie ma cele?
- Jakie wartości wyznaje?
- Jakie napotyka przeszkody?
Aby Twój kurs był wartościowy, warto też wyznaczyć nadrzędny cel, jaki powinni osiągnąć uczestnicy Twojego kursu i rozpisać ścieżkę kursanta. Rozpoczyna się ona od miejsca, w jakim znajduje się obecnie (określenie problemu) do miejsca, w jakim powinien się znaleźć po przerobieniu kursu. Zawsze, na zachętę, możesz wysłać darmowy mini kurs w formie nagrania wideo, PDF lub udostępnionego linku do nagrania.
Możesz już działać! A mi nie pozostaje nic innego, jak życzyć Ci powodzenia!
Więcej o tym, jak monetyzować swoje zasoby, jak przekuwać je w wartość dostępną dla jak największej grupy odbiorców, jak tworzyć dochody pasywne, które z czasem sprawią, że pieniądze będą wpływać na konto, podczas, gdy Ty będziesz spokojnie prowadzić sesje, dowiesz się na naszym szkoleniu pt: Finanse w gabinecie terapeutycznym.
Jeśli jesteś zainteresowany informacjami o tym szkoleniu, to zapisz się na listę mailingową, na której będziemy o nim szczegółowo informować. Możesz to zrobić poniżej: