Jak obniżyć podatki w gabinecie lub poradni psychologicznej

Jeśli prowadzisz już gabinet lub poradnię, wiesz, jaką część dochodu stanowią podatki. Potrafi to być nawet ponad 50% przychodu. Jest to według mnie bardzo dużo. Jednak nie zrozum mnie źle – nie twierdzę, że podatki są niepotrzebne. Wszak z nich finansowane są np. szkoły, drogi i szpitale. Ale z drugiej strony zgodzisz się chyba ze mną, że prowadzenie firmy nie jest rzeczą łatwą… Musisz znać mnóstwo przepisów, przechodzić różne kontrole, odpowiadasz finansowo i prawnie za swoją działalność. Dodatkowo opłacasz np. pracowników, lokal, szkolenia, marketing itd. Mnóstwo osób korzysta dzięki Twojej działalności (np. otrzymując pensje czy wsparcie psychologiczne). Do tego, na zakończenie stresującego dnia w pracy, chciałoby się też mieć z tego coś więcej dla siebie. 

Jeśli zgadzasz się, z tym, to mam dla Ciebie kilka porad, jak legalnie zoptymalizować podatki w firmie.

blank

Wybór formy opodatkowania

Jest to w zasadzie prosty i bardzo efektywny ruch pozwalający na zmniejszenie wartości płaconego podatku. Wraz z nadejściem Polskiego Ładu pojawiło się sporo zmian w regułach poszczególnych form opodatkowania. Opiszę je tutaj w (mam nadzieję 😉 ) prosty i czytelny sposób.

Zasady ogólne (Książka Przychodów i rozchodów) i skala podatkowa

Na pierwszy rzut oka opcja ta wygląda najbardziej atrakcyjnie. Czy jest tak napewno? Sprawdźmy!

Dla osób uzyskujących dochód mniejszy niż 120 000 zł rocznie stawka podatkowa wynosi jedynie 12%. Jeśli mieścisz się w tym przedziale, oznacza to, że obejmuje Cię pierwszy próg podatkowy. 

Jednak przedsiębiorcy uzyskujący dochód wyższy niż 120 000 zł rocznie (czyli Ci, należący do drugiego progu podatkowego) będą musieli zapłacić aż 32%.

Jest jednak dość istotny szczegół: wraz z nadejściem Polskiego Ładu, rozliczając się na zasadach ogólnych, musisz dodatkowo zapłacić co miesiąc składkę zdrowotną w wysokości 9% dochodu (uwaga – nie można tej kwoty odliczyć od podatku). Łącznie daje to wartość comiesięcznej daniny:

  • 21% (12% + 9%) minus koszty uzyskania przychodu dla pierwszego progu podatkowego 
  • 41% (32% + 9%) minus koszty uzyskania przychodu dla drugiego progu podatkowego

Finalnie, pomimo pozornie niewielkiej wartości 12% podatku PIT, może się okazać, że wcale nie jest to najlepszy wybór dla Twojej działalności.

Podatek liniowy

Podatek ten jest atrakcyjny dla przedsiębiorstw uzyskujących dochód powyżej 120 000 zł rocznie. Dla nich opisane powyżej zasady ogólne są bardzo niekorzystne. Najczęściej ten “problem” drugiego progu podatkowego dotyczy właścicieli poradni. W takiej sytuacji należy rozważyć podatek liniowy, którego wartość wynosi zawsze 19% – niezależnie od wysokości dochodów

Żeby jednak nie wszystko było zbyt proste ;), dodatkowo należy co miesiąc wpłacać składkę zdrowotną w wysokości 4,9% dochodu (ale nie mniej, niż 270,90 zł). Dobrą informacją jest to, że można wartość tej składki odliczyć od podatku PIT (maksymalnie 8700 zł rocznie). Czyli łącznie na podatku liniowym należy zapłacić daninę w wysokości 19% + 4,9% = 21,9% (minus koszty uzyskania przychodu).

blank

Ryczałt

Wraz z nadejściem Polskiego Ładu psychologowie i psychoterapeuci mogą korzystać z tej formy opodatkowania na korzystnych warunkach. Charakteryzują się one niską stawką 14% podatku dochodowego oraz składką zdrowotną w wysokości:

  • 9% od 60% aktualnego średniego wynagrodzenia brutto dla przedsiębiorców osiągających przychód do 60 000 zł. Na dzień 01.03.2023 wynosiłaby ona 363,58 zł.
  • 9% aktualnego średniego wynagrodzenia brutto dla przedsiębiorców osiągających przychód od 60 000 do 300 000 zł. Na dzień 01.03.2023 wynosiłaby ona 606,01 zł.
  • 9% od 180% aktualnego średniego wynagrodzenia brutto dla przedsiębiorców osiągających przychód od 60 000 do 300 000 zł. Na dzień 01.03.2023 wynosiłaby ona 1090,82 zł.

Dla tej formy opodatkowania przedsiębiorca ma możliwość odliczenia 50% wartości składki zdrowotnej od podatku.

Co ważne, ryczałtowcy nie mogą odliczać faktur kosztowych od podatku dochodowego. Czyli ta forma opodatkowania opłaca się zwłaszcza wtedy, gdy nie masz ich dużo. Np. gdy nie zatrudniasz pracowników, nie wynajmujesz lokalu (bo prowadzisz terapię online), czy nie masz auta w leasingu kupionego na firmę.

