Jak przystosować prowadzenie gabinetu w czasie kryzysu, podczas którego nie możesz wychodzić z domu? Zastanawiasz się z pewnością, jak w dłuższej perspektywie aktualna sytuacja wpłynie na Twoje usługi. W tym artykule opisuję jak zareagować na sytuację zagrożenia Koronawirusem i jak ustalić warunki swojej pracy na nowo, tak byś mogła/mógł wyjść z tej sytuacji obronną ręką.
Wiem, że temat terapii online jest kontrowersyjny, że nie wszystkie nurty go wspierają i popierają. Ale czasem jest taki moment, takie okoliczności, taki czas, że już inaczej się nie da, że ta technologia nas wesprze, a nie będzie przeszkodą. Wcześniej w kontekście terapii online prawdopodobnie myśleliśmy tylko o ludziach na wsi, w małych miasteczkach czy o emigrantach bez znajomości języka obcego. Teraz z pewnością myślimy o każdym z nas.
Być może już zaczynasz odczuwać skutki sytuacji związanej z koronowirusem w swoim gabinecie psychoterapeutycznym. W związku z tym zdecydowanym i oczywistym rozwiązaniem jest przejście na terapię online!
Terapia online to już nie – rozwiązanie przyszłości – to dzieje się dziś
Wielu terapeutów podkreśla, jak ważny jest dla nich bezpośredni kontakt z klientem podczas sesji. Dlatego wybierają spotkania na żywo, w gabinecie. Bezsprzecznie jednak w czasach, gdy terapia online staje się niejako koniecznością, dobrze jest przygotować się na taką formę pracy.
Badania pokazują, że sesje psychoterapeutyczne prowadzone on-line są pełnowartościową formą pomocy. Ich skuteczność jest taka sama, jak w przypadku spotkań na żywo.*
Jakie są zalety psychoterapii online?
- Wygoda (klient jest u siebie, czuje się swobodniej)
- Poczucie bezpieczeństwa i komfort dla klienta
- Możliwość świadczenia usług z dowolnego miejsca
- Praca z klientami z całego świata
- Oszczędność czasu na dojazdy do gabinetu i pieniędzy na wynajem/zakup lokalu/czynsz (jeśli prowadzisz tylko terapię online)
- Wielu klientom łatwiej zdecydować się na terapię online i są w niej systematyczni, bo nie muszą dojeżdżać na sesje.
I przede wszystkim – obecnie – zminimalizowanie ryzyka zarażenia!
Nowe technologie w tej sytuacji ratują i Ciebie i Twoich klientów.
Psychoterapia podczas Koronawirusa – potrzebne narzędzia
Aby prowadzić terapię online nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu. Niezbędne będą:
- Komputer stacjonarny, laptop, tablet lub smartfon
- Słuchawki z mikrofonem
- Kamerka internetowa (wbudowana najczęściej w laptopie)
- Dostęp do Internetu
- Program do rozmów wideo (więcej na ten temat w dalszej części artykułu)
Programy do sesji online
Oto przydatne narzędzia, których możesz użyć:
- Skype – popularna platforma dająca możliwość rozmów wideo również w kilka osób z opcją grupowego udostępniania ekranu (bezpłatna do 10 osób). Aby z niej korzystać – załóż konto.
- Zoom – narzędzie do organizowania webinarów, wideokonferencji, szkoleń, czyli różnego rodzaju spotkań online. Wysokiej jakości audio i wideo HD. Godną uwagi funkcją jest udostępnianie ekranu i nagrywanie transmisji.
- Whereby.com – anglojęzyczne narzędzie niezwykle proste w obsłudze. Nie wymaga instalacji czy pobierania programu przez klientów. Przesyłasz jedynie link, w który klikają o ustalonej godzinie, aby się z Tobą połączyć. Sami z niego korzystamy i bardzo polecamy!
A jeśli w sposób szczególny zależy Ci na bezpieczeństwie rozmów prowadzonych on-line, to poznaj trzy aplikacje umożliwiające maksymalne zabezpieczenie komunikacji:
- Telegram – korzysta z własnego kodu źródłowego oraz szyfruje wszystkie rozmowy użytkowników, ma wiele funkcji, m.in. zakładanie kanałów tematycznych, nieograniczone miejsce na przechowywanie plików w chmurze, możliwość prowadzenia kanałów publicznych do kilkudziesięciu użytkowników. Minus jest taki, że funkcję szyfrowania trzeba włączyć ręcznie w ustawieniach.
