Kiedy i czy warto zatrudniać współpracownika do gabinetu psychologicznego

Mindness
0
(0)

Czy warto zatrudnić współpracownika do gabinetu psychologicznego? Plusy, minusy i praktyczne wskazówki.

Rozwijając swój gabinet terapeutyczny każdy właściciel i początkujący przedsiębiorca marzy o kalendarzu wypełnionym po brzegi. Jeśli ten moment już nastąpił, to serdeczne gratulacje! Jest to powód dumy 🙂 Pytanie, co dalej? Każdy kolejny osiągnięty krok w rozwoju własnej działalności otwiera nowe drzwi, za którymi czekają nie tylko benefity, ale także nowe wyzwania.

Zastanawiasz się, czy zatrudnienie współpracownika to ryzyko, które warto podjąć? To naturalne, że masz wątpliwości. Z jednej strony, Twoim celem może być dynamiczny rozwój gabinetu, większa liczba pacjentów i stabilność finansowa. Z drugiej, obawiasz się nowych wyzwań, zwiększonych kosztów i konieczności zarządzania zespołem. Nie dla każdego takie wyjście się sprawdzi.

Dlaczego warto rozważyć zatrudnienie współpracownika?

Gabinet psychologiczny z dwoma skórzanymi fotelami, urządzony w jasnych barwach oraz udekorowanym roślinami doniczkowymi

Zatrudnienie współpracownika w gabinecie psychologicznym to decyzja, która znacząco wpłynie na rozwój Twojego biznesu. Pytanie, czy jesteś na to gotowy? Jeśli chcesz rozwijać wyłącznie swoją markę osobistą, przyjmować ograniczoną liczbę klientów, pracować w sztywnych ramach czasowych i osiągać określony pułap dochodów z sesji – to pewnie nie ma takiej potrzeby. Możesz też dywersyfikować swój dochód na inne źródła np. e-booki lub szkolenia online.

Jeśli jednak chcesz zwiększyć dostępność swoich usług, poszerzyć ofertę i zapewnić sobie większą stabilność finansową to taki moment nastąpi prędzej czy później. Pytanie, czy jesteś na niego gotowy?

Każda nowa osoba w zespole to nowe wyzwanie i większa odpowiedzialność. Przynajmniej na początku współpracy, kiedy trzeba jej zapewnić klientów i zająć się kwestiami kadrowymi. Jednak jeśli planujesz stworzyć poradnię, musisz liczyć się z tym, że może przyjść taki moment, w którym nie będziesz mieć czasu na prowadzenie sesji. Będzie tyle pracy wokół zespołu, organizacji pracy, administracji, że zwyczajnie zabraknie na to przestrzeni.

Jakie są więc plusy zatrudniania kolejnych pracowników?

Skrócenie czasu oczekiwania na wizytę

Kończą Ci się wolne okienka w kalendarzu, a serce boli na samą myśl, że nie będziesz mógł przyjmować nowych osób potrzebujących Twojego wsparcia? Zatrudnienie współpracownika to pierwszy krok do zwiększenia dostępności Twoich usług. Dzięki temu możesz znacząco skrócić listę osób oczekujących na wolny termin. W parze za nowymi pracownikami idzie: większa możliwość pomagania innym, większe zarobki i stabilność finansowa.

Poszerzenie oferty

I nie chodzi tu o to, żeby Twój gabinet był dla dzieci, młodzieży, par i dorosłych. Raczej o możliwość zaoferowania kompleksowej opieki, gdzie oferowane usługi wzajemnie się uzupełniają. A może od dawna chodziło Ci po głowie, żeby zawęzić zakres oferowanych przez siebie usług i wyspecjalizować się w jednym obszarze? Z drugim specjalistą u boku masz taką możliwość. I często może (ale nie musi!) iść za tym większa satysfakcja z wykonywanej pracy. Wszystko zależy od Twoich predyspozycji.

Połączenie sił pozwala też na organizację warsztatów i szkoleń. Dzięki różnym doświadczeniom i umiejętnościom możecie stworzyć ofertę edukacyjną, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla innych specjalistów. To nie tylko zwiększy rozpoznawalność Waszego gabinetu, ale również pozwoli na nawiązanie nowych kontaktów i współprac.

