W kilku wcześniejszych tekstach pisaliśmy już o różnych formach promocji internetowej gabinetu psychoterapeutycznego. O tym, jak ważne są: strona www, blog czy newsletter. Pisaliśmy o roli mediów społecznościowych i promowaniu usług psychoterapeutycznych poprzez podcasty czy udział w warsztatach. Jednak działań marketingowych nigdy za wiele! Im więcej kanałów, którymi docieramy do potencjalnych klientów, tym lepiej dla gabinetu. W tym artykule dowiesz się jak promować gabinet psychologiczny w mniej oczywisty, ale równie skuteczny sposób.
Wyobraź sobie mapę, na której znajduje się Twój gabinet. Prowadzi do niego wiele dróg zarówno tych rzeczywistych, jak i wirtualnych. Marketing to taka wirtualna mapa z siecią „połączeń” i „dróg”, która ma przyprowadzić klientów do Twojego gabinetu. W świecie wirtualnym to Ty jesteś kartografem, Ty wytyczasz szlaki. Im więcej dróg będzie prowadziło do Twojego gabinetu, tym lepiej. Wirtualne „drogi” dostępne są dziś na wyciągnięcie ręki, np. w Twoim telefonie.
Jak promować gabinet?
Statystyki wskazują rosnącą przewagę technologii mobilnych także w przypadku wyszukiwań w Google. 88% osób, które poszukują informacji o usługach czy produktach w najbliższej okolicy korzysta z wyników wyszukiwania lub odwiedza daną lokalizację w ciągu 24h.* Z pewnością wiele osób szuka właśnie Ciebie. Pytanie brzmi – czy dasz się znaleźć?„
„Twoja mapa jest jeszcze pusta – jak ta czysta kartka. Jesteś zatem w sytuacji, w której nie wiesz, do czego dążysz i którędy biegnie Twoja droga. Nic dziwnego, że nie wiesz, co począć. […] Pomyśl jednak o tym w inny sposób. Ponieważ kartka jest czysta, możesz narysować taką mapę, jaką tylko zechcesz, wytyczyć dowolną drogę. Wszystko zależy wyłącznie od Ciebie. Jesteś wolny i masz nieograniczone możliwości.”
Keigo Higashino – „Cuda za rogiem”
Znajdź miejsca, w których Cię jeszcze nie ma
Masz już swoją stronę www? Świetnie! Kolejny krok to informowanie o niej w miejscach, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy. Nie licz jedynie na to, że potencjalny klient sam znajdzie witrynę Twojego gabinetu psychoterapeutycznego. Dobrze jest mu w tym pomóc. Kiedyś Ci za to podziękuje.
Adres strony www zamieszczony na portalach, grupach czy forach często staje się aktywnym linkiem i wirtualną wizytówką. Prowadzi ona do Twojej witryny, a następnie do gabinetu. Pamiętaj, aby zawsze dodawać do adresu strony krótki opis. Potencjalny klient chce od razu wiedzieć, czym się zajmujesz i jak możesz mu pomóc. I nie ograniczaj się do jednorazowych akcji promocyjnych. Przeciętny klient musi natknąć się na Twoją firmę przynajmniej 5 razy, zanim podejmie decyzję zakupową.
Gdzie i jak promować gabinet psychologiczny
Oto kilka niestandardowych miejsc, w których dobrze jest promować siebie i swoją witrynę:
Fora psychologiczne
Udzielaj się na nich jako ekspert. Tam gdzie to możliwe zostaw adres swojej strony www. Warto rozważyć udzielanie się na forum.abczdrowie.pl oraz pytania.abczdrowie.pl i zatrzeć się w świadomości forumowiczów jako ekspert w dziedzinie psychoterapii.
Serwisy z bazami firm na terenie danego miasta lub regionu
Dodaj do nich swoje dane kontaktowe i adres witryny, pomogą klientom z Twojej okolicy trafić do gabinetu.
Serwisy dla specjalistów i pacjentów
Zanim Twój klient podejmie decyzję o podjęciu terapii, zbiera informacje, aby móc dokonać możliwie najlepszego wyboru.
