Kiedy chcesz mieć usługi „dla wszystkich”

kiedy chcesz mieć usługi dla wszystkich

Skoncentrowanie się na konkretnej grupie docelowej sprawia, że jest się postrzeganym i rozpoznawanym jako specjalista od danej problematyki. Co w przypadku, jeśli dopiero otwierasz swoją praktykę i nie wiesz z kim chcesz pracować? Albo chcesz pracować z różnorodną problematyką u swoich klientów? Jak odzwierciedlić to na swojej stronie internetowej, aby przyciągać zainteresowanych pracą właśnie z Tobą? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Rozpoczynając pracę jako terapeuta i mając niewielkie doświadczenie możesz nie wiedzieć, jakiej grupie osób chcesz pomagać. Wielu psychoterapeutów celowo nie precyzuje swojej grupy docelowej widząc w tym ograniczenie swojego rozwoju i możliwości działania oraz rutynę. Określenie niszy pozwoli Ci jednak skupić się na konkretnej grupie osób, lepiej ją poznać, zrozumieć jej problemy, a w konsekwencji pomagać bardziej precyzyjnie.

„Niszę można scharakteryzować w następujący sposób: klienci znajdujący się w danej niszy mają wyraźnie wyodrębniony i dosyć złożony zbiór potrzeb i gotowi są zapłacić wyższą cenę za produkt najlepiej zaspokajający ich potrzeby.”*
Philip Kotler

 

Czy potrzebuję niszy w mojej praktyce?

psychoterapeuta pracujący z klientemKażda firma jest wyjątkowa. To, co działa u jednego terapeuty, nie musi sprawdzać się u drugiego. Zakładając prywatną praktykę psychoterapeutyczną masz do wyboru różne nurty i grupy docelowe (więcej o tym, jak otworzyć własny gabinet przeczytasz tutaj). Każdy terapeuta ma również swoją misję. Dlatego otwierając gabinet sprawdź różne metody i testuj, co zadziała u Ciebie. Jeśli praca z daną grupą wysysa Twoją energię, nie daje Ci satysfakcji i spełnienia, może potrzebujesz ją zmienić lub dookreślić grupę docelową, której chcesz pomagać?

Jeśli nadal odkrywasz, z kim lubisz pracować lub po prostu chcesz pracować z różnymi problemami, nie wymuszaj na sobie określenia niszy. Zadbaj jednak o odpowiednie treści na stronie, aby jasno komunikować -> komu i w czym pomagasz.

 

Jak napisać treści na stronę nie mając określonej niszy?

Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć treści do twojej witryny, aby przyciągać klientów, gdy nie masz określonej niszy, oto dwie wskazówki:

• Zastanów się, z kim najbardziej lubisz pracować?

Pomyśl, jakim osobom, z jakimi problemami chcesz pomagać? Co daje Ci największą satysfakcję? Nie musisz określać precyzyjnie wieku, wykształcenia i innych cech koniecznych do zbudowania persony (obrazu idealnego klienta). Może to być kilka grup osób. Gdy je określisz, spróbuj znaleźć dla nich punkt wspólny, np. relacje międzyludzkie, problemy w rodzinach, relacje na gruncie zawodowym. Tak określonego wspólnego mianownika użyj jako nagłówka na swojej stronie głównej.

Pamiętaj o tym, że na stronie www masz tylko malutką chwilę na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta, zanim przejdzie do konkurencji. Według magazynu „Focus” to tylko 11 sekund!*

 

• Skoncentruj się na typach usług/specjalnościach oferowanych w Twojej praktyce psychoterapeutycznej

Innym sposobem na przyciągnięcie różnorodnej grupy klientów jest zapewnienie każdemu z nich tego, czego potrzebuje, aby czuł się komfortowo trafiając do Twojego gabinetu. Jak to zrobić? Opisz dokładnie swoje usługi. Stwórz osobne podstrony dla różnych rodzajów. Zadbaj o to, aby na stronie znalazły się wszystkie niezbędne informacje – zasady współpracy, opis tego jak wygląda terapia, szczegółowy zakres pomocy. Pomoże Ci to zabrać potencjalnych klientów z miejsca zmagań (powód, dla którego szukają terapeuty) do miejsca nadziei.

Psychoterapeuta tworzący opisy usług na stronę internetowąKolejny sposób to skupienie się na opisie Twoich specjalności czy grup problemów, z którymi pracujesz w swoim gabinecie. Jeśli często pracujesz np. z lękiem, problematyką odrzucenia, PTSD – stwórz o tym osobną podstronę.

Będzie ona pomocna w przyciąganiu różnych grup klientów, jak również w optymalizacji witryny pod kątem SEO (Search Engine Optimization – pozycjonowania strony w wyszukiwarkach). Często zapominamy, że strona internetowa, to nie tylko samoczynny twór, ale coś, co wyszukiwane jest w Google. Więcej o najczęstszych błędach popełnianych przez terapeutów na projektowanych samodzielnie stronach www przeczytasz tutaj.

 

Nisza a marketing

Świadczenie usług w konkretnej niszy sprawia, że marketing staje się o wiele łatwiejszy. Pozwala zwracać się bezpośrednio do potencjalnych klientów i lepiej się z nimi komunikować. Jeśli jednak jeszcze nie potrafisz jej określić bądź nie chcesz tego robić, skorzystaj z powyższych wskazówek. Dzięki nim stworzysz stronę odpowiadającą na potrzeby zróżnicowanych klientów, z którymi chcesz pracować. W temacie marketingu będzie nieco trudniej, jednak Twój gabinet nie jest skazany na niepowodzenie.

Strona www to Twoja wizytówka, dlatego tak ważne są znajdujące się na niej treści. Mam nadzieję, że ten artykuł będzie pomocny w ich stworzeniu. Więcej na temat tego, jak napisać teksty na stronę www przeczytasz tutaj.

Jak zawsze czekam na Twoje komentarze. Udostępnij proszę ten artykuł, aby mógł pomóc innym terapeutom szukającym swojej drogi. Z góry bardzo Ci dziękuję.

* Philip Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo FELBERG SJA, Warszawa 1999, ISBN: 83-911465-3-7, s. 245
** https://www.focus.pl/artykul/chcesz-zrobi-dobre-wraenie-masz-11-sekund

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.