Jakie wyzwania marketingowe napotkasz w swojej praktyce

Jakie wyzwania napotkasz w swojej praktycej psychologicznej

Psychologowie i coache na początku swojej drogi mają często opory przed marketingiem. Mówią np. „Nie będę nic reklamować, mój tytuł i certyfikaty mówią wszystko” lub „Jestem przewodnikiem, opiekunem, a nie -sprzedawcą”. Najbardziej klasyczne to: „Nie mam szans przy konkurencji” albo „Nie ma wystarczających oszczędności na początek”.

Tak w przeszłości i jak obecnie terapeuci zawsze znajdowali skuteczne sposoby zaistnienia na rynku. A poza tym rynek jest bardzo dynamiczny i te sposoby także zmieniają się. A zatem, co można robić?

Wartości

Biblioteczka z literaturą dla psychologów, coachów i terapeutówPierwszych zadanie w Twoim planie marketingowym.

  • Określ, na co ludzie są najbardziej skłonni wydać pieniądze.

Mała wycieczka do półki z bestsellerami i czasopismami w księgarni daje pewną odpowiedź.

Ludzie w dzisiejszych czasach najbardziej interesują się zdrowiem, rozwojem osobistym, niezależnością finansową, dobrym wyglądem, duchowością, zarządzaniem stresem, rodzicielstwem i oczywiście miłością, seksem i intymnością. Istnieje również rosnące zainteresowanie starzeniem się z godnością i opieką nad rodzicami.

„Nie mów mi, jakie są Twoje priorytety. Pokaż mi na co wydajesz pieniądze, a sam Ci powiem, gdzie one są”

– mówi James W. Frick

Ludzie płacą więc za to, co cenią. Za zdrowie, wygląd, wizerunek, miłość, seks itp. Będą kupować członkostwo w klubach fitness i spa, szukać usług stomatologów estetycznych, płacić za diety pudełkowe i kupować określone samochody, ubrania i domy lub zażywać zbyt dużo tabletek „stawiających na nogi” bądź pomagających spać.

Pomóż ludziom ustalać priorytety

Najlepszą strategią marketingową dla terapeutów jest pomoc w zmianie listy priorytetów, na które przeznaczają swoje wydatki.

Chodzi o to, aby ludzie inwestowali w pierwszej kolejności w siebie i w obszary ważniejsze dla ich dobrostanu psychicznego. W obszary takie, jak wolność od depresji, napięcia, w dobry sen, lepsze rodzicielstwo lub zwiększenie intymności i bliskości z partnerem.

blank

Chodzi o to, aby pomóc ludziom w dostrzeganiu, że te elementy są tak samo ważne lub ważniejsze niż „zrobione” ciało, fantazyjny samochód, wypielęgnowany trawnik, wakacje na Kanarach czy piękne włosy.

Psychoterapeuci stają się więc pomału po trosze trenerami, przewodnikami, mentorami i konsultantami w kwestiach życia lub problemów, a nie lekarzami, którzy leczą patologię i „zaburzenia psychiczne i nerwowe”.

Edukacja

Praca nad wiedzą tego typu ma ogromne znaczenie w przypadku gabinetów nie mających zewnętrznego/państwowego dofinansowania. Edukuj również opinię publiczną na temat konsultacji, na temat problemów życiowych i różnic co do Twoich usług a publicznej, państwowej pomocy psychologicznej. Dla zwykłego człowieka nie jest to jasne. Co ma na NFZ, a co może dostać prywatnie. I czym to się różni.

„Prof. Jerzy Aleksandrowicz z Europejskiego Stowarzyszenia Psychoterapii szacuje, że psychoterapii, przede wszystkim z powodu nerwic, powinno się poddać 5-6 mln Polaków. Większość nie jest jednak tego świadoma, poza tym uważa, że chodzenie do terapeuty jest czymś wstydliwym. Z sondażu OBOP wynika, że jedynie 15 proc. Polaków udałoby się w razie potrzeby do terapeuty, a 77 proc. nie zdecydowałoby się na to, obawiając się publicznej kompromitacji.”

podaje Wprost w artykule „Polak na kozetce”

Wartość Twojego gabinetu

blankW obszarze psychoterapii działania marketingowe są bardzo specyficzne. Mają na celu uświadamiać i pokazywać, dlaczego warto zaufać. Ludzie będą płacić za psychoterapię, jeśli zrozumieją, co ma do zaoferowania. Zapłacą adekwatnie do postrzeganej wartości. Ale decyzję muszą podjąć przed.

Ludzie będą płacić dużo za TWOJE usługi, jeśli postrzegają cię jako eksperta, który może dać im to, czego chcą. W ten sam sposób płacą za osobistych trenerów, adwokatów, fryzjerów lub masażystów.

Wprowadź na rynek swój gabinet, który będzie typowy tylko dla Ciebie. Użyj w swojej praktyce swoich najlepszych umiejętności i, co najważniejsze, swojej pasji. Wybierz specjalizację, która jest blisko Twojego powołania. Poczuj się spełniona/-y.

Wyzwania marketingu

Określenie sobie zasad pomaga ponazywać najważniejsze wyzwania lub zadania związane z marketingiem swojego gabinetu. W swoich działaniach marketingowych pamiętaj o jednym – nie promujesz siebie, ale swoje usługi. To nie chodzi o Twoje jestestwo, ale o wartość tego, co masz do zaoferowania – Twoich usług.

Podejście marketingowe, które proponuję, jest dalekie od tego, z jakim podchodzą sprzedawcy ubezpieczeń i wielkie marki telekomunikacyjne. Jest raczej zgodne z sercem i powołaniem do bycia uzdrowicielem duszy. Edukacja, obsługa i opieka są podstawą tego podejścia, a nie sztuczki i manipulacja.

