Skoncentrowanie się na konkretnej grupie docelowej sprawia, że jest się postrzeganym i rozpoznawanym jako specjalista od danej problematyki. Co w przypadku, jeśli dopiero otwierasz swoją praktykę i nie wiesz z kim chcesz pracować? Albo chcesz pracować z różnorodną problematyką u swoich klientów? Jak odzwierciedlić to na swojej stronie internetowej, aby przyciągać zainteresowanych pracą właśnie z Tobą? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.
Rozpoczynając pracę jako terapeuta i mając niewielkie doświadczenie możesz nie wiedzieć, jakiej grupie osób chcesz pomagać. Wielu psychoterapeutów celowo nie precyzuje swojej grupy docelowej widząc w tym ograniczenie swojego rozwoju i możliwości działania oraz rutynę. Określenie niszy pozwoli Ci jednak skupić się na konkretnej grupie osób, lepiej ją poznać, zrozumieć jej problemy, a w konsekwencji pomagać bardziej precyzyjnie.
„Niszę można scharakteryzować w następujący sposób: klienci znajdujący się w danej niszy mają wyraźnie wyodrębniony i dosyć złożony zbiór potrzeb i gotowi są zapłacić wyższą cenę za produkt najlepiej zaspokajający ich potrzeby.”*
Philip Kotler
Czy potrzebuję niszy w mojej praktyce?
Każda firma jest wyjątkowa. To, co działa u jednego terapeuty, nie musi sprawdzać się u drugiego. Zakładając prywatną praktykę psychoterapeutyczną masz do wyboru różne nurty i grupy docelowe (więcej o tym, jak otworzyć własny gabinet przeczytasz tutaj). Każdy terapeuta ma również swoją misję. Dlatego otwierając gabinet sprawdź różne metody i testuj, co zadziała u Ciebie. Jeśli praca z daną grupą wysysa Twoją energię, nie daje Ci satysfakcji i spełnienia, może potrzebujesz ją zmienić lub dookreślić grupę docelową, której chcesz pomagać?
Jak napisać treści na stronę nie mając określonej niszy?
Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć treści do twojej witryny, aby przyciągać klientów, gdy nie masz określonej niszy, oto dwie wskazówki:
• Zastanów się, z kim najbardziej lubisz pracować?
Pomyśl, jakim osobom, z jakimi problemami chcesz pomagać? Co daje Ci największą satysfakcję? Nie musisz określać precyzyjnie wieku, wykształcenia i innych cech koniecznych do zbudowania persony (obrazu idealnego klienta). Może to być kilka grup osób. Gdy je określisz, spróbuj znaleźć dla nich punkt wspólny, np. relacje międzyludzkie, problemy w rodzinach, relacje na gruncie zawodowym. Tak określonego wspólnego mianownika użyj jako nagłówka na swojej stronie głównej.
• Skoncentruj się na typach usług/specjalnościach oferowanych w Twojej praktyce psychoterapeutycznej
Innym sposobem na przyciągnięcie różnorodnej grupy klientów jest zapewnienie każdemu z nich tego, czego potrzebuje, aby czuł się komfortowo trafiając do Twojego gabinetu. Jak to zrobić? Opisz dokładnie swoje usługi. Stwórz osobne podstrony dla różnych rodzajów. Zadbaj o to, aby na stronie znalazły się wszystkie niezbędne informacje – zasady współpracy, opis tego jak wygląda terapia, szczegółowy zakres pomocy. Pomoże Ci to zabrać potencjalnych klientów z miejsca zmagań (powód, dla którego szukają terapeuty) do miejsca nadziei.
Kolejny sposób to skupienie się na opisie Twoich specjalności czy grup problemów, z którymi pracujesz w swoim gabinecie. Jeśli często pracujesz np. z lękiem, problematyką odrzucenia, PTSD – stwórz o tym osobną podstronę.
Będzie ona pomocna w przyciąganiu różnych grup klientów, jak również w optymalizacji witryny pod kątem SEO (Search Engine Optimization – pozycjonowania strony w wyszukiwarkach). Często zapominamy, że strona internetowa, to nie tylko samoczynny twór, ale coś, co wyszukiwane jest w Google. Więcej o najczęstszych błędach popełnianych przez terapeutów na projektowanych samodzielnie stronach www przeczytasz tutaj.
Nisza a marketing
Świadczenie usług w konkretnej niszy sprawia, że marketing staje się o wiele łatwiejszy. Pozwala zwracać się bezpośrednio do potencjalnych klientów i lepiej się z nimi komunikować. Jeśli jednak jeszcze nie potrafisz jej określić bądź nie chcesz tego robić, skorzystaj z powyższych wskazówek. Dzięki nim stworzysz stronę odpowiadającą na potrzeby zróżnicowanych klientów, z którymi chcesz pracować. W temacie marketingu będzie nieco trudniej, jednak Twój gabinet nie jest skazany na niepowodzenie.
Strona www to Twoja wizytówka, dlatego tak ważne są znajdujące się na niej treści. Mam nadzieję, że ten artykuł będzie pomocny w ich stworzeniu. Więcej na temat tego, jak napisać teksty na stronę www przeczytasz tutaj.
Jak zawsze czekam na Twoje komentarze. Udostępnij proszę ten artykuł, aby mógł pomóc innym terapeutom szukającym swojej drogi. Z góry bardzo Ci dziękuję.
* Philip Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo FELBERG SJA, Warszawa 1999, ISBN: 83-911465-3-7, s. 245
** https://www.focus.pl/artykul/chcesz-zrobi-dobre-wraenie-masz-11-sekund