Twoim celem na 2020 rok jest rozwój własnego gabinetu? Zastanawiasz się, nad jakimi obszarami pracować, aby zobaczyć efekt w postaci pełnego terminarza? Oto 7 narzędzi, które pomogą Ci stworzyć strategię marketingową na kolejne miesiące tego roku!
Rozkręcając własny gabinet psychoterapeutyczny, możesz czuć się niczym wędrowiec bez mapy szukający drogi do celu. Wielu psychoterapeutów zwracając się do nas po pomoc, zastanawia się, na jakich działaniach się skupić. Blogu? Social mediach? Podcastach? Wideo? Jeśli również zadajesz sobie to pytanie, to świetnie! Lepiej znaleźć na nie odpowiedź niż robić zbyt wiele rzeczy naraz i nie wiedzieć efektu.
Twój cel to rozwój gabinetu. „Drogą” są odpowiednie działania marketingowe. W tym artykule przedstawiam 7 narzędzi najlepiej wspierających rozwój gabinetu psychoterapeutycznego, bo jak mówi norweskie przysłowie:
Ten, kto wędruje, odnajduje nowe ścieżki
Narzędzie nr 1 – Marketing treści
O tym, że content is the king – czyli Treść jest najważniejsza pisałam wielokrotnie. Ten trend nadal się utrzymuje. Jak czytamy w Raporcie Content Marketing 2019 według IAB Polska
„cele takie jak budowanie pozycji eksperta, budowanie wizerunku i świadomości marki, są najlepiej realizowane przez content marketing w porównaniu z innymi działaniami marketingowymi”.*
Content marketing (marketing treści) to najlepszy sposób na samodzielny marketing!
Czym dokładnie jest content marketing? To świetne darmowe treści – artykuły, podcasty, filmy, grafiki, infografiki, e-booki, webinary. Możliwości i form jest naprawdę wiele. Wartościowe treści budują zaufanie do Twojej osoby, pozwalają się wyróżnić i pokazać Cię jako eksperta w swojej dziedzinie.
Zacznij od jednego artykułu blogowego miesięcznie. Z czasem pisanie stanie się dużo prostsze. Tworzenie treści możesz również zlecić doświadczonemu copywriterowi. Tobie pozostanie jedynie ich weryfikacja pod kątem merytorycznym.
Aby Twoje artykuły były czytane i docierały do grupy docelowej, niezbędna jest ich promocja w sieci.
Narzędzie nr 2 – Media społecznościowe
O tym, że potrzebujesz być w social mediach, z pewnością wiesz. W ostatnich latach wiele się w nich zmieniło. Same treści już nie wystarczą. Jest ich tak wiele, że nie mieszczą się w kanale wiadomości jednej osoby. Dlatego, aby zdobywać klientów np. na Facebooku czy innych platformach niezbędna jest płatna promocja.
Narzędzie nr 3 – Lejki marketingowe (sprzedażowe)
Lejki marketingowe nazywane też sprzedażowymi zostały przetestowane w wielu branżach. Są również świetnym sposobem promocji gabinetu psychoterapeutycznego. Jeśli nie wiesz, co to takiego już wyjaśniam:
Lejek marketingowy to droga, którą potrzebuje przejść Twój przyszły klient od momentu, gdy nic o Tobie nie wie do chwili, kiedy postanawia skorzystać z Twojej usługi, a nawet poleca ją innym.
Skąd określenie ‘lejek’? Bo droga, którą potrzebuje przejść, przypomina kształtem lejek czy jak wolisz filtr do kawy 😉. Na początku jest szerokie grono osób, które z czasem zawęża się i zostaje „esencja”. Odbiorcy niezainteresowani „odfiltrowują się”, a reszta osób przybliża się do decyzji o skorzystaniu z Twojej usługi.
Jak działa lejek sprzedażowy? Oto przykład. Tworzysz wartościowy wpis na blogu i odpowiednio go promujesz. Odbiorcy trafiają na Twoją stronę. Czytają go i dostrzegają, że w zamian za zapis do newslettera otrzymają wartościowy produkt. Zapisują się. Ty zdobywasz ich adres e-mail i możliwość stałego kontaktu.
Decyzja o pójściu do psychoterapeuty zwykle nie jest natychmiastowa, to proces trwający nawet kilka miesięcy. Aby zapadła potrzebujesz budować relacje z potencjalnymi klientami różnymi kanałami.
