Jak otworzyć gabinet psychologiczny – Vademecum

Jak prowadzić gabinet psychologiczny lub psychoterapeutyczny, czyli, co każdy początkujący wiedzieć powinien.

Decyzja o przejściu „na swoje”  to kamień milowy w działalności każdego psychologa, psychoterapeuty czy coacha w branży zdrowia psychicznego. Dbanie o szeroko pojęty dobrostan przestało być tematem tabu, a ludzie są coraz bardziej świadomi i odważniej decydują się na sięgnięcie po profesjonalną pomoc. To Twój czas i warto wykorzystać go z głową. Zanim zdecydujesz się na założenie prywatnej praktyki, warto zrobić porządny research, zaktualizować wiedzę na temat prowadzenia działalności i mieć świadomość wyzwań jakie przed Tobą stoją. Zastanawiasz się, jak prowadzić gabinet psychologiczny i nie wiesz od czego zacząć? W tym vademecum znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje. Przekonaj się, że to nie takie trudne i zacznij działać!

Mówi się o tym, że psycholog i psychoterapeuta to zawody przyszłości. Żyjemy coraz szybciej, dużo pracujemy, do tego dochodzi stres, który również nie sprzyja dobrej kondycji psychicznej. Coraz więcej osób szuka pomocy u specjalisty. Temat zostaje odczarowany: specjalista pomoże. Skoro decyzja została już podjęta, to czas najwyższy wdrożyć plan działania. Żaden przedsiębiorca nie powinien zaczynać bez biznes planu, dlatego wychodząc naszym czytelnikom naprzeciw zebraliśmy doświadczenia z wielu lat naszej działalności i stworzyliśmy poniższe Vademecum. W samym 2023 roku rozkręciliśmy 11 dużych placówek w Polsce i kilkanaście gabinetów, również poza granicami kraju. Zjedliśmy na tym temacie zęby, więc chętnie pomożemy i Tobie. Żeby jednak nie rzucać się od razu na głęboką wodę, na pierwszy ogień leci spis treści!

Spis treści:

  1. Jak prowadzić gabinet?
  2. Jaką formę działalności wybrać?
  3. Jeden ZUS – różne ZUS-y
  4. Czy potrzebuję kasy fiskalnej?
  5. Działalność gospodarcza bez wychodzenia z domu
  6. Inkubatory biznesu dla firm
  7. Profil zaufany
  8. Rejestracja gabinetu psychologicznego w ZUS
  9. Rejestracja gabinetu psychologicznego w Urzędzie Skarbowym
  10. Dokumentacja finansowa gabinetu psychologicznego
  11. Dodatkowe formalności dla spółki
  12. Konto w banku
  13. Jak obniżyć koszty
  14. Jak wybrać lokal
  15. Gabinet psychologiczny w domu wady i zalety
  16. Konkurencja.
  17. Marketing

1. Jak prowadzić gabinet?

Zdecydowałeś/łaś się. Otwierasz swój gabinet. Sprawdź, jakie formalności trzeba będzie załatwić i na co zwrócić uwagę, aby zacząć działać.

Chcesz założyć gabinet, ale masz wątpliwości czy działalność gospodarcza to nie są za duże koszta na początek? Załóż działalność nierejestrowaną. Czym jest i jakie są warunki jej prowadzenia w tym roku?

Według definicji zawartej na rządowej stronie biznes.gov.pl/pl jest to forma drobnej działalności zarobkowej osób fizycznych, której nie trzeba rejestrować ani dokonywać wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).

Miesięczne przychody z niezarejestrowanej działalności nie mogą przewyższać 75% minimalnego wynagrodzenia krajowego. W przypadku przekroczenia tego limitu w danym miesiącu, konieczne staje się zarejestrowanie firmy w ciągu 7 dni od przekroczenia tego pułapu w CEIDG.

Nowe limity w 2024 roku

Wraz z podniesieniem płacy minimalnej, wzrosły limity dotyczące dochodów w ramach niezarejestrowanej działalności. Warto pamiętać, że od stycznia 2024 roku minimalna płaca wynosi 4 242 zł brutto, a po raz drugi wzrośnie do 4 300 zł brutto od 1 lipca. W roku 2024 planuje się więc dwukrotne zwiększenie limitów dochodów dla niezarejestrowanej działalności:

  • od stycznia do czerwca 2024 roku limit wynosi 3 181,50 zł brutto,
  • od lipca do grudnia 2024 roku limit wzrośnie do 3 225 zł brutto.

Obecnie prowadząc działalność nierejestrowaną, możesz w 2024 roku zarobić nawet do 38,4 tys. zł bez konieczności opłacania składek ZUS. Do tej pory trzeba było jednak uważać, aby nie przekroczyć kwoty miesięcznego limitu. Może się to zmienić, bo do Sejmu trafił nowy projekt, który zmienia sposób liczenia przychodu z miesięcznego, na roczny. Wtedy nie trzeba będzie martwić się co miesiąc o obowiązujące limity. Pamiętaj, że te kwestie zmieniają się dosyć dynamicznie, więc zawsze sprawdzaj aktualność danych na podlinkowanej stronie  biznes.gov.pl/pl.

Zalety:

1. Nie zgłaszasz działalności do CDEIG, Urzędu Skarbowego i GUS. To oznacza, że nie potrzebujesz numerów NIP i REGON.

2. Nie ponosisz opłat ZUS. Zniesiono też konieczność regulowania miesięcznych/kwartalnych zaliczek na podatek.

3. Nie płacisz VAT, o ile nie przekroczysz progu przychodów 200 tysięcy złotych rocznie.

4. Nie prowadzisz księgowości, a jedynie uproszczoną ewidencję sprzedaży.

Jeśli nie chcesz korzystać z działalności nierejestrowanej, aby otworzyć własny gabinet psychologiczny, możesz:

  • założyć działalność gospodarczą
  • zacząć działać w oparciu o inną formę prawną (spółkę, spółdzielnię, fundację, stowarzyszenie).

Dlaczego warto się rejestrować? Ponieważ:

  • pobieranie pieniędzy od klientów musi być poparte prawnie i podatkowo,
  • klienci mogą poprosić Cię o fakturę,
  • działasz legalnie i nie musisz obawiać się kontroli,
  • wyposażenie gabinetu, media, superwizję, szkolenia, pomoce i książki możesz wrzucić w koszty firmy.

2. Jaką formę działalności wybrać?

Jeśli masz mały budżet i planujesz oferować usługi osobom fizycznym oraz nie planujesz większych wydatków, wybierz jednoosobową działalność gospodarczą.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jednoosobowa działalność gospodarcza to najprostsza forma prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Rejestracja w CEIDG jest darmowa i można to zrobić przez internet pod warunkiem, że posiadasz konto ePUAP. Zakładając jednoosobową działalność nie musisz też posiadać kapitału na start jak w przypadku np. spółek z o.o.

Zalety:

  • nie ponosisz kosztów założenia działalności gospodarczej,
  • 2-letnie niskie składki ZUS,
  • nie musisz tworzyć kapitału przedsiębiorstwa,
  • masz elastyczność w otwieraniu, zawieszaniu i likwidacji swojej działalności,
  • możesz optymalizować koszty prowadzenia i wybrać formę opłacania podatków,
  • niskie koszty księgowe,
  • ograniczone obowiązki sprawozdawcze z działalności.


Wady:

  • odpowiadasz całym majątkiem za zobowiązania firmy,
  • masz obowiązek odprowadzania składek ZUS,
  • musisz znać podstawowe przepisy podatkowe.

Co się zmieni w 2024 roku?

Rząd planuje w pierwszym kwartale 2024 roku przyjąć projekt ustawy, który umożliwi tzw. „wakacje od ZUS”. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie miał możliwość niepłacenia składek ZUS do 3 miesięcy w roku.

