Pisałam w jednym z wcześniejszych wpisów, czym jest marka osobista i że jej siła przekłada się bezpośrednio na sukces. Zapewne nie masz wątpliwości, że warto ją budować.
Ta świadomość i pozytywna decyzja, to ważny pierwszy krok.
Pozostaje pytanie: JAK? Jak się za to zabrać?
Każdy głupi potrafi zawierać transakcje handlowe, ale trzeba geniuszu, wiary i wytrwałości, aby stworzyć markę
– David Ogilvy
Skałą, na której warto oprzeć budowanie silnej marki, są twoje wartości. Najgłębsze, najszczersze, najprawdziwsze JA. Twój motor. Prąd. Twoje DLACZEGO.
Spójrz na swój złoty krąg
Dlatego nad „dlaczego” trzeba się mocno pochylić. Bardzo dokładnie je przeanalizować. Zrobić burzę mózgów z zespołem. Jeśli trzeba, zaprosić do pomocy konsultantów.
Bo jeśli nie dowiesz się, dlaczego coś robisz – nie będziesz w stanie precyzyjnie ustalić, jak masz to robić i co to dokładne powinno być.
Autorem takiego podejścia do biznesu jest Simon Sinek, mówca motywacyjny i autor książek biznesowych. Wyłożył je w książce „Zaczynaj od dlaczego”.
W skrócie: trzy najważniejsze pytania, jakie powinna zadać sobie każda osoba prowadząca firmę, to kolejno:
- Dlaczego?
- Jak?
- Co?
Cała koncepcja nosi nazwę złotego kręgu, ponieważ Sinek przedstawił ją w formie schematu – trzech kręgów, z których ten najważniejszy, położony w centrum, nosi nazwę DLACZEGO
Co ukrywasz pod wodą
To, co pokazujesz światu, co komunikujesz; twój wizerunek, identyfikacja wizualna marki, cała jej otoczka – to zaledwie wierzchołek góry lodowej.
Najważniejsze, jak zwykle, jest niewidoczne dla oka.
Pod powierzchnią kryje się twoja głęboka tożsamość, wyznawane wartości, zasady, osobowość, filozofia działania, kultura, reputacja…
Żeby zbudować naprawdę silną markę, trzeba się temu przyjrzeć. Przeanalizować.
Po to, by dopiero w następnej kolejności budować strategię rozwoju i działania.
W tym także – wspierającą sprzedaż usług strategię marketingu i całej komunikacji.
Jak rozpocząć proces odkrywania i budowania tożsamości twojej marki?
Oto kilka pytań, które ci w tym pomogą:
- Zaczynamy tak, jak doradza Sinek, a więc: Dlaczego robisz to, co robisz? Jakie wartości leżą u podstaw twoich działań?
- Jakim celom ma służyć twoja marka? Co chcesz osiągnąć?
- Kim jest adresat twojej marki?
- Jak ma być postrzegana twoja marka? Jak ty chcesz być postrzegany?
- Jakie korzyści możesz zaoferować swoim odbiorcom? W czym możesz im pomóc? Dlaczego mieliby wybrać właśnie ciebie? Jaką możesz złożyć im obietnicę?
- Co wyróżnia cię na tle konkurencji?
(źródło: A. Walczak-Skałecka „Silne marki osobiste zmieniają świat”)