Zastanawiasz się, jak wygląda współpraca z firmą marketingową i jakie korzyści przyniesie Twojemu gabinetowi? Masz wątpliwości czy to w ogóle dla Ciebie? Odpowiedzi na te i inne pytania związane z podjęciem współpracy ze specjalistami wspierającymi rozwój biznesu znajdziesz w poniższym artykule.
Jeśli doświadczenie współpracy z firmą marketingową jest Ci obce, to zabieram Cię dziś w podróż w nieznane. Pomogę Ci oswoić temat i pokażę, że nie taka agencja straszna. Ruszamy?
Podróż w nieznane
Zauważyłam, że myśl o współpracy z firmą marketingową wzbudza wśród właścicieli małych biznesów pewne obawy. Mają wyobrażenie, że to nie dla nich. Wydaje im się, że to niepotrzebne, że poradzą sobie sami. Często nie wiedząc, jak to wszystko działa, próbują edukować się marketingowo z grup na Facebooku tracąc swój cenny czas. Jednocześnie nie zdają też sobie sprawy, jak wiele mogą zyskać podejmując taką współpracę.
Firma marketingowa nie tylko dla dużych!
Otwierając gabinet psychoterapeutyczny potrzebujesz strategii działania. O sposobach rozwoju biznesu psychologicznego przeczytasz tutaj. Jeśli już masz spisaną strategię – to świetnie! Pytanie czy zamierzasz realizować ją samemu? Czy wiesz, jak to zrobić, aby krok po kroku przekuć ją w działanie?
Podstawowe wytyczne to oczywiście:
- nowoczesna i funkcjonalna strona www, do której skierujesz ruch ze wszystkich nośników informacji
- logo charakteryzujące Twój pomysł na pomoc
- grafiki na fanpage’a, do ulotek, plakatów, rollupa
- blog z serią eksperckich tekstów
- reklamy, aby Twoja strona była widoczna
- pozycjonowanie strony, aby łatwo ją znaleźć w wyszukiwarce Google.
Zastanawiasz się, jak to wszystko ogarnąć? Rozwiązania są trzy: robisz wszystko samodzielnie, zlecasz część zadań poszczególnym freelancerom lub szukasz firmy marketingowej zajmującej się wszystkimi wymienionymi obszarami. Najczęściej będzie to agencja marketingowa, marketingu internetowego, agencja 360 stopni, SEM/SEO bądź interaktywna. Wszystkie zajmują się promocją i reklamą biznesu poprzez różne nośniki począwszy od mediów społecznościowych po pozycjonowanie.
„Nie bój się eksperymentować i być kreatywnym w twoim marketingu.”
Mike Volpe
Jak to działa krok po kroku
Planując po raz pierwszy współpracę z firmą marketingową możesz nie wiedzieć, jak ona wygląda. Jeśli masz obawy i opory przed spotkaniem ze specjalistą, opowiem Ci krok po kroku, jak to przebiega, jak się odnaleźć w takim procesie.
Krok 1 – Rozmowa
Każda współpraca zaczyna się od dialogu. Pierwsza rozmowa odbywa się w biurze lub telefonicznie. Dobrze przygotować się na około godzinną konwersację. O czym? O gabinecie, Twoich potrzebach, oczekiwaniach, grupie docelowej, o Twojej misji, wizji, pragnieniach, celach.
Jeśli planujesz zlecić stworzenie witryny dla Twojego gabinetu, przedstaw swoje oczekiwania. Przygotuj przykładowe strony www, które Ci się podobają. Więcej na temat tworzenia strony internetowej przeczytasz tutaj. Przemyśl, jakie zakładki, chcesz mieć. Najczęściej jest ich 5:
- Strona główna
- O mnie
- Oferta
- Kontakt
- Galeria ze zdjęciami gabinetu (jeśli już go masz).
Inne dodatkowe opcje to: „Cennik”, „Jak pomagam” (np. terapia indywidualna, grupowa, on-line, warsztaty), „Kalendarz zapisów on-line”, „Blog”.
W przypadku bloga firma marketingowa spyta czy chcesz go mieć, czy będziesz pisać go samodzielnie czy wolisz to zlecić. Napisane przez siebie treści możesz też poddać tzw. korekcie marketingowej. Sprawi ona, że będą bardziej przystępne, zrozumiałe i zachęcające do kontaktu z Tobą. Możesz też opowiedzieć ogólną koncepcję tekstu, którą copywriter nagra na dyktafon i spisze w ciekawej dla Twojego czytelnika formie.
