Czy korzystać z mediów społecznościowych?

Dziś przyjrzymy się czy media społecznościowe to dobre narzędzie do promocji praktyki terapeutycznej.

Dla większości firm posiadanie kont w mediach społecznościowych to oczywistość. Według raportu „NapoleonCat” z sierpnia 2019 roku, z Facebooka korzysta 42,3% Polaków, łącznie 16 070 000 użytkowników. Większość z nich to kobiety – 53,5%. Największą grupę użytkowników stanowiły osoby w wieku od 25 do 34 lat (4 600 000). To pewne. Twoja firma też musi tam być.

Kiedy jesteś terapeutą, liczą się dla Ciebie nie tylko zasięgi. Nawiązywanie kontaktów online w poszukiwaniu nowych, potencjalnych klientów i utrzymywanie ich z osobami, którym już pomagasz, budzi pewne etyczne wątpliwości.

W świecie psychoterapii granica między życiem prywatnym, a zawodowym jest święta. Co to ma być, że masz klienta w znajomych albo że klient Cię lajkuje!

Dwa skrajne spojrzenia na media społecznościowe

Spojrzeń na media społecznościowe w kontekście zawodu psychoterapeuty jest wiele. Niektórzy eksperci od marketingu terapeutycznego zagranicą zalecają odejście od mediów społecznościowych.
Daniel Wendler w artykule „Marketing dla terapeutów” pisze :

„Dostanie się przed komisję etyki, bo przypadkowo zamieściłeś na Twitterze informacje umożliwiające identyfikację pacjenta, nie jest niczym przyjemnym”

Inni twierdzą, że terapeuci powinni całym sercem korzystać z mediów społecznościowych.

„Każdym postem możesz kogoś zainspirować. Pomożesz tym samym komuś, kogo inaczej nigdy nie spotkałbyś w swoim gabinecie. Mamy szansę dotrzeć do serc innych poza gabinetem. Edukować i rozmawiać. Możemy mieć wpływ na wspólne problemy kulturowe, które sprawiają, że niektórzy ludzie są bierni. Nie szukają pomocy” – napisała Kelly Higdon, LMFT Business School, Bootcamp dla terapeutów

Media społecznościowe to na pewno potężne narzędzie marketingowe. Jeśli jednak nie czujesz się komfortowo, w kontakcie online z klientami bądź potencjalnymi klientami, nie musisz ich używać. To Twoja decyzja.

Wskazówki dla terapeutów do korzystania z np. Facebooka

Jeśli zdecydujesz się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej praktyki terapeutycznej, możesz skorzystać z poniższych wskazówek. Z pewnością będą Ci pomogą:

  • Utrzymuj oddzielne konta w mediach społecznościowych dla swojego gabinetu i relacji osobistych. Nie dopuszczaj klientów, ani potencjalnych klientów do osobistych profili. Wycisz profil tylko dla znajomych.
  • Nigdy nie udostępniaj prywatnych informacji o swoich klientach i ich sesjach w mediach społecznościowych. Możesz zostać posądzony o naruszenie.
  • Nigdy nie żądaj, nie pytaj, nie sugeruj śledzenia Cię w mediach społecznościowych.  Klient może uznać, że to warunek, by mógł się u Ciebie leczyć. Wielu z Twoich klientów chce zachować w tajemnicy fakt spotykania się z terapeutą.
  • Stwórz politykę prywatności. Opisz kiedy i w jakich godzinach można się z Tobą kontaktować. Powiedz, jak reagujesz na zaproszenie przez klienta do znajomych. Skuteczne stawianie granic pomoże w pracy.

Grupa na Facebooku

Wielu z Was ma chęć stworzenia grupy na Facebooku. I bardzo dobrze. Jednak na takiej grupie pokazujesz się jako expert z własnego profilu. Wówczas najlepiej ten profil świadomie dopracować. Zrobić profesjonalne zdjęcie w tle wraz z opisem. Najlepiej zedytuj w www.canva.com. Wpisz w wyszukiwarkę:

zdjęcie w tle dla Facebooka

i dostaniesz mnóstwo propozycji ładnie ustawionych grafik. Wklejasz swoją fotkę i trochę treści. I gotowe.

W edukacji i doświadczeniu dobrze jest wypisać znaczące elementy dla aktualnej pracy Twojego gabinetu i jego profilu. Wstaw link do swojej strony, adres gabinetu, telefon firmowy. Pamiętaj – jesteś psychologiem i /lub psychoterapeutą i tutaj w mediach społecznościowych, to będzie Twoja podstawowa tożsamość. Przecież nikt nie powiedział, że masz tak obnażać siebie. Możesz używać Facebooka świadomie, jako narzędzia marketingu.

Nie musisz tam wstawiać wielu postów – to w zasadzie Twój prywatny profil. Czasem możesz coś polecić, film, książkę, ładny widok. Czasem zainspirować. Ten profil ma być pseudoprywatny. Jednak cały czas z pełną świadomością tego, że uczestnicy Twojej grupy będą Cię sprawdzać poprzez profil. Nie bój się tego. Użyj go świadomie, jako nośnik informacji terapeutycznych, psychologicznych. Utrzymuj przekaz archetypu opiekuna, mędrca i towarzysza. Tego ludzie od Ciebie potrzebują.

Chcesz się nauczyć, jak dokładnie prowadzić Facebooka dla swojego gabinetu?

Mamy to wszystko szczegółowo rozpisane wraz z instrukcjami w e-booku Facebook terapeuty. Zajrzyj do sklepu po więcej szczegółów.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.