8 sposobów na tanią reklamę gabinetu

blank

Reklamowanie Twojej działalności może być nieco przytłaczające, zwłaszcza jeśli dopiero rozpoczynasz prowadzenie własnego gabinetu. Marketing to szerokie pojęcie i może obejmować szereg działań mających na celu zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki i przyciągnięcie większej ilości klientów. Co możesz zrobić samodzielnie i z niewielkim budżetem? Od czego zacząć? Czego warto unikać? W tym artykule przedstawię Tobie darmowe sposoby na osiągnięcie tego celu.

Nie będę tutaj starała się Ciebie przekonać, że całą promocję gabinetu będziesz w stanie wykonać za darmo. Chcę jednak pokazać Tobie, że reklama wcale nie musi oznaczać znacznego nadwyrężenia budżetu. Wręcz przeciwnie – jest wiele działań, które przy zastosowaniu niewielkiego wysiłku mogą przynieść zadowalające rezultaty.

#1 Działaj aktywnie na grupach FB i forach internetowych

Jedną ze skuteczniejszych metod samodzielnej reklamy jest… umiejętne służenie radą wśród grupy osób cierpiących na podobny problem. Zwłaszcza, gdy problem ten wpasowuje się w Twoją specjalizację.

blank

W związku z tym zastanów się, co czują Twoi potencjalni klienci, jaki jest ich główny problem i jego rozwiązanie, a wtedy pomyśl, jak możesz nazwać taką grupę, by była ona zachętą dla tych osób. Przykładowo, jeśli zajmujesz się pomocą kobietom w trakcie i po rozwodzie, możesz nazwać swoją grupę Rozwód to nie koniec świata, w której zaczniesz gromadzić swoją społeczność. Otrzymasz dzięki temu mnóstwo możliwości.

Zachęcaj kobiety do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wzajemnego wspierania się. Jako psychoterapeuta/tka możesz doradzać, dzielić się swoją wiedzą, poszerzać świadomość grupy, oferować praktyczne wskazówki, które pozwolą tym kobietom stanąć na nogi i zacząć myśleć o sobie, swoim dobrostanie psychicznym i swoich dążeniach.

Powodów do założenia grupy na Facebooku jest wiele, ale głównie chodzi o zaufanie, które osiągniesz, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem, oraz budowanie Twojej marki w społeczności, którą w całości stanowią Twoi potencjalni klienci.  

Oprócz grup są także fora internetowe tj. forum.ABCzdrowie.pl czy forumzdrowia.pl, na których możesz się udzielać, budując tym samym zaufanie do swojej marki, Twojego wizerunku i Twojej wiedzy, co w przyszłości może zaowocować znacznym wzrostem zainteresowania Twoimi usługami.

#2 Prowadź bloga

Jeśli jeszcze tego nie robisz, najwyższa pora, by rozpocząć pisanie, czyli wyjść na przeciw potrzebom Twoich potencjalnych klientów.

Kluczem do zbudowania zaufania odbiorców wobec posiadanych kompetencji i utworzenia wizerunku specjalisty jest dzielenie się wiedzą! Nie oznacza to ujawniania swoich metod terapeutycznych. Mowa tutaj o poradach, wskazówkach i przede wszystkim uświadamianiu potencjalnych klientów o istocie ich problemu.

Podobnie jak w przypadku udzielania się na grupach czy forach dyskusyjnych – zaistnienie w przestrzeni internetowej jako specjalista w obrębie danego problemu może przynieść Ci wiele korzyści zawodowych.

blank

Twoja strona internetowa to miejsce, w którym odwiedzający ją mogą dowiedzieć się, czy jesteś odpowiednią osobą, by pomóc im w rozwiązaniu ich problemu. W momencie, kiedy mają oni szansę także przeczytać Twój tekst – pomijając jego walor merytoryczny – otrzymują oni dodatkową porcję informacji na temat Twojej wiedzy i doświadczenia, a także na temat tego, w jaki sposób się komunikujesz. Robiąc to systematycznie, budujesz swoją wiarygodność (co wymaga czasu i sporego zaangażowania) oraz masz możliwość – poprzez komentarze – wejść w interakcję ze swoimi odbiorcami. Jeśli tylko masz pomysły na teksty blogowe, działaj! Pisz i popularyzuj swoje treści!

A skoro mowa o pisaniu artykułów…

#3 Udzielaj się gościnnie

Publikacje na zewnętrznych stronach internetowych to świetny sposób na zwiększenie swoich zasięgów i dotarcie do zupełnie nowych odbiorców. Możesz tego dokonać, wchodząc we współpracę z innymi psychoterapeutami, których specjalizacja zahacza lub pokrywa się z Twoją. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat wpisów gościnnych oraz tego, gdzie najlepiej je publikować – przeczytaj artykuł o wpisach gościnnych. Dzięki temu nie tylko zyskasz materiały do swojego bloga czy na kanały społecznościowe, ale także nawiążesz kontakty i stworzysz relacje z osobami, które mogą okazać się wartościowe z perspektywy zawodowej.

