Co mówi kolor w marketingu

co mówi kolor w marketingu

Kolory mają moc. Potrafią wzbudzać emocje, przywoływać różne skojarzenia. Mogą działać kojąco lub powodować rozdrażnienie czy rozproszenie uwagi, przyciągać lub odpychać. Zastanawiasz się, po co Ci o tym piszę? Chcę przez to powiedzieć, że kolor w projekcie strony internetowej Twojej praktyki psychologicznej nie jest bez znaczenia.

O tym, jak strona www staje się wizytówką Twojego gabinetu psychoterapeutycznego pisałam TUTAJ. Teraz opowiem Ci, jakie znaczenie mają kolory Twojej marki (tak Twój gabinet to marka).

Kolor ma znaczenie

Dlaczego kolor jest ważny? To jeden z głównych czynników, które przyczyniają się do stworzenia skutecznej strony www.

Dobór odpowiedniej kolorystyki wpływa na sposób postrzegania Ciebie i Twojej praktyki psychologicznej przez potencjalnych klientów.

Jak znaleźć odpowiednią paletę kolorów?

Zastanów się jak chcesz, aby postrzegali Cię Twoi potencjalni klienci? Jakie emocje chcesz w nich wzbudzić – ekscytację, spokój, a może jeszcze coś innego?

„Pierwszy błąd, który ludzie popełniają to fakt, że nie wiedzą, co chcą osiągnąć.”

Kevin Hogan

Jeśli trudno Ci tak po prostu opisać idealnego klienta (o tym, kim jest klient idealny przeczytasz TUTAJ), który trafia na Twoją stronę, spróbuj zrobić to inaczej.

Pomyśl, jakie obrazy przychodzą Ci do głowy, gdy myślisz o swojej praktyce psychologicznej?

Znajdź takie zdjęcia w internecie, które będą je oddawały. A teraz zobacz, jakie mają barwy? Wybierz tą, która najbardziej pasuje do Twojej marki.

Odpowiednie kolory marki to niekoniecznie te, które lubisz najbardziej. Twoje preferencje to za mało!

I choć odpowiedni dobór koloru może wydawać się rzeczą drugorzędną, uwierz mi, że nie jest bez znaczenia. Pełni on znaczącą rolę w ogólnej ocenie produktu, strony czy marki.

Co komunikują kolory?

W doborze koloru marki pomocne mogą się okazać zagadnienia związane z psychologią kolorów, którą pewnie znasz. Mimo to pokusimy się o małe przypomnienie.

Gabinet psychoterapeutyczny urządzony w kolorach ciemnych i białych

Barwy takie jak czerwony, pomarańczowy czy żółty postrzegane są jako ciepłe. Mogą one powodować stan pobudzenia. Wywołują pozytywne uczucia, ale mogą kojarzyć się też z niebezpieczeństwem.

Odcienie zieleni i niebieskości uważane za chłodne, wywołują uczucie spokoju, bezpieczeństwa, czasami smutku.

Do przetworzenia barw ciepłych oko i mózg zużywają więcej energii niż przy przetwarzaniu barw chłodnych, które działają kojąco i uspokajająco.

Nie bez znaczenia jest również stopień nasycenia lub rozmycia danego koloru. Bardziej nasycona barwa pobudza do działania.

Kolor ma znaczenie i nie chodzi jedynie o kwestię atrakcyjności i ładnego wyglądu. Liczne opracowania naukowe wskazują na jego wielkie możliwości oddziaływania na nastrój i zachowanie człowieka.

