Jak zaistnieć w mediach cz. 2

WYWIAD CZĘŚĆ 2

Nigdy za dużo czasu na risercz!
Czyli media relations* krok po kroku

– rozmowa z Justyną Kozioł, specjalistką PR,
http://justynakoziol.com

 

Wykonałam już sporo pracy, a nadal nie skomunikowałam się z żadnym
dziennikarzem. Czy wreszcie pora i na to?

 

Jesteś coraz bliżej. Teraz czas na etap, który nazywam „łączeniem kropek”.

Cofasz się do kroku, w którym wypisywałaś „swoje” tematy i łączysz je z tematami, które przyporządkowałaś do konkretnych dziennikarzy i mediów. Patrzysz, jak to, z czego chcesz
być znana, ma się do tego, co „chodzi” w mediach.Kamera i mikrofon podczas wywiadu z coachem

 

Bardzo dużo tej logistyki!

 

Dużo. Ale im więcej, tym bardziej rośnie szansa na sukces. Jesteś już w tym momencie,
kiedy możesz szukać kontaktu do konkretnych dziennikarzy czy redaktorów.

 

Jak?

Jest dużo opcji.

  • Możesz przebadać stopki redakcyjne.
  • Sprawdzić np., kto jest szefem działu psychologia.
  • Jeśli nie ma do niego maila, to patrzysz na ogólny adres mailowy i podkładasz nazwisko pod ten wzorzec. Na ogół trafisz.
  • Możesz też zadzwonić do sekretariatu i zapytać, kto w redakcji interesuje się takim a takim tematem. A potem, gdy piszesz już do tej osoby,
    powołaj się na to, że przekierował cię sekretariat.

 

Trochę trudniej będzie z freelancerami. Żeby do nich dotrzeć, możesz:

  • Szukać adresów mailowych w mediach społecznościowych: LinkedIn, FB. A potem – piszesz. Polecam tę formę kontaktu, jest skuteczniejsza niż telefony, zwłaszcza, gdy zaczynasz. Przedstawiasz swoją propozycję – konkret. Coś, co zaciekawi.
  • Jeśli masz ofertę, którą można przetestować (np. jakiś mało znany test psychometryczny), to
    proponujesz dziennikarzowi taką próbę z interpretacją lub np. udział w swoim warsztacie.
  • Możesz też nawiązać do tego, o czym dany dziennikarz pisał już wcześniej, gdy np. masz na
    to inne spojrzenie.

 

Próbuj wymyślić jakiś haczyk. Zatrzymać uwagę.

I nie pisz tego samego do wszystkich mediów jednocześnie. Rób to powolutku. Selekcjonuj.

 

Najpierw odezwij się np. do wymarzonych mediów – tych, po które sięgają twoi klienci lub które sama cenisz.

Psychoterapeuta spotkał się z dziennikarką na wywiad

Można zrobić jednorazową akcję dotarcia do mediów, a gdy publikacja się ukaże, wkleić
sobie link na stronie i ogłosić: „Proszę bardzo, jestem w dużych mediach!”.

To buduje wiarygodność i pozycję eksperta.

 

Ale lepiej jest myśleć o kontaktach z mediami długofalowo. Dlatego nie zniechęcaj się, jeśli temat nie chwyci od razu. Czasem dziennikarze odpisują na ciekawe propozycje, nawet jeśli nie są nimi akurat zainteresowani.

Jeśli dostaniesz taką odpowiedź, pociągnij temat. Dopytaj: a co interesuje, co jest potrzebne, bo może akurat to
mam? Podtrzymuj relację. Dbaj o nią. W końcu to przyniesie rezultaty.

 

Skupiłaś się na mediach drukowanych. A radio? Może telewizja? Co z nimi?

Prasa drukowana jest świetna, bo wielu ludzi, naszych klientów, po prostu nie ma w mediach
społecznościowych. I musimy do nich docierać w tradycyjny sposób.

Ale radio to też znakomite medium. Wdzięczne. Chętnie zapraszają gości. Polecam sprawdzić szczególnie rozgłośnie lokalne.

wywiad telewizyjny z psychologiem

Warto też zgłosić się do wydawców lub riserczerów z telewizji śniadaniowych. Potrzebują tam ekspertów, gości.

Warto popytać wśród znajomych – może ktoś już występował w takim programie i podpowie, do kogo należy się zwrócić z propozycją.
A potem – znów pisać – wedle wzorca.

 

Pamiętaj też o cyklu wydawniczym, szczególnie w przypadku miesięczników.

Mają one tzw. wyprzedzenie. Co oznacza, że gdy chcę np. zaproponować tematy do numeru grudniowego,

który wychodzi w listopadzie, to zabieram się za to już we wrześniu.

 

A jeśli nie chcę tego wszystkiego robić sama?

 

Możesz skorzystać z pomocy niezależnego specjalisty od PR albo agencji. Ale będzie to
droższe. Agencje zwykle nie podpisują kontraktów krótszych niż trzymiesięczne, a
miesięczne wynagrodzenie (bez kosztów obsługi), to minimum 5-6 tys. zł.

 

Dziękuję.

 

Definicja
* Media Relations (MR) – termin oznaczający budowanie obustronnie korzystnych relacji z
mediami.
Celem MR jest ukształtowanie więzi z dziennikarzami w taki sposób, aby możliwe
było skuteczne przekazywanie za ich pomocą określonych informacji do grup docelowych.
MR zawiera się w grupie działań Public Relations.

 

blankJustyna Kozioł
PR-owiec z ponad 10-letnim doświadczeniem.
Pomaga swoim klientom nawiązywać kontakty z dziennikarzami, prowadzi autorskie warsztaty i kurs online „Małe biznesy w dużych
mediach”.Uważa, że wyjątkowi ludzie, dobre historie i ciekawe newsy zawsze zdołają przebić się do
mediów.Nauczycielka i entuzjastka jogi.
www.justynakoziol.com

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Weronika Paruzel Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Weronika Paruzel - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    Logo Whatsapp