Znany Lekarz to obecnie jedna z popularniejszych platform, za pomocą której można wyszukać interesującego nas specjalistę i umówić się do niego na wizytę. Pacjent, klikając w profil lekarza, może sprawdzić opinie na jego temat, cennik oraz dostępne daty w kalendarzu wizyt. Zebranie wszystkich specjalistów w jednym miejscu to rozwiązanie, które zdecydowanie ułatwia poszukiwanie odpowiedniego psychologa lub psychoterapeuty. Dlatego niezmiennie, serwis przyciąga mnóstwo internautów. Żeby pokazać się z jak najlepszej strony jako specjalista, możesz skorzystać z funkcji udzielanie porad online. Pozwala na odpowiadanie na pytania zadawane przez użytkowników w zakładce „Zapytaj lekarza”. Udzielone odpowiedzi, również widnieją w profilu danego specjalisty. To pozwala osobom poszukującym pomocy poznać Cię lepiej i poczuć do Ciebie sympatię jeszcze zanim pojawią się w Twoim gabinecie. Jeśli szukasz więcej informacji na ten temat, sprawdź na: https://www.znanylekarz.pl/.
Twój Psycholog jest odpowiednikiem platformy Znany Lekarz, ale dedykowanym specjalistom z branży zdrowia psychicznego, głównie psychologom i psychoterapeutom. Platforma łączy terapeutów z osobami poszukującymi pomocy psychologicznej. Możesz ją przetestować w trakcie 14-dniowego okresu próbnego za darmo. W pierwszym kroku tworzy się swój profil, w którym psycholog wpisuje, m.in. jak pomaga, w jakich problemach udziela wsparcia, opisuje swoje doświadczenie i obszary pracy. Profil jest darmowy, ale można korzystać też z wersji premium. W jej ramach otrzymujesz dostęp do panelu umawiania wizyty i jesteś bardziej widoczny na listach profilu oraz wśród rekomendowanych specjalistów. Platforma jest przeznaczona nie tylko dla osób pracujących indywidualnie, ale również dla kompleksowych ośrodków psychologicznych i gabinetów terapeutycznych. Można też dołączyć do już istniejącej placówki. To doskonałe pole do promowania Twoich usług jako psychologa, terapeuty, psychoterapeuty czy coacha. Platforma wyróżnia się przede wszystkim ofertą dodatkowych, płatnych form promocji. Specjaliści mają szansę uczestniczyć w webinarach, zaangażować się w działania społeczne, nawiązać partnerstwo z firmami zewnętrznymi oraz tworzyć treści edukacyjne i artykuły na bloga. Pisaliśmy już artykuł na ten temat, więc jeśli Ci umknął, to koniecznie sprawdź klikając tutaj: https://mindness.pl/wpis-goscinny-co-zamiast-konta-na-znanym-lekarzu/
Więcej informacji znajdziesz na stronie w zakładce „Strefa Psychologa”: https://twojpsycholog.pl/strefa-psychologa
Sporą popularnością cieszy się również strona Ranking Lekarzy (https://www.rankinglekarzy.pl/). Jest to kolejna platforma, która pomaga zbudować wizerunek eksperta – również psychologom i psychoterapeutom. Wiele osób sprawdza tutaj recenzje na temat konkretnych specjalistów i również szuka psychologa bądź psychoterapeuty odpowiedniego dla siebie. W swoim profilu można zawrzeć informacje o kompetencjach, doświadczeniu, edukacji oraz zdobytych certyfikatach. Użytkownicy natomiast mają możliwość oceny pod względem następujących kryteriów:
- zaufanie do kompetencji,
- tłumaczenie choroby i leczenia,
- poświęcony czas,
- kompleksowość podejścia
- uprzejmość,
- godny polecenia.
Warto wziąć pod uwagę, że osoby szukające sprawdzające danego terapeutę, najczęściej wpisują w wyszukiwarkę frazę: imię, nazwisko + opinie. Im więcej wyników otrzymają, tym pewniejsze będą swojej decyzji.