Spółka z.o.o., Spółka cywilna

Jakie są zalety?

Główną różnicą między spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, a działalnością gospodarczą jest zakres odpowiedzialności za zobowiązania. W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorca ponosi pełną odpowiedzialność za swoje długi, angażując cały swój majątek osobisty. Oznacza to, że w sytuacji kłopotów finansowych wierzyciele mają prawo sięgać po prywatne majątkowe aktywa przedsiębiorcy. W kontrze, w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, zobowiązania są ograniczone do wysokości kapitału zakładowego, co oznacza, że wspólnik może stracić jedynie to, co zainwestował w spółkę, oraz ewentualne zyski, jakie spółka zdążyła wygenerować.

Podatki

Spółka z o.o. – podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) w wysokości 9% lub 19% albo ryczałtem od dochodów spółek.

JDG – rozlicza się podatkiem dochodowym PIT w wysokości 17% lub 32% (podatek liniowy) lub ryczałtem od przychodów.

Minusy prowadzenia spółki:

  • Spółka wymaga powołania zarządu, a to sprawia, że zarządzanie jest bardziej skomplikowane
  • Konieczność dokumentowania przepływów pieniężnych między kontem firmowym a prywatnym.
  • Znacznie mniejsza swoboda niż w przypadku działalności gospodarczej.
  • Konieczność przejścia na tzw „pełną księgowość”, która jest znacznie droższa niż w przypadku JDG.

Fundacja, stowarzyszenie

Fundacja i stowarzyszenie to formy prowadzenia działalności non-profit.

Zaletami prowadzenia fundacji i stowarzyszeń są:

  • nie ma określonego minimalnego wkładu funduszu założycielskiego (jedynym warunkiem jest fakt, że kapitał fundacyjny ma być równy funduszowi przeznaczonemu na działalność gospodarczą),
  • możliwość finansowania działań fundacji z dotacji, grantów lub darowizn i zbiórek publicznych,
  • wspieranie działalności odpisami od podatku (1,5%), jednak dopiero, gdy fundacja uzyska status organizacji pożytku publicznego,
  • zyski wypracowane przez fundację przeznaczone na cele statutowe nie podlegają opodatkowaniu, jeśli jej działania są z godne z punktem ustawy o CIT o możliwości zwolnienia z podatku.

Minusy prowadzenia fundacji i stowarzyszenia są następujące:

  • duża ilość formalności i długi czas zakładania,
  • obowiązek wyodrębnienia rachunków działalności pożytku publicznego od działalności gospodarczej,
  • konieczność składania corocznych, czasochłonnych sprawozdań – merytoryczne do ministerstwa i finansowe w Urzędzie Skarbowym,
  • stosunkowo wysokie koszty prowadzenia księgowości.

3. Inkubatory biznesu dla firm

Zależy Ci na maksymalnym obniżeniu kosztów otwarcia gabinetu? Otwórz go na próbę. Skorzystaj ze wsparcia inkubatorów biznesu dla firm. Inkubatory przedsiębiorczości mają za zadanie wspierać nowo powstałe firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność w danej branży. Głównym celem tych instytucji jest pomaganie pomysłodawcom w znalezieniu optymalnego kierunku rozwoju dla ich projektu. Inkubatory skupiają się przede wszystkim na świadczeniu usługowych form wsparcia dla przedsiębiorstw, takich jak pomoc księgowa czy prawna. Współpracując z nimi, założysz firmę bez ponoszenia kosztów związanych z ZUS-em czy księgowością.

Inkubatory udostępniają swoją osobowość prawną. Oznacza to, że prowadząc firmę pod inkubatorem, korzystasz z jego danych rejestrowych (numeru NIP, REGON, KRS), a jednocześnie poza formalnościami działasz samodzielnie. Nie musisz opłacać ZUS-u i rozliczać co miesiąc podatku dochodowego. Płacisz jedną opłatę za usługę, a w zamian zyskujesz kompleksową pomoc w kwestiach:

  • Prawnych
  • Księgowych
  • IT (pomogą Ci zaistnieć w świecie online, stworzyć stronę www itp.)
  • Marketingu (pomogą Ci zaistnieć na rynku usług, przygotować strategię, przeszkolą z prowadzenia fanpage’a).

Inkubatory często oferują również:

  • Zaplecze lokalowe w różnych miastach Polski wraz z wyposażeniem biura w sprzęty niezbędne do pracy
  • System szkoleń biznesowych pomagających rozwijać firmę
  • Możliwość wymiany doświadczeń i konsultowania swoich pomysłów z innymi przedsiębiorcami.
  • Salki do prowadzenia szkoleń bądź spotkań biznesowych

Koszty

Trzeba pamiętać, że inkubatory przedsiębiorczości są podmiotami komercyjnymi – skorzystanie z ich pomocy jest związane z miesięcznym abonamentem za pomoc w prowadzeniu firmy. Takim  miesięczny koszt może wahać się od ok. 350 do 500zł miesięcznie. Większość inkubatorów pobiera też procent od dochodów firmy, korzystającej z jej usług. Warto więc w pierwszej kolejności zastanowić się, w jakim stopniu to rozwiązanie będzie korzystne i najzwyczajniej opłacalne.

4. Jeden ZUS – różne ZUS-y

Prowadząc działalność gospodarczą, potrzebujesz wybrać formę opłacania składek ZUS. Warto mieć na uwadze, że wysokość składek rośnie praktycznie co roku. Wielkość składek ubezpieczeniowych zależy od preferowanej metody opodatkowania. W zależności od wybranego sposobu rozliczania działalności gospodarczej, stawki składek na ubezpieczenia zdrowotne będą wynosić:

Podatek liniowy (PIT-36L) – 4,9% przychodu.

Skala podatkowa (PIT-36) – 9% przychodu.

Osoby, które rozliczają się na zasadach ogólnych, nie będą uprawnione do odliczenia składki zdrowotnej w roku 2024. Natomiast podatnicy wybierający formę liniową będą mogli skorzystać z tej możliwości. Składki zdrowotne opłacone w roku 2024 mogą być potrącone od dochodu zgłoszonego w formularzu PIT-36L. Podatnicy będą mieli szansę zmniejszyć podstawę opodatkowania aż do 10 200 zł (w porównaniu do limitu 8 700 zł obowiązującego w 2023 r.).

Oto, jakie masz możliwości przy zakładaniu działalności w 2024 roku:

  • Ulga na start – przysługuje przez 6 pełnych miesięcy kalendarzowych. Korzystając z niej, opłacasz wyłącznie składkę zdrowotną. Wysokość zależy od wybranej formy opodatkowania i nie może być niższa niż 381,78 zł. Działalności najlepiej rozpoczynać po 1 danego miesiąca, aby przedłużyć ulgę o dodatkowy miesiąc.
  • Preferencyjny ZUS – skorzystasz z niego przez kolejne 24 miesiące po uldze na start. Przedsiębiorca, który skorzystał z ulgowych stawek składek, reguluje swoje składki na ubezpieczenia społeczne, odprowadzając je od kwoty równowartości 30% minimalnego wynagrodzenia. Osoba prowadząca działalność gospodarczą, deklarująca najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na styczeń 2024 roku, będzie zobowiązana do uregulowania kwoty 402,65 zł.
  • Mały ZUS – psychologowie nie mogą korzystać z tzw. małego ZUS-u (składek społecznych obliczanych od przychodów za zeszły rok).
  • Duży ZUS – W przypadku przedsiębiorców, którzy opłacają składki na tzw. duży ZUS, kwota łącznych składek na ubezpieczenia społeczne wynosi 1600,32 zł (obejmując dobrowolną składkę chorobową) lub 1485,31 zł (bez uwzględnienia ubezpieczenia chorobowego). Osoba prowadząca działalność gospodarczą powinna być świadoma, że oprócz składek na ubezpieczenia społeczne, konieczne jest uregulowanie również daniny zdrowotnej, która różni się w zależności od wybranej formy opodatkowania.

