Fanpage na Facebooku to kolejne po stronie www miejsce w sieci, którego potrzebujesz, rozwijając gabinet. To już z pewnością wiesz! W tym artykule opowiem Ci, jak go prowadzić. Dowiesz się, jakie treści zamieszczać, aby odbiorcy chcieli komentować, udostępniać, lajkować i korzystać z Twoich usług.
Facebook nie wspiera użycia profilu prywatnego do celów komercyjnych (może wręcz zablokować takie konto). Aby prowadzić działania promocyjne zgodnie z obowiązującymi zasadami, zakładasz osobny profil tzw. fanpage (dedykowany dla firm, instytucji, organizacji itp.) dla swojego gabinetu psychoterapeutycznego.
Dlaczego potrzebujesz mieć fanpage?
Jeśli stronisz od mediów społecznościowych i zastanawiasz się, po co Ci fanpage na Facebooku, oto kilka powodów, dla których warto go mieć:
- są tam Twoi klienci
- pozwala budować społeczność osób zainteresowanych Twoimi usługami
- daje możliwość promocji usług (bezpłatnie i płatnie)
- pozwala kontaktować się z potencjalnymi klientami i tworzyć relacje
- pomaga budować pozycję eksperta
- zwiększa ruch na stronie www i blogu
- wspiera proces budowania marki osobistej.
Facebook to trzecia najczęściej odwiedzana strona internetowa po Google i YouTube.*
Chyba nie muszę Cię dłużej przekonywać, dlaczego potrzebujesz mieć tam profil swojego gabinetu psychoterapeutycznego?
Fanpage – droga do celu
Zanim założysz fanpage na Facebooku, odpowiedz sobie na pytanie, jaki jest jego cel? Czy jest nim:
- zwiększenie ruchu na stronie
- budowanie relacji z potencjalnym klientem
- informowanie o swoim gabinecie
- kreowanie wizerunku eksperta
- budowanie marki osobistej
- trafienie do osób z całej Polski lub do Polonii
Każdy opublikowany post ma mieć cel.
Określ sobie dokładnie cele Twoich publikacji. Zrób listę i według niej twórz posty.
O czym pamiętać tworząc fanpage
- Przygotuj tzw. cover image, czyli zdjęcie w tle, najlepiej z logo gabinetu. Odpowiedni rozmiar stworzysz w prostym programie graficznym Canva. Więcej o nim przeczytasz tutaj.
- Zastanów się, co wyróżnia Twój gabinet psychoterapeutyczny? Co sprawi, że fanpage będzie unikalny, budzący zainteresowanie, zachęcający do interakcji?
- Przemyśl język komunikacji. Pisząc prosto, jasno, zrozumiale, językiem odbiorcy, skracasz dystans i budujesz relację.
- Przygotuj identyfikację wizualną fanpage’a (zdecyduj o jego szablonie, kolorystyce oraz grafice. Zadbaj, by były spójne ze stroną www i logo). Dobrze, jeśli buduje zaufanie i świadomość marki. Możesz to zlecić grafikowi. Nasze grafiki np. wyglądają tak:
Zaangażowanie miarą skuteczności w social mediach
Firma Universal McCann przeprowadziła badanie z serii „Wave”. Wynika z niego, że polscy internauci najbardziej cenią treści: użyteczne, edukujące, zawierające wskazówki i wnoszące coś do ich życia. Najchętniej dzielą się treściami, które wspierają ich własny punkt widzenia.**
Kluczem do skutecznego budowania marki osobistej w social mediach jest budowanie społeczności i aktywizowanie jej członków (fanów). Nie chodzi tylko o to, aby Twoi odbiorcy polubili fanpage, ale również, by komentowali wpisy i dzielili się treściami. Także, aby ufali Ci, polegali na Tobie i pamiętali, że jesteś rekomendowanym profesjonalistą w zakresie swojej wiedzy i wglądu.
Aktywność Twoich ludzi sprawi, że treści zobaczy więcej osób. Algorytm Facebooka (czyli odpowiedni mechanizm) sprawdza czy Twoje treści są – jak to nazywa – angażujące, jeśli tak, pozwala im docierać do szerokiego grona odbiorców.