- Signal – aplikacja uważana jest obecnie za *najbezpieczniejszy komunikator na świecie*. Autorzy gwarantują bezpieczeństwo prywatności. Działa rozpoznając numery telefonów jako identyfikatory i używa odpowiedniego szyfrowania. Zaszyfrowane za jej pomocą wiadomości nie mogą być odczytane przez osoby trzecie.
- Whatsapp – zdaniem twórców aplikacja całkowicie chroni wysyłane wiadomości. Jest on obecnie najbardziej popularnym, darmowym komunikatorem, z którego możemy korzystać w kraju i za granicą.
Jak szybko i skutecznie przejść na psychoterapię online podczas pandemii Koronawirusa?
Wiesz już, jakich narzędzi potrzebujesz do prowadzenia sesji online. Kolejny krok to poinformowanie obecnych i potencjalnych klientów o zmianie formuły spotkań. Zrób to:
- Na swojej stronie www
- W newsletterze
- W swoich kanałach w social mediach
- Kontaktując się z obecnymi klientami mailowo lub przez smsa z propozycją zmiany formatu
Rozważ również usprawnienie zapisów na sesje poprzez uruchomienie systemu rezerwacji online. Bez wątpienia jego największym plusem jest to, że zwiększa znacząco ilość zapisów dokonywanych przez stronę www i ułatwia zarządzanie wizytami.
Dodatkowo system ten umożliwi płatności online, co znacząco usprawni cały proces w przeciwieństwie do podawania konta, sprawdzania czy przelew doszedł itd…
Zaistniej w sieci
Nie masz jeszcze strony dla gabinetu? Pomyśl o jej stworzeniu – klienci będą Cię przez nią chcieli sprawdzić i zidentyfikować! W Mindness zaprojektowaliśmy wiele stron z opcją zakupu sesji terapii online zarówno dla terapeutów pracujących stacjonarnie, jak i w sieci. Chętnie Ci pomożemy. Napisz na kontakt@mindness.pl i wyślij swój brief.
Pod tym artykułem załączamy brief do pobrania, czyli ankietę do wypełnienia, w celu ustalania parametrów wyceny strony www.
Reklama gabinetu w sieci
Pytacie nas, jak szybko rozpromować się zatem w sieci, kiedy już przejdziecie na terapię online. Z naszej perspektywy są dwie drogi.
Gabinetom posiadającym dobrze skonfigurowaną i dopracowaną stronę www sugerujemy zainwestowanie w Google Ads, gabinetom z działającym fanpage ’m polecamy FB Ads.
W obu przypadkach zapraszamy do współpracy. Zaprojektujemy i zrealizujemy kampanie. Mamy w tym spore doświadczenie.
Dlaczego strona musi być dobra?
Bo, jeśli nawet zainwestujesz w reklamę Google, dzięki której klienci trafią na Twoją stronę, a nie będzie ona przyjazna i łatwa w obsłudze oraz mówiąca językiem klienta, to po prostu z niej wyjdą i przejdą na kolejną.
Inwestując w Google Ads miej na uwadze dwie kwestie finansowe. Jedna to obsługa kampanii przez profesjonalną firmę, druga to budżet dla Google za kliknięcia w Twój link. Na początek warto zainwestować w Google więcej środków (ok. 700-1000 zł), aby sprawdzić, na jakie frazy warto reklamować Twój gabinet. Zastanów się, czym się charakteryzuje, co jest w nim specjalnego i specyficznego.
Działający fanpage
I jeszcze dwa słowa. Co mam na myśli pisząc działający fanpage. To taki, na którym jest już paręset fanów, na którym publikujesz ze dwa razy w tygodniu posty i na którym są wszystkie ważne informacje o Twoim gabinecie. Pod taki fanpage podpina się reklamę swoich usług, a najlepiej jakiegoś tekstu blogowego. Dobrze, jeśli masz chociaż ze cztery, w których przybliżasz swoje metody pracy, swój punkt widzenia, specyfikę zaburzeń wytłumaczoną językiem klienta, pokazujesz siebie jako eksperta.
Jeśli chcesz nawiązać z nami współpracę w kwestii wdrożenia psychoterapii online w Twoim gabinecie, napisz do nas na kontakt@mindness.pl lub wypełnij poniższy brief:
Podziel się artykułem
Udostępnij proszę ten artykuł osobom z Twojej branży. Mam nadzieję, że pomoże im przygotować się do pracy online.
Klikając w plusik poniżej, dołączysz do newslettera i otrzymasz na maila więcej ciekawych treści.