Zauważyłem, że wielu właścicieli gabinetów i poradni nie wie, jaka forma reklamy będzie dla nich odpowiednia i wybierają ją bez świadomości mocnych i słabych stron każdej z nich. Często też spotykam się z zaskoczeniem, gdy mówię o specyfice każdej z form marketingu i wspominam, że nie każda z nich będzie dobra w każdym przypadku. W związku z tym postanowiłem zrobić opis najpopularniejszych możliwości.
Pozycjonowanie strony (SEO)
Celem pozycjonowania jest sprawienie, by dana strona www pojawiła się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania w Google. W skrócie: pozycjoner rozbudowuje treści na stronie, dodaje dodatkowe linki, zgłasza zmiany na stronie do Google ’a. Pozyskuje też linki kierujące do strony gabinetu lub poradni. Wszystko to finalnie wpływa na pozycję strony.
Gdy strona dostanie się do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania, potrafi pozyskiwać duży ruch, a co za tym idzie dużą ilość zapisów klientów. Najczęściej ruch ten utrzymuje się przez długi czas. Dlatego pozycjonowanie zdecydowanie bardziej sprawdzi się w przypadku poradni (a nie gabinetów).
Gdy strona jest dobrze wypozycjonowana, to w przypadku 1-3 osobowych gabinetów prędzej czy później trzeba będzie się zmierzyć z decyzją: czy odmawiać wizyt kolejnym klientom ze względu na pełny harmonogram, czy przekształcać się w poradnię i zatrudniać kolejnych współpracowników.
Plusami pozycjonowania są:
• Możliwość długofalowego pozyskiwania dużego ruchu na stronie www
• Świetnie sprawdza się w przypadku poradni
Minusami pozycjonowania są:
- Cena – pozycjonowanie nie należy do najtańszych usług. Ceny tej formy reklamy zaczynają się zazwyczaj od ok. 1000 zł, do kilku tysięcy miesięcznie; w zależności od ilości haseł, na które strona ma być pozycjonowana oraz stawek danej firmy.
- Pozycjonowanie jest usługą, której efekty mogą być przedstawione w sposób nieuczciwy, część danych może być ukryta przed zleceniodawcą lub wykorzystana może być jego niewiedza. Dlatego ważne, by współpracować z zaufanym i sprawdzonym wykonawcą.
- Efekty pozycjonowania potrafią być niestabilne. Właściwie jest tak przy każdej formie reklamy. W tym przypadku wahania pozycji w Google może nie są zbyt częste, ale potrafią być znaczące. Innymi słowy – przez rok możemy być na pierwszej pozycji w Google, która znacząco zwiększa ruch na stronie, ale w ciągu jednego dnia może nastąpić „zwrot akcji”, w którym lądujemy poza pierwszą 10 wyników wyszukiwania i ruch jest znacznie mniejszy. Dlatego istotne jest, by stronę pozycjonować stale i przeciwdziałać takim sytuacjom.
Portale takie jak Znany Lekarz i Twój Psycholog
Rozwiązania tego rodzaju charakteryzują się zmienną skutecznością zależną od m.in. lokalizacji gabinetu, stopnia rozbudowania profilu i ilości pozytywnych opinii. Zazwyczaj dobrze się one sprawdzają w przypadku jednoosobowych gabinetów, jednak zdecydowanie gorzej radzą sobie w promocji poradni.
Obsługa poradni w Znanym Lekarzu jest droga i bardziej opłacalne dla nich są inne metody pozyskiwania klientów. Natomiast serwis Twój psycholog nie jest (jeszcze) dostosowany do oferowania usług psychiatrycznych, w związku z tym nie sprawdzi się w wielu placówkach.
Plusy tego typu portali to:
- Nie ma konieczności posiadania własnej strony www
- Duże możliwości dotarcia do potencjalnych klientów
- Ciągły rozwój i pojawianie się nowych funkcji
- Możliwość świadczenia usług stacjonarnych i online
- Stosunkowo niska cena w promocji jednoosobowego gabinetu (zwłaszcza w przypadku Twojego Psychologa)
Ich minusy to:
- W przypadku Znanego Lekarza, konieczność podpisania umowy na okres roku, bez możliwości wypowiedzenia umowy
- Bardzo duża konkurencja w przypadku usług świadczonych online
- Ograniczony wpływ na widoczność profilu w portalu. W przypadku pojawienia się np. kilku psychoterapeutów w tej samej lokalizacji co Ty, masz niewielkie możliwości zawalczenia o pozycję w bazie portalu. Oczywiście kluczowe będą pozytywne opinie, ale ich pozyskiwanie zależy od gotowości klientów i część z nich po prostu tego nie zrobi, nawet pomimo Twoich próśb.
