Jak działa rzetelna informacja o gabinecie

Marketing dla psychoterapeutów to raczej marketing informacyjny. Nie warto się go obawiać. Nie możesz chować się, zwłaszcza na początku działalności, tylko za poleceniami, jeśli chcesz rozkręcić gabinet.

Podczas moich studiów jednym z przedmiotów pierwszego roku była Historia Komunikacji. Nasz wykładowca – typowy okularnik w koszuli w kratę i w okularach z grubymi szkłami – był tak zawzięty co do wagi tego przedmiotu, że rokrocznie oblewał 75% studentów. Uważał on, że bez rzetelnej wiedzy o komunikacji nie możesz iść dalej.

Jak postrzegasz komunikację?

Komunikowanie się

Ludzie szukający terapii muszą cię znaleźć. Zgadzasz się? Jak komunikujesz im to, że jesteś, że czekasz na ich telefon?

Podstawowe formy reklamy i marketingu są proste – opierają się na komunikacji, na informowaniu. W psychoterapii nie będziemy stosować wymuszających czy manipulujących form ściągania do siebie klienta. Osoby ze środowiska, z którymi rozmawiamy, czasem zupełnie nie chcą stykać się z tematem autopromocji widząc w tym zagrożenie manipulacją.

Ale gdzie ona się zaczyna, a gdzie kończy?

Czy jeśli mówię zaprzyjaźnionej osobie, że prowadzę psychoterapię i jak spotka potrzebującego, to żeby powiedziała o tym, to czy manipuluję? Nie – po prostu informuję, komunikuję.

Manipulacja według Wikipedii to forma wywierania wpływu na osobę lub grupę w taki sposób, by nieświadomie i z własnej woli realizowała cele manipulatora.

Osoba, do której mówisz jest świadoma, co mówisz i o co Ci chodzi.

Marketing Internetowy – jak to działa

Przejdźmy zatem do form marketingu internetowego.

Czy jeśli mówię:

  • w Internecie,
  • na swojej stronie
  • w mediach społecznościach,
  • na grupach
  • na forach internetowych

że:

  • jestem psychoterapeutą,
  • prowadzę taką i taką terapię,
  • w czym mogę pomóc,
  • używam pewnych form, nurtów i
  • piszę na blogu o swoich poglądach czy sposobach pracy z klientem,

to czy jest w tym któryś z powyższych elementów manipulacji?

Nie ma. Kropka.

A zatem skąd obawy przed informowaniem z użyciem środków marketingu internetowego swoich klientów, o tym, kim jesteście i co możecie dla nich zrobić?

Nie chodzi o jakieś vodoo marketingowe, tylko o zwykły komunikat informacyjny, ale dobry i na wysokim poziomie. Bo tego oczekuje dzisiejszy klient.

Człowiek jest istotą społeczną – ja też

„Człowiek jest istotą społeczną. Żeby funkcjonować w społeczeństwie musi komunikować się z innymi jego członkami. Komunikacja daje nam szansę na wymianę myśli i współdziałanie. Umiejętność porozumiewania się jest podstawą kontaktów międzyludzkich. Niski poziom tych umiejętności prowadzi do samotności i poczucia bezradności, niezadowolenia oraz niepowodzeń w życiu osobistym.”
Andrzej Augustynek

Psycholog mężczyznaA więc dlaczego ja –klient i istota społeczna ze wszech miar – mam iść do kogoś z polecenia jakiejś Krysi, a nie mogę znaleźć w Internecie i na stronie internetowej rzetelnych informacji o człowieku, o tym, co ma mi do zakomunikowania, jaki jest. Jestem nastawiona na jasną komunikację. Jeśli na stronie danego terapeuty byłby film, w którym mówi o sobie – byłabym wniebowzięta. Wiem wtedy, jak wygląda, jak się zachowuje, wiem, do kogo idę.

Jeśli ten terapeuta do tego ma bloga, widzę, jak pisze, jakie ma poglądy, czy jest drętwy, czy wyluzowany – dla mnie to ważne. Mogę wyczytać czy jest ortodoksem, czy jest elastyczny, czy jest zdystansowany i profesjonalny, czy jest typem kumpla.

Dlaczego miałabym iść zupełnie w ciemno i powierzyć się komuś, kto jest absolutnie anonimowy? Wolę od pierwszego momentu czuć się bezpiecznie. To jedna z dróg dotarcia do osób, które Cię potrzebują.

Jak pisał Sebastian Szajner w artykule o nagrywaniu filmów reklamowych dla psychoterapeutów na naszym blogu, obecnie osoby trafiające na terapię, to albo desperaci, albo znawcy tematu zagłębiający się w psychologię. A gdzie są ludzie środka? Znajdźmy ich w sieci☺! Wyślijmy do nich informacje!

Promuj swoją stronę, działaj!

Pozostałe wartościowe działania marketingowe dostosowane do branży, które warto podjąć to:

  • wypromowanie własnej strony, aby ludzie po prostu się o niej dowiedzieli, trafili na nią. Inaczej zniknie na kilkunastej stronie Google’a. I będzie nie do znalezienia.
  • pokazanie swojej twarzy w mediach, aby zbudować swoją wiarygodność. Pisaliśmy o tym więcej tutaj, jak to zrobić po kolei, jak zaplanować swoją obecność medialną w sposób konsekwentny.
  • promocja przez media społecznościowe. Te prowadzone są często tak neutralnie, że nic mi nie mówią, jako potencjalnemu klientowi.

Dlaczego nam zależy

Milioner Robert KiyosakiNaszą misją jest, aby terapeuci umieli komunikować siebie i swój gabinet w sieci. Aby mogli skutecznie dotrzeć do potrzebujących, a przy tym godnie żyć. Proste i trudne zarazem. Wiadomo – co robić, nie wiadomo -jak. Będziemy o tym pisać, więcej i więcej. Zależy nam też na pewnego rodzaju edukacji w kwestii marketingu psychologicznego, na świadomości.

W jednej ze swoich książek multimilioner i nauczyciel Robert Kiyosaki mówi o swojej misji rozwoju świadomości finansowej:

„Daj człowiekowi rybę, a nakarmisz go na jeden dzień. Naucz człowieka łowić ryby, a nakarmisz go na całe życie.”

I nam też właśnie na tym zależy. Aby w środowisku psychoterapeutycznym zwiększyć świadomość możliwości dotarcia do potrzebującego pomocy człowieka. Nie chcemy tego robić za Was, chcemy, abyście sami umieli to robić. Dlatego nasz blog ma pewną formę edukacyjną.

Dojdą do tego jeszcze podcasty – wywiady w formie audio, e-booki, z czasem kursy. Jesteśmy dla Was, idziemy przez to razem. Razem uczymy się i rozwijamy.

Dziękujemy, że jesteście z nami. I że też nam pokazujecie, jak wygląda borykanie się z rozwojem własnego gabinetu. Ale też widzimy, jak wiele osób osiąga sukces, swoje cele i radośnie rozwija się na tej drodze. Trzymamy kciuki!

Dziękuję, że przeczytaliście mój artykuł i mam nadzieję, że po jego lekturze porozmyślacie trochę nad swoimi obiekcjami.

Bardzo Was proszę o podzielenie się tym artykułem ze znajomymi, z tymi, którzy pragną rozkręcać swój gabinet, bo im więcej osób przeczyta, tym lepiej dla wszystkich.

Podzielcie się artykułem na Facebooku, mailowo czy ustnie. Z góry bardzo dziękuję i życzę dynamicznego rozwoju gabinetu!

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.