Pytasz: a po co w ogóle je dodawać? To już nie wystarczy merytoryka? Twarde dane? Naukowe dowody? Oficjalny ton, świadczący o profesjonalizmie? Idealnie korespondujący z elegancką fotografią?
Decyzja należy do ciebie, to jasne. Możesz budować bardziej koturnowy, chłodniejszy wizerunek swojej marki. Ekspert świetny, chociaż odległy. Wszystko zależy od strategii,jaką przyjmiesz. I od tego, jakich masz odbiorców – i co szczególnie na nich działa.
Pamiętaj jednak, że współcześnie dobrze jest opierać biznesy o relacje. A relacje to (także) emocje.
Poza tym, jak doskonale wiesz, my – ludzie nie jesteśmy tak racjonalni i przewidywalni, jak być może byśmy chcieli czy jak sami o sobie sądzimy. I to właśnie emocje najsilniej wpływają na nasze zachowania i działania.
Co na to Arystoteles?
Jak to się ma do pisania (lub przemawiania)?
Już Arystoteles – uważany za ojca teorii komunikacji – wyodrębnił trzy główne elementy skutecznego oddziaływania na ludzi.
Trzy główne elementy skutecznego oddziaływania na ludzi:
- Etos – zgadzamy się z ludźmi, których szanujemy z powodu ich wiedzy, doświadczenia, dokonań;
- Logos – szanujemy logiczną argumentację, rozum i ustalenia nauki, rzetelne dane;
- Patos – bo jednak zawsze działa na nas także odwoływanie się do uczuć.
Współcześnie postanowił „ubrać je w proporcje” Carmine Gallo, były dziennikarz i ekspert komunikacji biznesowej.
Policzył ile każdego z tych elementów znalazło się w prezentacji TED, uznanej za jedną z najbardziej przekonujących. Czyli takich, które realnie wpływają na ludzi. Zachwycają. Skłaniają do działania.
Otóż było w niej zaledwie 10% etosu, czyli treści świadczących o pozycji i doświadczeniu mówcy; 25% – dowodów i twardych danych oraz aż 65% treści wzbudzających emocje.
Wniosek? To opowieści, anegdoty czy własne obserwacje nadawcy, najsilniej angażują i przekonują ludzi.
(Źródło: C. Gallo, Mów jak TED, 2016)
7 kluczy fascynacji
Ale to jeszcze nie koniec. Także prof. David Aaker, specjalista zarządzania markami, podpowiada, jakie treści działają na nas najskuteczniej:
Treści najskuteczniej oddziałujące na emocje:
- Mówiące o rzeczach naprawdę dla odbiorców ważnych, żeby mieli powody się zaangażować.
- Autentyczne, bo tylko prawdziwa pasja jest zaraźliwa
(Źródło: Aaker, Singer, 2011)
Dlatego warto być może zacząć zwracać na nie uwagę we własnej komunikacji. I nauczyć się, w jaki sposób budować emocjonalne przekazy. By ci w tym pomóc, odwołam się do tzw. kluczy fascynacji.
7 kluczy fascynacji
- POŻĄDANIE. Bo uwodzi nas czekanie na przyjemności.
- TAJEMNICA. Bo kochamy pytania i chcemy być intrygowani.
- NIEPOKÓJ. Bo pobudza nas strach.
- PRESTIŻ. Bo podniecają nas sława, poważanie, wielkość…
- WŁADZA. Po przyciąga nas dominacja i kontrola.
- WYSTĘPEK. Bo kusi nas zakazany owoc.
- ZAUFANIE. Bo doceniamy autentyczność i pragniemy bliskości.
(źródło: S.Hogshead, Zafascynuj ich!, 2011)
Prawdziwa miara fascynacji nie kryje się w tym, jak komunikujesz się ze światem, ale w tym, w jaki sposób jesteś odbierany przez świat. Jeśli brzmi to do emocjonalnie, to dlatego, że tak właśnie jest. Nie oceniamy komunikatów intelektualnie — tak jak nie oceniamy intelektualnie tego, czy czyjś głos jest wysoki lub niski.
– Sally Hogshead
Chcesz pisać bardziej emocjonalnie? Można się tego nauczyć.
