I o co w tym w ogóle chodzi?
I nie – to nie ma być ani przesadne obnażanie się, ani tym bardziej nakładanie masek. Chodzi raczej o wnikliwe samopoznanie i świadome prezentowanie na zewnątrz – w tym klientom – tego, co najważniejsze dla ciebie, ale też – najcenniejsze z ich punktu widzenia. W taki sposób, który będzie z jednej strony świadczył o profesjonalizmie, a z drugiej – zapadał w pamięć.
Dla mnie biznes, to bycie wiernym sobie, swoim ideałom i skupienie się na tym, co najważniejsze
(Richard Branson, Virgin)
Co wpływa na markę osobistą?
W najprostszym ujęciu składa się ona z trzech obszarów, które odpowiadają na proste pytania:
- Kim jesteś?
To pytanie o Twoją unikalną osobowość oraz kompetencje (tytuły, certyfikaty, doświadczenie).
- Co robisz?
Chodzi o Twoją wiarygodność.
Świetnie potwierdzą ją referencje od zadowolonych klientów. Dobrze, gdy referencje mówią o działaniach (czyli: nie jest to tylko stwierdzenie „X to świetny specjalista”, ale także rozwinięcie: „X pomógł mi rozwiązać taki i taki problem”.)
- Jak doświadczają Cię inni? Jak się prezentujesz?
W tej części mieści się wizerunek. To spory temat, związany z identyfikacją wizualną Twojej marki – logo, strona, fotografie, język Twojej marki… To w sieci. A „na żywo” to m.in. wystrój Twojego gabinetu, a nawet smak kawy w ekspresie…
Jakie korzyści wynikają z posiadania silnej marki osobistej?
Spójrz na tę listę:
- Silna marka osobista pomaga osobom, z którymi się styka, zaoszczędzić czas: bo najlepsza marka to najlepszy produkt czy usługa. Nie muszą dłużej szukać, już jest!
- Silna marka oznacza dla ludzi pewność i bezpieczeństwo, a za te wartości są gotowi płacić wyższą cenę.
- Wyrazistą, mocną markę łatwiej pokażesz – język komunikacji i cała wizualizacja będą odzwierciedlać podstawę – twoje wartości, misję, prawdziwego Ciebie – a dzięki temu osiągniesz też spójność.
- Silna marka łatwiej może różnicować działania (np. tworzyć nowe usługi).
No dobrze: silna. Czyli jaka?
Silna marka ma wpływ na życie swoich odbiorców. Pomaga im. I to akurat jest prawdopodobnie zbieżne z Twoimi celami – zawodowymi, a może życiowymi?
Psycholog, coach, doradca – te zawody mocno kojarzą się z pomaganiem, wspieraniem, otwartością na innych, towarzyszeniem im, empatią…
Dlatego zapewne JUŻ reagujesz na palące potrzeby klientów i dostarczasz im działających, dobrych rozwiązań. Znasz ich. Słuchasz. Dokładnie tak postępują silne marki! Ale dlaczego jedne odnoszą sukces, a inne – nie. Przecież niemal każdy psycholog chce pomagać i stara się dostarczać ludziom najlepsze rozwiązania…
Próbą odpowiedzi może być formuła FRED*
Marki, które odnoszą sukces są na ogół:
Familiary – czyli postrzegane, jako bliskie.
Relevance – ważne dla odbiorców, trafiające w ich RZECZYWISTE największe „bóle” i potrzeby
Esteem – czyli mają dobrą reputację i dbają o nią
Differentiation – czyli po prostu widoczne, wyróżniające się, zauważalne
*(J. Kall „Rola reklamy w budowaniu silnej marki”)
Zastanów się:
- Czy Twoja marka jest przyjazna dla odbiorców – Twoich klientów?
- Czy zaspokajasz ich potrzeby?
- Jaką cieszysz się reputacją?
- Czym się wyróżniasz?
Od takiej analizy warto zacząć świadomą pracę nad swoją marką.
Jakie marki kochamy?
A oto jeszcze jedno ujęcie – poznaj The Love Index – narzędzie do pomiaru uczuć klientów względem marek, opracowane przez Accenture Interactive i Fjord*.
Marki traktujemy trochę jak innych ludzi. Najbardziej kochamy:
- Rozrywkowe
Czyli: w atrakcyjny sposób przyciągające uwagę.
- Dostosowane
Czyli: pomagające znaleźć odpowiednie i – co nie mniej ważne – spersonalizowane informacje lub rozwiązania.
- Angażujące
Czyli: identyfikujące się z naszymi potrzebami i dostosowujące do oczekiwań.
- Społecznościowe
Czyli: pomagające nam nawiązywać kontakty i same na nie otwarte.
Czyli: wydajne, przyjazne, potrzebne.
*(Organizacja zajmująca się konsultingiem w zakresie innowacji i designu)
W jaki sposób dowiadujesz się, na ile ktoś jest atrakcyjny, dopasowany, otwarty, kontaktowy, pomocny? Oceniasz to w znacznym stopniu przez pryzmat tego, jak się komunikuje. Jak wygląda? Co mówi? Jak mówi? Czy słucha? Czy rozumie? Czy odpowiada na żywotne potrzeby?
Jako marka osobista możesz – i powinieneś – bazować na swojej autentycznej i niepowtarzalnej osobowości. Na swoich wartościach. Dopiero za tym idzie właściwa komunikacja – zarówno budowanie wizerunku eksperta, jak i np. cała warstwa werbalna (to, CO i JAK o sobie opowiadasz) czy inne działania wspierające silną markę (np. marketing treści).
Teraz, kiedy już wiesz, jak ważne jest budowanie swojej marki osobistej w internecie – sprawdź tutaj, jak to zrobić!