Zmiana formy opodatkowania

Jeśli chcesz zmienić formę opodatkowania w swojej firmie, musisz pamiętać, że masz na to czas do 20 stycznia roku podatkowego (z małymi wyjątkami – dla osób, które założyły działalność w tym samym roku lub które nie otrzymywały przychodu przez pierwsze miesiące roku – dopytaj o szczegóły swoje biuro księgowe).

blank

Koszty uzyskania przychodu

Podstawową metodą obniżania podatku jest pozyskiwanie faktur kosztowych. Czy to oznacza, że mam teraz “na siłę” wyszukiwać i kupować towary i usługi, by “obniżyć” podatek? Nie! Dlaczego? Z jednej strony takie działanie faktycznie obniży wartość podatku np. o 19% ceny zakupionego towaru. Ale z drugiej, tak, czy siak będę musiał zapłacić 81% ceny tego produktu.  

Czyli dla przykładu kupując produkt za 100 zł, odliczę sobie od podatku jego 19% (czyli 19 zł). Ale czy obniżka 19 zł jest warta kupienia tego produktu za pozostałe 81%? Jeśli jest naprawdę przydatny i może np. ułatwić mi pracę, pozyskać nowego klienta – to jak najbardziej tak. Jeśli jednak jest to kolejna ozdoba na biurko, nowe auto w leasingu, zapas artykułów biurowych na kolejne 2 lata, dwa razy większy lokal to niekoniecznie. Bo niby podatek odliczymy, ale finalnie ratę leasingu trzeba będzie spłacać przez kolejne 5 lat. Przydatność każdego zakupu oczywiście należy rozważać indywidualnie, ale jeśli chcesz “wymyślać nowe faktury kosztowe”, to sugeruję tego nie robić 😉 Jeśli jednak zrodzi Ci się jakaś potrzeba, to dokonaj zakupu. Jeśli zakup ten można “wrzucić w koszta” i dotyczy Twojej działalności, to należy to zrobić 🙂 

Co klasyfikować jako koszty w praktyce

Psycholog, czy psychoterapeuta może zaliczyć do faktur kosztowych m.in. takie wydatki, jak:

  • Szkolenia i konferencje
  • Superwizja
  • Wynajem lokalu
  • Oprogramowanie kalendarza rezerwacji
  • Oprogramowanie do rozmów wideo (np. Zoom czy Skype) – dla terapii online
  • Projekt i utrzymanie strony internetowej (serwer i domena)
  • Reklama internetowa i stacjonarna
  • Korzystanie z portali takich jak Twój Psycholog, czy Znany Lekarz 
  • Notatniki i planery, takie jak Terapeutnik, czy Notatki z sesji 🙂
  • Artykuły biurowe
  • Leasing za samochód i koszt paliwa oraz napraw (jeśli dojeżdża nim do pracy)
  • Rower (jeśli dojeżdża nim do pracy)
  • Opłaty za internet i telefon
  • Komputer, telefon, urządzenia biurowe
  • Meble i artykuły dekoracyjne do gabinetu
  • Kasa fiskalna i terminal

Każdą z takich faktur kosztowych skonsultuj ze swoim biurem księgowym. Powinno ono być na bieżąco z aktualnymi przepisami i doradzić Ci w jakim zakresie możesz te faktury rozliczać. 

blank

Skorzystaj z pomocy doradcy finansowego

W kwestii rozliczeń podatkowych, do każdej działalności gospodarczej należy podchodzić indywidualnie. Każda ma swoją własną specyfikę. Do tego prawo podatkowe często się zmienia (zwłaszcza w ostatnich latach),  dlatego warto skorzystać z pomocy dobrego doradcy podatkowego

Wiem, że wokół nas jest mnóstwo przeróżnych kolorowych ofert i reklam. Wiele firm walczy o Twoją uwagę i nie wszystkie z nich są dla Ciebie dobre. Jednak usługę doradcy podatkowego polecam każdemu przedsiębiorcy. Naprawdę nie warto na tym oszczędzać, nawet jeśli konsultacja jest bardzo droga. Finalnie taka rozmowa może oznaczać setki a nawet tysiące złotych oszczędności miesięcznie. Dlatego jeśli znasz zaufanego i polecanego doradcę, to rozważ z nim rozmowę. Jeśli nie, to warto takiego szukać 🙂

blank

Podsumowanie

Wszystkie te sposoby optymalizacji podatkowej są legalne i zgodne z polskim prawem podatkowym. Warto jednak pamiętać, że należy je stosować w sposób odpowiedzialny i etyczny, unikając nadużyć i oszustw podatkowych.

Jeśli interesuje Cię temat optymalizacji podatkowej, zarządzania finansami i zarabiania , to zapraszamy Cię na nasze szkolenie “Finanse w gabinecie”.  Odbędzie się ono w Warszawie w dniu 19.05.2023. Zajmiemy się w nim tematami, m.in. takimi, jak polityka cenowa w działalności psychologów i terapeutów, sposoby na oszczędzanie, dodatkowe źródła dochodów i inne. Więcej na ten temat będziemy pisać na dedykowanej liście mailingowej, na którą możesz zapisać się tutaj:

.

Autor: Szymon Gajewski, współtwórca Mindness

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Weronika Paruzel Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Weronika Paruzel - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    Logo Whatsapp