Jak otworzyć gabinet psychologiczny – Vademecum

blank

Jak prowadzić gabinet psychologiczny lub psychoterapeutyczny, czyli, co każdy początkujący wiedzieć powinien.

Zastanawiasz się, jak prowadzić gabinet psychologiczny i nie wiesz od czego zacząć? W tym vademecum znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje. Przekonaj się, że to nie takie trudne i zacznij działać!

Mówi się o tym, że psycholog i psychoterapeuta to zawody przyszłości. Żyjemy coraz szybciej, dużo pracujemy, do tego dochodzi stres, który również nie sprzyja dobrej kondycji psychicznej. Coraz więcej osób szuka pomocy u specjalisty. Temat zostaje odczarowany: specjalista pomoże.

Spis treści:

  1. Jak prowadzić gabinet?
  2. Jaką formę działalności wybrać?
  3. Jeden ZUS – różne ZUS-y
  4. Czy potrzebuję kasy fiskalnej?
  5. Działalność gospodarcza bez wychodzenia z domu
  6. Inkubatory biznesu dla firm
  7. Profil zaufany
  8. Rejestracja gabinetu psychologicznego w ZUS
  9. Rejestracja gabinetu psychologicznego w Urzędzie Skarbowym
  10. Dokumentacja finansowa gabinetu psychologicznego
  11. Dodatkowe formalności dla spółki
  12. Konto w banku
  13. Jak obniżyć koszty
  14. Jak wybrać lokal
  15. Gabinet psychologiczny w domu wady i zalety
  16. Konkurencja.
  17. Marketing

1. Jak prowadzić gabinet?

Zdecydowałeś/łaś się. Otwierasz swój gabinet. Teraz sprawdź, jakie formalności trzeba będzie załatwić i na co zwrócić uwagę, aby zacząć działać.

Jeśli chcesz założyć gabinet, ale masz wątpliwości czy działalność gospodarcza to nie za dużo na początek, to załóż tzw. działalność nierejestrowaną.  Oto dwa warunki jej prowadzenia:

  • działasz jako osoba fizyczna i osiągasz miesięczne przychody nie wyższe niż 50% minimalnego wynagrodzenia w danym roku (w 2020 roku nie wyższe niż 1300 zł)
  • nie prowadziłeś/eś w okresie poprzednich 5 lat własnej działalności.

Prowadząc działalność nierejestrowaną, nie opłacasz ZUS-u. Osiągnięte przychody i udokumentowane koszty ich uzyskania wykazujesz w zeznaniu rocznym PIT-36. Znajdziesz w nim przeznaczony to tego celu wiersz 9: „Działalność nierejestrowana, określona w art. 20 ust. 1ba ustawy”.

Jeśli nie chcesz korzystać z działalności nierejestrowanej, aby otworzyć własny gabinet psychologiczny, możesz:

  • założyć działalność gospodarczą
  • zacząć działać w oparciu o inną formę prawną (spółkę, spółdzielnię, fundację, stowarzyszenie).

Dlaczego należy i warto się rejestrować? Ponieważ:

  • pobieranie pieniędzy od klientów musi być poparte prawnie i podatkowo
  • klienci mogą poprosić Cię o fakturę
  • działasz legalnie i nie musisz obawiać się kontroli
  • wyposażenie gabinetu, media, superwizję, szkolenia, pomoce i książki możesz wrzucić w koszty firmy

2. Jaką formę działalności wybrać?

Jeśli masz mały budżet i planujesz oferować usługi osobom fizycznym oraz nie planujesz większych wydatków, wybierz jednoosobową działalność gospodarczą.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Co zyskasz wybierając JDG?

  • 2-letnie niskie składki ZUS
  • Podatek dochodowy zapłacisz dopiero wtedy, gdy będziesz mieć dochód.
  • Swobodę w przelewaniu środków z konta firmowego na prywatne
  • Łatwość otworzenia i zamknięcia działalności
  • Tańszą, uproszczoną księgowość
  • Wybierając JDG masz możliwość wyboru kilku formy rozliczania. W styczniu 2021 przy podatek dochodowy wynosi 18%. Warto też zainteresować się podatkiem liniowym i ryczałtem.

Minusem prowadzenia działalności jest :

  • odpowiadanie prywatnym majątkiem w przypadku zadłużenia firmy.

Spółka z.o.o., Spółka cywilna

Spółka sprawdza się gdy:

  • masz wspólnika albo jest was kilkoro
  • nie chcesz odpowiadać majątkiem prywatnym. Przy spółce odpowiadasz tylko kwotą zadeklarowaną w kapitale zakładowym. (minimum 5000 zł)

Zaletami spółki są:

  • niższy niż w przypadku Jednoosobowej działalności gospodarczej podatek: CIT (w Styczniu 2021 jest to 9%)
  • Brak konieczności płacenia ZUS-u (lub płacenia jego minimalnej wartości – np. zatrudniając się w spółce na 1/8 etatu)

Minusami prowadzenia spółek są:

  • dosyć skomplikowane zarządzanie
  • konieczność dokumentowania przepływów pieniężnych między kontem firmowym a prywatnym.
  • Znacznie mniejsza swoboda niż w przypadku działalności gospodarczej.
  • A także konieczność przejścia na tzw „pełną księgowość”, która jest znacznie droższa niż w przypadku JDG.

Fundacja, stowarzyszenie

Fundacja i stowarzyszenie to formy prowadzenia działalności non-profit.

Zaletami prowadzenia fundacji i stowarzyszeń są:

  • duże możliwości pozyskania różnego rodzaju dotacji, oraz różnego rodzaju ulgi
  • zyski wypracowane przez fundację przeznaczone na cele statutowe nie podlegają opodatkowaniu
  • możliwość pozyskiwania środków z 1% podatku przeznaczonego na Organizacje Pożytku Publicznego

Minusy prowadzenia fundacji i stowarzyszenia są następujące:

  • duża ilość formalności i długi czas zakładania
  • konieczność składania corocznych, czasochłonnych sprawozdań
  • stosunkowo wysokie koszty prowadzenia księgowości

3. Inkubatory biznesu dla firm

Jeśli zależy Ci na maksymalnym obniżeniu kosztów otwarcia gabinetu, otwórz go na próbę. Skorzystaj ze wsparcia inkubatorów biznesu dla firm. Co to takiego? To fundacje/organizacje pomagające rozwijać biznesy startującym przedsiębiorcom. Współpracując z nimi, założysz firmę bez ponoszenia kosztów związanych z ZUS-em czy księgowością.

