Jakie firmy przychodzą Ci na myśl, gdy słyszysz: „Ty tu urządzisz!” lub „Codziennie niskie ceny!”? Jestem niemal pewna, że sklep Ikea i Biedronka. Na tym właśnie polega siła dobrego sloganu. Nie wiadomo, kiedy wnika do naszej świadomości i zapala się, niczym sygnalizator, dokładnie wtedy, gdy potrzebujemy danego produktu lub usługi. Dlaczego nie wykorzystać mocy sloganu do budowania marki osobistej psychoterapeuty?
Tagline i slogan dwa pojęcia marketingowe, które warto poznać. Ich nazwy są często stosowane zamiennie, jako określenie krótkiego hasła reklamowego. Rolą sloganu jest komunikowanie, czym zajmuje się dana firma i jakie korzyści ma dla klienta. Może być umieszczony pod logo na stronie www, w reklamie, ulotce czy na bilbordzie. Pokazuje misję, wartości firmy i służy pozycjonowaniu marki.
Niektórzy różnicują tagline i slogan. Pierwszy uważa się za bardziej informacyjny (mówiący o tym, czym zajmuje się marka). Drugiemu przypisuje się charakter reklamowy, marketingowy, wskazujący na unikalność produktu i korzyści z jego posiadania. Jednak większość haseł reklamowych łączy w sobie obie cechy – informacyjną i marketingową.
„Slogan […] zwięzły, krótki, charakterystyczny komunikat, mający na celu przekazanie treści i zachęcenie konsumentów (odbiorców) do działania (zakupu). Jest on prosty, a często także zaskakujący. Przyciąga uwagę, wpada w ucho, jest łatwy do zapamiętania. Poza funkcjami sprzedażowymi ułatwia również budowanie marki oraz wizerunku przedsiębiorstwa. Slogan może być używany samodzielnie, ale może też współwystępować z tekstem i obrazem.”
Mruk „Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa”
Slogan – Twój wyróżnik!
Dlaczego potrzebujesz sloganu dla swojego gabinetu psychoterapeutycznego?
Oto kilka powodów:
- pozwala zapoznać się z marką
- buduje świadomości marki (również osobistej) i zaufanie do niej
- pomaga się wyróżnić
- przyciąga klientów
- zaciekawia
- zwiększa rozpoznawalność marki
- kreuje unikalność marki.
Dla przykładu nasz slogan to Rozkręcamy Gabinet Psychologiczny.
W domyśle mamy zarówno gabinety psychologów, psychoterapeutów, coachów, a także innych terapeutów, którzy tworzą własne miejsca pracy z klientem. Rozkręcamy – to szerokie słowo, nam chodzi w nim najbardziej o marketing. Jest dość kolokwialne, ale też chcemy skrócić dystans. I wyjść do Was z uśmiechem :).
Unikalna cecha Twojego gabinetu
– znajdź ją!
Tagline wiąże się z USP – unikalną cechą produktu/usługi. Zanim stworzysz slogan, odpowiedz sobie na pytanie, co stanowi o wyjątkowości Twojego gabinetu? Czym będzie się różnił od pozostałych? Jeśli potrzebujesz inspiracji – już wkrótce artykuł na ten temat.
Szukając unikalnej cechy produktu, weź pod uwagę potrzeby potencjalnego klienta. Znajdź największą wartość dla odbiorcy, jej wyróżnik i na tej podstawie stwórz swój tagline.
Nasz tagline, to także nasza wiodąca idea, czyli Pomagamy tym, którzy pomagają. Tutaj nie trzeba wiele tłumaczyć. Wiadomo. My pomagamy marketingowo Wam – wy emocjonalnie, mentalnie i duchowo – wszystkim potrzebujacym.
Jak rozpoznać dobry slogan?
Wielu z nas ma za sobą doświadczenie ulegania magii słów i zakupu produkt lub usługę pod wpływem zasłyszanego sloganu.
Aby slogan spełniał swoją rolę, powinien być:
- spójny z marką (jest nią również Twój gabinet) oraz grupą docelową (o tym, jak ją określić przeczytasz tutaj)
- łatwy do wypowiedzenia
- błyskotliwy
- krótki
- jasny
- oryginalny
- błyskotliwy.
Powinien również:
- mówić o produkcie/usłudze i wartości dla klienta
- wpadać w ucho
- zapadać w pamięć
- budzić pozytywne skojarzenia z produktem, marką lub usługą.
Tagline dla gabinetu psychoterapeutycznego nie może być zbyt luźny i krzykliwy. Jak pokazują statystyki, najbardziej popularne slogany reklamowe składają się z ok. 3-4 słów i nie przekraczają 6-7 wyrazów.* Wydaje się mało, prawda? Jednak dobry slogan to esencja najtrafniej opisująca to, co robisz. Ponieważ jest krótki, to każde słowo powinno być odpowiednio wyważone i budzić właściwe skojarzenia. Slogan to pierwszy kontakt klienta z Twoją marką. Niech odpowiada na jego pytanie: czy znajdę tu to, czego szukam?
Wyróżnij się albo zgiń!
Niestety większość gabinetów psychologicznych nie posiada własnego sloganu. Tym większa możliwość wyróżnienia się za jego pomocą. Poniżej kilka przykładów znalezionych w sieci. Krótkie, błyskotliwe i oddające misję marki.
- Agnieszka Stein – „Relacja i komunikacja”
- Marta Hejnar – „Szukanie pomocy to nie słabość, to odwaga”
- Angrytheraphist – „Texts from the angry therapist” – „Teksty od gniewnego terapeuty”
- BlueSky Wellness – „Set yourself free!” – „Uwolnij się!”
Tworząc tagline dla swojego gabinetu, pomyśl o idealnym kliencie i swojej misji. Zrób mapę słów. Wypisz wszystkie wyrazy, skojarzenia, określające gabinet i potrzeby, które zaspokaja. Daj sobie czas na jego przemyślenie. Spytaj innych o opinie i skojarzenia. Po kilku dniach sprawdź czy nadal go pamiętają.
Słowa mają moc. Wykorzystaj siłę sloganu budując markę osobistą. Mam nadzieję, że ten artykuł będzie dla Ciebie bodźcem do jego stworzenia. A może masz już własny slogan? Daj znać w komentarzu.
Chcesz wiedzieć więcej na temat rozkręcania gabinetu? Dołącz do newslettera, klikając w plusik poniżej. Bądźmy w kontakcie.
* https://copywritingbiznesowy.pl/jak-stworzyc-slogan-reklamowy-i-haslo-reklamowe/