Buduj zaufanie w psychoterapię

Oczywiście, jeśli chcesz, aby ludzie płacili Ci za Twoje usługi, musimy najpierw przekonać ich, że możesz dostarczyć im oczekiwaną wartość. Sposoby podane poniżej, mają przede wszystkim na celu przekonanie ludzi, że możesz im pomóc.

„Z różnych form psychoterapii (poradnie zdrowia psychicznego, prywatne gabinety) korzysta 600-700 tys. Polaków (niespełna 2 proc. społeczeństwa).”
– jak podaje Wprost w artykule  „Polak na kozetce”

Zostań pomocnym ekspertem

blankMarketing to może być sztuka pozycjonowania się jako „pomocnego eksperta„. Kiedy ludzie zobaczą Cię jako eksperta, zwiększą swoje przekonanie, że możesz im pomóc, co z kolei zwiększa prawdopodobieństwo, że skontaktują się z Tobą w odpowiedniej chwili.

Jak to zrobić?

Trudne zadanie, jeśli przypomnimy sobie nieufność opinii publicznej wobec terapeutów…

Prezentacja specjalistycznej wiedzy wymaga konsekwentnych i celowych wysiłków. Można to jednak zrobić na wiele sposobów.

Oto niektóre z tych opcji:

Pisanie:

Jeśli przychodzi Ci to łatwiej od wystąpień publicznych, to skup się na tym:

  • napisz artykuł i wyślij do redakcji, do profesjonalnego czasopisma
  • do kogoś, kto może być zainteresowany. Artykuły znacznie przewyższają zwykłe reklamy.
  • upewnij się, że Twój tekst jest pomocny, ale nie jest autopromocją.
  • upewnij się, że zawiera on informacje, sugestie, nowe pomysły, "instrukcje", ostrzeżenia,
    zasoby, narzędzia lub porady.
  • nie podawaj długiej noty biograficznej. Wystarczą Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i
    adres gabinetu i strony www.

Wystąpienia publiczne:

Wystąpienie publiczneNajszybszym i najpotężniejszym sposobem zdobycia zaufania i poleceń jest znalezienie sposobów na wystąpienia publiczne. Niestety dla wielu osób jest to przerażające*.

Wykłady, bezpłatne warsztaty, prezentacje, seminaria, zajęcia, talk-show lub dyskusje radiowe przekonują ludzi natychmiast do Twojego doświadczenia i wiedzy.

Co jest ważne podczas takiego wystąpienia:

  1. Przykłady, w których opowiadasz, w jaki sposób pomagałaś/-eś ludziom, często wbrew wszelkim przeciwnościom.
  2. Osobiste historie o Twoich własnych zmaganiach i porażkach oraz sposoby przezwyciężania ich.
  3. Wypowiedzi na temat własnych wartości moralnych, etycznych i duchowych lub zasad, które prowadzą cię w pracy i życiu osobistym. (jeśli jest to dopuszczalne w twoim nurcie. Miej świadomość, że droga „bez ujawniania się” jest jedną z przyczyn nieufności opinii publicznej wobec psychoterapeutów).

Bez tych trzech elementów ludzie nie będą czuli się z Tobą związani ani nie będą mieli nadziei, że możesz im pomóc. Po zakończeniu prezentacji najlepiej, jeśli ludzie wyjdą z pisemnym podsumowaniem prezentacji (teczka, wydruk, zestawienie). Oczywiście na papierze z Twoim logiem. Takie materiały są znacznie bardziej skuteczne niż samo pozostawienie wizytówek.

 

Profilaktyka, czyli ucz się od dentystów i mechaników 😉

Uświadom ludzi, że nie muszą być chorzy czy złamani, aby szukać Twoich usług. Często jest to zaskakująca wiadomość zarówno dla klientów, jak i terapeutów.

blankDentyści zalecają wizyty nawet w celu rutynowego czyszczenia i kontroli, a mechanicy samochodowi mają rutynową procedurę przeglądów, wymiany oleju itp. Potraktuj to jako wzór. Oni postrzegają swoje profesjonalne usługi także jako proaktywne i zapobiegawcze, a nie wyłącznie reaktywne i zorientowane na kryzys.

Warto nauczyć się prowadzić cykliczną, długotrwałą terapię, w której pracujesz z ludźmi i ich rodzinami przez całe życie nad problemami rozwojowymi, egzystencjalnymi i duchowymi.

Podsumowanie

Możesz wyjść do ludzi z ideą, że pomożesz im osiągnąć to, czego pragną lub podnieść jakość ich życia, a nie tylko post factum naprawiać to, co jest w rozpadzie.

Podobał Ci się ten artykuł? Napiszesz do niego komentarz? Może masz swoje przemyślenia na powyższe tematy?

*Jeśli masz lęk przed wystąpieniami publicznymi, nie czujesz się wystarczająco kompetentna/-y, to weź udział w warsztatach czy szkoleniach uczących, jak robić to dobrze, ciekawie i skutecznie. Podczas takich spotkań ćwiczy się zarówno emisję głosu, radzenie sobie ze stresem jak i umiejętność zaciekawienia publiczności i utrzymania uwagi na najwyższym poziomie.

Więcej o tym już za tydzień, ponieważ w ten weekend czekają nas właśnie takie warsztaty. Testujemy je i dla Was i dla siebie. Szczegółowy opis takiego treningu wraz ze wskazówkami dla Was pojawi się również na naszym blogu.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    blank