Tydzień temu pisaliśmy o tym, jak napisać ofertę prelekcji do firm zachęcającą do współpracy. Dziś opowiem Ci, jak stworzyć ofertę do instytucji. Taką, która ma dużo bardziej formalny charakter.
Współpraca z instytucjami korzystającymi z usług pomocowych to dobry sposób zdobywania doświadczenia zawodowego, marketingu gabinetu psychoterapeutycznego i źródło dodatkowego dochodu. Prowadząc szkolenia, warsztaty czy terapię poza gabinetem rozwijasz się, budujesz pozycję eksperta, docierasz do szerokiego grona potencjalnych klientów i motywujesz ich do zmian.
,,Doskonaląc siebie, inspirujesz innych ludzi. Inni widząc Twoje postępy, mają namacalny dowód na to, że osobisty rozwój daje efekty.”
Michał Pasterski
Współpraca psychologa z instytucjami
Z jakimi instytucjami możesz współpracować jako psycholog, psychoterapeuta lub coach? Jest ich wiele: szkoły (podstawowe, średnie i wyższe), przedszkola, szpitale, poradnie NFZ, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, domy dziecka, zakłady poprawcze, sądy, policja, więzienia, ośrodki leczenia uzależnień. W zależności od tego, komu pomagasz, stwórz własną listę miejsc, do których chcesz się zwrócić.
O czym pamiętać tworząc ofertę do instytucji?
Zanim napiszesz ofertę współpracy zajrzyj na stronę www danej instytucji lub skontaktuj się telefonicznie i dopytaj, w jakiej formie należy ją złożyć. Niektóre instytucje mają własne formularze do pobrania na stronie lub wymagają przesłania oficjalnego pisma.
Tworząc ofertę do instytucji masz nieco ograniczone możliwości, jeśli chodzi o stronę wizualną. Jednak nic straconego, słowa również mają moc przyciągania. Jeśli dana instytucja wymaga oficjalnego pisma, zachowaj odpowiednią strukturę.
Z technicznego punktu widzenia radzę napisać w Wordzie, a potem zapisać jako pdf. Nie „rozjedzie” się wtedy w przesyłaniu czy otwieraniu. Instytucja może mieć inną wersję programu tekstowego niż my, a pdf otwiera się tak samo wszędzie. Jeśli nie masz opcji pdf, to zainstaluj darmowy program Acrobat Reader. Dzięki niemu dokumenty Word można zapisać w formacie pdf. Wybierz wówczas przy zapisywaniu „Zapisz jako pdf”.
A zatem, jak ma wyglądać oferta do instytucji
W standardowych pismach urzędowych piszemy dane instytucji, osobę lub dział w lewym górnym rogu. Poniżej swoje dane. Jeśli są to dane firmy, to warto dodać NIP, a także email i telefon.
W prawym górnym miejscowość i datę.
Na środku tytuł. Może być to:
OFERTA WSPÓŁPRACY
Potem:
Szanowni Państwo,
Chyba, że wiesz, do kogo personalnie piszesz. To lepsze niż ogólnie do wszystkich, więc dzwoniąc z pytaniem o możliwość przesłania oferty współpracy, zapytaj: – Do kogo personalnie najlepiej skierować ofertę?
Poniżej umieść treść. Nie komplikuj. Podobnie, jak w przypadku oferty do firmy, tutaj również dobrze jest zamieścić krótki i konkretny opis usługi, zastosować podział na akapity i wypunktowania w tekście.
Przedstaw swoje kompetencje, ale ponownie, jak w przypadku oferty do firm, napisz, jaką korzyść będą mieli ze współpracy z Tobą. Napisz o swojej misji, powołaniu. Możesz też wspomnieć o stawkach. W końcu nie chcesz pracować pro bono. Chyba, że akurat chcesz…😊
Na dole warto w prawym dolnym rogu napisać:
Z poważaniem
Podpisz się i podbij pieczątkę. Zachowaj formalny ton.
Jak złożyć ofertę – poczta lub osobiście.
Sposób dostarczenia oferty to kolejna informacja, którą potrzebujesz znać. Wiele instytucji daje już możliwość wysyłania ofert za pośrednictwem maila. Jednak lepiej się upewnić. Możesz wysłać na oba sposoby. Albo zawieźć samodzielnie. Oddanie do rąk własnych, z krótką autoprezentacją, zadziała więcej niż mail.
Autoprezentacja
W tym temacie rozumiem, że możesz mieć trudności. W końcu w Twoim zawodzie nie mówisz o sobie, ale rozmawiasz z klientem. Jeśli jednak ubiegasz się o wykłady czy prelekcje, to wierzę, że masz to przećwiczone. Jeśli nie masz… to poćwicz w domu przez kamerą. Kilkunastokrotne nagranie na pewno zmieni Twoją postawę wobec siebie. Takie nagrania nazywane są z angielskiego Elevator Speach. Poszukaj w Internecie, jak to się robi. To 1 – minutowe esencyjne autoprezentacje. Bardzo ważne dla każdego, kto ma własną firmę i musi w niej sprzedać siebie.
Oferta wysłana drogą mailową
Tworząc maila z propozycją współpracy napisz krótki temat wysycający Twoje zagadnienie. Przedstaw, co proponujesz, zaciekaw i zachęć do zapoznania się z Twoją propozycją. Wystarczą 3 zdania. I dołącz pismo w załączniku.
Sprawdź przed wysłaniem maila czy dołączyłaś pismo, a najlepiej najpierw dołącz pismo, a potem pisz treść maila. To jeden z najczęściej popełnianych błędów w mailach, gdy jesteśmy bardzo przejęci. W stopce maila, po swoim imieniu i nazwisku napisz zawód, podaj swoje dane kontaktowe i stronę www, jeśli taką masz. Albo dedykowaną podstronę.
Skieruj do strony internetowej
Jeśli bardzo poważnie podchodzisz do współpracy zewnętrznej i chcesz przynajmniej częściowo na takich zleceniach oprzeć swoją pracę, zleć zaprojektowanie dodatkowej podstrony na swojej stronie www. W menu możesz ją zatytułować np.
Współpraca albo Dla Instytucji. W odróżnieniu od Dla klientów/osób indywidualnych
Tam umieść wszystkie standardowe informacje, jakie dotyczą Twojego zakresu współpracy. Dodaj też zdjęcia z wystąpień publicznych. Uwiarygodnij się jako ekspert. Możesz także umieścić cennik albo napisać, że ceny ustalane indywidualnie. Na pewno dana instytucja potraktuje Cię poważniej, jeśli zobaczy, że dedykujesz takiej współpracy część swojej strony, a nie, że to chwilowy impuls. Zawsze aktualizuj podstronę. Dopisuj instytucje, z którymi już współpracujesz lub współpracowałaś/-eś.
Życzę Ci wielu nowych i ciekawych możliwości współpracy i rozwoju, które pomogą rozkręcać Twój gabinet psychoterapeutyczny. Masz już doświadczenie w tym obszarze i chcesz się nim podzielić? Możesz to zrobić w komentarzu poniżej. Kolejny tekst na blogu już w najbliższy piątek. Zajrzysz?
https://consider.pl/jak-napisac-zaproszenie-do-wspolpracy-techniki-wskazowki-porady/