Jednak nie musisz się ograniczać wyłącznie do wpisów blogowych. Mogą to być także artykuły prasowe, jeśli uda Ci się nawiązać kontakt z wydawnictwem lub mediami. A może masz znajomości w telewizji i udałoby Ci się załatwić wystąpienie w roli eksperta np. w telewizji śniadaniowej? Skorzystaj z tej szansy! Jednocześnie nie zapomnij umieścić informacji o tym wydarzenia na swojej stronie WWW. Buduj wiarygodność w sieci!

Zastanawiasz się, w jaki sposób zaistnieć w mediach? Przeczytaj mój dwuczęściowy wpis na ten temat (część 1 i część 2). Zawiera on szczegółowe wskazówki dotyczące metod dotarcia do odpowiednich osób – od czego zacząć, jak odnaleźć się w procesie omawiania szczegółów itd. Musisz wiedzieć, że media, czyli dziennikarze preferują pewny konkretny styl komunikacji – atrakcyjny, przejrzysty i zwięzły. To oni będą Twoją przepustką do telewizji, dlatego zadbaj o bezbłędną prezentację, stosując się do złotych zasad Public Relations.

#4 Wykorzystaj możliwości Google

Jako że Google oferuje wiele możliwości – jest tutaj co robić. Przede wszystkim, jeśli prowadzisz sesje stacjonarnie, zadbaj o to, by założyć Google Moja Firma, czyli Twoją wizytówkę w tej wyszukiwarce. Umożliwia ona nie tylko  umieszczenie lokalizacji Twojego gabinetu w mapce Google, ale także dodawanie opinii, wpisów blogowych oraz informacji odnośnie oferowanych usług i ich cen. Dzięki temu Twój potencjalny klient otrzyma najważniejsze informacje, jeszcze zanim odwiedzi Twoją stronę internetową.

Kolejną rzeczą, o którą warto zadbać, jeśli chodzi o wyszukiwarkę Google, jest optymalizacja SEO strony. To, co musisz wiedzieć o SEO, to fakt, że opiera się ono na frazach kluczowych, które internauci wpisują w wyszukiwarkę Google, szukając odpowiednich dla siebie treści. Jeśli więc chcesz im ułatwić wyszukanie Twojej strony internetowej, warto wykorzystać frazy kluczowe tak, by pojawiały się w treści podstron. Jeśli prowadzisz bloga – świetnie, Twoje szanse  na zdobycie nowych odwiedzających znacząco wzrosną. Tu znowu kluczową rolę pełnią frazy, które należy umiejętnie wpleść w treść wpisu i w nagłówki tytułujące kolejne akapity.

Pamiętaj, by nie przesadzić. Google czuwa nad jakością polecanych treści, dlatego zarówno użycie zbyt małej jak i zbyt dużej ilość fraz kluczowych może zakończyć się brakiem oczekiwanych rezultatów.

Gdzie szukać fraz kluczowych?

Skorzystaj ze specjalnie do tego przeznaczonych narzędzi tj. Answear the people lub Ubersuggest. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tych wyszukiwarek, odsyłam Cię do wpisu o pozycjonowaniu.

Jesteśmy także świeżo po premierze eBooka – także dotyczącego zagadnienia pozycjonowania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak dobierać frazy kluczowe i jak optymalizować skutecznie bloga opartego o platformę WordPress to oferujemy Ci poradnik, dzięki któremu nauczysz się, jak samodzielnie – krok po kroku – zoptymalizować swoje treści i pozyskiwać klientów za pomocą wyszukiwarki Google. E-Booka znajdziesz do kupienia w naszym sklepie internetowym.

#5 Znajdź przestrzeń na networking

Nawiązuj możliwie jak najwięcej relacji z osobami z branży, z którymi mogłabyś/mógłbyś nawiązać współpracę polegającą na wzajemnych poleceniach. W tym celu możesz brać udział na rożnego rodzaju konferencjach czy zjazdach psychologicznych.

Ale to nie wszystko!

Prowadzisz profil na LinkedIn? Jeśli nie, to jest to dobry moment, by założyć na tej platformie swoje konto i zacząć gromadzić wartościowe kontakty. O korzyściach, jakie daje LinkedIn, już pisałam. Teraz chciałabym zwrócić Twoją uwagę na możliwości newtworkingowe, Przede wszystkim – nie ograniczaj się do osób z branży. Myśl kreatywnie.

blank

Zastanów się, z kim wchodzą w interakcję  osoby z Twojej grupy docelowej. Powrócę do przykładu z terapią kobiet w trakcie i po rozwodzie. Z kim mają one do czynienia? Na pewno z prawnikami zajmującymi się sprawami rozwodowymi. Wyszukaj więc takie osoby w Twojej okolicy i nawiąż z nimi kontakt. Jeśli zajmujesz się terapią dzieci lub młodzieży, wyszukaj nauczycieli, pedagogów i dyrektorów szkół w Twoim mieście. Nawiąż z nimi współpracę na bazie wzajemnych poleceń lub prowizji za każdy kontakt, który zakończy się zapisem na psychoterapię. Upewnij się tylko, że informacje na Twoim profilu wyraźnie wskazują na to, czym się zajmujesz.