Inkubatory udostępniają swoją osobowość prawną. Oznacza to, że prowadząc firmę pod inkubatorem, korzystasz z jego danych rejestrowych (numeru NIP, REGON, KRS), a jednocześnie poza formalnościami działasz samodzielnie. Nie musisz opłacać ZUS-u i rozliczać co miesiąc podatku dochodowego. Płacisz jedną opłatę za usługę, a w zamian zyskujesz kompleksową pomoc w kwestiach:

  • Prawnych
  • Księgowych
  • IT (pomogą Ci zaistnieć w świecie online, stworzyć stronę www itp.)
  • Marketingu (pomogą Ci zaistnieć na rynku usług, przygotować strategię, przeszkolą z prowadzenia fanpage’a).

Inkubatory często oferują również:

  • Zaplecze lokalowe w różnych miastach Polski wraz z wyposażeniem biura w sprzęty niezbędne do pracy
  • System szkoleń biznesowych pomagających rozwijać firmę
  • Możliwość wymiany doświadczeń i konsultowania swoich pomysłów z innymi przedsiębiorcami.
  • Salki do prowadzenia szkoleń bądź spotkań biznesowych

4. Jeden ZUS – różne ZUS-y

Prowadząc działalność gospodarczą, potrzebujesz wybrać formę opłacania składek ZUS. Oto, jakie masz możliwości:

  • Ulga na start – przysługuje przez 6 pełnych miesięcy kalendarzowych. Korzystając z niej, opłacasz wyłącznie składkę zdrowotną 342,32 zł (stan na 27-09-2019). Działalności najlepiej rozpoczynać po 1 danego miesiąca, aby przedłużyć ulgę o dodatkowy miesiąc.
  • Preferencyjny ZUS – skorzystasz z niego przez kolejne 24 miesiące po uldze na start – 647,59 zł (stan na 2021 rok).
  • Mały ZUS – psychologowie nie mogą korzystać z tzw. małego ZUS-u (składek społecznych obliczanych od przychodów za zeszły rok).
  • Duży ZUS – jeżeli w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadziłeś/prowadziłaś działalność gospodarczą, nie możesz skorzystać z obniżonych składek ZUS. Stawka „Dużego ZUSu” w 2021 to 1457,49 zł.

5. Czy potrzebuję kasy fiskalnej?

Zwolnienie z kasy fiskalnej w 2019 roku obejmuje osoby:

  • U których kwota obrotów na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł
  • W przypadku osób rozpoczynających sprzedaż towarów lub usług w poprzednim roku podatkowym limit 20 000 zł należy ustalać proporcjonalnie do okresu wykonywania tych czynności w roku poprzednim.

Najlepiej będzie, jak omówisz tę kwestię ze swoją księgową.

blank

6. Działalność gospodarcza bez wychodzenia z domu

Jeśli chcesz rozpocząć działalność gospodarczą bez wychodzenia z domu, musisz wejść na stronę www.firma.gov.pl i wypełnić formularz CEIDG. Jest to wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Uzupełniając go podajesz m.in. rodzaj wykonywanej działalności. W tym celu powstała Polska Klasyfikacja Działalności, w której znajdziesz spis czynności, jakie może wykonywać firma. Do formularza wpisuje się odpowiednie numery (może być ich kilka). Jeśli nie wiesz, co wpisać, poproś o pomoc urzędnika lub księgową.

Kod PKD stosowany w działalności psychoterapeutycznej to: 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana. Działalność w zakresie zdrowia psychicznego świadczoną przez psychologów i psychoterapeutów.

Na pocieszenie powiem Ci, że już niedługo zniknie na rzecz prostszego rozwiązania.

Jeśli rejestrując firmę nie posiadasz jeszcze NIP-u, to po jego otrzymaniu nie musisz aktualizować danych w systemie CEIDG. Pojawi się on automatycznie.

CEIDG przesyła również odpowiednie dane do GUS-u (Głównego Urzędu Statystycznego), więc tym także nie musisz się już zajmować. GUS nada Ci numer Regon.

7. Profil zaufany

Polecam Ci również założenie tzw. Profilu Zaufanego. To potwierdzony zestaw danych (imię, nazwisko, data urodzenia, nr PESEL), które będą Cię identyfikować w Internecie. Jest on odpowiednio zabezpieczony, by nikt poza Tobą nie mógł go użyć. Profil Zaufany umożliwi Ci identyfikację elektroniczną i złożenie podpisu zaufanego.Dzięki niemu większość spraw urzędowych załatwisz przez Internet, m.in. założysz działalność, sprawdzisz informacje o sobie i swojej firmie w ZUS, czy dokonasz zmian w CEIDG.

Możesz go założyć np. przez swój bank, w którym założysz konto firmowe. Zapytaj  doradcę na infolinii, jak to zrobić.

8. Rejestracja gabinetu psychologicznego w ZUS

Brawo! Pierwszy krok za Tobą! Pora na kolejny, czyli ZUS.

Osoba zakładająca działalność gospodarczą posiada w eZUS-ie podwójną osobowość. Występuje ona jako tzw. PŁATNIK (osoba wpłacająca składki) oraz jako UBEZPIECZONY. Do ZUS-u składasz jeden z dwóch dokumentów:

• ZZA – za pomocą tego druku rejestrujesz się tylko do składki zdrowotnej, gdy:
– chcesz skorzystać z tzw. „ulgi na start”. Uprawnienie to polega na zwolnieniu z obowiązku ubezpieczeń społecznych przez 6 miesięcy kalendarzowych od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
– jesteś jednocześnie zatrudniony na umowę o pracę z wynagrodzeniem powyżej minimalnej krajowej.
• ZUA ­– druk ten składasz, jeśli rejestrujesz się do wszystkich składek, w tym również do „małego ZUS-u”.


Druki możesz złożyć bezpośrednio w ZUS-ie (masz na to 7 dni od dnia założenia działalności) lub przez Internet w momencie rejestrowania firmy. Wówczas wypełniasz dodatkowy formularz wysyłany i podpisywany wraz z CEIDG.