5. Czy potrzebuję kasy fiskalnej?

Zwolnienie z kasy fiskalnej w 2024 roku obejmuje osoby:

  • U których kwota obrotów na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł
  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

Zwolnienie to przestaje obowiązywać po upływie dwóch miesięcy po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł;

Najlepiej będzie, jak omówisz tę kwestię ze swoją księgową.

blank

6. Działalność gospodarcza bez wychodzenia z domu

Jeśli chcesz rozpocząć działalność gospodarczą bez wychodzenia z domu, musisz wejść na stronę www.firma.gov.pl i wypełnić formularz CEIDG. Jest to wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Uzupełniając go podajesz m.in. rodzaj wykonywanej działalności. W tym celu powstała Polska Klasyfikacja Działalności, w której znajdziesz spis czynności, jakie może wykonywać firma. Do formularza wpisuje się odpowiednie numery (może być ich kilka). Jeśli nie wiesz, co wpisać, poproś o pomoc urzędnika lub księgową.

W klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) różne dziedziny oraz sektory gospodarcze zostały poukładane i zorganizowane w kategorie. Każdy przedsiębiorca powinien znaleźć wśród nich tę, która najlepiej oddaje specyfikę i zakres jego działalności.

Obowiązek korzystania z kodów PKD dotyczy:

  • osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i są zarejestrowane w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
  • podmiotów zobowiązanych do wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), takich jak spółki osobowe, kapitałowe, spółdzielnie czy fundacje.

Kody PKD należy podać podczas rejestracji firmy, zarówno w wniosku o wpis do CEIDG, jak i przy rejestracji spółki osobowej lub kapitałowej w KRS. Te kody stanowią podstawę do przypisania numeru REGON przez urząd statystyczny.

Ile kodów PKD można posiadać?

1. Jednoosobowa działalność gospodarcza:

  • jeden kod głównej działalności, czyli tej, która generuje największe przychody,
  • dowolną liczbę kodów pozostałej działalności, obejmujących czynności wykonywane jako przedsiębiorca, niebędące główną działalnością.

W rejestracji CEIDG należy uwzględnić tylko te kody PKD, które precyzyjnie opisują wykonywane czynności. Unikaj dodawania zbędnych kodów. Listę można aktualizować w dowolnym momencie. Jeśli profil działalności ulegnie zmianie, jest obowiązek dodania nowych kodów PKD lub usunięcia tych, które już nie są związane z działalnością, w ciągu 7 dni od wprowadzenia zmian.

2. Spółki

Przy zakładaniu spółki i rejestracji w KRS można przypisać maksymalnie 10 kodów PKD, w tym jeden odnoszący się do głównego obszaru działalności na poziomie konkretnej podklasy.

W przypadku spółek zarejestrowanych w KRS, nie jest konieczne uwzględnianie kodów PKD w treści umowy spółki. Wymagane jest jedynie szczegółowe opisanie zakresu prowadzonej działalności gospodarczej. Niemniej jednak, włączenie kodów PKD do treści umowy może być korzystnym praktycznym rozwiązaniem, ułatwiającym sądowi dokładną ocenę zgodności złożonego wniosku o wpis do KRS z postanowieniami umowy spółki oraz minimalizującym ryzyko odrzucenia takiego wniosku.

PKD dla psychoterapeuty i psychologa:

86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana

Ten fragment obejmuje m.in. obszar usług związanych z zdrowiem psychicznym, dostarczanych przez specjalistów takich jak psychologowie i psychoterapeuci.

85.60.Z Działalność wspomagająca edukację

Ten kod obejmuje między innymi obszar związany z udzielaniem wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Jeżeli planujesz oferować dodatkowe zajęcia edukacyjne, szkolenia lub warsztaty, obok standardowej praktyki psychoterapeutycznej czy wsparcia psychologicznego, warto również podać trzeci kod:

85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

Jeśli rejestrując firmę nie posiadasz jeszcze NIP-u, to po jego otrzymaniu nie musisz aktualizować danych w systemie CEIDG. Pojawi się on automatycznie.

CEIDG przesyła również odpowiednie dane do GUS-u (Głównego Urzędu Statystycznego), więc tym także nie musisz się już zajmować. GUS nada Ci numer Regon.

7. Profil zaufany

Polecam Ci również założenie tzw. Profilu Zaufanego. To potwierdzony zestaw danych (imię, nazwisko, data urodzenia, nr PESEL), które będą Cię identyfikować w Internecie. Jest on odpowiednio zabezpieczony, by nikt poza Tobą nie mógł go użyć. Profil Zaufany umożliwi Ci identyfikację elektroniczną i złożenie podpisu zaufanego. Dzięki niemu większość spraw urzędowych załatwisz przez Internet, m.in. założysz działalność, sprawdzisz informacje o sobie i swojej firmie w ZUS, czy dokonasz zmian w CEIDG.

Możesz go założyć np. przez swój bank, w którym założysz konto firmowe. Zapytaj  doradcę na infolinii, jak to zrobić.

Ważność profilu zaufanego to 3 lata, jednak w okresie pandemii został on automatycznie przedłużony. Po zakończeniu stanu zagrożenia, konieczne będzie samodzielne przedłużenie ważności profili, zgodnie z informacją udzieloną przez Ministerstwo Cyfryzacji.

8. Rejestracja gabinetu psychologicznego w ZUS

Brawo! Pierwszy krok za Tobą! Pora na kolejny, czyli ZUS.

Osoba zakładająca działalność gospodarczą posiada w eZUS-ie podwójną osobowość. Występuje ona jako tzw. PŁATNIK (osoba wpłacająca składki) oraz jako UBEZPIECZONY. Do ZUS-u składasz jeden z dwóch dokumentów:

• ZZA – za pomocą tego druku rejestrujesz się tylko do składki zdrowotnej, gdy:
– chcesz skorzystać z tzw. „ulgi na start”. Uprawnienie to polega na zwolnieniu z obowiązku ubezpieczeń społecznych przez 6 miesięcy kalendarzowych od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
– jesteś jednocześnie zatrudniony na umowę o pracę z wynagrodzeniem powyżej minimalnej krajowej.
• ZUA ­– druk ten składasz, jeśli rejestrujesz się do wszystkich składek, w tym również do „małego ZUS-u”.


Druki możesz złożyć bezpośrednio w ZUS-ie (masz na to 7 dni od dnia założenia działalności) lub przez Internet w momencie rejestrowania firmy. Wówczas wypełniasz dodatkowy formularz wysyłany i podpisywany wraz z CEIDG.

Kolejnym drukiem, który potrzebujesz wypełnić w ZUS-ie jest druk DRA.

To miesięczna deklaracja rozliczeniowa z zadeklarowaną podstawą, od której będziesz odprowadzać składki. Jeżeli nikogo nie zatrudniasz i decydujesz się na opłacanie minimalnych lub preferencyjnych składek ZUS, to nie masz obowiązku składania druku DRA co miesiąc. Wystarczy, że zrobisz to raz, a potem będziesz pamiętać o opłaceniu składek do 10-go każdego miesiąca. Jeśli zatrudniasz pracowników masz czas na ich opłacenie do 15-go. Druki do ZUS może przesłać za Ciebie również Twoja księgowa.

Jeśli pracujesz na etacie i prowadzisz działalność, potrzebujesz jedynie opłacać składkę zdrowotną ZUS i podatek dochodowy, jeśli pojawi się po podliczeniu kosztów (dowiesz się tego od księgowej).

Polecam Ci również założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Potrzebujesz do tego wspomnianego Profilu Zaufanego lub bankowości elektronicznej. Po zalogowaniu sprawdzisz m.in. opłacane przez siebie składki.

