Książka ekspercka. Jak ją wydać samodzielnie? – wpis gościnny

Dziś wydanie książki stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Książki eksperckie są w czołówkach ciągłego zapotrzebowania na wiedzę. Własna publikacja książkowa to coś więcej niż kurs online, czy e-book. To coś, co pozostanie po Tobie na zawsze, a autorzy książek są kojarzeni jako osoby inteligentne, zdeterminowane i świadome. Wydając swoją książkę ekspercką sprawiasz, że inni postrzegają Cię jako specjalistę w swojej dziedzinie, zyskujesz większy szacunek, rozgłos, inni doceniają Twoją wiedzę i darzą większym zaufaniem, co przekłada się również na zakup Twoich usług czy produktów. Możesz liczyć na wzrost liczby klientów czy partnerów biznesowych, gdyż swoją książkę możesz potraktować jak swego rodzaju materiał reklamowy. Wydanie własnej książki to doskonały sposób na budowanie i promowanie marki osobistej czy biznesu eksperckiego.

Najbardziej znaną formą wydawania książek w Polsce jest współpraca z wydawnictwem tradycyjnym, jednak od paru lat zauważalna jest bardzo duża popularność self-publishingu, czyli wydawania książek samodzielnie.

blank

Co to znaczy i dlaczego warto zdecydować się na self-publishing?

Samopublikowanie (self-publishing) to wydanie książki bez udziału wydawnictwa. Na własnych zasadach i ze 100% zyskiem. Według własnej wizji i bez ograniczeń. Autor w tym modelu ponosi wszystkie koszty związane z opracowaniem książki, drukiem, logistyką i promocją, ale nie dzieli się z nikim zyskiem ze sprzedaży.

Kto najczęściej decyduje się na wydanie własnej książki w self-publishingu?

  • Eksperci, doradcy i specjaliści w danej dziedzinie, którzy nawet jeśli mają grono stałych odbiorców, to chcą zacząć zarabiać więcej na swojej wiedzy.
  • Osoby, które sprzedają np. kursy i szkolenia (stacjonarnie oraz online) z danego zakresu i chcą zebrać swoją wiedzę w całość.
  • Blogerzy oraz osoby dla których wydanie własnej publikacji ma być swego rodzaju zwieńczeniem działalności, jubileuszu itp.
  • Wszyscy, którzy realizują swoje marzenie.

Dlaczego warto?

  • Masz pełną decyzyjność na każdym etapie prac nad książką.

100% zysku ze sprzedaży jest dla Ciebie.

  • Nie musisz czekać na opinię ani akceptację wydawnictwa.
  • Współpracujesz ze specjalistami.
  • Wzmacniasz swój wizerunek eksperta.
  • Poszczególne etapy prac zlecasz profesjonalistom.
  • Nikt nie narzuca Ci, o czym napisać książkę.
  • Nie ogranicza Cię cenzura.
  • Zachowujesz pełne prawa autorskie i majątkowe.
  • Decydujesz o cenie książki.
  • Bierzesz sprawy w swoje ręce.
  • Spełniasz swoje marzenie.
  • Dzielisz się swoją wiedzą.
  • Budujesz społeczność i przedstawiasz się szerszej publiczności.
  • Inspirujesz innych oraz zyskujesz rozgłos i uznanie.
blank

Jakie są etapy wydania książki samodzielnie?

Pamiętaj, wydanie dziś książki nie jest trudne, jedynie wymaga planu, pracy i determinacji.

Dlatego sprawdź co powinieneś zrobić, aby wydać książkę samodzielnie w 7 prostych krokach:

1. NAPISZ

Znajdź swoje ulubione miejsce, przestrzeń do pisania. Może to będzie ulubiony fotel „uszatek”, kawiarnia, a może dużo podróżujesz, więc tryb samolotowy lub podróż pociągiem bez wifi, będzie idealnym miejscem do pracy twórczej. Przygotuj niezbędne narzędzia: komputer, notes, książki, czasopisma, pomoce naukowe oraz kawę lub herbatę. Zrób plan pisarski, czyli ustal kiedy i ile czasu poświęcisz na pisanie. Rozpisz swój plan na moduły, a książkę na rozdziały z krótkim zarysem. Zaplanuj każdy rozdział, kiedy go napiszesz i ile czasu na to poświęcisz.

2. BUDUJ SPOŁECZNOŚĆ

Pamiętaj, że nie musisz być wszędzie, wybieraj te kanały komunikacji, w których czujesz się dobrze i są tam Twoi odbiorcy. Rozmawiaj, dziel się wiedzą i nie bądź anonimowy.

Ale najpierw odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Czy prowadzisz bloga?
  • Czy masz swój fanpage na Facebook’u? Czy jesteś tam aktywny?
  • Czy masz zaktualizowany profil na LinkedIn?
  • Czy masz konto na Instagramie? Publikujesz zdjęcia i treści?
  • Czy udzielasz się na tematycznych forach / grupach dyskusyjnych?
  • Czy prowadzisz kanał na YouTube?