Narzędzie nr 4 – Wideo marketing
Treści wideo odgrywają obecnie ogromną rolę w marketingu internetowym. Umożliwiają odbiorcy szybkie przyswajanie treści bez wysiłku, jaki potrzebuje włożyć np. w czytanie. Podnoszą także atrakcyjność przekazu. Również Facebook ostatnimi czasy bardzo je lubi i umożliwia im większe zasięgi.
Z wideo marketingu korzysta stosunkowo niewielu psychoterapeutów, dlatego ich tworzenie to dobry sposób, aby się wyróżnić.
Wideo możesz tworzyć zamiast bloga, dodając filmy np. na YouTube, nagrywając live’y na Facebooku czy stories na Instagramie.
Wideo marketing pozwoli Twoim potencjalnym klientom jeszcze lepiej Cię poznać. Dzięki niemu będą mogli nie tylko Cię widzieć i słyszeć, ale również czytać z mowy Twojego ciała. W ten sposób upewnią się, że jesteś odpowiednią osobą, której mogą zaufać.
Narzędzie nr 5 – Marketing niszowy
Kolejne narzędzie pomocne w rozkręcaniu gabinetu to tzw. marketing niszowy. Obecnie jest on ważniejszy niż kiedykolwiek. Kierując usługi do wszystkich trudno się wyróżnić.
Klienci nie szukają psychoterapeuty. Szukają rozwiązania konkretnego problemu.
Będąc specjalistą w wąskiej dziedzinie, możesz mieć wyższe stawki niż psychoterapeuci świadczący pomoc dla wszystkich.
Narzędzie nr 6 – E-mail marketing
E-mail marketing z pewnością jest Ci znany. To kolejny ważny kanał komunikacji z klientami. Zbierając adresy mailowe, tworząc newsletter, masz możliwość docierania bezpośrednio do osób z Twojej grupy docelowej. Dzięki e-mail marketingowi przypominasz odbiorcom o sobie.
Im więcej punktów styczności klienta z marką (Twoim gabinetem psychoterapeutycznym), tym większa gotowość do umówienia się na sesję.
Dlatego e-mail marketing to genialne narzędzie!
Twoja lista mailingowa powinna generować nowych klientów dla gabinetu. Jeśli tak nie jest, potrzebujesz zmienić strategię. Pomogą Ci w tym artykuły: Jak robić e-mail marketing część pierwsza i druga.
Narzędzie nr 7 – Strona internetowa
Wszystkie wymienione powyżej narzędzia nierozerwalnie łączą się ze stroną www. Dlatego jej posiadanie to absolutny must have!
Strona internetowa to Twój osobisty przedstawiciel handlowy. Pracuje dla Ciebie 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu!
Oczywiście, jeśli jest nowoczesna, intuicyjna, zawiera wszystkie niezbędne informacje i mówi językiem klienta. Umieszczenie w niej wyłącznie informacji o sobie i świadczonych usługach to za mało. Aby Twoja witryna dawała wartość i powód, by do niej wracać, potrzebne są ciekawe treści, wideo, materiały do pobrania.
Większość osób szuka usług właśnie w sieci. Nie możesz pozwolić sobie, by Cię tam nie było. Przeczytaj również 5 powodów, dla których Twoja strona www nie przyciąga klientów.
Wiesz już, jakie działania pomogą Ci rozkręcić gabinet. Zacznij je stosować w praktyce, a zobaczysz, jak wiele osób to doceni.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zakładania i otwierania działalności gospodarczej dla swojego gabinetu, a także jak to zrobić, aby mieć zapełniony zapisami kalendarz, weź udział w naszym szkoleniu online 4 i 5 kwietnia.
Jeśli ten artykuł jest dla Ciebie pomocny, podziel się nim przynajmniej z jedną osobą, której może się przydać. Bardzo zależy mi, aby dotrzeć ze wsparciem do jak najszerszego grona osób z branży pomocowej.
Klikając w plusik poniżej, dołączysz do newslettera, dzięki któremu będziesz na bieżąco z marketingiem swojego gabinetu.
Dziękuję za tyle wartościowej i szczegółowej treści. Artykuł pomógł mi wprowadzić kolejne porządki w planie ważnych kroków do skutecznego ruszenia z własną działalnością i … zachęcił do dalszego szkolenia z Państwem! Także marketing, którego uczycie działa! 😉