Kolejnym drukiem, który potrzebujesz wypełnić w ZUS-ie jest druk DRA.

To miesięczna deklaracja rozliczeniowa z zadeklarowaną podstawą, od której będziesz odprowadzać składki. Jeżeli nikogo nie zatrudniasz i decydujesz się na opłacanie minimalnych lub preferencyjnych składek ZUS, to nie masz obowiązku składania druku DRA co miesiąc. Wystarczy, że zrobisz to raz, a potem będziesz pamiętać o opłaceniu składek do 10-go każdego miesiąca. Jeśli zatrudniasz pracowników masz czas na ich opłacenie do 15-go. Druki do ZUS może przesłać za Ciebie również Twoja księgowa.

Jeśli pracujesz na etacie i prowadzisz działalność, potrzebujesz jedynie opłacać składkę zdrowotną ZUS i podatek dochodowy, jeśli pojawi się po podliczeniu kosztów (dowiesz się tego od księgowej).

Polecam Ci również założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Potrzebujesz do tego wspomnianego Profilu Zaufanego lub bankowości elektronicznej. Po zalogowaniu sprawdzisz m.in. opłacane przez siebie składki.

9. Rejestracja gabinetu psychologicznego w Urzędzie Skarbowym

blank

W momencie założenia działalności gospodarczej nasz osobisty numer NIP staje się numerem naszej firmy. Jeżeli dotąd nie miałeś NIP-u, to zostanie on nadany po otrzymaniu przez Ministerstwo wniosku CEIDG.

Jeśli chcesz go znaleźć wyszukaj swój wpis w wyszukiwarce przedsiębiorców na stronie CEIDG. Jest ona bardzo przydatna, bo w każdym praktycznie miejscu, gdzie będziesz coś załatwiać, obsługujący Cię mogą sprawdzić w Internecie, że faktycznie masz działalność. Nie musisz chodzić z teczką dokumentów.

W wspomnianym wyżej formularzu CEIDG, który wypełniasz zakładając działalność gospodarczą, informujesz Urząd Skarbowy o wybranej przez Ciebie formie opodatkowania i rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej. Dopytaj swojego księgowego, co wybrać, bo to trochę skomplikowane. Chyba, że lubisz takie zawiłości.

Jeśli chcesz być czynnym podatnikiem VAT, to odwiedź Urząd Skarbowy, aby złożyć dokument o nazwie VAT-R. Więcej na ten temat przeczytasz w ustawie.

Jeśli planujesz korzystać z usług biura rachunkowego (bądź indywidualnej księgowej) wybierz je, zanim wypełnisz wniosek do CEIDG. Wypełniając formularz musisz wskazać, kto będzie prowadził dokumentację finansową gabinetu.

10. Dokumentacja finansowa gabinetu psychologicznego

Zakładając działalność gospodarczą musisz również zdecydować, kto będzie prowadził dokumentację finansową Twojego gabinetu terapeutycznego. Możesz prowadzić ją samemu lub skorzystać z usług biura rachunkowego (koszt w zależności od miasta 100-300 zł).

Do Twoich obowiązków będzie również należało wystawianie faktur sprzedażowych. Spytaj księgową o program do fakturowania (często jest tak, że biura rachunkowe udostępniają swój).

Zadbaj także o politykę RODO. Załóż na swojej stronie zakładkę Polityka Prywatności. Dane klientów przechowuj w bezpiecznym miejscu. Niech nikt poza Tobą nie ma do nich dostępu.

11. Dodatkowe formalności dla spółki

Rejestracja spółki wymaga jeszcze dopełnienia dwóch formalności. W przypadku zakładania spółki z o.o. bądź komandytowej potrzebny jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.

Wedle ustawy o zawodzie psychologa, która jest formalnie martwa, potrzebny jest też wpis do rejestru prywatnych praktyk psychologicznych. Nie jest on jednakże egzekwowany.

12. Konto w banku

Otwierając firmę nie masz obowiązku zakładania osobnego konta firmowego. Konto osobiste może być jednocześnie firmowym. Jednak w przypadku kontroli stosowny organ będzie przeglądał również Twoje finanse prywatne. Może to być źródłem wielu dodatkowych pytań w razie kontroli i dodatkowych wyjaśnień. Dodatkowo konto biznesowe jest wymagane w sytuacji, gdy:

  • chcemy wystawić klientowi fakturę za świadczoną usługę
  • w sytuacji, w której jednorazowa wartość transakcji przekracza 15000 zł.

Jednocześnie do zalet posiadania konta firmowego zaliczamy:

  • Oddzielenie transakcji prywatnych od firmowych i łatwość prowadzenia osobnych budżetów firmowego i domowego. Pozwala to w łatwy sposób obliczyć rentowność gabinetu lub poradni.
  • Możliwość wykonywania płatności podzielonych (split payment) – obowiązkowych dla płatników VAT od listopada 2019
  • Możliwość wliczenia opłat bankowych w koszt prowadzenia firmy
  • Możliwość skorzystania z oferty banku dla firm (o czym więcej poniżej)
blank

Konto firmowe – w jakim banku?

Ze względu zwłaszcza na ostatni punkt polecamy konto firmowe w mBanku. Od jakiegoś czasu firma ta oferuje łącznie z kontem bankowym dodatkowe usługi ułatwiające prowadzenie gabinetu:

  • konto mBiznes z prowizją 0% przez pierwsze 2 lata prowadzenia firmy
  • aplikację mksięgowość, która umożliwi Ci m.in. szybkie wystawianie faktur, automatyczne wyliczanie podatków, zamykanie miesiąca i wypełnianie formatek przelewów do ZUS i US. Dodatkowo umożliwia ona prowadzenie poprzez mBank księgowości, w której biuro księgowe ma dostęp do transakcji na koncie. Dzięki temu mają oni dostęp do wszystkich danych, a Ty nie musisz zajmować się papierologią i komunikacją z księgową.
  • płatności online Paynow – sprawdzające się w realizowaniu płatności poprzez kalendarz rezerwacji online. Dzięki nim wykluczysz sytuacje, w której klient zarezerwował wizytę, a nie opłacił sesji. Dodatkowo nie będzie potrzeby sprawdzania i nadzorowania płatności na koncie (czy klient zapłacił za sesję, wysyłania przypomnień, czy problemów z wysyłaniem potwierdzeń przelewów zaraz przed sesją)
  • Oczywiście są też lokaty i kredyty. Ale tych drugich nie polecamy w żadnym banku :), bo jesteśmy zwolennikami ich unikania i zamiast tego stopniowego rozwijania gabinetu czy poradni lub alternatywnie korzystania z dotacji Unijnych lub z Urzędu Pracy.