Jeżeli odpowiedziałeś „tak” na większość pytań, to jesteś na bardzo dobrej drodze i pozostaje Ci konsekwentnie rozwijać nadal te kanały komunikacji ze swoją społecznością.

Jeżeli na większość pytań odpowiedziałeś „nie”, to chyba rozumiesz, że czas to zmienić.

3. REDAKCJA I KOREKTA

Gdy już masz napisaną w Wordzie całą książkę, to redakcja i korekta jest naj, naj, naj… najważniejszym etapem procesu wydawniczego. Warto delegować ten proces, aby zagwarantować sobie i książce: jakość, spójność i dobrze przyswajaną treść przez czytelników. Zaufaj profesjonalistom. Na tym etapie nie warto oszczędzać. Twoja wiedza i kompetencje są najcenniejsze i Ty najlepiej potrafisz przekazać to czytelnikom, ale nie zapominaj, że czytelnik musi tę wiedzę przyswoić.

4. PROJEKT

Zleć projekt okładki oraz łamanie i skład książki. Zadbaj o to, aby Twoja książka była atrakcyjna dla czytelnika, a nie tylko dla Ciebie. Słuchaj opinii swoich odbiorców oraz badaj ich potrzeby. Nie rób składu samodzielnie w Wordzie czy w Canvie, bo to nie są programy do tego przeznaczone i drukarnia najprawdopodobniej odrzuci Twój plik w druku, co może okazać się zmarnowaniem Twojego czasu. Tak jak redakcję i korektę zleć profesjonalistom.

5. DRUK

Znajdź 3 drukarnie specjalizujące się w druku książek i poproś o ofertę cenową dla porównania. Sprawdź opinie i zobacz inne realizacje tych drukarń. Poproś drukarnię o zdjęcia z produkcji Twojej książki, bo przydadzą Ci się do promocji w mediach społecznościowych.

6. SPRZEDAŻ  i DYSTRYBUCJA

Stwórz landing page książki i zadbaj o zrozumiałą i wyczerpującą informację o Twojej publikacji. Zorganizuj sprzedaż online przez swoją stronę internetową oraz media społecznościowe. Zwróć uwagę na koszty dodatkowe typu: opakowanie kartonowe, wysyłka (kurier, poczta itp.), ulotki dodatkowe, wstążeczka czy papier ozdobny… Zainteresuj się ofertą dystrybutorów, czyli hurtowników książek.

7. PROMOCJA

  • nie bądź anonimowy,
  • współpracuj z influencerami,
  • docieraj do dziennikarzy,
  • współpracuj z blogerami,
  • organizuj spotkania autorskie,
  • pisz posty polecające,
  • wysyłaj newsletter,
  • i wiele, wiele innych, a wszystko zależy od Twojej kreatywności.

Zapewne każdy autor chciałby, aby jego książka została uznana za bestseller i była postrzegana jako dzieło sztuki. Jest to możliwe dzięki zrozumieniu, że świetny produkt, a książka jest produktem, wymaga równie doskonałych działań marketingowych, dystrybucji, wykupienia reklam, recenzji w prasie, wpisów na blogach, opinii, poleceń, sklepu online i funkcjonowania w mediach społecznościowych.

Bo kto z nas nie chciałby pochwalić się przed potencjalnym Klientem, kontrahentem własną publikacją i wręczyć mu specjalny egzemplarz z dedykacją?

Powodzenia!

blank

KATARZYNA BUK

Projektantka książek i ekspertka self-publishingu

Autorka i współredaktorka 5 publikacji książkowych w tym 3 dedykowanych self-publishingowi: poradnika wydawniczego dla autorów niezależnych „Proste wydanie”, „Planera Autora” oraz „Napisz i wydaj”.
Właścicielka „Pracowni Książki 27” wspierającej self-publishing, autorów niezależnych oraz wydawców w procesie wydawniczym.
Projektowaniem graficznym zajmuje się od 2008 roku i specjalizuje się w kreacji, łamaniu i składzie publikacji książkowych, czasopism i innych projektów z przeznaczeniem do druku.
Wielokrotnie nagradzana za projekty graficzne. Fanka minimalizmu, prostoty, bieli i czerni, a prywatnie mama, żona i właścicielka dwóch kotów.

Jeśli chcesz zwiększyć swoje dochody, przez – nie tylko wydawanie własnych książek – ale i inne źródła i chcesz nauczyć się, jak to się robi, to skorzystaj ze szkolenia prowadzonego przez Mindness w dn. 19. maja 2023. Więcej o tym niezwykłym, pierwszym w Polsce, bezprecedensowym szkoleniu dowiesz się, zapisując się na listę mailingową.

.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    blank