Stabilność finansowa

Z kolejną osobą u boku ciężar odpowiedzialności za firmę jest w pewnym sensie rozłożony. Jeśli wydarzy się tak (Tfu! Tfu! 😉), że np. doświadczysz (lub osoba Ci bliska) długotrwałej choroby, to wiesz, że współpracownik będzie w tym czasie zarabiać. W związku z tym nie będziesz się martwić w tym trudnym czasie kwestiami finansowymi. W takiej sytuacji Twój klient może kontynuować terapię u innej osoby z Twojego zespołu, a Ty będziesz mógł skupić się na tym co dla Ciebie najważniejsze. Dzięki temu, że więcej osób będzie przyjmowało klientów, możesz liczyć na bardziej regularny i przewidywalny dochód. To z kolei pozwala na lepsze planowanie finansowe i zabezpieczenie na przyszłość. Dywersyfikacja źródeł dochodu chroni Cię też przed sytuacjami, w których liczba Twoich klientów nagle spada.

Delegowanie zadań i rozwój gabinetu

Dzięki obecności drugiej osoby w zespole możesz zacząć delegować część swoich obowiązków, zyskując więcej czasu na działania, które są dla Ciebie najważniejsze. Może to być zarówno pogłębianie wiedzy w swojej specjalizacji, jak i rozwój nowych umiejętności managerskich, np. zarządzanie zespołem. Delegowanie zadań nie tylko Cię odciąży, ale także motywuje Twojego współpracownika do samodzielności i rozwoju. Mając zaufaną osobę na miejscu, możesz wykorzystać ten czas i udać się na długo oczekiwany urlop bez telefonu i komputera pod ręką.

Wyzwania związane z zatrudnieniem nowego pracownika

Dwie kobiety w średnim wieku uśmiechają się w trakcie pracy biurowej - przy laptopie i tablecie

Choć zatrudnienie współpracownika niesie ze sobą wiele korzyści, nie jest to decyzja, którą należy podejmować pochopnie. Zanim powiększysz swój zespół, weź pod uwagę wszystkie za i przeciw.

Rekrutacja i onboarding

Większość osób jednogłośnie twierdzi, że jednym z większych wyzwań jest rekrutacja odpowiedniej osoby. Znalezienie terapeuty, który nie tylko posiada odpowiednie kwalifikacje, ale również pasuje do kultury Twojego gabinetu i wartości, jakimi się kierujesz, może potrwać.

Kolejnym etapem weryfikującym współpracę jest onboarding, czyli wprowadzenie nowego pracownika i zapoznanie go z obowiązkami oraz procedurami. Pierwsze miesiące pracy będą decydujące w nawiązywaniu współpracy. To wtedy zazwyczaj dostrzegalne są różnice w podejściu do pracy, wartościach czy stylu komunikacji, które mogą prowadzić do nieporozumień i napięć. Nawet osoby o podobnych kwalifikacjach mogą mieć odmienne oczekiwania co do organizacji pracy, priorytetów czy sposobu rozwiązywania problemów.

Zwiększone koszty: wynagrodzenie, składki i dodatkowe wydatki.

Całkowity koszt zatrudnienia to nie tylko pensja brutto, ale również szereg innych opłat, które mogą znacząco zwiększyć Twoje wydatki. Oprócz wynagrodzenia, które musisz zapewnić swojemu współpracownikowi, musisz liczyć się także z dodatkowymi kosztami, takimi jak np. ZUS.

Jaką formę zatrudnienia wybrać?

Jaką wybrać formę zatrudnienia? Czy chcesz zatrudnić osobę na umowę o pracę, czy kontrakt B2B? Obie opcje — jak wszystko — mają plusy i minusy. W przypadku umowy o pracę – do pensji pracownika musisz doliczyć podatek i ZUS. Jednak w zamian masz pewność, że osoba ta nie odejdzie z dnia na dzień z pracy. Daje to poczucie stabilizacji. Jednocześnie – według moich doświadczeń – takie osoby są bardziej zaangażowane. Mogą pomóc Ci rozwijać poradnię, dawać swoje pomysły i bezcenne uwagi. To zaangażowanie daje coś jeszcze – co jest dla mnie bardzo ważne – poczucie wspólnego budowania firmy. Tego, że „jesteśmy w tym razem”.

Umowa o pracę

Zalety:

  • Stabilność: Umowa o pracę zapewnia pracownikowi większą stabilność zatrudnienia, co może przełożyć się na większe zaangażowanie w pracę i lojalność wobec firmy.
  • Łatwiejsza współpraca: W przypadku umowy o pracę łatwiej jest wprowadzać wewnętrzne regulacje i procedury, co ułatwia zarządzanie zespołem.

