
W kilku wcześniejszych tekstach pisaliśmy już o różnych formach promocji internetowej gabinetu psychoterapeutycznego. O tym, jak ważne są: strona www, blog czy newsletter. Pisaliśmy o roli mediów społecznościowych i promowaniu usług psychoterapeutycznych poprzez podcasty czy udział w warsztatach. Jednak działań marketingowych nigdy za wiele! Im więcej kanałów, którymi docieramy do potencjalnych klientów, tym lepiej dla gabinetu. W tym artykule dowiesz się jak promować gabinet psychologiczny.

Wyobraź sobie mapę, na której znajduje się Twój gabinet. Prowadzi do niego wiele dróg zarówno tych rzeczywistych, jak i wirtualnych. Marketing to taka wirtualna mapa z siecią „połączeń” i „dróg”, która ma przyprowadzić klientów do Twojego gabinetu. W świecie wirtualnym to Ty jesteś kartografem, Ty wytyczasz szlaki. Im więcej dróg będzie prowadziło do Twojego gabinetu, tym lepiej. Wirtualne „drogi” dostępne są dziś na wyciągnięcie ręki, np. w telefonie.
Jak promować gabinet?
Statystyki wskazują rosnącą przewagę technologii mobilnych także w przypadku wyszukiwań w Google. 88% osób, które poszukują informacji o usługach czy produktach w najbliższej okolicy korzysta z wyników wyszukiwania lub odwiedza daną lokalizację w ciągu 24h.*
Z pewnością wiele osób szuka właśnie Ciebie. Pytanie brzmi – czy dasz się znaleźć?
„Twoja mapa jest jeszcze pusta – jak ta czysta kartka. Jesteś zatem w sytuacji, w której nie wiesz, do czego dążysz i którędy biegnie Twoja droga. Nic dziwnego, że nie wiesz, co począć. […] Pomyśl jednak o tym w inny sposób. Ponieważ kartka jest czysta, możesz narysować taką mapę, jaką tylko zechcesz, wytyczyć dowolną drogę. Wszystko zależy wyłącznie od Ciebie. Jesteś wolny i masz nieograniczone możliwości.”
Keigo Higashino – „Cuda za rogiem”
Znajdź miejsca, w których Cię jeszcze nie ma