Konto mBiznes założysz tutaj:

Zobacz ofertę konta firmowego mBank

Płatności online Paynow znajdziesz pod tym linkiem:

Zobacz ofertę płatności online Paynow

Po założeniu konta należy pamiętać, że trzeba wpisać jego numer we wniosku CEIDG.

13. Jak obniżyć koszty

Wiesz już, jakich formalności potrzebujesz dopełnić otwierając gabinet, ale pewnie zastanawiasz się również, jak obniżyć koszty całej inwestycji. Oto kilka rozwiązań:

Oszczędności w obrębie wynajmu/wykupu lokalu

  • Poszukaj bezpłatnego lokalu. Gdzie? Przy stowarzyszeniach, fundacjach, organizacjach pożytku publicznego. W zamian możesz zaoferować podzielenie się swoją wiedzą, zorganizowanie warsztatów, szkolenia dla podopiecznych. Ważne, by podpisać umowę z osobą, od której wynajmujesz lokal, również barterową (wymiana usług).
  • Poszukaj taniego lokalu. Popytaj znajomych, poszukaj na uczelniach, sprawdź ogłoszenia o wynajmie. Tańsze są zwykle lokale z lokalizacją oddaloną od centrum. Co jest praktyczne ze względu na dogodny parking.
  • Wynajmij lokal wspólnie z innymi specjalistami i korzystajcie z niego na zmianę.
  • Załóż gabinet w swoim domu/mieszkaniu (o plusach i minusach takiego rozwiązania piszę w dalszej części artykułu)
  • Wynajmij gabinet na godziny. Dzięki temu zapłacisz tylko wtedy, gdy będziesz mieć pacjentów.
  • Nie wynajmuj dużego lokalu. Nawet jak masz większy zespół; Czasem wystarczy wydajnie zagospodarować mniejszy lokal i odpowiednio zarządzić harmonogramem zespołu, by mniejsze lokum okazało się wystarczające.

14. Jak wybrać lokal

Szukając lokalu pod wynajem kieruj się nie tylko obniżeniem jego kosztu opisanym w punkcie 12. Zwróć też uwagę na następujące elementy:

  • jaka jest wysokość kaucji. Czasem potrafi być dużym obciążeniem przy rozpoczynaniu działalności. Negocjuj jej wysokość!
  • sprawdź, czy drzwi do pomieszczeń są odpowiednio wyciszone i tym samym dostosowane do prowadzenia terapii
  • upewnij się, że lokal ma osobną toaletę przeznaczoną dla pacjentów.
  • sprawdź dokładnie, czy np. za meblami (poodsuwaj je), drzwiami nie ma grzyba. Jego usuwanie potrafi być kosztowne.
  • jeśli do budynku jest dołączona większa przestrzeń (np. ogród lub parking) to pamiętaj, że trzeba będzie o nie zadbać w ciepłe miesiące, a w zimę odśnieżyć
  • jeśli lokalizacja jest na obrzeżach miasta to upewnij się, że ma one dobry dojazd za pośrednictwem komunikacji i ma własny parking. Gdy jest w centrum, to upewnij się, że jest gdzie zaparkować lub czy lokal ma własny parking.
  • zwróć uwagę, czy okna gabinetów wychodzą na ulicę. Jeśli w lokalu nie ma klimatyzacji, to hałas może być problemem w miesiącach letnich.
blank

15. Gabinet psychologiczny w domu wady i zalety

Jeśli rozważasz założenie gabinetu w domu, chcesz czuć się komfortowo i zwyczajnie szukasz oszczędności, rozważ wszystkie za i przeciw. Poniżej zalety i wady takiego rozwiązania:

Zalety prowadzenia gabinetu w domu

  • Niskie koszty – otwierając gabinet w domu pozbywasz się wydatków związanych z wynajmem lub kupnem lokalu. W dłuższej perspektywie to całkiem spora oszczędność. Zakładając, że za wynajem trzeba zapłacić 1000 zł w skali roku oszczędzasz 12 000 zł! Opłaty związane z mediami (woda, prąd) możesz wrzucić w koszty firmy i odliczyć od podatku. Koszty benzyny bądź zakup biletów komunikacji miejskiej Cię nie dotyczą.
  • Wygoda – nie stoisz w korkach w drodze do pracy, nie marzniesz na przystankach, nie tracisz czasu na dojazdy.
  • Efektywne wykorzystywanie czasu wolnego – przerwy pomiędzy kolejnymi sesjami możesz wykorzystać na swoje sprawy – ugotowanie obiadu, odpoczynek, zakupy, aktywność fizyczną etc.
  • Jesteś dla klientów, gdy Cię potrzebują – możesz przyjmować ich w sytuacjach kryzysowych bez konieczności szybkiego dotarcia do gabinetu. Z pewnością docenią Twoją dyspozycyjność.

Wady prowadzenia gabinetu w domu

  • Trudniej oddzielić życie prywatne i zawodowe – nie każdy odnajdzie się w pracy w domu. Wiele osób potrzebuje zmiany otoczenia, by poczuć, że przechodzi w tryb pracy. Pracując w domu po części mieszasz ze sobą życie prywatne i zawodowe i możesz mieć poczucie braku prywatności.
  • Trudniej dostosować przestrzeń – wybierając na siedzibę gabinetu pomieszczenie w domu potrzebujesz zapewnić klientom dostęp np. do toalety. Pytanie brzmi czy architektura Twojego domu/mieszkania pozwala na to, aby osoby trafiające do gabinetu nie wkraczały w sferę prywatną przeznaczoną dla domowników.
  • Trudno uniknąć spotkań klientów z rodziną – przyjmując klientów w domu lub mieszkaniu miej świadomość tego, że może się zdarzyć, że będą mieć kontakt z członkami rodziny. To może powodować dyskomfort zarówno dla Ciebie, domowników, jak i klienta, który potrzebuje dyskrecji i anonimowości.
  • Brak poczekalni – często jest tak, że we własnym domu czy mieszkaniu nie ma możliwości urządzenia poczekalni. Co w sytuacji, gdy kolejny klient przyjdzie za wcześnie? Gdzie powinien poczekać? Co mają zrobić rodzice oczekujący na nastolatka odbywającego terapię? Odpowiedz sobie na te pytania.