Na początek dobrze jest poznać kilka prostych i sprawdzonych sposobów, które w tym pomagają. Wyodrębniłam ich siedem. Wszystkie, razem z ćwiczeniami, znajdziesz tutaj:
[button unique_id=”53f0c4096a11ae0e3c97591063e91e71″ style=”{‹²›selected‹²›:‹²›fw-btn-1‹²›,‹²›fw-btn-1‹²›:{‹²›border_radius‹²›:‹²›0‹²›},‹²›fw-btn-2‹²›:{‹²›border_radius‹²›:‹²›0‹²›,‹²›border_size‹²›:‹²›1‹²›},‹²›fw-btn-3‹²›:{‹²›border_size‹²›:‹²›1‹²›}}” normal_color=”{‹²›id‹²›:‹²›color_1‹²›,‹²›color‹²›:‹²›‹²›}” hover_color=”{‹²›id‹²›:‹²›color_2‹²›,‹²›color‹²›:‹²›‹²›}” label_advanced_styling=”{‹²›text‹²›:{‹²›google_font‹²›:true,‹²›subset‹²›:‹²›latin-ext‹²›,‹²›variation‹²›:‹²›regular‹²›,‹²›family‹²›:‹²›Quicksand‹²›,‹²›style‹²›:false,‹²›weight‹²›:false,‹²›size‹²›:‹²›12‹²›,‹²›line-height‹²›:‹²›30‹²›,‹²›letter-spacing‹²›:‹²›0‹²›,‹²›color-palette‹²›:{‹²›id‹²›:‹²›fw-custom‹²›,‹²›color‹²›:‹²›‹²›},‹²›is_saved‹²›:false},‹²›hover_text_color‹²›:{‹²›color‹²›:‹²›‹²›,‹²›id‹²›:‹²›fw-custom‹²›}}” label=”POBIERZ PORADNIK” link=”https://www.subscribepage.com/stacja” target=”_self” open_in_popup=”{‹²›selected‹²›:‹²›no‹²›}” size=”{‹²›selected‹²›:‹²›fw-btn-md‹²›,‹²›custom‹²›:{‹²›width‹²›:‹²›‹²›,‹²›height‹²›:‹²›‹²›}}” full_width=”{‹²›selected_type‹²›:‹²›default‹²›,‹²›default‹²›:{‹²›btn_alignment‹²›:‹²›text-center‹²›}}” icon_type=”{‹²›tab_icon‹²›:‹²›icon-class‹²›,‹²›icon-class‹²›:{‹²›icon_class‹²›:‹²›‹²›},‹²›upload-icon‹²›:{‹²›upload-custom-img‹²›:‹²›‹²›}}” icon_position=”pull-left-icon” icon_size=”12″ animation_group=”{‹²›selected‹²›:‹²›no‹²›,‹²›yes‹²›:{‹²›animation‹²›:{‹²›animation‹²›:‹²›fadeInUp‹²›,‹²›delay‹²›:‹²›200‹²›}}}” responsive=”{‹²›desktop_display‹²›:{‹²›selected‹²›:‹²›yes‹²›},‹²›tablet_landscape_display‹²›:{‹²›selected‹²›:‹²›yes‹²›},‹²›tablet_display‹²›:{‹²›selected‹²›:‹²›yes‹²›},‹²›smartphone_display‹²›:{‹²›selected‹²›:‹²›yes‹²›}}” class=”” __fw_editor_shortcodes_id=”0c4356a87eca675dc73551394e04daaf” _array_keys=”{‹²›style‹²›:‹²›style‹²›,‹²›normal_color‹²›:‹²›normal_color‹²›,‹²›hover_color‹²›:‹²›hover_color‹²›,‹²›label_advanced_styling‹²›:‹²›label_advanced_styling‹²›,‹²›open_in_popup‹²›:‹²›open_in_popup‹²›,‹²›size‹²›:‹²›size‹²›,‹²›full_width‹²›:‹²›full_width‹²›,‹²›icon_type‹²›:‹²›icon_type‹²›,‹²›animation_group‹²›:‹²›animation_group‹²›,‹²›responsive‹²›:‹²›responsive‹²›}” _fw_coder=”aggressive”][/button]
Agata Górska/Stacja Komunikacja
www.facebook.com/stacjakomunikacja/
Pomagam przedsiębiorcom i freelancerom budować spójną, autentyczną komunikację w oparciu o wiodące archetypy marki. Uczę skutecznego pisania. Poszukiwania wyróżników. Indywidualnego stylu. Jestem dziennikarką, redaktorką i trenerką biznesu.
Uwielbiam te cytaty 🙂 fajnie, że je dajecie. Piszecie łatwym zrozumiałym tekstem.
Bardzo motywujący komentarz. Dzięki!