#6 Oferuj darmowe konsultacje

Być może pomysł ten wydaje Ci się podejrzany, ale darmowe znaczy popularne, a w biznesie jak w życiu – trzeba myśleć przyszłościowo. Darmowe konsultacje z pozoru tylko są darmowe, bo w rzeczywistości po ich zastosowaniu bilans zazwyczaj wychodzi dodatni. Większa ilość osób zainteresowanych terapią w  dłuższej perspektywie zaowocuje grafikiem wypełnionym lojalnymi klientami. To Ci, którzy mając przywilej zapoznania się z Twoim systemem pracy bez żadnego ryzyka czy straty pieniędzy, zdecydowali ostatecznie o dłuższej współpracy.

Lojalny klient to także taki, który poleca innym Twoje usługi, a to zjawisko w branży nazywamy marketingiem szeptanym – jednym z efektywniejszych sposobów na reklamę. Dlaczego? Bo rzecz rozchodzi się o zaufanie. To właśnie informacja o tym, że można Tobie zaufać, przekazywana z ust do ust między wierszami, sprawi, że Twoja marka będzie dobrze kojarzona.

Czy zatem warto zainwestować swój czas w darmowe konsultacje?

Alternatywnym rozwiązaniem jest ustalenie pierwszej sesji w niższej cenie niż kolejne – tak, by zachęcić klienta do podjęcia współpracy. Jest to też o tyle ciekawe rozwiązanie, że może on w niższej cenie sprawdzić, czy będzie chciał skorzystać z psychoterapii właśnie z Tobą.

#7 Roznoś ulotki/wizytówki w miejsca przebywania Twojej grupy docelowej

Zastanów się, czy siedząc u kosmetyczki bądź u fryzjera, zwróciłaś/łeś kiedyś uwagę na leżące najprawdopodobniej w okolicach kasy wizytówki? A może były to ulotki? To nieistotne – ważny natomiast jest fakt, że spędzając sporo czasu na siedzeniu w miejscu w tych lokalach, wodzisz dookoła wzrokiem w poszukiwaniu czegoś, co Cię zainteresuje.

A co by było, gdyby to Twoja wizytówka miała przyciągnąć czyjś wzrok? A co by było, gdyby okazało się, że ta osoba właśnie przeżywa dokładnie ten problem, który Ty na co dzień rozwiązujesz w swoim gabinecie? A co by było, gdyby inna kobieta przekazała swojej przyjaciółce, która miesiąc temu rozstała się z mężem, informację o psychoterapeutce zajmującej się pomocą kobietom po rozwodzie, której wizytówkę znalazła tego dnia w recepcji przed zajęciami jogi? Takie sytuacje dzieją się codziennie. Warto, by odnosiły się one do Twojej działalności. W tym celu złóż wizytę we wszystkich lokalnych miejscach, instytucjach, które odwiedzają osoby z Twojej grupy docelowej.

Tak jak w poprzednim punkcie – informacje szybko się rozchodzą, Zadbaj, by mówili o Tobie dobrze Ci, którzy zgodzili się na umieszczenie Twoich wizytówek w lokalu.

#8 Współpracuj z innymi podmiotami

Joint venture to współpraca firm mająca na celu realizację określonego projektu. Czy masz już w głowie jakiś pomysł? Może przeprowadzenie wykładu w szkole na temat depresji wśród najmłodszych, a może warsztaty? Zastanów się, czy w niedalekiej przyszłości odbywa się konferencja, na której mogłabyś/mógłbyś wystąpić w roli prelegenta.

Dobrym pomysłem jest również webinar, który możesz zorganizować wspólnie z innymi psychoterapeutami, których specjalizacja jest blisko związana z Twoją? Będzie to ciekawa forma dostarczenia Twoim odbiorcom kompleksowej wiedzy z różnych źródeł. 

Zarządzaj swoją działalnością kreatywnie

Sposobów na darmową promocję Twojego gabinetu jest mnóstwo. Trzeba tylko pomyśleć w kreatywny sposób nad nowymi rozwiązaniami. Nie zamykaj się na osoby, czy relacje, które mają potencjał do tego, by w przyszłości przyniosły wiele korzyści. I chociaż brzmi to odrobinę instrumentalnie – kto wie, może te relacje przerodzą się w partnerstwo biznesowe na płaszczyźnie, której w tym momencie się w ogóle nie spodziewasz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    blank