Podejmując decyzję o pracy w domu zastanów się, do kogo kierujesz swoje usługi, z jakimi zaburzeniami będziesz pracować i jak wygląda przestrzeń, którą chcesz przeznaczyć pod gabinet.

16. Konkurencja

Jeśli masz różne obiekcje czy w ogóle się na to porywać, to poczytaj dalej.

Często słyszymy o „za dużej konkurencji”.
Nawet, jeśli osób o profilu działalności podobnym do Twojego jest na rynku dużo, nie oznacza to, że nie ma miejsca dla Ciebie! Zawsze możesz znaleźć swoją niszę, specjalizację i wyróżnić się w niej.

Pokieruj się wiekiem klienta (np. 30+), profilem problemu (np. rozwód), tematyką (dzieci z rodzin patchworkowych) lub pomysłem na siebie np. terapia na realnej, pięknej, ozdobnej kozetce (w całej swej przewrotności, bo przecież nikt nie prowadzi terapii na kozetce, choć każdy laik tak myśli😊), terapia na wspólnym na spacerze itd…

Ważnym elementem, który pozwoli Ci się wyróżnić jest blog lub vlog (czyli np. kanał na Youtube). Prowadząc je regularnie i zamieszczając na nich wartościowe treści dotrzesz do większej ilości osób i nawiążesz z nimi relacje. Im bardziej wyczerpujące i bogate będę artykuły lub nagrania, tym lepiej. Warto w nie włożyć dużo energii i być konsekwentnym – nawet jak z początku nie przynosi to efektów. Używając tych narzędzi możesz sprawić, że odbiorcy docenią Twoje treści i… po prostu Cię polubią, a tym samym chętnie skorzystają z Twoich usług. Bardzo ważną zaletą używania bloga i vloga jest to, że możesz wpłynąć na świadomość Twoich odbiorców nt. zaburzeń i psychoterapii. Są to często osoby, które nie mają pojęcia, że psycholog czy psychoterapeuta może pomóc im rozwiązać ich problemy i trudności.

blank

„Po pierwsze, miej zdefiniowany, jasno określony cel (ideał, zadanie). Po drugie, zdobądź potrzebne zasoby by do niego dojść; wiedzę, pieniądze, materiały, metody. Po trzecie, skieruj wszystkie te zasoby na osiągnięcie celu”

Arystoteles

17. Marketing

W kwestii marketingu gabinetu – przed podjęciem jakichkolwiek działań marketingowych w internecie upewnij się, że Twoja strona jest dopracowana, intuicyjna, wzbudzająca zaufanie. Reklama jest jak doprowadzenie gościa pod drzwi domu. To jest pierwsza część jego wizyty. Jeśli po wejściu do domu zostanie bałagan, spróchniałe schody, przerwy w dostawie elektryczności itd., to nie będzie chciał w tym miejscu gościć. Tak samo jest z promocją stron WWW. Im bardziej będzie dopracowana Twoja witryna, tym więcej osób na niej zostanie i skorzysta z usług gabinetu. A to jest równoznaczne z tym, że reklama będzie tańsza (bo większy procent odwiedzających dokona zapisu)

Niedopracowana strona WWW = droga lub nieskuteczna reklama

Klient z wysokim prawdopodobieństwem wyjdzie z Twojej strony, jeśli:

  • Czas wczytywania strony będzie długi
  • Będzie on musiał długo szukać treści, które go interesują
  • Będzie miał trudność w znalezieniu formularza kontaktowego lub kalendarza rezerwacji
  • Na stronie nie będzie rekomendacji Twoich klientów
  • Wygląd strony będzie odbiegał od standardów (nie będzie wtedy wzbudzać zaufania), będzie chaotyczna, z użytymi wieloma różnymi czcionkami, niedopasowanymi kolorami itp.
  • Teksty będą lakoniczne, pisane nie z myślą o odbiorcy Twojej witryny, a np. z myślą o psychoterapeutach (to częsty błąd)
  • Nie będzie na niej jasno podanych cen
  • Ceny będą nieadekwatne do zawartości strony (za niskie lub za wysokie). Wyobraź sobie np. cenę 70zł za godzinę psychoterapii w Laboratorium Psychoedukacji – czy nie wydawałoby Ci się to… podejrzane? Cena musi iść z wartością, jaką chcesz oferować klientom.

Dodatkowo:

  • Nie oszczędzaj na projekcie strony WWW! Im bardziej dopracowana i wartościowa będzie strona gabinetu, tym niższe będą w przyszłości koszty jej reklamy. Jeśli strona jest źle zaprojektowana, a treści przeciętne, to większość osób trafiająca z reklamy na stronę, po chwili ją opuści, a Ty stracisz pieniądze przeznaczone na pozyskanie tych klientów.
  • Zawęź grupę docelową. Określ do kogo chcesz kierować swoją ofertę za pośrednictwem strony WWW i reklamy. Dzięki temu koszt pozyskania klienta będzie niższy, a sama reklama (oraz polecenia) skuteczniejsze. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Jak wybrać grupę docelową. 15 inspiracji.
  • Zainstaluj na stronie kalendarz rezerwacji online. Jest on o wiele skuteczniejszy niż tradycyjny formularz kontaktowy, czy numer telefonu lub email na podstronie kontakt. Klienci chętniej z nich korzystają. Oszczędzisz dzięki niemu nie tylko pieniądze ale i czas. Kalendarz możesz skonfigurować tak, by płatności i faktury były obsługiwane automatycznie. Koniec ze sprawdzaniem, czy klient przelał pieniądze przed sesją, odbieraniem potwierdzeń przelewów czy ręcznym wystawianiem faktur. Zaoszczędzony czas możesz wykorzystać na pracę lub… odpoczynek 🙂

Reklama gabinetu psychoterapeutycznego

Dopiero po wykonaniu zmian na stronie przejdź do reklamy.

