Dziś przyjrzymy się czy media społecznościowe to dobre narzędzie do promocji praktyki terapeutycznej.
Dla większości firm posiadanie kont w mediach społecznościowych to oczywistość. Według raportu „NapoleonCat” z sierpnia 2019 roku, z Facebooka korzysta 42,3% Polaków, łącznie 16 070 000 użytkowników. Większość z nich to kobiety – 53,5%. Największą grupę użytkowników stanowiły osoby w wieku od 25 do 34 lat (4 600 000). To pewne. Twoja firma też musi tam być.
Kiedy jesteś terapeutą, liczą się dla Ciebie nie tylko zasięgi. Nawiązywanie kontaktów online w poszukiwaniu nowych, potencjalnych klientów i utrzymywanie ich z osobami, którym już pomagasz, budzi pewne etyczne wątpliwości.
W świecie psychoterapii granica między życiem prywatnym, a zawodowym jest święta. Co to ma być, że masz klienta w znajomych albo że klient Cię lajkuje!
Dwa skrajne spojrzenia na media społecznościowe
Spojrzeń na media społecznościowe w kontekście zawodu psychoterapeuty jest wiele. Niektórzy eksperci od marketingu terapeutycznego zagranicą zalecają odejście od mediów społecznościowych.
Daniel Wendler w artykule „Marketing dla terapeutów” pisze :
„Dostanie się przed komisję etyki, bo przypadkowo zamieściłeś na Twitterze informacje umożliwiające identyfikację pacjenta, nie jest niczym przyjemnym”
Inni twierdzą, że terapeuci powinni całym sercem korzystać z mediów społecznościowych.
„Każdym postem możesz kogoś zainspirować. Pomożesz tym samym komuś, kogo inaczej nigdy nie spotkałbyś w swoim gabinecie. Mamy szansę dotrzeć do serc innych poza gabinetem. Edukować i rozmawiać. Możemy mieć wpływ na wspólne problemy kulturowe, które sprawiają, że niektórzy ludzie są bierni. Nie szukają pomocy” – napisała Kelly Higdon, LMFT Business School, Bootcamp dla terapeutów
Media społecznościowe to na pewno potężne narzędzie marketingowe. Jeśli jednak nie czujesz się komfortowo, w kontakcie online z klientami bądź potencjalnymi klientami, nie musisz ich używać. To Twoja decyzja.
Wskazówki dla terapeutów do korzystania z np. Facebooka
Jeśli zdecydujesz się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej praktyki terapeutycznej, możesz skorzystać z poniższych wskazówek. Z pewnością będą Ci pomogą:
- Utrzymuj oddzielne konta w mediach społecznościowych dla swojego gabinetu i relacji osobistych. Nie dopuszczaj klientów, ani potencjalnych klientów do osobistych profili. Wycisz profil tylko dla znajomych.
- Nigdy nie udostępniaj prywatnych informacji o swoich klientach i ich sesjach w mediach społecznościowych. Możesz zostać posądzony o naruszenie.
- Nigdy nie żądaj, nie pytaj, nie sugeruj śledzenia Cię w mediach społecznościowych. Klient może uznać, że to warunek, by mógł się u Ciebie leczyć. Wielu z Twoich klientów chce zachować w tajemnicy fakt spotykania się z terapeutą.
- Stwórz politykę prywatności. Opisz kiedy i w jakich godzinach można się z Tobą kontaktować. Powiedz, jak reagujesz na zaproszenie przez klienta do znajomych. Skuteczne stawianie granic pomoże w pracy.
Grupa na Facebooku
Wielu z Was ma chęć stworzenia grupy na Facebooku. I bardzo dobrze. Jednak na takiej grupie pokazujesz się jako expert z własnego profilu. Wówczas najlepiej ten profil świadomie dopracować. Zrobić profesjonalne zdjęcie w tle wraz z opisem. Najlepiej zedytuj w www.canva.com. Wpisz w wyszukiwarkę:
i dostaniesz mnóstwo propozycji ładnie ustawionych grafik. Wklejasz swoją fotkę i trochę treści. I gotowe.
W edukacji i doświadczeniu dobrze jest wypisać znaczące elementy dla aktualnej pracy Twojego gabinetu i jego profilu. Wstaw link do swojej strony, adres gabinetu, telefon firmowy. Pamiętaj – jesteś psychologiem i /lub psychoterapeutą i tutaj w mediach społecznościowych, to będzie Twoja podstawowa tożsamość. Przecież nikt nie powiedział, że masz tak obnażać siebie. Możesz używać Facebooka świadomie, jako narzędzia marketingu.
Nie musisz tam wstawiać wielu postów – to w zasadzie Twój prywatny profil. Czasem możesz coś polecić, film, książkę, ładny widok. Czasem zainspirować. Ten profil ma być pseudoprywatny. Jednak cały czas z pełną świadomością tego, że uczestnicy Twojej grupy będą Cię sprawdzać poprzez profil. Nie bój się tego. Użyj go świadomie, jako nośnik informacji terapeutycznych, psychologicznych. Utrzymuj przekaz archetypu opiekuna, mędrca i towarzysza. Tego ludzie od Ciebie potrzebują.
Chcesz się nauczyć, jak dokładnie prowadzić Facebooka dla swojego gabinetu?
Mamy to wszystko szczegółowo rozpisane wraz z instrukcjami w e-booku Facebook terapeuty. Zajrzyj do sklepu po więcej szczegółów.