Grupy tematyczne
Grupy możemy podzielić na dwie części:
A. Marketingowe
To grupy, które pomagają rozwinąć Twoją prywatną praktykę lub poradnię. Przestrzeń, w której terapeuci, psycholodzy, psychoterapeuci oraz coache dzielą się swoim doświadczeniem, o tym co działa, a co nie w promowaniu swoich usług. Możesz za ich pomocą podzielić się swoimi spostrzeżeniami, zadać nurtujące pytania i porozmawiać o etyce w marketingu branży dbania o zdrowie psychiczne.
Masz tutaj również możliwość promowania swoich usług, zwłaszcza terapii online, warsztatów, grup terapeutycznych. Kto wie, może nawiążesz współpracę, która okaże się przełomowa w Twojej praktyce?
Gdzie szukać takich grup?
1. LinkedIn
O tym jak promować się na LinkedIn napisaliśmy oddzielny artykuł, który dostępny jest TUTAJ. Jeśli chodzi o konkretne grupy, to zapraszamy do naszej – Marketing dla psychoterapeutów. Znajdziesz tu masę przydatnej wiedzy, przetestowanej w praktyce przez specjalistów i kolegów z branży. Poza tym, co wymieniliśmy w opisie powyżej, omawiamy też takie kwestie, jak korzystanie z kalendarza online, bloga e-maili – newsletterów, marketingu szeptanego, ulotek czy plakatów. Przyglądamy się możliwościom marketingowym związanym z korzystaniem z serwisów społecznościowych, analizujemy elementy planów biznesowych, oprogramowań i platform użytecznych dla gabinetów oraz pomysłom dotyczącym zarządzania, rekrutacji i budżetowania.
2. Facebook
Tutaj Twojej uwadze również polecam dwie grupy znajdujące się pod skrzydłami Mindness.
„Rozkręcam gabinet psychologiczny — grupa dla psychologów, psychoterapeutów i coachów”. Znajdziesz na niej samo tzw. mięso. Do grupy należy obecnie niemal 6 tysięcy członków, a każdy z nich chętnie pomaga i dzieli się swoim doświadczeniem. Od wyboru księgowości, przez wynajem i podnajem gabinetu po wymianę doświadczeń w rozkręcaniu praktyki. Ta grupa to esencja pracy w branży zdrowie psychicznego. I to w jednym miejscu! Nie może Cię na niej zabraknąć!
Dołącz do nas, klikając tutaj: https://www.facebook.com/groups/1335771043267162
„Ogłoszenia- grupa dla psychologów, psychoterapeutów i coachów”. Na tej grupie znajdziesz absolutnie wszystko! Szkolenie, chętnych na szkolenie, pracę, pracownika, superwizję i warsztaty. Grupa ma na dzień dzisiejszy 4 tysiące aktywnych uczestników i ciągle się rozwija. Dołącz do nas i bądź na czasie. Może nawiążesz relacje, które zostaną z Tobą na długie lata. Kliknij tutaj: https://www.facebook.com/groups/315792392715040
B. Grupy tematyczne
Celuj w tematykę w zależności od tego, jaka jest Twoja specjalizacja lub grupa docelowa. Kierujesz swoją ofertę do kobiet? Dołącz do grup, w których są te, które mogą potrzebować Twojego wsparcia. Jesteś coachem? Pomagasz managerom wyższego szczebla? Szukaj grup biznesowych. Specjalizujesz się w relacjach i nieudanych związkach? Jest mnóstwo grup, w których dziewczyny udzielają sobie wsparcia i proszą o namiary na sprawdzonego terapeutę. Inną opcją jest stworzenie własnej grupy, w której będziesz dzielić się swoją wiedzą. Możesz ją też reklamować na innych grupach tematycznych – byle z głową. Większość osób zainteresowanych daną tematyką jest na kilku grupach. Jeśli zobaczą Twoje ogłoszenie na wszystkich naraz, mogą się zniechęcić. W końcu nikt nie lubi spamu.
Jeśli chcesz efektywnie zbudować swoją markę, to wybierz najlepiej 1 grupę/forum, na którym będziesz się udzielać regularnie, najlepiej codziennie. W ten sposób zbudujesz sobie na niej renomę, a klienci z czasem zaczną sami się do Ciebie zgłaszać.
