Czy budować markę osobistą?

Artykuł Personal Branding dla Psychologów

I o co w tym w ogóle chodzi?

 

Zacznijmy od tego, że markę osobistą już masz. Budujesz ją codziennie przez całe życie. To po prostu Ty – w wielu aspektach. Rzecz w tym, aby od teraz kształtować ją bardziej świadomie.

 

 

I nie – to nie ma być ani przesadne obnażanie się, ani tym bardziej nakładanie masek. Chodzi raczej o wnikliwe samopoznanie i świadome prezentowanie na zewnątrz – w tym klientom – tego, co najważniejsze dla ciebie, ale też – najcenniejsze z ich punktu widzenia. W taki sposób, który będzie z jednej strony świadczył o profesjonalizmie, a z drugiej – zapadał w pamięć.

 

 

Dla mnie biznes, to bycie wiernym sobie, swoim ideałom i skupienie się na tym, co najważniejsze

(Richard Branson, Virgin)

 

Co wpływa na markę osobistą?

W najprostszym ujęciu składa się ona z trzech obszarów, które odpowiadają na proste pytania:

 

  • Kim jesteś?

To pytanie o Twoją unikalną osobowość oraz kompetencje (tytuły, certyfikaty, doświadczenie).

 

  • Co robisz?

Chodzi o Twoją wiarygodność.

Świetnie potwierdzą ją referencje od zadowolonych klientów. Dobrze, gdy referencje mówią o działaniach (czyli: nie jest to tylko stwierdzenie „X to świetny specjalista”, ale także rozwinięcie: „X pomógł mi rozwiązać taki i taki problem”.)

 

  • Jak doświadczają Cię inni? Jak się prezentujesz?

W tej części mieści się wizerunek.  To spory temat, związany z identyfikacją wizualną Twojej marki – logo, strona, fotografie, język Twojej marki… To w sieci. A „na żywo” to m.in. wystrój Twojego gabinetu, a nawet smak kawy w ekspresie…

 

Wizerunek to sam czubek lodowej góry – najbardziej widoczny na zewnątrz. Ale skuteczny tylko pod warunkiem, że pod wodą kryje się solidna podbudowa.

 

Jakie korzyści wynikają z posiadania silnej marki osobistej?

 

Spójrz na tę listę:

 

  1. Silna marka osobista pomaga osobom, z którymi się styka, zaoszczędzić czas: bo najlepsza marka to najlepszy produkt czy usługa. Nie muszą dłużej szukać, już jest!
  2. Silna marka oznacza dla ludzi pewność i bezpieczeństwo, a za te wartości są gotowi płacić wyższą cenę.
  3. Wyrazistą, mocną markę łatwiej pokażeszjęzyk komunikacji i cała wizualizacja będą odzwierciedlać podstawę – twoje wartości, misję, prawdziwego Ciebie – a dzięki temu osiągniesz też spójność.
  4. Silna marka łatwiej może różnicować działania (np. tworzyć nowe usługi).

 

No dobrze: silna. Czyli jaka?

Silna marka ma wpływ na życie swoich odbiorców. Pomaga im. I to akurat jest prawdopodobnie zbieżne z Twoimi celami – zawodowymi, a może życiowymi?

 

Psycholog, coach, doradca – te zawody mocno kojarzą się z pomaganiem, wspieraniem, otwartością na innych, towarzyszeniem im, empatią…

Dlatego zapewne JUŻ reagujesz na palące potrzeby klientów i dostarczasz im działających, dobrych rozwiązań. Znasz ich. Słuchasz. Dokładnie tak postępują silne marki!  Ale dlaczego jedne odnoszą sukces, a inne – nie. Przecież niemal każdy psycholog chce pomagać i stara się dostarczać ludziom najlepsze rozwiązania…

 

Próbą odpowiedzi może być formuła FRED*

 

Marki, które odnoszą sukces są na ogół:

Familiary – czyli postrzegane, jako bliskie.

Relevance – ważne dla odbiorców, trafiające w ich RZECZYWISTE największe „bóle” i potrzeby

Esteem – czyli mają dobrą reputację i dbają o nią

Differentiation – czyli po prostu widoczne, wyróżniające się, zauważalne

*(J. Kall „Rola reklamy w budowaniu silnej marki”)

 

Zastanów się:

  1. Czy Twoja marka jest przyjazna dla odbiorców – Twoich klientów?
  2. Czy zaspokajasz ich potrzeby?
  3. Jaką cieszysz się reputacją?
  4. Czym się wyróżniasz?

 

Od takiej analizy warto zacząć świadomą pracę nad swoją marką.

 

Jakie marki kochamy?

A oto jeszcze jedno ujęcie – poznaj The Love Index – narzędzie do pomiaru uczuć klientów względem marek, opracowane przez Accenture Interactive i Fjord*.

 

Marki traktujemy trochę jak innych ludzi. Najbardziej kochamy:

 

  • Rozrywkowe

Czyli: w atrakcyjny sposób przyciągające uwagę.

  • Dostosowane

Czyli: pomagające znaleźć odpowiednie i – co nie mniej ważne – spersonalizowane informacje lub rozwiązania.

  • Angażujące

Czyli: identyfikujące się z naszymi potrzebami i dostosowujące do oczekiwań.

  • Społecznościowe

Czyli: pomagające nam nawiązywać kontakty i same na nie otwarte.

  • Pomocne

Czyli: wydajne, przyjazne, potrzebne.

*(Organizacja zajmująca się konsultingiem w zakresie innowacji i designu)

 

 

W jaki sposób dowiadujesz się, na ile ktoś jest atrakcyjny, dopasowany, otwarty, kontaktowy, pomocny?  Oceniasz to w znacznym stopniu przez pryzmat tego, jak się komunikuje. Jak wygląda? Co mówi? Jak mówi? Czy słucha? Czy rozumie? Czy odpowiada na żywotne potrzeby?

 

Jako marka osobista możesz – i powinieneś – bazować na swojej autentycznej i niepowtarzalnej osobowości. Na swoich wartościach. Dopiero za tym idzie właściwa komunikacja – zarówno budowanie wizerunku eksperta, jak i np. cała warstwa werbalna (to, CO i JAK o sobie opowiadasz) czy inne działania wspierające silną markę (np. marketing treści).

Teraz, kiedy już wiesz, jak ważne jest budowanie swojej marki osobistej w internecie – sprawdź tutaj, jak to zrobić!

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.