W przypadku wyspecjalizowanej działalności, w której przedsiębiorca ponosi sporą odpowiedzialność za dobro usługobiorców, konieczne jest postaranie się o wpis do rejestru prywatnych praktyk psychologicznych. Dodatkowo, będziesz musiał zdobyć pozytywną opinię od Komisji Ekspertów oraz uzyskać zgodę wojewody.

9. Rejestracja gabinetu psychologicznego w Urzędzie Skarbowym

blank

W momencie założenia działalności gospodarczej nasz osobisty numer NIP staje się numerem naszej firmy. Jeżeli dotąd nie miałeś NIP-u, to zostanie on nadany po otrzymaniu przez Ministerstwo wniosku CEIDG.

Jeśli chcesz go znaleźć wyszukaj swój wpis w wyszukiwarce przedsiębiorców na stronie CEIDG. Jest ona bardzo przydatna, bo w każdym praktycznie miejscu, gdzie będziesz coś załatwiać, obsługujący Cię mogą sprawdzić w Internecie, że faktycznie masz działalność. Nie musisz chodzić z teczką dokumentów.

W wspomnianym formularzu CEIDG, który wypełniasz zakładając działalność gospodarczą, informujesz Urząd Skarbowy o wybranej przez Ciebie formie opodatkowania i rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej. Dopytaj księgowego, co wybrać, bo to trochę skomplikowane. Chyba, że lubisz takie zawiłości.

Jeśli chcesz być czynnym podatnikiem VAT, to odwiedź Urząd Skarbowy, aby złożyć dokument o nazwie VAT-R.

Ważne: w 2023 roku Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) opublikowała wyjaśnienie dotyczące usług psychologicznych oferowanych przez psychologa poprzez firmę. Dyrektor KIS potwierdził, że tego rodzaju usługi spełniają kryteria opieki medycznej, co skutkuje zwolnieniem z obowiązku płacenia VAT. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: https://omowienia.gazetaprawna.pl/interpretacje-podatkowe/artykuly/9098410,czy-firmie-przysluguje-prawo-do-zwolnienia-z-vat-z-uslug-swiadczonych-przez-zatrudnionego-psychologa.html

Jeśli planujesz korzystać z usług biura rachunkowego (bądź indywidualnej księgowej) wybierz je, zanim wypełnisz wniosek do CEIDG. Wypełniając formularz musisz wskazać, kto będzie prowadził dokumentację finansową gabinetu.

10. Dokumentacja finansowa gabinetu psychologicznego

Zakładając działalność gospodarczą musisz również zdecydować, kto będzie prowadził dokumentację finansową. Możesz prowadzić ją samodzielnie lub skorzystać z usług biura rachunkowego. Do Twoich obowiązków będzie również należało wystawianie faktur sprzedażowych. Spytaj księgową o program do fakturowania (często biura rachunkowe udostępniają swój).

Zadbaj także o politykę RODO. Załóż na swojej stronie zakładkę Polityka Prywatności. Dane klientów przechowuj w bezpiecznym miejscu. Niech nikt poza Tobą nie ma do nich dostępu.

11. Dodatkowe formalności dla spółki

Rejestracja spółki wymaga jeszcze dopełnienia dwóch formalności. W przypadku zakładania spółki z o.o. bądź komandytowej potrzebny jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.

Dnia 01.01.2024 nastąpił długo oczekiwany przełom w ustawie o zawodzie psychoterapeuty!
Dzięki wprowadzeniu nowych przepisów, psychoterapia oraz praktykujący psychoterapeuci w Polsce będą po raz pierwszy objęci minimalnym uregulowaniem prawnym na szczeblu ustawowym. Osoby korzystające z psychoterapii w instytucjach zajmujących się działalnością leczniczą (zgodnie z artykułem 5 ustępu 1) będą uprawnione do skorzystania z usług psychoterapeutów posiadających oficjalnie potwierdzone kwalifikacje zdobyte podczas kompleksowego szkolenia podyplomowego, które od 2024 roku musi obowiązkowo obejmować superwizję psychoterapii, staże oraz własne doświadczenie psychoterapeutyczne.

Więcej na ten temat przeczytasz na stronie Polskiej Rady Psychoterapii w artykule https://prp.org.pl/nowelizacja-uzop-opublikowana-lektura-obowiazkowa/.

12. Konto w banku

Otwierając jednoosobową działalność gospodarczą nie masz obowiązku zakładania osobnego konta firmowego. Konto osobiste może być jednocześnie firmowym. Jednak w przypadku kontroli stosowny organ będzie przeglądał również Twoje finanse prywatne. Może to być źródłem wielu dodatkowych pytań w razie kontroli i dodatkowych wyjaśnień. Dodatkowo konto biznesowe jest wymagane w sytuacji, gdy chcemy wystawić klientowi fakturę za świadczoną usługę oraz w sytuacji, w której jednorazowa wartość transakcji przekracza 15000 zł.

Biała lista podatników


Jako przedsiębiorca, jest konieczne, abyś spełniał zobowiązania związane z białą listą podatników VAT. To znaczy, że dokonując przelewów na 15 tysięcy i powyżej musisz sprawdzić, czy Twój kontrahent figuruje na liście. W przypadku przekazania środków na konto nieuwzględnione na liście, nie będzie możliwe uwzględnienie tego wydatku w kosztach.  Warto pamiętać też, że konto osobiste nie będzie uwzględnione na tej liście, dlatego zaleca się otwarcie konta firmowego.

Split Payment

Od 2020 roku wielu płatników VAT zostało zobowiązanych do otwarcia konta firmowego, na którym bank przydziela subkonto dedykowane do opłacania podatku VAT. Ten krok jest związany z wprowadzeniem Split Payment. Rachunki VAT są teraz przypisane wyłącznie do kont firmowych.

W przypadku Split Payment, bank dzieli kwotę przelewu na wartość netto i tara (VAT). Suma odpowiadająca wartości netto na fakturze jest przekazywana sprzedawcy, podczas gdy kwota związana z podatkiem VAT trafia na specjalnie utworzone konto VAT.

Kiedy trzeba posiadać firmowe konto bankowe?

Do założenia konta firmowego zobowiązani są:

  • przedsiębiorcy zatrudniający pracowników na JDG
  • spółki cywilne,
  • spółki jawne,
  • spółki z.o.o.,
  • fundacje.

Jednocześnie do zalet posiadania konta firmowego zaliczamy:

  • Oddzielenie transakcji prywatnych od firmowych i łatwość prowadzenia osobnych budżetów firmowego i domowego. Pozwala to w łatwy sposób obliczyć rentowność gabinetu lub poradni.
  • Możliwość wliczenia opłat bankowych w koszt prowadzenia firmy
  • Możliwość skorzystania z oferty banku dla firm (o czym więcej poniżej)
blank

Z rachunku firmowego są wypłacane pensje pracowników, a także na to konto wpływają wszelkie dotacje oraz kredyty firmowe służące rozwojowi działalności. Ze względu na możliwości oferowane przez rachunek firmowy, jest to wygodna opcja dla wszystkich przedsiębiorców, nawet w przypadku, gdy nie jest on obligatoryjny dla danej formy prowadzenia działalności.

Konto firmowe – w jakim banku?

W jakim banku jest najbardziej opłacalne, tak naprawdę zależy od skali Twojej działalności. W internecie znajdziecie mnóstwo rankingów, ale nie będą one miarodajne poza jednym, które faktycznie pochyliło się nad realnymi potrzebami i ranking jest interaktywny! A to oznacza, że zmienia się wraz z:

  • kwotą, na jaką będą dokonywane płatności kartą,
  • liczbą wykonywanych przelewów,
  • ilością wypłat z bankomatów.