Wpisy gościnne i wywiady
Zaproponuj, że napiszesz wpis blogowy na bloga osoby, która pisze do Twojej grupy docelowej. Przykłady takich blogów to np. blog dla osób na emigracji lub dla osób wychodzących z długów. Te osoby często potrzebują wsparcia psychologicznego lub psychoterapii. Masz możliwość nie tylko reklamy, ale też uświadomienia ich!
Dobrym pomysłem będą też wywiady – być może w lokalnej stacji radiowej lub w podcaście. Właściciele takich rozgłośni często poszukują tematów na kolejne nagrania i będą zazwyczaj wdzięczne, gdy podsuniesz im swój! Przykład? „Podcast Charyzmatyczny” prowadzony przez Dawida Straszaka. Ten kanał na samym YouTubie ma 64,4 tysiące subskrybentów! Skąd ta popularność? Dawid jest psychologiem, który zaprasza do rozmowy specjalistów z dziedzin:
- psychologia (obrona przed manipulacją, inteligencja emocjonalna, zaburzenia depresyjne)
- zdrowie (żywienie, dietetyka, ćwiczenia, stres)
- rozwój (odporność psychiczna, produktywność, zarządzanie sobą)
Wywiady to same konkrety. Goście wraz z Dawidem udzielają rad i wskazówek, bazujących na doświadczeniu ekspertów oraz badaniach naukowych. Efekt? Od dłuższego czasu Dawid nie ma już terminów na współprace indywidualne.
Po nagraniu wywiadu nie zapomnij opublikować go na swojej stronie internetowej. Dzięki temu zbudujesz zaufanie u osoby odwiedzającej Twoją witrynę.
Social Media
O tym jak prowadzić konta pisaliśmy już co nieco w kilku artykułach. Było już trochę o Facebooku (https://mindness.pl/jak-prowadzic-fanpage-gabinetu-na-facebooku/) i o Instagramie (https://mindness.pl/instagram-w-marketingu-gabinetu-jak-robic-to-dobrze-cz-1/). Mogłoby się wydawać, że Instagram i TikTok skupiają całą atencję internetowej społeczności. Nic bardziej mylnego. Każde z tych mediów robi robotę. Różnica jest taka, że kierowane są do różnych odbiorców:
- Facebook – zwolennicy tego kanału to głównie Millenialsi (20-35 lat) oraz Pokolenie X (36-49 lat),
- Instagram – tutaj odbiorcami są młodsi użytkownicy, tak zwane Pokolenie Z (czyli osoby urodzone po 1993 roku). Nazywani są też „pokoleniem obrazkowym”, które potrzebuje większej stymulacji.
- TikTok – aplikacja zyskująca na popularności. Większość odbiorców jest w wieku 13-15 lat, ale grono to zaczyna się coraz bardziej poszerzać na pozostałe grupy wiekowe.
Wiem jednak, że nic nie działa na wyobraźnię lepiej niż konkretne przykłady to do dzieła!
Instagramem rządzą trzy podstawowe reguły: regularne stories, spójny (kolorystyka, styl, dobór zdjęć i grafik) profil ze zdjęciami przykuwającymi oko oraz przekaz. Jeśli te 3 czynniki się zgadzają to mamy już mini przepis na sukces.
Przykłady:
1. Psychoterapia w Równowadze (link: https://www.instagram.com/w.rownowadze/)
Pięknie prowadzony profil, w którym pod kątem wizualnym wszystko się zgadza. Dobór kolorystyki, dedykowana minimalistyczna grafika i profesjonalne zdjęcia. To wszystko dopasowane do przesłania pracowni, sprawia, że całość Tworzy spójny przekaz i wzbudza zainteresowanie użytkownika.