Masz już swoją stronę www? Świetnie! Kolejny krok to informowanie o niej w miejscach, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy. Nie licz jedynie na to, że potencjalny klient sam znajdzie witrynę Twojego gabinetu psychoterapeutycznego. Dobrze jest mu w tym pomóc. Kiedyś Ci za to podziękuje.
Adres strony www zamieszczony na portalach, grupach czy forach często staje się aktywnym linkiem i wirtualną wizytówką. Prowadzi ona do Twojej witryny, a następnie do gabinetu. Pamiętaj, aby zawsze dodawać do adresu strony krótki opis. Potencjalny klient chce od razu wiedzieć, czym się zajmujesz i jak możesz mu pomóc.
Gdzie i jak promować gabinet psychologiczny
Oto kilka niestandardowych miejsc, w których dobrze jest promować siebie i swoją witrynę:
Fora psychologiczne
Udzielaj się na nich jako ekspert. Tam gdzie to możliwe zostaw adres swojej strony www. Warto rozważyć udzielanie się na forum.abczdrowie.pl oraz pytania.abczdrowie.pl i zatrzeć się w świadomości forumowiczów jako ekspert w dziedzinie psychoterapii.
Serwisy z bazami firm na terenie danego miasta lub regionu
Dodaj do nich swoje dane kontaktowe i adres witryny, pomogą klientom z Twojej okolicy trafić do gabinetu.
Serwisy dla specjalistów i pacjentów
Np. Znany lekarz, Twój psycholog, rankinglekarzy.pl – to miejsca, w których wiele osób szuka specjalistów i sprawdza opinie o nich.
Grupy tematyczne
np. na LinkedIn (zapraszamy do naszej – Marketing dla psychoterapeutów, więcej o serwisie przeczytasz TUTAJ). Oczywiście największe zasięgi (i perspektywy rozwoju) mają w tej chwili tematyczne grupy na Facebooku.
Jeśli chcesz efektywnie zbudować swoją markę, to wybierz najlepiej 1 grupę/forum, na którym będziesz się udzielać regularnie, najlepiej codziennie. W ten sposób zbudujesz sobie na niej renomę, a klienci z czasem zaczną sami się do Ciebie zgłaszać.
Kierujesz swoją ofertę do kobiet? Dołącz do grup, w których są te z Twojej grupy docelowej. Jesteś coachem? Pomagasz managerom wyższego szczebla? Szukaj grup biznesowych. Inną opcją jest stworzenie własnej grupy, w której będziesz dzielić się swoją wiedzą.
Wpisy gościnne i wywiady
zaproponuj, że napiszesz wpis blogowy na bloga osoby, która pisze do Twojej grupy docelowej. Przykłady takich blogów to np. blog dla osób na emigracji lub dla osób wychodzących z długów. Te osoby często potrzebują wsparcia psychologicznego lub psychoterapii. Masz możliwość nie tylko reklamy, ale też uświadomienia ich!
Dobrym pomysłem będą też wywiady – być może w lokalnej stacji radiowej lub w podcaście. Właściciele takich rozgłośni często poszukują tematów na kolejne nagrania i będą zazwyczaj wdzięczne, gdy podsuniesz im swój!
Po nagraniu wywiadu nie zapomnij opublikować go na swojej stronie internetowej. Dzięki temu zbudujesz zaufanie u osoby odwiedzającej Twoją witrynę.
Google Moja Firma
koniecznie zamieść na niej (bezpłatnie) dane swojego gabinetu, opis, zdjęcia. Klienci szukając psychoterapeuty czy coacha w Google zobaczą najpierw wyniki ze swojej okolicy. Zakładając taką wizytówkę dostajesz od Google najprostszy na świecie formularz do wypełnienia danych i dodania zdjęcia i tworzysz swoją małą krótką stronę www w 10 minut. Zobacz tutaj przykład:

Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku o zakładaniu wizytówki Google Moja Firma.
Fanpage
Wbrew częstym opiniom fanpage nie jest narzędziem, na którym znajdą Cię klienci i zapiszą się na psychoterapię. Pełni on rolę budującą Twoją markę i zaufanie do Ciebie w sieci. Jest bardzo ważnym elementem w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu korzystania z usług psychoterapeuty. Dzięki niemu potencjalny klient sprawdzi Twoją wiarygodność, zwracając uwagę na np. liczbę polubień. Sprawdzi jakie posty publikujesz, co przekazujesz za pośrednictwem profilu.
Oczywiście fanpage jest też narzędziem dzięki któremu utrzymujesz relację z Twoimi potencjalnymi, aktualnymi i byłymi klientami. To ważne, by się im przypominać, przekazując im wartościowe treści. Dzięki temu będą Cię w przyszłości polecać lub zgłaszać się do Ciebie.
Fanpage jest swego rodzaju punkt styku, na kilkuetapowej ścieżce podejmowania decyzji o skorzystaniu z psychoterapii. Ta ścieżka jest powiązana z nawiązaniem z Tobą relacji jeszcze przed pierwszą sesją. Za tą relacją stoi kluczowy czynnik, czyli wzbudzenie zaufania w wiary, że możesz pomóc właśnie tej osobie.
Więcej na temat tego:
- w jaki sposób prowadzić fanpage gabinetu lub ośrodka psychoterapeutycznego
- jak stworzyć i zaangażować społeczność wokół fanpage’a i grupy Facebookowej
- jak stworzyć i prowadzić własną grupę na Fanpage’u
Dowiesz się w naszym ebooku Facebook w marketingu branży pomocowej:
Tradycyjne formy reklamy gabinetu psychologicznego