Tu nie ma jednej dobrej odpowiedzi, więc przekonaj się, jaka opcja będzie dla Ciebie najlepsza w 2024 roku, klikając TUTAJ: https://jakoszczedzacpieniadze.pl/ranking-najlepsze-konto-firmowe#/konta-firmowe

Po założeniu konta należy pamiętać, że trzeba wpisać jego numer we wniosku CEIDG.

13. Jak obniżyć koszty

Wiesz już, jakich formalności potrzebujesz dopełnić otwierając gabinet, ale pewnie zastanawiasz się również, jak obniżyć koszty całej inwestycji. Oto kilka rozwiązań:

Oszczędności w obrębie wynajmu/wykupu lokalu

  • Poszukaj bezpłatnego lokalu. Gdzie? Przy stowarzyszeniach, fundacjach, organizacjach pożytku publicznego. W zamian możesz zaoferować podzielenie się swoją wiedzą, zorganizowanie warsztatów, szkolenia dla podopiecznych. Ważne, by podpisać umowę z osobą, od której wynajmujesz lokal, również barterową (wymiana usług).
  • Poszukaj taniego lokalu. Popytaj znajomych, poszukaj na uczelniach, sprawdź ogłoszenia o wynajmie. Tańsze są zwykle lokale z lokalizacją oddaloną od centrum. Co jest praktyczne ze względu na dogodny parking.
  • Wynajmij lokal wspólnie z innymi specjalistami i korzystajcie z niego na zmianę.
  • Załóż gabinet w swoim domu/mieszkaniu (o plusach i minusach takiego rozwiązania piszę w dalszej części artykułu)
  • Wynajmij gabinet na godziny. Dzięki temu zapłacisz tylko wtedy, gdy będziesz mieć pacjentów.
  • Nie wynajmuj dużego lokalu. Nawet jak masz większy zespół; Czasem wystarczy wydajnie zagospodarować mniejszy lokal i odpowiednio zarządzić harmonogramem zespołu, by mniejsze lokum okazało się wystarczające.

14. Jak wybrać lokal

Szukając lokalu na wynajem kieruj się nie tylko obniżeniem jego kosztu opisanym w punkcie 12. Zwróć też uwagę na następujące elementy:

  •  Wysokość kaucji. Czasem potrafi być dużym obciążeniem przy rozpoczynaniu działalności. Negocjuj!
  •  Sprawdź, czy drzwi do pomieszczeń są odpowiednio wyciszone i tym samym dostosowane do prowadzenia terapii
  •  Upewnij się, że lokal ma osobną toaletę przeznaczoną dla pacjentów.
  •  Sprawdź dokładnie, czy np. za meblami (poodsuwaj je), drzwiami nie ma grzyba. Jego usuwanie potrafi być kosztowne.
  •  Sprawdź jaki jest stan techniczny lokalu i czy spełnia aktualne wymogi Sanepidu.
  •  Jeśli do budynku przynależy dodatkowa przestrzeń (np. ogród lub parking) to pamiętaj, że trzeba będzie o nie zadbać w ciepłe miesiące, a w zimę odśnieżyć
  •  W lokalizacjach na obrzeżach miasta sprawdź, jak wygląda dojazd komunikacją i czy jest własny parking. W przypadku centrum upewnij się, że są w pobliżu miejsca postojowe.
  •  Zwróć uwagę, czy okna gabinetów wychodzą na ulicę. Jeśli w lokalu nie ma klimatyzacji, to latem hałas może być problemem.
blank

15. Gabinet psychologiczny w domu wady i zalety

Jeśli rozważasz założenie gabinetu w domu, aby czuć się komfortowo i zwyczajnie szukasz oszczędności, rozważ wszystkie za i przeciw.

Zalety:

  •  Niskie koszty – otwierając gabinet w domu pozbywasz się wydatków związanych z wynajmem lub kupnem lokalu. W dłuższej perspektywie to całkiem spora oszczędność. Zakładając, że za wynajem trzeba zapłacić 1000 zł w skali roku oszczędzasz 12 000 zł! Opłaty związane z mediami (woda, prąd) możesz wrzucić w koszty firmy i odliczyć od podatku. Koszty benzyny bądź zakup biletów komunikacji miejskiej Cię nie dotyczą.
  •  Wygoda – nie stoisz w korkach, nie marzniesz na przystankach, nie tracisz czasu na dojazdy.
  •  Efektywne wykorzystywanie czasu wolnego – przerwy pomiędzy kolejnymi sesjami możesz wykorzystać na swoje sprawy – ugotowanie obiadu, odpoczynek, zakupy, aktywność fizyczną etc. Okienka przestają być problemem.
  •  Jesteś dla klientów, gdy Cię potrzebują – możesz przyjmować ich w sytuacjach kryzysowych. Z pewnością docenią Twoją dyspozycyjność.

Wady:

  •  Trudniej oddzielić życie prywatne i zawodowe – nie każdy odnajdzie się w pracy w domu. Wiele osób potrzebuje zmiany otoczenia, by poczuć, że przechodzi w tryb pracy. Pracując w domu po części mieszasz ze sobą życie prywatne i zawodowe i możesz mieć poczucie braku prywatności.
  •  Trudniej dostosować przestrzeń – wybierając na siedzibę gabinetu pomieszczenie w domu potrzebujesz zapewnić klientom dostęp np. do toalety. Pytanie brzmi czy architektura Twojego domu/mieszkania pozwala na to, aby osoby trafiające do gabinetu nie wkraczały w sferę prywatną przeznaczoną dla domowników.
  • Trudno uniknąć spotkań klientów z rodziną – przyjmując klientów w domu lub mieszkaniu miej świadomość tego, że może się zdarzyć, że będą mieć kontakt z członkami rodziny. To może powodować dyskomfort zarówno dla Ciebie, domowników, jak i klienta, który potrzebuje dyskrecji i anonimowości.
  • Brak poczekalni – często jest tak, że we własnym domu czy mieszkaniu nie ma możliwości urządzenia poczekalni. Co w sytuacji, gdy kolejny klient przyjdzie za wcześnie? Gdzie powinien poczekać? Co mają zrobić rodzice oczekujący na nastolatka odbywającego terapię? Odpowiedz sobie na te pytania.

Podejmując decyzję zastanów się, do kogo kierujesz swoje usługi, z jakimi zaburzeniami będziesz pracować i jak wygląda przestrzeń, którą chcesz przeznaczyć pod gabinet.

16. Konkurencja

Jeśli masz różne obiekcje czy w ogóle się na to porywać, to poczytaj dalej.

Często słyszymy o „za dużej konkurencji”.
Nawet, jeśli osób o profilu działalności podobnym do Twojego jest na rynku dużo, to nie oznacza to, że rynek jest nasycony! Zawsze możesz znaleźć swoją niszę, specjalizację i wyróżnić się w niej. W Polsce raczej nie powinno być z tym problemu, bo częściej słyszymy, że specjalistów brakuje.

Pokieruj się wiekiem klienta (np. 30+), profilem problemu (np. rozwód), tematyką (dzieci z rodzin patchworkowych) lub pomysłem na siebie np. terapia na realnej, pięknej, ozdobnej kozetce (w całej swej przewrotności, bo przecież nikt nie prowadzi terapii na kozetce, choć każdy laik tak myśli😊), terapia na wspólnym na spacerze itd…

blank

17. Marketing

W kwestii marketingu gabinetu – w pierwszej kolejności, upewnij się, że Twoja strona jest dopracowana, intuicyjna, wzbudzająca zaufanie. Reklama jest jak doprowadzenie gościa pod drzwi domu. To jest pierwsza część jego wizyty. Jeśli po wejściu do domu zostanie bałagan, spróchniałe schody, przerwy w dostawie elektryczności itd., to nie będzie chciał w tym miejscu gościć. Tak samo jest z promocją stron WWW. Im bardziej będzie dopracowana Twoja witryna, tym więcej osób na niej zostanie i skorzysta z usług gabinetu. A to jest równoznaczne z tym, że reklama będzie tańsza (bo większy procent odwiedzających dokona zapisu), a strona lepiej wypozycjonowana w wyszukiwarce.