Google Ads
Ta forma reklamy sprawdzi się dla wszystkich gabinetów i poradni z gotową stroną www.
W Google Ads płaci się za każde kliknięcie w reklamę. Każde z nich przenosi użytkownika na Twoją witrynę. Dlatego bardzo ważne jest, by strona była dopracowana i stworzona przez profesjonalistę.
Niestety proste strony (wizytówki), stworzone samodzielnie przez osobę bez doświadczenia, na platformach takich jak WIX zazwyczaj się nie sprawdzą. Jeśli jednak wiesz, że masz poprawnie stworzoną stronę, to Google Ads w większości przypadków sprawdza się bardzo dobrze. Długofalowo jest to metoda, która jest droższa od pozycjonowania, jednak ma bardzo mocne strony, m.in. elastyczność, możliwość zatrzymania w każdej chwili, brak konieczności podpisywania terminowych umów na długie okresy.
Google Ads różni się od pozycjonowania przede wszystkim tym, że na efekty jego działania nie trzeba długo czekać. Wraz ze startem kampanii rozpoczyna się ruch na stronie. Jest to bardzo przydatne rozwiązanie w nowo założonych gabinetach i poradniach (ale nie tylko).
Do prowadzenia tej formy reklamy dobrze jest zatrudnić zewnętrznego specjalistę Google Ads, jednak wiem, że wielu psychoterapeutów prowadzi własne kampanie samodzielnie.
Google Ads różni się od pozycjonowania przede wszystkim tym, że na efekty jego działania nie trzeba długo czekać. Wraz ze startem kampanii rozpoczyna się ruch na stronie. Jest to bardzo przydatne rozwiązanie w nowo założonych gabinetach i poradniach (ale nie tylko).
Do prowadzenia tej formy reklamy dobrze jest zatrudnić zewnętrznego specjalistę Google Ads, jednak wiem, że wielu psychoterapeutów prowadzi własne kampanie samodzielnie.
Czasem od tej części z Was otrzymuję prośby o przeprowadzenie audytu konta reklamowego w formie Konsultacji Google Ads i po wprowadzeniu zmian reklama przynosi wymierne efekty.
Plusami Google Ads są:
- Natychmiastowy efekt działania reklamy w postaci zwiększonego ruchu na stronie
- Niezależność – brak konieczności podpisywania długofalowych umów bez wypowiedzenia.
- Elastyczność – reklamę można w każdej chwili modyfikować – wyłączając np. kampanie na usługi, które mają aktualnie wypełnione grafiki w poradni. Dodatkowo można pozostawić uruchomione tylko te reklamy, które dają najwięcej zapisów, a resztę wyłączyć.
- Precyzja – Google Ads daje bardzo duże możliwości dotarcia do konkretnych osób – np. mieszkających w danym regionie, o danej płci, wieku, czy nawet zainteresowaniach i wykształceniu.
Minusami Google Ads są:
- Do reklamy niezbędna jest profesjonalna strona WWW
- Cena dla początkujących gabinetów potrafi być wysoka – jest to zazwyczaj 1000-1500zł + VAT miesięcznie i więcej. Jednak inwestycja zazwyczaj po ok. 3 miesiącach się zwraca.
Facebook Ads
Reklama na Facebooku nie jest najlepszym wyborem do reklamowania usług psychologicznych i psychoterapeutycznych. Jest tak ze względu na ich specyfikę: Facebook jednakże jest portalem rozrywkowym i osoby na nim przebywające najczęściej tej rozrywki poszukują (a niekoniecznie psychoterapii).
Z naszego doświadczenia – w większości przypadków nie warto inwestować w ten kanał. Reklamy, które tutaj zadziałają, muszą być bardzo kreatywne, interesujące i dające realną wartość odbiorcy. W przeciwnym wypadku z dużym prawdopodobieństwem Facebook Ads się nie sprawdzi, a pieniądze na nie przeznaczone zostaną wydane na marne.
Plusami Facebook Ads są:
- Niskie stawki za kliknięcie w reklamę
- Niewielka konkurencja
- Duże możliwości docierania do konkretnych osób (wg. m.in. wieku, płci, zainteresowań, lokalizacji, polubień)
Minusami Facebook Ads są:
- Wysoki tzw. próg wejścia – czyli pomysł na reklamę musi być nieszablonowy, ciekawy i dający realną wartość odbiorcy. W przeciwnym wypadku reklama daje słabe efekty.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi już wiesz, którą formę reklamy swojego gabinetu lub poradni wybrać. Jeśli masz jakieś wątpliwości napisz proszę swoje pytanie w komentarzu pod tym artykułem, a chętnie na nie odpowiem. Powodzenia!
Szymon Gajewski