Identyfikacja wizualna jest ściśle związana z rozpoznawalnością marki. Dyktuje warunki komunikacji z odbiorcami. Ale co właściwie kryje się pod tym pojęciem?
Chcąc, by Twój gabinet i świadczone przez Ciebie usługi były rozpoznawalne, trafiały do odpowiedniego odbiorcy, w dodatku we właściwy sposób, musisz zadbać o identyfikację wizualną.
Identyfikacją wizualną nazywa się całokształt działań i elementów składowych, dzięki którym rośnie świadomość Twojej marki wśród odbiorców poprzez wywoływanie emocji i skojarzeń. Wielokrotna ekspozycja sprawia, że asocjacje te trwale zapisują się w pamięci. Dzięki temu podmiot zyskuje na wiarygodności w oczach swoich odbiorców.
Inaczej identyfikację można by nazwać tożsamością, gdyż jej elementy świadczą bezpośrednio o charakterze Twojej marki i oferowanych przez Ciebie usług. Składowe takiej tożsamości to: nazwa, logo, kolorystyka, typografia, strona internetowa, grafiki i związana z nimi kompozycja, a także wytyczne dotyczące ich wykorzystania. Celem tworzenia spójnej kreacji wizualnej są pozytywne skojarzenia z marką, czy z konkretną osobą i jej usługami.
„[Identyfikacja wizualna] To swoisty kod optyczny i estetyczny umożliwiający przedsiębiorstwu przekazywanie otoczeniu takich sygnałów, które budują i utrwalają jej pozytywny wizerunek w tym otoczeniu.”
Aneta Szymańska
Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Unimex, Wrocław 2004
Elementy identyfikacji wizualnej
1. Nazwa
Nazwę odbieramy dwoma zmysłami – wzorkiem i słuchem, dlatego właściwa nazwa Twojego gabinetu lub poradni powinna być oryginalna, łatwa do zapamiętania i do wymówienia, ale także rytmiczna. Nazwa to istotny atrybut marki. Wspiera jej wizerunek i ukazuje charakter oferowanych usług. Przed nadaniem nazwy swojej działalności, zrób rzetelny research konkurencji. Sprawdź, jakie słowo lub zestaw słów będą najbardziej reprezentatywne dla Twoich usług. Unikanie negatywnych konotacji jest niezmiernie ważne, dlatego pamiętaj, żeby przebadać reakcję społeczeństwa na Twój pomysł.
Jeśli jesteś na początku swojej przygody z własnym gabinetem i masz problem ze stworzeniem właściwej nazwy, przeczytaj wpis (https://mindness.pl/jak-nazwac-gabinet/), w którym wyjaśniam, jak to zrobić.
2. Logotyp / sygnatura
Kluczową rolę w tworzeniu identyfikacji wizualnej odgrywa logo. To ono jest wizytówką marki i definiuje zarówno kolorystykę jak i typografię całej kreacji. Logo musi być przede wszystkim ponadczasowe. Ma służyć Tobie przez lata. Logo powinno być tak zaprojektowane, by było możliwe do przeniesienia na wszelkiego typu powierzchniach. Dodatkowo, musi posiadać precyzyjnie określone parametry, by można było z łatwością posługiwać się nim w różnych formatach.
Logotyp to słowo lub kilka słów zapisanych przy użyciu konkretnego fonta, czyli czcionki. Wraz z logotypem często przedstawiany jest także symbol, znak, a wspólnie tworzą sygnaturę. Sygnatura nie może podlegać żadnym modyfikacjom.
3. Kolorystyka
Psychologia kolorów ma ogromne znaczenie przy wyborze tego, z którym będzie utożsamiany Twój gabinet. Kolory nie tylko przywołują skojarzenia, ale także odpowiadają za konkretne reakcje fizjologiczne organizmu tj. wysokie lub niskie ciśnienie, czy przyspieszoną pracę serca. Teoretycznie wydaje się to proste – czerwony odpowiada za miłość, namiętność i siłę, a żółty to kolor optymizmu i szczęścia itd. W praktyce jest to nieco bardziej skomplikowane. Dochodzą liczne skojarzenia z innymi znanymi markami i osobiste doświadczenia odbiorców. Zmieniają się nastroje, które z kolei wywołują różne zachowania, także te konsumenckie. Pamiętaj, kolor zwiększa rozpoznawalność marki aż o 80%! Dlatego decyduj mądrze lub skorzystaj z naszej pomocy i dowiedz się więcej na ten temat z naszego artykułu (https://mindness.pl/co-mowi-kolor-w-marketingu/).