Ważne jest również regularne publikowanie postów. Zadbaj, by było to około 3 postów tygodniowo.
O czym pisać, jak aktywizować
I tutaj pojawia się najważniejsze pytanie, które zadaje sobie wiele osób prowadzących firmowy fanpage: „O czym pisać w social mediach?” Poznanie odpowiedzi to gotowy przepis na budowanie świadomości marki Twojego gabinetu psychologicznego. Jak mówi J. Baer:
„Content jest ogniem, social media benzyną”.
Jak zatem zapalić odbiorców do aktywności na fanpage’u? Oto kilka sposobów:
- Pytaj fanów o opinie na jakiś temat, o potrzeby, problemy, zainteresowania, pasje, nawyki, o czym chcieliby przeczytać, zadawaj zagadki (również te humorystyczne). Dzięki temu lepiej ich poznasz i pokażesz, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne. Ludzie lubią rozmawiać i zadawać pytania, więc reaguj szybko. Nie zostawiaj ich bez odpowiedzi. Komunikacja na FB to dialog, a nie monolog.
- Zachęcaj do działania. Nie czekaj, aż odbiorcy domyślą się, czego od nich oczekujesz. Wezwij do działania słowami „kliknij”, „polub”, „udostępnij”, „podziel się treścią”. Udostępniane posty są wysoko notowane w zasięgach Facebooka. Jednak zachowaj umiar, bo zbyt wiele próśb może być traktowane jako spam.
- Wzbudzaj emocje. Wzruszaj. Rozśmieszaj. Skłaniaj do refleksji. Inspiruj. Motywuj. O tym, jak dodać emocje do tekstów przeczytasz tutaj.
- Pokaż ludzką twarz dosłownie i w przenośni (jeśli pozwala Ci na to Twój nurt). Twarz skutecznie przyciąga uwagę i szybko staje się rozpoznawalna. Ludzie lubią oglądać kulisy pracy i życia. Możesz opowiedzieć o swoim hobby, sporcie.
- Publikuj wartościowe treści – linki do inspirujących postów, wpisów na blogu, stron, porady eksperckie, cytaty, posty związane z kalendarzem (świętami itp.)
Podglądaj, jak robią to inni z Twojej branży. Nie namawiam Cię oczywiście do kopiowania treści, a raczej do inspirowania się. Zobacz jak ciekawie prowadzone są fanpejdże – Trudna Sztuka, dobrze jest. nie rycz., PsychoWsparcie Anita Rawa-Kochanowska, Psycholog Agnieszka Zapart – Psychoterapia Gestalt.
„O powodzeniu Twojej obecności w social mediach świadczy interakcja, wyrażona w polubieniach i komentarzach, ale głównie w udostępnianiu treści.”
„Biblia e-biznesu” Katarzyna Pełeszuk
Aby istnieć na Facebooku potrzebujesz aktywizować fanów. Nie czekaj na efekty i wypróbuj wymienione sposoby angażowania odbiorców. O efektach daj znać w komentarzu pod tym postem.
Jeśli ten artykuł jest dla Ciebie wartościowy, proszę, podziel się nim w swoich social mediach. Kliknij w plusik poniżej i zapisz się do listy subskrybentów newslettera, a kolejna porcja wiedzy marketingowej już wkrótce trafi do Twojej skrzynki.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zacząć działać na FB, już w poniedziałek będziesz mógł pobrać darmowy rozdział naszego e-booka, pt: „Facebook w marketingu gabinetu” i sprawdzić czy to jest Twój sposób na poszukiwanie klientów online. Przeprowadzimy Cię przez techniki pracy z tym narzędziem, które w dobie zasadności pracy online staje się wręcz koniecznością. Więcej informacji na naszej stronie i Facebooku.
* https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates
** http://www.universalmccann.pl/news/68/114/Wave-9-Polak-zapatrzony-w-Facebooka
mega <3
Dzięki 🙂