2. Kamila Kraszewska Psycholog (link: https://www.instagram.com/kamilakraszewska_psycholog/)
Profil Kamili jest również spójny pod względem wizualnym, ale postawiła ona przede wszystkim na treści psychoedukacyjne i to był strzał w dziesiątkę. Treści kierowane są przede wszystkim do grupy docelowej Kamili – osób z zaburzeniami nastroju, lękowymi, fobiami oraz napadami paniki. Wchodząc na ten profil, od razu wiemy, kto jest odbiorcą i jaką wartość oferuje profil.
3. Mama psycholog dziecięcy – Ewa Sękowska Molga (link: https://www.instagram.com/mama_psycholog_dzieciecy/)
Tematyka, która ma bez wątpienia szerokie grono odbiorców i przedstawiona w taki sposób, że aż chce się chłonąć wiedzę i inspirację. Na profilu mamy wszystko: treści edukacyjne, wiedzę ekspercką, przyjemną grafikę i zdjęcia z życia wzięte (ale wciąż pasujące do profilu i jego tematyki).
Medium, które wciąż ma się dobrze i to się raczej długo nie zmieni. Jego odbiorcy są mu naprawdę wierni. Jak prowadzić konto, które nie tylko przyciąga, ale zatrzymuje na dłużej, możemy zobaczyć na przykładzie profilu Kryształowe Dzieci (link: https://www.facebook.com/profile.php?id=100094054737043). To Centrum Terapii i Diagnozy Autyzmu, którego pierwszy post pojawił się z końcem sierpnia, a już ma ponad 400 odbiorców. Przy tak sprecyzowanej tematyce, to naprawdę błyskawiczny rozwój. Przepis na sukces? Wartościowe treści, świetne rolki z pracy z dziećmi oraz masa wsparci zrozumienia dla ich rodziców.
Google Moja Firma
koniecznie zamieść na niej (bezpłatnie) dane swojego gabinetu, opis, zdjęcia. Klienci szukając psychoterapeuty czy coacha w Google zobaczą najpierw wyniki ze swojej okolicy. Zakładając taką wizytówkę dostajesz od Google najprostszy na świecie formularz do wypełnienia danych i dodania zdjęcia i tworzysz swoją małą krótką stronę www w 10 minut. Zobacz tutaj przykład:
Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku o zakładaniu wizytówki Google Moja Firma.
Fanpage
Wbrew częstym opiniom fanpage nie jest narzędziem, na którym znajdą Cię klienci i zapiszą się na psychoterapię. Pełni on rolę budującą Twoją markę i zaufanie do Ciebie w sieci. Jest bardzo ważnym elementem w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu korzystania z usług psychoterapeuty. Dzięki niemu potencjalny klient sprawdzi Twoją wiarygodność, zwracając uwagę na np. liczbę polubień. Sprawdzi jakie posty publikujesz, co przekazujesz za pośrednictwem profilu.
Oczywiście fanpage jest też narzędziem dzięki któremu utrzymujesz relację z Twoimi potencjalnymi, aktualnymi i byłymi klientami. To ważne, by się im przypominać, przekazując im wartościowe treści. Dzięki temu będą Cię w przyszłości polecać lub zgłaszać się do Ciebie.
Fanpage jest swego rodzaju punktem styku, na kilkuetapowej ścieżce podejmowania decyzji o skorzystaniu z psychoterapii. Ta ścieżka jest powiązana z nawiązaniem z Tobą relacji jeszcze przed pierwszą sesją. Za tą relacją stoi kluczowy czynnik, czyli wzbudzenie zaufania w wiary, że możesz pomóc właśnie tej osobie.
Więcej na temat tego:
- w jaki sposób prowadzić fanpage gabinetu lub ośrodka psychoterapeutycznego
- jak stworzyć i zaangażować społeczność wokół fanpage’a i grupy Facebookowej
- jak stworzyć i prowadzić własną grupę na Fanpage’u
Dowiesz się w naszym ebooku Facebook w marketingu branży pomocowej:
Tradycyjne formy reklamy gabinetu psychologicznego
Jeśli dysponujesz budżetem skorzystaj również z tradycyjnych form reklamy takich jak: ulotki czy plakaty. Pamiętaj o tym, aby znalazły się tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Jeśli pracujesz z managerami postaraj się, aby materiały reklamowe trafiły do odpowiednich firm, np. przed szkoleniem przekaż swój plakat (w firmach często są tablice korkowe na takie materiały) – jeśli oprócz szkoleń czy warsztatów prowadzisz usługi indywidualne, to zostawisz po sobie ślad.
