Banki zdjęć – jak z nich korzystać?

Zdjęcie, grafika czy obraz to jedne z najważniejszych kanałów przekazu.

Przyciągają uwagę, sprawiają, że zaczynamy czytać tekst, pozwalają na chwilę odetchnąć od „gąszczu” liter. Jeśli zastanawiasz się, skąd brać zdjęcia na swojego bloga do mediów społecznościowych, na plakaty czy ulotki, dziś podpowiem Ci, gdzie ich szukać.

„Jeden obraz potrafi zastąpić tysiąc słów, jedno słowo stworzyć tysiące obrazów.”

Andrzej Niewinny Dobrowolski

Do roli zmysłu wzroku w odbiorze bodźców zewnętrznych nie muszę Cię przekonywać. Jak czytamy na stronie  magazynu Wprost- „Aż 90% bodźców spoza ciała dociera do nas przez oczy.”* Dlatego tak ważne staje się to, co zobaczą potencjalni klienci na Twojej stronie www, w social mediach i innych kanałach komunikacji. Aby mieć dobre zdjęcia, nie zawsze trzeba zamawiać je u fotografa, jeśli nie masz na to odpowiednich środków. Z pomocą przyjdą Ci banki zdjęć.

Banki zdjęć – co to takiego?

Banki zdjęć to bazy – tzw. stocki, w których znajdują się zdjęcia, ikony, grafiki, tekstury w wysokiej rozdzielczości. Jednym słowem wszystko, czego potrzebujesz do wizualnego odzwierciedlenia działań marketingowych swojego gabinetu. O tym, jak promować swój gabinet psychologiczny przeczytasz tutaj. W sieci mamy dostęp do banków ze zdjęciami zarówno płatnymi, jak i darmowymi, do użytku komercyjnego. Oznacza to, że możesz je wykorzystywać w dowolny sposób, również w celach zarobkowych.

Darmowe banki zdjęć powstały z myślą o osobach, takich jak Ty czy ja, potrzebujących zdjęć np. na bloga, do mediów społecznościowych, na plakaty czy ulotki.

Skąd brać darmowe zdjęcia?

Jeśli zastanawiasz się, gdzie szukać darmowych zdjęć, grafik czy tekstur do pobrania, stworzyłam dla Ciebie listę. Oto ona:

  1. Pixabay – darmowy bank zdjęć. Znajdziesz tu całkiem sporą bazę fotografii. Co ważne możesz wyszukiwać zdjęcia wpisując w wyszukiwarkę słowa w języku polskim.
  2. Pexels – jak czytamy na stronie „Najlepsze darmowe zdjęcia udostępnione przez utalentowanych fotografów.”** Lepsze efekty wyszukiwania uzyskasz wpisując słowa w języku angielskim.
  3. Unsplash – jedna z bardziej znanych baz zdjęć. Fotografie zamieszczone na tej platformie są bardzo naturalne. Nasza ulubiona😊
  4. All The Free Stock – to baza darmowych zdjęć, filmów, muzyki i ikon w jednym miejscu. Znajdziesz w niej np. jingla wprowadzającego do Twojego podcastu. O tym, czym jest podcast przeczytasz tutaj.
  5. CG Textures ­– baza różnych tekstur. Znajdziesz tu m.in. zdjęcia piasku, muru, kamienia czy trawy.
  6. ISO Republic – zdjęcia wysokiej rozdzielczości o różnorodnej tematyce.
  7. Startup Stock Photos – baza zdjęć o tematyce powiązanej ze startupami (nowo powstającymi biznesami).
  8. Stock Up – baza ponad 33 tysięcy fotografii z 31 różnych darmowych witryn z zasobami zdjęć.
  9. StockSnap – piękne obrazy do kreatywnych projektów.
  10. The Pattern Library – duża baza z darmowymi wzorami/tłami do pobrania.

Zdjęcia w wymienionych bazach podlegają tzw. licencji Creative Commons Zero CC0. Oznacza to, że możesz je kopiować, zmieniać, rozpowszechniać i wykorzystywać w celach komercyjnych.

Gdy wybierzesz zdjęcie, możesz je pobrać klikając -> „Free download”, „Download free photo”, „Download free”, „Free photo download”. W zależności od bazy różnie jest to opisane.

Rodzaje dostępu do zdjęć

Zasady i warunki korzystania ze zdjęć zgromadzonych w bazach określają tzw. licencje. Na ich podstawie twórca upoważnia inne osoby do ich używania. Pobierając zdjęcia zawsze sprawdzaj, na jakich licencjach są one udostępniane. Oto ich rodzaje:

  • Licencja CC0 (Creative Commons Zero) – ze zdjęć objętych tą licencją możesz korzystać w dowolny sposób bez podawania nazwiska twórcy czy umieszczania dodatkowych oznaczeń.
  • Licencja CC BY– oznacza, że możesz korzystać ze zdjęć w dowolny sposób (kopiować, rozpowszechniać) pod warunkiem podania nazwiska autora.
  • Licencja CC NC – pozwala na korzystanie ze zdjęć tylko w celach niekomercyjnych.
  • Licencja CC SA – pozwala na modyfikowanie zdjęć, jednak jeśli będą one udostępniane trzeba to zrobić na tej samej licencji, co zdjęcie pierwotne.
  • Licencja CC ND– dotyczy zdjęć, których nie można modyfikować, przekształcać, ani zmieniać. Zdjęcia na tej licencji możesz wykorzystywać tylko w postaci oryginalnej.

Licencje mogą się ze sobą łączyć.

Płatne banki zdjęć

Jak wspomniałam oprócz darmowych banków zdjęć istnieją również płatne. Jeśli szukasz zdjęć lepszej jakości, bardziej odpowiadających tematyce, w której się poruszasz, skorzystaj z płatnego banku zdjęć, np. Adobe Stock czy Chroma Stock. Koszt jednego zdjęcia zakupionego z płatnej bazy to ok. 30 – 50 zł.

Zdjęcia w płatnych bankach również są udostępniane na różnych licencjach, np.:

  • Royalty Free – to model licencji polegający na tym, że płacisz jednorazową opłatę licencjodawcy i zyskujesz prawo wielokrotnego, swobodnego użycia zdjęć.
  • Copyleft – to licencja również royalty free, ale dodatkowo umożliwiająca swobodne rozpowszechnianie zdjęć również w celach zarobkowych, czego tradycyjne licencje royalty free zazwyczaj zabraniają.

Dobre zdjęcia – to ważne!

Znalezienie właściwego obrazu ma ogromne znaczenie dla podejmowanych działań marketingowych. Dlatego poświęć na to trochę czasu. Niezależnie od tego, czy tworzysz witrynę internetową, drukowaną broszurę, reklamę do social mediów lub inny projekt, potrzebujesz dobrych zdjęć. One pomagają Twoim treściom! A może już korzystasz z jakiejś bazy? Daj znać w komentarzu.

Pozostańmy w kontakcie, dołącz do subskrybentów naszego newslettera. Okienko zapisu znajdziesz w plusiku pod tym artykułem.

* https://www.wprost.pl/tygodnik/10028837/wzrok-krol-zmyslow.html

** https://www.pexels.com/

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.