Wyobraź sobie, że klienci sami trafiają do Twojego gabinetu. Nie potrzebujesz ich szukać. Znają Cię, ufają, wiedzą komu i w czym pomagasz, więc wybierają Twoje usługi. A teraz pomyśl, że jest narzędzie pozwalające zrealizować tę wizję: e-mail marketing! Dziś o tym, jak robić e-mail marketing.
„Elektroniczne publikacje to zwykle najlepsze produkty do sprzedaży w internecie (bardzo niskie koszty produkcji, magazynowania i dystrybucji) oraz najlepsze nośniki reklamy internetowej (bardzo niskie koszty dotarcia do klientów).”
Majewski „Czas na e-biznes”
E-mail marketing to ważne i skuteczne narzędzie, którego potrzebuje każda rozwijająca się firma. Przyniesie on wiele korzyści dla Twojego gabinetu psychoterapeutycznego.Pomoże:
- stworzyć bliższą relację z odbiorcą
- personalizować komunikację
- trafiać do zainteresowanych osób
- budować pozycję eksperta i marki osobistej.
Dane do e-mail marketingu
Zasadniczo do prowadzenia e-mail marketingu potrzebujesz jedynie adresów e-mail potencjalnych klientów. A następnie wysyłasz do nich maila. Adresy zbieraj legalnie, uzyskuj zgodę na korespondencję. Przydatne mogą okazać się również inne dane, takie jak:
- Imię – możesz je umieścić w powitaniu Twojego newslettera. Pozwoli to skrócić dystans i zbudować relację. Po pewnym czasie „znajomości” odbiorca będzie miał wrażenie, że dobrze Cię zna. Znając imię możesz również personalizować treści wg płci.
- Numer telefonu – jeśli chcesz dodać to pole, obok adresu e-mail i imienia, to najlepiej, aby jego wypełnienie było nieobowiązkowe.
- Miasto – jeżeli świadczysz usługi stacjonarnie, miasto zamieszkania Twoich subskrybentów również będzie miało znaczenie. Prośbę o jego podanie uzasadnij tym, że kierujesz swoje usługi do lokalnej społeczności.
- Inne szczegółowe informacje – zainteresowania, wiek, wykształcenie, stan cywilny, potomstwo to informacje, które również mogą być przydatne. Pomyśl, co jeszcze potrzebujesz wiedzieć o swoich subskrybentach? Jednak nie wymagaj zbyt wielu danych, to zniechęca odbiorcę.
Zbuduj bazę!
Według Raportu „Email marketing w liczbach” przygotowanego przez Freshmail największe zaangażowanie odbiorców osiągniesz w weekend. Twoi subskrybenci mają wtedy mniej nowych wiadomości w skrzynce.*
Najlepszym modelem budowania bazy adresów e-mail jest double opt-in. Polega on na tym, że osoba zapisująca się do newslettera otrzymuje na podany adres maila z prośbą o potwierdzenie subskrypcji (zapisu) poprzez kliknięcie w link.
Jak robić e-mail marketing zgodnie z RODO
W ubiegłym roku weszło w życie unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Określa ono wymogi, jakie trzeba spełnić, budując bazę danych. Zanim uruchomisz zapis do newslettera, potrzebujesz stworzyć tzw. politykę prywatności. Jest to dokument informujący subskrybenta, kto jest właścicielem danych, jakie dane zbiera i do jakich celów będzie je wykorzystywał. Co jeszcze powinna zawierać polityka prywatności?
- Twoje imię i nazwisko oraz dane kontaktowe firmy
- podstawę prawną do przetwarzania danych
- zamiar przekazania danych innemu podmiotowi (jeśli będziesz je w jakimś celu udostępniać)
- czas przechowywania danych
- informację o prawach odbiorcy: do wglądu w swoje dane, ich zmiany lub usunięcia z bazy, wycofania zgody na ich przetwarzanie lub ich przeniesienia, do wniesienia skargi.
Osoba zapisująca się do newslettera powinna zgodzić się z treścią polityki prywatności i zezwolić na przetwarzanie danych.
Potrzebujesz również stworzyć osobne okno ze zgodą na przesyłanie ofert handlowych i do zapisu do newslettera. Do każdego maila dodaj linki: do rezygnacji z zapisu oraz do edycji danych i zadeklarowanych zgód.
Planujesz dawać prezenty za zapis do newslettera (np. e-book albo listę)? Poinformuj swoich odbiorców, że warunkiem jego otrzymania jest zapis na listę mailingową.
Więcej na temat RODO w gabinecie psychologicznym przeczytasz tutaj.
Stwórz okno do zapisów
Wiesz już, jakie dane zbierać, co zrobić, aby e-mail marketing był zgodny z RODO, pozostaje kwestia okna do zapisów. Będzie to również Twoje okno do świata potencjalnych klientów. 😊
Odwiedzając strony www, możesz zauważyć wyskakujące okienko z prośbą o zapis do newslettera. Jest to tzw. pop-up, a dokładnie top-layer, czyli warstwa, której nie blokują przeglądarki. Pozwala on skutecznie budować bazę mailingową. Aby tak było, potrzebny jest dopracowany wygląd graficzny formularza i ograniczenie ilości wyświetleń jednemu użytkownikowi (np. raz w tygodniu). Jeśli nie wiesz jak to zrobić, poproś administratora strony.
Więcej informacji o tym jak robić e-mail marketing
W najbliższy piątek na blogu druga część artykułu o e-mail marketingu. Opowiem Ci, jak tworzyć inspirujący newsletter, który chce się czytać. Zajrzyj koniecznie!
Jeśli ten tekst dał Ci wartość, podziel się nim w social mediach, niech inni też skorzystają. Ja również raz w miesiącu wysyłam newsletter! Zapisz się, klikając w plusik poniżej.
* https://freshmail.pl/blog/raport-email-marketing-w-liczbach-p3/