W przypadku gabinetów według naszych wieloletnich doświadczeń świetnie sprawdza się Google Ads oraz pozycjonowanie.

Google Ads

Google Ads charakteryzuje się, tym, że działa natychmiast po rozpoczęciu kampanii. Ta forma reklamy jest stabilna i możesz ją przerwać w każdej chwili – czyli masz nad nią dużą kontrolę. Świetnie sprawdza się w psychoterapii online, bardzo dobrze zadziała także w psychoterapii stacjonarnej – kierując reklamę na określone miasto, dzielnicę, a nawet osiedle!

Google Ads jest bardzo elastyczne – możesz wyłączać na bieżąco różne typy reklam (np. te, które nie przynoszą zysków). W łatwy sposób możesz też kierować reklamy na różnego rodzaju odbiorców (np. na mężczyzn, kobiety, młodych dorosłych, rodziców, określone lokalizacje, ludzi o konkretnych zainteresowaniach itd.).

Minusem tej formy reklamy jest konieczność ciągłego nadzorowania jej oraz fakt, że wraz z zatrzymaniem reklamy całkowicie znika ruch na stronie. Efekty Google Ads nie są trwałe.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie – efekty pozycjonowania potrafią się pojawić po kilku miesiącach, więc musisz uzbroić się w cierpliwość. Jednak ich efekt potrafi być bardzo spektakularny i przede wszystkim długofalowy (w przeciwieństwie do Google Ads). Dobre wypozycjonowanie strony potrafi przynosić efekty w postaci wzmożonego ruchu na stronie przez wiele miesięcy a nawet lat. Dlatego ta forma reklamy jest często wybierana przez poradnie, ale nie tylko.

Zlecenie pozycjonowania firmie zewnętrznej

Umowy na pozycjonowanie są zazwyczaj okresowe (najczęściej na rok), więc w przypadku kooperacji z firmą zewnętrzną należy liczyć się z długofalową współpracą. Okresy wypowiedzenia potrafią trwać od miesiąca do 3 miesięcy. Firmy pozycjonujące trzeba na pewno dobrze sprawdzić, bo w tej formie reklamy jest duże pole do nadużyć. Popytaj o kogoś zaufanego wśród znajomych.

Samodzielne pozycjonowanie strony

W dobie stron opartych o platformy takie jak WordPress, zarządzanie treścią na nich staje się coraz prostsze i możliwe nawet dla osób „nietechnicznych”. Otworzyło to także możliwość na samodzielne pozycjonowanie strony (zwłaszcza opartej o blog). W skrócie – pozycjonowanie strony gabinetu polega na publikowaniu treści na blogu i podstronach wg. określonych zasad. Wszystkie je opisaliśmy w e-booku „Bezpłatna reklama gabinetu w Twoich rękach”. Jest to poradnik „krok po kroku” opisujący w jaki sposób samodzielnie pozycjonować witrynę psychologa lub psychoterapeuty. Prowadzenie takich działań nie wymaga dodatkowych opłat, abonamentów czy umów i może je robić właściwie każdy z odrobiną zapału, posiadający własną stronę na platformie WordPress. Konsekwentne prace na stronie pomogą osiągnąć jej wysoką widoczność w sieci, a to z czasem przekłada się na stały napływ nowych rezerwacji. Dodatkowo do e-booka dodany jest zestaw 60 tematów na artykuły blogowe, który znacząco ułatwi Ci prace. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.

Zewnętrzne kalendarze zapisów takie jak Znany Lekarz

Są także serwisy takie jak Znany Lekarz, czyli zewnętrzne kalendarze zapisów. Ich zaletą jest to, że potrafią dawać dobre wyniki w przypadku, gdy masz dobrą lokalizację (zazwyczaj duże miasta są już bardzo obłożone przez innych psychoterapeutów i ciężko się przez nich „przebić”) i dużą ilość pozytywnych opinii. Wadami tego typu rozwiązań jest umowa okresowa (na rok), bardzo niewielki wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania kalendarza i uzależnienie się od zewnętrznego dostawcy – gdy przestaniesz płacić za tę usługę, to automatycznie Twoja placówka spadnie w rankingu i stracisz źródło klientów.

Inne formy reklamy

Odradzamy natomiast Facebook Ads, Instagram Ads, TikTok Ads – to są reklamy na serwisach głównie rozrywkowych i nie jest to zazwyczaj dobre miejsce na reklamę psychoterapii (z drobnymi wyjątkami).

Więcej informacji na temat sposobów pozyskiwania klientów do gabinetu lub poradni znajdziesz w naszym e-booku „Jak znaleźć klientów do gabinetu”. Ta książka to kompendium wiedzy bazującej na naszych doświadczeniach w pozyskiwaniu klientów do gabinetów od 2017 roku.

Jak prowadzić gabinet psychologiczny – podsumowanie

A o tym, jak rozwinąć swój gabinet, jak go promować, jakich narzędzi używać, czytaj na bieżąco na naszym blogu. Zapisz się na nasz newsletter w pasku poniżej tego wpisu, a będziemy Cię informować o wszelkich nowościach dotyczących rozkręcania gabinetów.

Jeśli chcesz zlecić organizację poradni zespołowi specjalizującemu się we współpracy w zakresie:

  • tworzenia strategii rozwoju,
  • budowania marki,
  • projektowania strony poradni
  • oraz jej reklamowania

to zapraszamy do nas 🙂 Pracujemy w zgodzie w zgodzie ze specyfiką branży psychologicznej. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na podstronie Pakietu poradnia.

Mam nadzieję, że dzięki temu tekstowi będzie Ci łatwiej przejść przez formalności. Jeśli tak, daj proszę znać w komentarzu. Będzie mi bardzo miło. Masz w swoim otoczeniu osobę, której te informacje mogą się przydać? Podeślij jej proszę ten tekst. Z góry dziękuję!

* https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/17151-lek-przyjaciel-czy-wrog

P.S.

Nie jesteśmy zawodowymi księgowymi. Tekst został napisany na podstawie szczegółowego researchu. Jednak nie jesteśmy w stanie odpowiadać na pytania związane z księgowością. Polecamy kontakt z osobistym księgowym, a także doradztwo podatkowe.