Prowadzisz terapię dla dzieci? Zostaw ulotki czy plakaty np. w klubie dla dzieci, prywatnym przedszkolu czy szkole (oczywiście za zgodą dyrekcji).
Projekt ulotki i plakatu to kwestia kilkuset złotych, druk zależnie od ilości nie jest już tak drogi. Ulotki 1000 sztuk to 200 zł. Plakatów nie potrzeba aż tyle, a więc np. 50 sztuk to ok. 80 zł.
Jeśli bierzesz udział w konferencjach jako wykładowca zapytaj o możliwość postawienia na scenie swojego roll-upa (rozwijany plakat reklamujący gabinet). Projekt roll-upa zamówisz u grafika. Większość grafików zleci za Ciebie również druk. Gotowy roll-up dostaniesz praktycznie pod drzwi.
Zastanów się nad treścią. Trzymaj się na reguły: maksimum treści – minimum słów. Zdjęcia zamów u profesjonalnego fotografa. Sesja to koszt około 700-2000 zł zależnie od doświadczenia i miasta. Na dobrą sesję warto założyć sobie minimum 1200 zł.
Jak promować gabinet psychologiczny – podsumowanie
Marketing to informowanie. Im więcej Ciebie, tym lepiej! Im więcej klientów Cię zobaczy, przeczyta Twoje treści lub usłyszy o Tobie, tym większa szansa, że skorzystają z Twoich usług.
Wykorzystuj możliwe formy promocji, również te niestandardowe. Nigdy nie wiadomo, którą drogą klient dotrze do Ciebie. Są i tacy, dla których Internet nie będzie wyznacznikiem. A może pani z klubu seniora zaniesie swojej pogubionej córce Twoją ulotkę, którą tam zostawiłaś? A co na ogłoszenie o Twoich usługach powie pani w bibliotece, fryzjerka, kosmetyczka w Twojej okolicy? Zrób sobie spacer z teczką ładnych ulotek. Warto pytać, warto porozmawiać…
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozyskiwania klientów do gabinetu, to przygotowaliśmy prawdziwe kompendium wiedzy na ten temat: e-book “Jak znaleźć klientów do gabinetu”. Opisujemy w nim sprawdzone przez nas na przestrzeni ponad 3 lat sposoby na dotarcie do klientów. Dzięki tej wiedzy dobierzesz dla siebie spójną z Twoimi potrzebami metodę reklamowania gabinetu:
Kiedy Twoja mapa źródeł informacji o Tobie się rozrośnie bądź gotowa/-y na „rozkręcenie się gabinetu”. Z czasem może Cię zaskoczyć…
Jeśli ten artykuł jest dla Ciebie przydatny, daj proszę znać w komentarzu. Lubię wiedzieć, że to co robię pomaga innym. Udostępnij go proszę u siebie, aby jak najwięcej osób mogło skorzystać. Z góry wielkie dzięki!
Super artykul i tekst.niezwykle pomocny.pozdrawiam i życze duzo sukcesow:))!!!!
Dziękujemy bardzo!;)
Bardzo dobry artykuł dla tych co zaczynają. Dla mnie był bardzo pomocny.
Dziękujemy. To ważne dla nas, aby odpowiadać na potrzeby branży. I pomagać:)
Wszystkie treści niezwykle pomocne, czuję ogromnego kopa energetycznego dzięki Wam, biorę się za rozwój swojej firmy, bo z tego co widzę przez ogrom różnych spraw związanych z własna działalnościa w firmie zajmuje się wszystkim oprócz pozyskiwania klientów i promowania naszej placówki, a wszystko to kwestia dobrej organizacji, dziękuję za wszystkie wskazówki i Waszą pozytywną energię!!
Super! Najbardziej podoba mi się “energetyczny kop”. Jasne, do dzieła!
Super! Dzięki za artykuł 🙂
Powodzenia!