Niedopracowana strona WWW = droga lub nieskuteczna reklama

Klient szybko opuści stronę, jeśli:

  •  Czas wczytywania strony będzie długi.
  •  Będzie musiał długo szukać treści, które go interesują.
  •  Nie znajdzie formularza kontaktowego lub kalendarza rezerwacji.
  •  Na stronie zabraknie rekomendacji Twoich klientów
  • Wygląd strony będzie odbiegał od standardów (brak zaufania do specjalisty), będzie chaotyczna, z różnymi czcionkami, niedopasowanymi kolorami itp.
  •  Teksty będą lakoniczne, pisane językiem specjalistycznym, którego odbiorca Twojej witryny nie rozumie.
  •  Nie będzie na niej jasno podanych cen.
  •  Ceny będą nieadekwatne (za niskie lub za wysokie). Wyobraź sobie np. cenę 70zł za godzinę psychoterapii w Laboratorium Psychoedukacji – czy nie wydawałoby Ci się to… podejrzane? Cena musi iść z wartością, jaką chcesz oferować klientom.

Dodatkowo:

  •  Nie oszczędzaj na projekcie strony WWW! Im bardziej dopracowana i wartościowa będzie strona gabinetu, tym niższe będą koszty jej reklamy. Źle zaprojektowana strona i przeciętne treści sprawią, że osoby trafiające z reklamy, po chwili opuszczą witrynę. A Ty stracisz pieniądze przeznaczone na pozyskanie klientów.
  •  Grupa docelowa. Do kogo chcesz kierować swoją ofertę za pośrednictwem strony WWW i reklamy? Dzięki tej wiedzy, koszt pozyskania klienta będzie niższy, a reklama (i polecenia) skuteczniejsze. Więcej na ten temat w artykule Jak wybrać grupę docelową. 15 inspiracji.
  •  Zainstaluj na stronie kalendarz rezerwacji online. Jest on o wiele skuteczniejszy niż tradycyjny formularz kontaktowy, czy numer telefonu lub email na podstronie kontakt. Klienci chętniej z nich korzystają. Oszczędzisz nie tylko pieniądze ale i czas. Kalendarz możesz skonfigurować tak, by płatności i faktury były obsługiwane automatycznie. Koniec ze sprawdzaniem, czy klient przelał pieniądze, odbieraniem potwierdzeń przelewów czy ręcznym wystawianiem faktur. Zaoszczędzony czas możesz wykorzystać na pracę lub… odpoczynek 🙂

Ważnym elementem, który pozwoli się wyróżnić jest blog lub vlog (czyli np. kanał na Youtube). Prowadząc je regularnie i zamieszczając na nich wartościowe treści dotrzesz do większej ilości osób i nawiążesz z nimi relacje. Im bardziej wyczerpujące i bogate będę artykuły lub nagrania, tym lepiej. Warto w nie włożyć dużo energii i być konsekwentnym – nawet jak z początku nie ma efektów. Używając tych narzędzi sprawisz, że odbiorcy docenią Twoje treści i… po prostu Cię polubią, a tym samym chętnie skorzystają z Twoich usług. Bardzo ważną zaletą używania bloga i vloga jest to, że możesz wpłynąć na świadomość Twoich odbiorców nt. zaburzeń i psychoterapii. To często osoby, które nie mają pojęcia, że psycholog czy psychoterapeuta może pomóc im rozwiązać ich problemy i trudności.

Reklama gabinetu psychoterapeutycznego

Dopiero po wprowadzeniu zmian na stronie przejdź do reklamy.

W przypadku gabinetów według naszych wieloletnich doświadczeń świetnie sprawdza się Google Ads oraz pozycjonowanie.

Google Ads

Google Ads charakteryzuje się, tym, że działa natychmiast po rozpoczęciu kampanii. Ta forma reklamy jest stabilna i możesz ją przerwać w każdej chwili – masz nad nią dużą kontrolę. Świetnie sprawdza się w psychoterapii online, bardzo dobrze zadziała też w psychoterapii stacjonarnej – kierując reklamę na określone miasto, dzielnicę, a nawet osiedle!

Google Ads jest bardzo elastyczne – możesz wyłączać na bieżąco różne typy reklam (np. te, które nie przynoszą zysków). W łatwy sposób możesz kierować reklamy na różnego rodzaju odbiorców (np. na mężczyzn, kobiety, młodych dorosłych, rodziców, określone lokalizacje, ludzi o konkretnych zainteresowaniach itd.).

Minusem tej formy jest konieczność ciągłego nadzorowania jej oraz fakt, że wraz z zatrzymaniem reklamy całkowicie znika ruch na stronie. Efekty Google Ads nie są trwałe.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie – efekty pozycjonowania potrafią się pojawić po kilku miesiącach, więc musisz uzbroić się w cierpliwość. Jednak ich efekt potrafi być spektakularny i przede wszystkim długofalowy (w przeciwieństwie do Google Ads). Dobre pozycjonowanie strony potrafi przynieść efekt w postaci wzmożonego ruchu na stronie przez wiele miesięcy, a nawet lat. Dlatego jest często wybierane przez poradnie i nie tylko.

Zlecenie pozycjonowania firmie zewnętrznej

Umowy na pozycjonowanie są zazwyczaj okresowe (najczęściej na rok), więc w przypadku kooperacji z firmą zewnętrzną należy liczyć się z długofalową współpracą. Okresy wypowiedzenia potrafią trwać od miesiąca do 3 miesięcy. Firmy pozycjonujące trzeba dobrze sprawdzić, bo w tej formie reklamy jest duże pole do nadużyć. Popytaj o kogoś zaufanego wśród znajomych.

Samodzielne pozycjonowanie strony

W dobie stron opartych o platformy takie jak WordPress, zarządzanie treścią staje się coraz prostsze i możliwe nawet dla osób „nietechnicznych”. Otworzyło to także możliwość na samodzielne pozycjonowanie strony (zwłaszcza opartej o blog). W skrócie – pozycjonowanie strony gabinetu polega na publikowaniu treści na blogu i podstronach wg. określonych zasad. Wszystkie je opisaliśmy w e-booku „Bezpłatna reklama gabinetu w Twoich rękach”. Jest to poradnik „krok po kroku” opisujący w jaki sposób samodzielnie pozycjonować witrynę psychologa lub psychoterapeuty. Prowadzenie takich działań nie wymaga dodatkowych opłat, abonamentów czy umów i może je robić właściwie każdy z odrobiną zapału, posiadający własną stronę na platformie WordPress. Konsekwentne prace na stronie pomogą osiągnąć jej wysoką widoczność w sieci, a to z czasem przekłada się na stały napływ nowych rezerwacji. Dodatkowo do e-booka dodany jest zestaw 60 tematów na artykuły blogowe, który znacząco ułatwi Ci prace. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.

Zewnętrzne kalendarze zapisów

Ich zaletą jest to, że potrafią dawać dobre wyniki w przypadku, gdy masz dobrą lokalizację (zazwyczaj duże miasta są już bardzo obłożone przez innych psychoterapeutów i ciężko się przez nich „przebić”) i dużą ilość pozytywnych opinii. Wadami tego typu rozwiązań jest umowa okresowa (na rok), bardzo niewielki wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania kalendarza i uzależnienie się od zewnętrznego dostawcy – gdy przestaniesz płacić za tę usługę, to automatycznie Twoja placówka spadnie w rankingu i stracisz źródło klientów. Najpopularniejsze to znany Lekarz i twój Psycholog.