Komentarze
  • Hej,

    Jestem psychologiem i szkolę się na psychoterapeutę. Aktualnie chcę rozpocząć własną praktykę w ramach działalności nierejestrowanej, której prowadzenie jest możliwe na mocy ustawy od dn. 30.04.2018r. Czy moglibyście napisać coś na temat świadczenia usług psychologicznych / psychoterapeutycznych w ramach tej ustawy?

    Pozdrawiam,
    Ewelina

  • Z ciekawością przeczytałam artykuł…cały czas się waham…jeszcze jestem na etacie a przecież po 40 nikt nie jest wystarczająco dobrym szefem poza mną samą😉myślę,celuję,przygotowuje się..a dzięki Wam trochę to sobie poukładałam.Dzięki wielkie🙋

    • Dzięki 🙂 Życzymy powodzenia i zapraszamy ponownie na nasz blog. Krok po kroku będziemy w nim opisywali kolejne etapy prowadzenia własnego gabinetu.

  • Dzień dobry,
    czy możecie podpowiedzieć jak to wyglada w przypadku zakładania spółki? Jakie koszty się ponosi? Chcemy z koleżanką wspólnie otworzyć gabinet, a jesteśmy zielone;)

  • Dzień dobry,
    Od pewnego czasu rozważam otwarcie gabinetu psychologiczno – seksuologicznego, gdzie zajmowałbym się diagnozą i terapią dysfunkcji seksualnych. Od strony formalnej już wiem, jak taką działalność otworzyć – chociażby dzięki temu postowi. Mam natomiast dylemat, co dalej, w jakiej kolejności? Czy lepiej najpierw zorganizować miejsce, czyli gabinet, i czekać na klientów, czy zebrać najpierw grupę zainteresowanych osób, a później zorganizować miejsce, gdzie mogliby przychodzić. Pierwsza opcja wiąże się z ryzykiem, że będę płacił za wynajem gabinetu, a nie miał klientów. Druga, że część z nich może się rozmyślić, jeśli nie będę miał jak ich przyjąć. Co poradzilibyście w tej sytuacji? Jak to wszystko ugryźć? Pozdrawiam

    • Witaj Michał,
      ja jestem zwolennikiem konsekwentnego dążenia do celu, biorąc pod uwagę swoje aktualne możliwości (także finansowe). Innymi słowy nie jestem za bardzo radykalnymi krokami przy rozwijaniu własnej firmy (zwłaszcza na początku jej funkcjonowania). Różne źródła podają, że średnio 80% firm upada w pierwszym roku (!). Moja strategia to strategia „małych kroków” (nie tylko w rozwoju zawodowym 🙂 ). W związku z tym moje propozycje są takie: przyjmowanie pacjentów na początku tylko on-line, a druga – przyjmowanie pacjentów w biurze wynajmowanym na godzinę (wg. moich informacji w Warszawie koszt takiego biura to 20zł/h). Najlepiej zastosować obie propozycje równocześnie, do momentu aż średni miesięczny dochód z ostatnich trzech miesięcy będzie w stanie pokryć wynajem miesięczny lokalu (polecam to sobie rozpisywać w comiesięcznym budżecie firmowym i weryfikować). Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂

  • Z jakimi aspektami prawnymi/księgowymi/rozliczeniowymi wiąże się prowadzenie gabinetu psychologicznego we własnym domu?

    • Dzień dobry, dziękuję za komentarz. Poza spisaniem podstawowego vademecum nie zajmujemy się aspektami prawno- księgowymi. W obszarze naszych działań skupiamy się na strategii promocji gabinetów i pomocy w szukaniu klientów, tak aby Państwo mieli kalendarz zapełniony zapisami.

  • Dzień dobry. Dziękuję za klarownie przedstawione informacje, krok po kroku. Będę je realizować, bo właśnie jestem w trakcie przygotowań do otworzenia gabinetu:) Teraz wiem, co robić. Ciekawi mnie kwestia stron na fb i www – czy założyć je po założeniu działalności, czy teraz w trakcie załatwiania formalności? Czy prowadzić je samodzielnie, czy komuś to zlecić? Pozdrawiam

    • Dzień dobry, cieszę się, że zawarte w artykule informacje mogły Pani pomóc 🙂 Jeśli chodzi o profil na Facebooku – sugeruję zacząć już teraz. Rzeka w Wiśle i tak upłynie do czasu założenia firmy, a Pani może już budować własną markę! 🙂 Jeśli chodzi o stronę WWW – tutaj tak samo, może już założyć Pani stronę z blogiem i od dziś pisać artykuły, które opublikuje Pani z czasem. Odnośnie tematu, czy prowadzić je samodzielnie, czy zlecić – w przypadku fanpage na Facebooku – to zależy od kilku czynników – czy ma Pani przestrzeń i czas na to, czy lubi Pani pisać i działać kreatywnie. Z drugiej jednak strony profesjonalista zawsze będzie miał większe doświadczenie i umiejętności, dzięki którym stworzy fanpage angażujący społeczność. Dużo tu zależy od Pani możliwości finansowych. Co do strony – by była ona narzędziem, które zachęca ludzi do odwiedzania, zapisywania się na wizyty zdecydowanie zawsze polecam zgłosić się z tym do profesjonalisty. Często zgłaszają się do nas po nową stronę Psychoterapeci, którzy sami podjęli się tworzenia strony i okazało się, że taka strona nie przynosi efektów w postaci zapisów, jakieś elementy nie działają i proszą oni nas o stworzenie profesjonalnej witryny. Prowadzenie fanpage’a jest znacznie mniej wymagające niż stworzenie strony WWW. W przypadku tego drugiego potrzeba zazwyczaj minimalnie kilkudziesięciu godzin nauki i doświadczeń, by taka strona w przyszłości zwróciła pieniądze lub czas, który w nią zainwestowano.