4. Typografia
Typografia, czyli użyty w logotypie font oraz wszystkie pozostałe kroje pisma zastosowane w kreacji. Muszą one być czytelne i spójne, a także posiadać trwały charakter. Każdy tworzony później projekt graficzny powinien zawierać odpowiednie wytyczne związane z wielkością, rozmieszczeniem i stylem fonta.
5. Dokumenty / grafika
Kolejną ze składowych identyfikacji wizualnej są wszystkie papierowe „narzędzia”, które wykorzystuje się w pracy jak wizytówki, papier firmowy czy koperty oraz elementy graficzne jak bannery, layouty itd. Wszystkie powinny być spójne i uwzględniać kolorystykę firmową.
6. Strona Internetowa
Tego elementu chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć. Jeśli chcesz, by Twoja firma wyglądała wiarygodnie w oczach jej potencjalnych odbiorców, koniecznie musisz mieć stworzoną stronę www odpowiadającą najnowszym trendom w Internecie. Strona powinna być estetyczna, funkcjonalna i oczywiście utrzymana w tej samej stylistyce co reszta składowych kreacji wizualnej Twojej marki.
7. Komunikacja
Komunikacja, czyli inaczej określony styl przekazu i informowania odbiorców. Jest on ściśle związany z grupą docelową Twojej działalności. Komunikacja może być prowadzona w sposób prosty, prezentująca swobodne podejście do wykonywanej działalności, co sprawdza się np. w komunikacji między restauracją a jej klientami. Z kolei poważne, merytoryczne informowanie swoich odbiorców, bez zbędnych dodatków w postaci emotikonów czy zabawnych elementów graficznych, może cechować komunikację kancelarii prawniczej.
Elementów identyfikacji wizualnej jest tak naprawdę dużo więcej. Mogą to być także pojazdy firmowe, ubrania pracowników, budynki czy ich oznaczenia. Wszystko zależy on charakteru prowadzonej działalności i – oczywiście – posiadanego budżetu. Zapisy dotyczące poszczególnych składowych identyfikacji znajdują się w księdze marki, czyli tzw. brand booku. Wykonanie identyfikacji wizualnej najlepiej jest zlecić profesjonalnej firmie, która za Ciebie zrobi rzetelny banchmarking, czyli przegląd Twojej konkurencji. Łącząc posiadaną wiedzę na temat marketingu i budowania pozytywnego wizerunku firmy, wskaże odpowiedni kierunek rozwoju Twojej marki i nada jej unikalną jakość.
Cechy skutecznej identyfikacji wizualnej
Skuteczna identyfikacja wizualna to taka, która przywołuje pozytywne skojarzenia w odbiorcach i skłania ich do dalszej eksploracji Twojej marki. Zatem jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby można było mówić o sukcesie?
– Oryginalność, która pozwala wyróżnić Twoją markę na tle innych, jednocześnie umożliwia lepsze zapamiętywanie elementów kreacji;
– Spójność, czyli ujednolicenie przekazu wizualnego, w którym każdy element logicznie ze sobą współgra i w konsekwencji budzi zaufanie wśród odbiorców;
– Prostota, by każdy zrozumiał przekaz oraz intencję całokształtu komunikacji, ale też by uniknąć niepotrzebnych błędnych interpretacji;
– Zgodność z prezentowanymi przez podmiot ideami, jej charakterem;
– Rozpoznawalność – statystyki mówią, że odbiorca zapamiętuje markę po 5-7zetknięciu się z nią, dlatego zaleca się korzystanie z różnego rodzaju opcji reklamowych. Zapoznaj się z nimi czytając ten (https://mindness.pl/jak-promowac-gabinet-psychologiczny/) artykuł lub od razu sprawdź, jak dobrze zareklamować swój gabinet przy użyciu Google Ads (https://mindness.pl/skuteczna-reklama-gabinetu-w-google-ads/).
– Budzenie pozytywnych skojarzeń, czyli tworzenie zachęcających materiałów i treści.
Identyfikacja wizualna to dobra inwestycja w Twoją markę, która zwróci się w szybkim czasie, jeśli przestrzegane będą wszystkie zapisy z brand booka. Stworzenie takiej rozbudowanej kreacji jest istotne z tego względu, iż spójna jakość wzbudza zaufanie wśród odbiorców. Jednocześnie jest to świetna instrukcja postępowania odnosząca się do wielu obszarów firmy. Zatem stanowi ułatwienie zarówno dla Twoich pracowników, ale i zatrudnianych podwykonawców.