Jeśli dysponujesz budżetem skorzystaj również z tradycyjnych form reklamy takich jak: ulotki czy plakaty. Pamiętaj o tym, aby znalazły się tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Jeśli pracujesz z managerami postaraj się, aby materiały reklamowe trafiły do odpowiednich firm, np. przed szkoleniem przekaż swój plakat (w firmach często są tablice korkowe na takie materiały) – jeśli oprócz szkoleń czy warsztatów prowadzisz usługi indywidualne, to zostawisz po sobie ślad.
Prowadzisz terapię dla dzieci? Zostaw ulotki czy plakaty np. w klubie dla dzieci, prywatnym przedszkolu czy szkole (oczywiście za zgodą dyrekcji).
Projekt ulotki i plakatu to kwestia kilkuset złotych, druk zależnie od ilości nie jest już tak drogi. Ulotki 1000 sztuk to 200 zł. Plakatów nie potrzeba aż tyle, a więc np. 50 sztuk to ok. 80 zł.
Jeśli bierzesz udział w konferencjach jako wykładowca zapytaj o możliwość postawienia na scenie swojego roll-upa (rozwijany plakat reklamujący gabinet). Projekt roll-upa zamówisz u grafika. Większość grafików zleci za Ciebie również druk. Gotowy roll-up dostaniesz praktycznie pod drzwi.
Zastanów się nad treścią. Trzymaj się na reguły: maksimum treści – minimum słów. Zdjęcia zamów u profesjonalnego fotografa. Sesja to koszt około 700-2000 zł zależnie od doświadczenia i miasta. Na dobrą sesję warto założyć sobie minimum 1200 zł.
Jak promować gabinet psychologiczny – podsumowanie
Marketing to informowanie. Im więcej Ciebie, tym lepiej! Im więcej klientów Cię zobaczy, przeczyta Twoje treści lub usłyszy o Tobie, tym większa szansa, że skorzystają z Twoich usług.

Wykorzystuj możliwe formy promocji, również te niestandardowe. Nigdy nie wiadomo, którą drogą klient dotrze do Ciebie. Są i tacy, dla których Internet nie będzie wyznacznikiem. A może pani z klubu seniora zaniesie swojej pogubionej córce Twoją ulotkę, którą tam zostawiłaś? A co na ogłoszenie o Twoich usługach powie pani w bibliotece, fryzjerka, kosmetyczka w Twojej okolicy? Zrób sobie spacer z teczką ładnych ulotek. Warto pytać, warto porozmawiać…
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozyskiwania klientów do gabinetu, to przygotowaliśmy prawdziwe kompendium wiedzy na ten temat: e-book „Jak znaleźć klientów do gabinetu”. Opisujemy w nim sprawdzone przez nas na przestrzeni ponad 3 lat sposoby na dotarcie do klientów. Dzięki tej wiedzy dobierzesz dla siebie spójną z Twoimi potrzebami metodę reklamowania gabinetu:
Kiedy Twoja mapa źródeł informacji o Tobie się rozrośnie bądź gotowa/-y na „rozkręcenie się gabinetu”. Z czasem może Cię zaskoczyć…
Jeśli ten artykuł jest dla Ciebie przydatny, daj proszę znać w komentarzu. Lubię wiedzieć, że to co robię pomaga innym. Udostępnij go proszę u siebie, aby jak najwięcej osób mogło skorzystać. Z góry wielkie dzięki!
* https://selectivv.com/mobile-marketing-2018-20-statystyk-ktore-warto-znac/
Super artykul i tekst.niezwykle pomocny.pozdrawiam i życze duzo sukcesow:))!!!!
Dziękujemy bardzo!;)
Bardzo dobry artykuł dla tych co zaczynają. Dla mnie był bardzo pomocny.
Dziękujemy. To ważne dla nas, aby odpowiadać na potrzeby branży. I pomagać:)
Wszystkie treści niezwykle pomocne, czuję ogromnego kopa energetycznego dzięki Wam, biorę się za rozwój swojej firmy, bo z tego co widzę przez ogrom różnych spraw związanych z własna działalnościa w firmie zajmuje się wszystkim oprócz pozyskiwania klientów i promowania naszej placówki, a wszystko to kwestia dobrej organizacji, dziękuję za wszystkie wskazówki i Waszą pozytywną energię!!
Super! Najbardziej podoba mi się „energetyczny kop”. Jasne, do dzieła!
Super! Dzięki za artykuł 🙂
Powodzenia!