  • Dzień dobry. Bardzo przydatny artykuł. Nurtuje mnie jeszcze pytanie. Czy przy gabinecie psychoterapeutycznym warto być VATowcem?
    Przy okazji zapytam, kiedy w najbliższym czasie można spodziewać się szkolenia „Jak otworzyć i rozkręcić gabinet”?
    Pozdrawiam

    • Dzień dobry,
      dziękuję za feedback 🙂 Prowadząc gabinet lepiej nie być VAT-owcem, bo świadcząc usługi dla osób prywatnych nie odliczymy sobie VATu od wykonywanych usług. Wyjątkiem jest sytuacja, jeśli byś kierował usługi głównie dla firm – wtedy bardziej się opłaca być na VAT-cie. Odnośnie szkolenia – ze względu na dużą liczbę zapytań – w najbliższym czasie opublikujemy w naszym sklepie nagranie ze szkolenia. By nie przegapić momentu jego publikacji zachęcam do zapisania się na listę dla oczekujących na nie:
      https://landing.mailerlite.com/webforms/landing/v7o1g2
      W momencie publikacji poinformujemy wszystkie zapisane na niej osoby.
      Pozdrawiam

  • Być możne niemądre pytanie, ale czy mając działalność nierejestrowaną, można robić badania psychologiczne, które będą respektowane np. w ZUS

    Dodatkowo, czy mogę zrobić pieczątkę działalności z nazwą?

    • Wg. mojej wiedzy nie ma przeciwwskazań do obu Twoich pytań. Jednak najlepiej zapytać osoby, która ma styczność z księgowością na co dzień.

  • Wiecie co? Chyba spadliście mi z nieba! To drugi artykuł który czytam u Was i chyba zostanę na dłużej. Zostawię dwa pytania, bardzo bym prosiła o odpowiedź lub przekierowanie mnie linkiem jeśli już było to omawiane, dziękuję z góry 🙂
    1. Chce założyć gabinet – no tak. Ale nie chcę się rzucać na głęboką wodę. Niewiele osób o mnie słyszało. Chciałabym najpierw „zaistnieć” w otoczeniu, pokazać że jestem dobrym specjalistą. Póki co myślałam jedynie o warsztatach dla rodziców, nauczycieli (chce byc psychologiem dziecięcym). Ale warsztaty to trochę za mało. Niestety ze stażami i praktykami jest ciężko, od stycznia szukam i… Cóż. Jedno półtoragodzinne spotkanie. Macie jakiś pomysł jak działać? (I jednocześnie zaznaczę że pracuje na razie, prowadzę zajęcia muzyczne dla dzieci i śpiewam, pytanie czy to może kolidować…)
    2. Rozważam najpierw działalność nierejestrowaną, a potem się zarejestrować ale w sumie te inkubatory kuszące… Czy z czasem jest możliwość „wyjścia” z takiego inkubatora, jeśli już stanę na własne nogi pod kątem finansowym?
    Dziękuję jeszcze raz 🙂 Mam nadzieję, że wiedza tu jest aktualna, bo po fali „chyba się poddam…” zaczynam czuć wiatr w żaglach 🙂

    • Dzień dobry, bardzo dziękujemy za feedback. Oczywiście najpierw warto zbudować sobie podłoże do zaistnienia. Myślę, że najlepiej byłoby kompleksowo podejść do zdobycia wiedzy na temat pierwszych kroków w budowaniu swojego gabinetu i marki. Specjalnie dla takich osób stworzyliśmy szkolenie „Jak otworzyć i rozkręcić gabinet”. Szkolenie zostało nagrane i niedługo będzie dostępne w sprzedaży. Proszę się zapisać tutaj na listę https://mindness.pl/produkt/jak-otworzyc-i-rozkrecic-gabinet/ , a dostanie Pani w pierwszej kolejności informację o wystartowaniu. Życzymy powodzenie i zapraszam do dalszego czytania naszego bloga. Pozdrawiam. Agnieszka

  • Witajcie ,
    Chciałbym zacząć swoją pracę gabinetową od działalności nierejestrowanej. Jak w tym przypadku rozliczać usługę pacjentom ? Czy może to być rachunek A5 dla zwolnionych podmiotowo z VAT?
    Nurtuje mnie to pytanie. Dziękuję z góry z odpowiedź !

    • Witaj,
      W kwestiach księgowych polecamy skonsultować się z profesjonalną księgową lub doradcą podatkowym. Takie konsultacje potrafią zaoszczędzić wiele tysięcy złotych w ciągu roku. Niewiele osób o tym wie, ale Urząd Skarbowy ma obowiązek informować nas o kwestiach skarbowych, więc dobrym pomysłem i niepodważalnym w razie kontroli jest napisanie do nich wiadomości lub zadzwonienie bezpośrednio. Oczywiście w razie kontroli warto mieć wszystko na piśmie, z podpisem urzędnika, ktoru dał poradę.

  • Czy przed otwarciem gabinetu trzeba mieć udokumentowany staż? Bronię pracę 4 lata po studiach w międzyczasie juz zdobyłam sporo doświadczenia ale nie jest to udokumentowane.

    • Według mojej wiedzy na dziś, aby zostać psychoterapeutą należy po uzyskaniu tytułu magistra (nie tylko z psychologii) ukończyć dodatkowo 4-letnią szkołę psychoterapii w dowolnie wybranym nurcie. Wiem, że przy części szkół można rozpocząć pracę już w drugim roku szkolenia. Jednak najpewniejsze w tej kwestii będzie skonsultowanie się z prawnikiem lub z pracownikami danej szkoły.

  • Bardzo treściwe informacje, wspaniała strona z wieloma możliwościami z różnych perspektyw. Jestem na początku drogi w zdobywaniu wiedzy i poszerzaniu umiejętności, muszę przyznać, że dzięki przeczytaniu powyższych treści wiem, stojąc na rozdrożu dróg, że ten kierunek jest właściwy.

    • Dziękuję za słowa uznania 🙂 Mam nadzieję, że przeczytane artykuły zaowocują u Pani wymarzonym, własnym gabinetem 🙂

  • Cześć! Chciałabym zapytać o dwie kwestie:
    1) kompletnie nie znam się na formalnościach (ale to nie znaczy, że z czasem się nie poznam) – czy jest możliwość korzystania z niektórych opcji bezpłatnie np prawnik, księgowy? Zastanawiam się czy są jakieś usługi, które są dedykowane właśnie psychologom i można skorzystać z nich bezpłatnie (a przynajmniej na początku).
    2. Myślę o gabinecie ale na razie online. Chciałabym trochę zarobić zanim zacznę wynajmować gdzieś biuro. Co o tym myślicie?
    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    blank