Inne formy reklamy

Odradzamy natomiast Facebook Ads, Instagram Ads, TikTok Ads – to są reklamy na serwisach głównie rozrywkowych i nie jest to zazwyczaj dobre miejsce na reklamę psychoterapii (z drobnymi wyjątkami).

Więcej informacji na temat sposobów pozyskiwania klientów do gabinetu lub poradni znajdziesz w naszym e-booku „Jak znaleźć klientów do gabinetu”. Ta książka to kompendium wiedzy bazującej na naszych doświadczeniach w pozyskiwaniu klientów do gabinetów od 2017 roku.

Jak prowadzić gabinet psychologiczny – podsumowanie

A o tym, jak rozwinąć swój gabinet, jak go promować, jakich narzędzi używać, czytaj na bieżąco na naszym blogu. Zapisz się na nasz newsletter w pasku poniżej tego wpisu, a będziemy Cię informować o wszelkich nowościach dotyczących rozkręcania gabinetów.

Jeśli chcesz zlecić organizację poradni zespołowi specjalizującemu się we współpracy w zakresie:

  • tworzenia strategii rozwoju,
  • budowania marki,
  • projektowania strony poradni
  • oraz jej reklamowania

to zapraszamy do nas Pracujemy w zgodzie w zgodzie ze specyfiką branży psychologicznej. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na podstronie Pakietu poradnia.

Mam nadzieję, że dzięki temu tekstowi będzie Ci łatwiej przejść przez formalności. Jeśli tak, daj proszę znać w komentarzu. Będzie mi bardzo miło. Masz w swoim otoczeniu osobę, której te informacje mogą się przydać? Podeślij jej proszę ten tekst. Z góry dziękuję!

https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/17151-lek-przyjaciel-czy-wrog

P.S.

Nie jesteśmy zawodowymi księgowymi. Tekst został napisany na podstawie szczegółowego researchu. Jednak nie jesteśmy w stanie odpowiadać na pytania związane z księgowością. Polecamy kontakt z osobistym księgowym, a także doradztwo podatkowe.

Komentarze
  • Hej,

    Jestem psychologiem i szkolę się na psychoterapeutę. Aktualnie chcę rozpocząć własną praktykę w ramach działalności nierejestrowanej, której prowadzenie jest możliwe na mocy ustawy od dn. 30.04.2018r. Czy moglibyście napisać coś na temat świadczenia usług psychologicznych / psychoterapeutycznych w ramach tej ustawy?

    Pozdrawiam,
    Ewelina

  • Z ciekawością przeczytałam artykuł…cały czas się waham…jeszcze jestem na etacie a przecież po 40 nikt nie jest wystarczająco dobrym szefem poza mną samą😉myślę,celuję,przygotowuje się..a dzięki Wam trochę to sobie poukładałam.Dzięki wielkie🙋

    • Dzięki 🙂 Życzymy powodzenia i zapraszamy ponownie na nasz blog. Krok po kroku będziemy w nim opisywali kolejne etapy prowadzenia własnego gabinetu.

  • Dzień dobry,
    czy możecie podpowiedzieć jak to wyglada w przypadku zakładania spółki? Jakie koszty się ponosi? Chcemy z koleżanką wspólnie otworzyć gabinet, a jesteśmy zielone;)

  • Dzień dobry,
    Od pewnego czasu rozważam otwarcie gabinetu psychologiczno – seksuologicznego, gdzie zajmowałbym się diagnozą i terapią dysfunkcji seksualnych. Od strony formalnej już wiem, jak taką działalność otworzyć – chociażby dzięki temu postowi. Mam natomiast dylemat, co dalej, w jakiej kolejności? Czy lepiej najpierw zorganizować miejsce, czyli gabinet, i czekać na klientów, czy zebrać najpierw grupę zainteresowanych osób, a później zorganizować miejsce, gdzie mogliby przychodzić. Pierwsza opcja wiąże się z ryzykiem, że będę płacił za wynajem gabinetu, a nie miał klientów. Druga, że część z nich może się rozmyślić, jeśli nie będę miał jak ich przyjąć. Co poradzilibyście w tej sytuacji? Jak to wszystko ugryźć? Pozdrawiam

    • Witaj Michał,
      ja jestem zwolennikiem konsekwentnego dążenia do celu, biorąc pod uwagę swoje aktualne możliwości (także finansowe). Innymi słowy nie jestem za bardzo radykalnymi krokami przy rozwijaniu własnej firmy (zwłaszcza na początku jej funkcjonowania). Różne źródła podają, że średnio 80% firm upada w pierwszym roku (!). Moja strategia to strategia “małych kroków” (nie tylko w rozwoju zawodowym 🙂 ). W związku z tym moje propozycje są takie: przyjmowanie pacjentów na początku tylko on-line, a druga – przyjmowanie pacjentów w biurze wynajmowanym na godzinę (wg. moich informacji w Warszawie koszt takiego biura to 20zł/h). Najlepiej zastosować obie propozycje równocześnie, do momentu aż średni miesięczny dochód z ostatnich trzech miesięcy będzie w stanie pokryć wynajem miesięczny lokalu (polecam to sobie rozpisywać w comiesięcznym budżecie firmowym i weryfikować). Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂

  • Z jakimi aspektami prawnymi/księgowymi/rozliczeniowymi wiąże się prowadzenie gabinetu psychologicznego we własnym domu?

    • Dzień dobry, dziękuję za komentarz. Poza spisaniem podstawowego vademecum nie zajmujemy się aspektami prawno- księgowymi. W obszarze naszych działań skupiamy się na strategii promocji gabinetów i pomocy w szukaniu klientów, tak aby Państwo mieli kalendarz zapełniony zapisami.

  • Dzień dobry. Dziękuję za klarownie przedstawione informacje, krok po kroku. Będę je realizować, bo właśnie jestem w trakcie przygotowań do otworzenia gabinetu:) Teraz wiem, co robić. Ciekawi mnie kwestia stron na fb i www – czy założyć je po założeniu działalności, czy teraz w trakcie załatwiania formalności? Czy prowadzić je samodzielnie, czy komuś to zlecić? Pozdrawiam

    • Dzień dobry, cieszę się, że zawarte w artykule informacje mogły Pani pomóc 🙂 Jeśli chodzi o profil na Facebooku – sugeruję zacząć już teraz. Rzeka w Wiśle i tak upłynie do czasu założenia firmy, a Pani może już budować własną markę! 🙂 Jeśli chodzi o stronę WWW – tutaj tak samo, może już założyć Pani stronę z blogiem i od dziś pisać artykuły, które opublikuje Pani z czasem. Odnośnie tematu, czy prowadzić je samodzielnie, czy zlecić – w przypadku fanpage na Facebooku – to zależy od kilku czynników – czy ma Pani przestrzeń i czas na to, czy lubi Pani pisać i działać kreatywnie. Z drugiej jednak strony profesjonalista zawsze będzie miał większe doświadczenie i umiejętności, dzięki którym stworzy fanpage angażujący społeczność. Dużo tu zależy od Pani możliwości finansowych. Co do strony – by była ona narzędziem, które zachęca ludzi do odwiedzania, zapisywania się na wizyty zdecydowanie zawsze polecam zgłosić się z tym do profesjonalisty. Często zgłaszają się do nas po nową stronę Psychoterapeci, którzy sami podjęli się tworzenia strony i okazało się, że taka strona nie przynosi efektów w postaci zapisów, jakieś elementy nie działają i proszą oni nas o stworzenie profesjonalnej witryny. Prowadzenie fanpage’a jest znacznie mniej wymagające niż stworzenie strony WWW. W przypadku tego drugiego potrzeba zazwyczaj minimalnie kilkudziesięciu godzin nauki i doświadczeń, by taka strona w przyszłości zwróciła pieniądze lub czas, który w nią zainwestowano.