Wady:

  • Wyższe koszty: Koszty zatrudnienia pracownika na umowę o pracę są wyższe niż w przypadku umowy B2B.
  • Procedury związane z rozwiązaniem umowy: Rozwiązanie umowy o pracę może wiązać się z koniecznością przeprowadzenia określonych procedur, co może być czasochłonne i kosztowne.

Kontrakt B2B

Jeśli chodzi o kontrakt B2B, to zaletami tego rozwiązania są: niższe koszty zatrudnienia, obniżenie podatku PIT (opcjonalnie VAT). Minusy to wszystkie plusy, które wymieniłam w umowie o pracę 😊, czyli osoba taka może zakończyć współpracę w każdej chwili. Zazwyczaj też nie jest tak zaangażowana w działalność jak „etatowiec”.

Zalety:

  • Niższe koszty: Koszty zatrudnienia osoby na podstawie umowy B2B są niższe dla pracodawcy, ponieważ nie musi on opłacać składek ZUS.
  • Większa elastyczność: Współpraca na podstawie umowy B2B daje większą swobodę zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy w zakresie organizacji pracy.
  • Mniejsza biurokracja: Formalności związane z zatrudnieniem na podstawie umowy B2B są zwykle mniej skomplikowane niż w przypadku umowy o pracę.

Wady:

  • Mniejsza stabilność: Współpraca na podstawie umowy B2B jest mniej stabilna niż w przypadku umowy o pracę, ponieważ każda ze stron może w każdej chwili rozwiązać umowę.
  • Mniejsze zaangażowanie: Często zdarza się, że osoby pracujące na podstawie umowy B2B są mniej zaangażowane w rozwój firmy niż pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę.

Aspekty prawne i finansowe

  • Umowa o pracę regulowana jest przez Kodeks pracy, który precyzyjnie określa prawa i obowiązki zarówno pracodawcy, jak i pracownika.
  • Kontrakt B2B opiera się na przepisach kodeksu cywilnego, które dają większą swobodę w kształtowaniu warunków współpracy.

Jak obliczyć koszt zatrudnienia współpracownika?

Z mojego punktu widzenia istotne jest, by wszystko policzyć, by móc bez zbędnego stresu zatrudniać współpracownika. I to nawet w sytuacji, gdy przez pewien czas nie będzie mieć nowych klientów. By go w ten sposób zatrudnić, trzeba mieć poduszkę finansową. Jak sprawdzić swój budżet?

Policz, ile miesięcznie otrzymujesz pieniędzy od klientów. To jest Twój przychód. Teraz sprawdź, jaki jest miesięczny koszt prowadzenia Twojej firmy. Możesz to zrobić za pomocą historii przelewów na koncie. Oblicz, ile średnio (najlepiej na podstawie minimum 3 miesięcy) co miesiąc płacisz za:

  • podatek PIT (opcjonalnie VAT),
  • składki ZUS,
  • szkolenia i superwizję,
  • czynsz i opłaty za lokal (internet, telefon, media, oprogramowanie do psychoterapii online – np. Zoom),
  • marketing i inne

Odejmij powyższą kwotę kosztów od przychodu. Otrzymasz dzięki temu dochód.

Z tej kwoty odejmij swoją pensję (taką, którą chcesz co miesiąc otrzymywać). Pozostanie Ci kwota, którą możesz spokojnie przeznaczyć na kolejnego pracownika. Jeśli jest ona niewystarczająca, to może być znak, że już czas podnieść stawki.

Czy warto zatrudniać współpracownika?

Młoda brunetka siedząca na sofie przed psychoterapeutką w trakcie sesji psychoterapeutycznej

Zatrudnienie współpracownika w gabinecie psychologicznym to decyzja, która wymaga przemyślenia i dokładnej analizy. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto dokładnie przeanalizować swoje potrzeby, możliwości finansowe oraz profil idealnego kandydata. Jeśli podejmiesz tę decyzję w sposób przemyślany i odpowiedzialny, może ona przynieść efekt, który Cię bardzo pozytywnie zaskoczy.

Jeśli nadal masz wątpliwości, umów się na jedną z naszych konsultacji:

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij w gwiazdkę, by dodać opinię

Średnia ocena 0 / 5. Ilość głosów: 0

Jeszcze nikt nie dodał opinii. Bądź pierwszy!

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Weronika Paruzel Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Weronika Paruzel - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    Logo Whatsapp