Oto mała ściągawka dotycząca kolorów:

  • Niebieski – stabilizacja, spokój, bezpieczeństwo, odpowiedzialność, skuteczność,
  • Zielony – świeżość, łagodność, spokój, natura, młodość, bezpieczeństwo, optymizm
  • Fiolet – luksus, duchowość, tajemnica, kreatywność,
  • Żółty – radość, ciepło, energia, optymizm, bezpieczeństwo,
  • Pomarańczowy – energia, entuzjazm, odwaga, szybkość, przyjaźń,
  • Czerwony – radość, aktywność, siła, pasja, miłość, emocje, prowokacja,
  • Różowy – kobiecość, uroda, delikatność, szczęście, romantyzm,
  • Szary – neutralność, spokój, nowoczesność, technika, formalność, pracowitość, kompetencja,
  • Brązowy – zaufanie, bezpieczeństwo, natura, komfort, pracowitość,
  • Czarny – klasyka, elegancja, powaga, autorytet,
  • Biały – czystość, świeżość, porządek, estetyka, prostota, nowoczesność.

Jak mówią badania, decydujemy w ciągu 90 sekund od pierwszych interakcji z ludźmi lub produktami czy zaufamy i polubimy. Około 62 – 90% oceny opiera się na samych kolorach. Rozsądne wykorzystanie kolorów może przyczynić się nie tylko do odróżnienia produktów od konkurencji. Wpływa także na nastroje i uczucia – pozytywnie lub negatywnie – a przez to na stosunek do określonych produktów.*

Dopasowanie kolorów

Ważną kwestią przy wyborze kolorów marki będzie również odpowiednie ich dopasowanie do siebie. Niektórzy rodzą się z tą umiejętnością. Ale większości z nas wydaje się, że coś pasuje, a grafik niestety zapłacze projektując.

Jeśli jednak nie wiesz, jakie kolory pasują do siebie i jak je ze sobą zestawiać, to zajrzyj tutaj. Oto programy, które Ci w tym pomogą:

odcienie kolorów

Wystarczy, że podasz kolor bazowy swojej strony, a powyższe aplikacje wskażą Ci odpowiednie barwy, które będą z nim współgrały. Jeśli chcesz samemu dobrać kolory (do stron i identyfikacji wizualnej wybieramy maksimum 3), to sprawdź w tych programach, na ile do siebie pasują. Czasem wystarczy wybrać trochę inny odcień i mamy dopasowane kolory.

Warto też zapisać numery swoich kolorów. Potem podajemy je grafikowi. Bo czasem jak mówimy o „takim niebieskim, wie Pani jakim”, to się okazuje, że mamy zupełnie coś innego na myśli.

Poniżej przykładowe kolory zapisane w systemie szesnastkowym (HEX):

Wiesz już, że kolor ma znaczenie, to teraz spójrz na swoją stronę www i sprawdź, co komunikuje ona Twoim potencjalnym odbiorcom. To, co chcesz? Świetnie. Jeśli nie, to pomyśl o zmianie, a ulubione kolory zostaw sobie na inną okazję.

projekt strony www - kolorystyka

A może dopiero myślisz o otwarciu własnej praktyki psychologicznej (więcej o otwieraniu własnego gabinetu psychoterapeutycznego przeczytasz TUTAJ) i nie masz jeszcze strony www? Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci odnaleźć odpowiedni kolor Twojej marki.

Optymistyczna, energetyczna, przyjacielska, a może budząca zaufanie? Jak chcesz, aby była postrzegana Twoja praktyka psychoterapeutyczna przez potencjalnych klientów?

Mam nadzieję, że pomogłam Ci podjąć decyzję co do koloru Twojej strony www. Jeśli tak daj znać w komentarzu. To wiele dla mnie znaczy. Na moim fanpage na Facebooku masz jeszcze dwie inne opcje: „lubię to” i „udostępnij”. Z góry wielkie dzięki za wsparcie!

* https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/00251740610673332

Komentarze
  • Dzięki za artykuł, bo w połączeniu z innym artykułem („Czy warto wykorzystywać czerń w kampaniach promocyjnych?” nie mam już wątpliwości, że użycie w mojej identyfikacji czarnego jako dominującego koloru to wcale nie taki zły pomysł. Chcę właśnie podkreślić elegancję mojej firmy i jej lekko luksusowy charakter.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.