      • Dzień dobry, czy dobrze rozumiem, że Państwunmozna zlecić przygotowanie takiej strony? jeśli tak to prosiłabym o kontakt gdzie dalej będę mogła zapytać o szczegóły.
        Bardzo pomocne rzeczy Pan pisze, za co bardzo dziękuję 😊
        Pozdrawiam, A

  • Dzień dobry. Bardzo przydatny artykuł. Nurtuje mnie jeszcze pytanie. Czy przy gabinecie psychoterapeutycznym warto być VATowcem?
    Przy okazji zapytam, kiedy w najbliższym czasie można spodziewać się szkolenia „Jak otworzyć i rozkręcić gabinet”?
    Pozdrawiam

    • Dzień dobry,
      dziękuję za feedback 🙂 Prowadząc gabinet lepiej nie być VAT-owcem, bo świadcząc usługi dla osób prywatnych nie odliczymy sobie VATu od wykonywanych usług. Wyjątkiem jest sytuacja, jeśli byś kierował usługi głównie dla firm – wtedy bardziej się opłaca być na VAT-cie. Odnośnie szkolenia – ze względu na dużą liczbę zapytań – w najbliższym czasie opublikujemy w naszym sklepie nagranie ze szkolenia. By nie przegapić momentu jego publikacji zachęcam do zapisania się na listę dla oczekujących na nie:
      https://landing.mailerlite.com/webforms/landing/v7o1g2
      W momencie publikacji poinformujemy wszystkie zapisane na niej osoby.
      Pozdrawiam

  • Być możne niemądre pytanie, ale czy mając działalność nierejestrowaną, można robić badania psychologiczne, które będą respektowane np. w ZUS

    Dodatkowo, czy mogę zrobić pieczątkę działalności z nazwą?

    • Wg. mojej wiedzy nie ma przeciwwskazań do obu Twoich pytań. Jednak najlepiej zapytać osoby, która ma styczność z księgowością na co dzień.

  • Wiecie co? Chyba spadliście mi z nieba! To drugi artykuł który czytam u Was i chyba zostanę na dłużej. Zostawię dwa pytania, bardzo bym prosiła o odpowiedź lub przekierowanie mnie linkiem jeśli już było to omawiane, dziękuję z góry 🙂
    1. Chce założyć gabinet – no tak. Ale nie chcę się rzucać na głęboką wodę. Niewiele osób o mnie słyszało. Chciałabym najpierw “zaistnieć” w otoczeniu, pokazać że jestem dobrym specjalistą. Póki co myślałam jedynie o warsztatach dla rodziców, nauczycieli (chce byc psychologiem dziecięcym). Ale warsztaty to trochę za mało. Niestety ze stażami i praktykami jest ciężko, od stycznia szukam i… Cóż. Jedno półtoragodzinne spotkanie. Macie jakiś pomysł jak działać? (I jednocześnie zaznaczę że pracuje na razie, prowadzę zajęcia muzyczne dla dzieci i śpiewam, pytanie czy to może kolidować…)
    2. Rozważam najpierw działalność nierejestrowaną, a potem się zarejestrować ale w sumie te inkubatory kuszące… Czy z czasem jest możliwość “wyjścia” z takiego inkubatora, jeśli już stanę na własne nogi pod kątem finansowym?
    Dziękuję jeszcze raz 🙂 Mam nadzieję, że wiedza tu jest aktualna, bo po fali “chyba się poddam…” zaczynam czuć wiatr w żaglach 🙂

    • Dzień dobry, bardzo dziękujemy za feedback. Oczywiście najpierw warto zbudować sobie podłoże do zaistnienia. Myślę, że najlepiej byłoby kompleksowo podejść do zdobycia wiedzy na temat pierwszych kroków w budowaniu swojego gabinetu i marki. Specjalnie dla takich osób stworzyliśmy szkolenie “Jak otworzyć i rozkręcić gabinet”. Szkolenie zostało nagrane i niedługo będzie dostępne w sprzedaży. Proszę się zapisać tutaj na listę https://mindness.pl/produkt/jak-otworzyc-i-rozkrecic-gabinet/ , a dostanie Pani w pierwszej kolejności informację o wystartowaniu. Życzymy powodzenie i zapraszam do dalszego czytania naszego bloga. Pozdrawiam. Agnieszka

  • Witajcie ,
    Chciałbym zacząć swoją pracę gabinetową od działalności nierejestrowanej. Jak w tym przypadku rozliczać usługę pacjentom ? Czy może to być rachunek A5 dla zwolnionych podmiotowo z VAT?
    Nurtuje mnie to pytanie. Dziękuję z góry z odpowiedź !

    • Witaj,
      W kwestiach księgowych polecamy skonsultować się z profesjonalną księgową lub doradcą podatkowym. Takie konsultacje potrafią zaoszczędzić wiele tysięcy złotych w ciągu roku. Niewiele osób o tym wie, ale Urząd Skarbowy ma obowiązek informować nas o kwestiach skarbowych, więc dobrym pomysłem i niepodważalnym w razie kontroli jest napisanie do nich wiadomości lub zadzwonienie bezpośrednio. Oczywiście w razie kontroli warto mieć wszystko na piśmie, z podpisem urzędnika, ktoru dał poradę.

  • Czy przed otwarciem gabinetu trzeba mieć udokumentowany staż? Bronię pracę 4 lata po studiach w międzyczasie juz zdobyłam sporo doświadczenia ale nie jest to udokumentowane.

    • Według mojej wiedzy na dziś, aby zostać psychoterapeutą należy po uzyskaniu tytułu magistra (nie tylko z psychologii) ukończyć dodatkowo 4-letnią szkołę psychoterapii w dowolnie wybranym nurcie. Wiem, że przy części szkół można rozpocząć pracę już w drugim roku szkolenia. Jednak najpewniejsze w tej kwestii będzie skonsultowanie się z prawnikiem lub z pracownikami danej szkoły.

  • Bardzo treściwe informacje, wspaniała strona z wieloma możliwościami z różnych perspektyw. Jestem na początku drogi w zdobywaniu wiedzy i poszerzaniu umiejętności, muszę przyznać, że dzięki przeczytaniu powyższych treści wiem, stojąc na rozdrożu dróg, że ten kierunek jest właściwy.

    • Dziękuję za słowa uznania 🙂 Mam nadzieję, że przeczytane artykuły zaowocują u Pani wymarzonym, własnym gabinetem 🙂

  • Cześć! Chciałabym zapytać o dwie kwestie:
    1) kompletnie nie znam się na formalnościach (ale to nie znaczy, że z czasem się nie poznam) – czy jest możliwość korzystania z niektórych opcji bezpłatnie np prawnik, księgowy? Zastanawiam się czy są jakieś usługi, które są dedykowane właśnie psychologom i można skorzystać z nich bezpłatnie (a przynajmniej na początku).
    2. Myślę o gabinecie ale na razie online. Chciałabym trochę zarobić zanim zacznę wynajmować gdzieś biuro. Co o tym myślicie?
    Pozdrawiam

    • Dzień dobry Pani Mileno, czy udało się otworzyć gabinet -proszę dać nam znać:). Ja nie mam wiedzy o bezpłatnych opcjach prawno-księgowych niestety. Gabinet online z drugiej strony to oczywiście świetny pomysł!

  • Dzień dobry. Artykuł super przydatny! Nurtuje mnie jednak jedna kwestia i nie mogę znaleźć jasnej odpowiedzi w internecie. Czy mogę otworzyć gabinet psychoterapeutyczny jako działalność nierejestrowaną dopóki miesięczny przychód nie będzie przekraczać określonego limitu?

    • Dzień dobry Panie Szymonie, tak, nie ma tutaj żadnych zastrzeżeń – może Pan otworzyć działalność nierejestrowaną. Na dziś, czyli maj 2024 limit przychodu wynosi 3181,50 zł.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    Logo Whatsapp