Zastanów się czy chcesz, aby firma marketingowa przygotowała dla Ciebie logo Twojego gabinetu psychoterapeutycznego i inne grafiki, np. do mediów społecznościowych, wpisów na bloga, na plakaty czy ulotki. Wszystko to będą nazywać identyfikacją wizualną.
Gdy czegoś nie wiesz – pytaj, pytaj i jeszcze raz pytaj! Nikt nie oczekuje od Ciebie eksperckiej wiedzy i dokładnej znajomości tematu. Firma marketingowa jest po to, aby pomagać i doradzać w tematach, na których się nie znasz. A że często pracownicy używają niezrozumiałego, branżowego żargonu, to nie oznacza, że i Ty musisz go znać.
Krok 2 – Oferta
Po rozmowie firma marketingowa/agencja przygotuje dla Ciebie ofertę. Znajdą się w niej m.in.:
- informacje o agencji, jej doświadczeniu
- zadania do wykonania ustalone podczas wcześniejszej rozmowy
- wycena
- propozycja usług dodatkowych, np. hasło reklamowe, reklama w mediach społecznościowych, Google Ads, pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google czy wspomniana korekta marketingowa treści na stronę.
Krok 3 – Decyzja
Po przedstawieniu oferty masz czas na jej przemyślenie. Ma ona zazwyczaj ograniczony termin ważności. Jest on różny w zależności od firmy, ponieważ ceny usług się zmieniają.
Krok 4 – Umowa
Jeśli zdecydujesz się na współpracę, potrzebujesz podpisać umowę. Najczęściej 50% kwoty określonej w umowie płatne będzie z góry. Przeczytaj ją dokładnie, aby wiedzieć na co się decydujesz, jak również, aby negocjować jej warunki i cenę. Gdy współpracują ze sobą dwie mniejsze firmy, zazwyczaj dopuszczalna jest pewna elastyczność.
Krok 5 – Realizacja
Firma realizująca działania marketingowe zaproponuje Ci różne rozwiązania. Dobrze jest jej zaufać w temacie pomysłów i rozwiązań, w końcu masz do czynienia z ekspertami, którzy robili już wiele takich realizacji, projektów i kampanii. Na pewno poprowadzą Cię krok po kroku przez cały proces decyzyjny.
Jeśli projekt strony będzie na platformie WordPress (najpopularniejszy aktualnie format projektowania stron) zostaną Ci przedstawione szablony, które uwzględniają wytyczne z umowy i są najbardziej zbieżne z Twoją koncepcją i grupą docelową. Po wyborze następuje realizacja projektu.
Następnie dostajesz dostęp do gotowego projektu i Twoją rolą będzie zapoznanie się z nim, zgłoszenie ewentualnych modyfikacji i zmian.
Badania IAB Polska pokazują, że aż 80% przedsiębiorców kładzie duży nacisk na rozwijanie swoich witryn w kierunku przejrzystości i komfortu użytkowania.*
Po akceptacji wszystkich zmian agencja poprosi o zapłatę pozostałej kwoty.
Adekwatnie sprawa będzie wyglądać przy realizacji projektów graficznych.
A co z reklamą, promocją i bieżącą obsługą?
Po rozplanowaniu i realizacji początkowych elementów, możecie się umówić na projekt i wdrożenie strategii, kampanii marketingowych, na codzienne wsparcie marketingowe. Agencje oferują różne formy współpracy. Zakres zależy często od ilości osób zatrudnionych w Twojej firmie, od możliwości czasowych. Trzeba uważać, aby nie przesadzić z reklamą, jeśli nie masz wystarczających zasobów, aby obsłużyć wszystkie zapisy.
Zawsze dopytaj o ceny i zakres współpracy. Może się okazać, że znalazłaś świetnego sprzymierzeńca i partnera do rozwoju swojej poradni.
A jak już rozwiniesz się na tyle, aby mieć duże centrum, zatrudnij własnego specjalistę ds. marketingu. W pewnym momencie rozwoju jest tyle do zrobienia, że warto mieć kogoś na miejscu.
Jak widzisz, dzięki współpracy z firmą marketingową, zyskujesz cały wachlarz profesjonalnych usług. Przy dobrze zaplanowanych i realizowanych działaniach poniesione koszty szybko się zwrócą.
A jeśli chcesz oswoić z nami również inne tematy z obszaru marketingu usług pomocowych, dołącz do newslettera klikając w plusik na dole.