7 najczęstszych błędów przy otwieraniu własnego gabinetu psychoterapii

blank

Przygotowujesz się do otwarcia swojego gabinetu psychoterapii? A może decyzja już zapadła i zastanawiasz się nad tym, co zrobić, aby uniknąć typowych błędów? Doskonale się składa, że zaglądasz do naszego artykułu i szukasz inspirujących wskazówek. 

Proste błędy mogą przeszkadzać w osiągnięciu sukcesu

Niestety błędy, zwłaszcza te popełniane już na początku swojej biznesowej drogi, mogą w znacznym stopniu przeszkadzać w sukcesie, a także prowadzić do stagnacji. Zdecydowana większość tych błędów jest powiązana z pewnymi drobnymi trudnościami, którym dosyć łatwo można zaradzić. Szczególne znaczenie ma zauważanie błędów i jak najszybsze uporanie się z nimi. 

blank

Najczęściej popełniane błędy podczas otwierania gabinetu psychoterapii

Psychoterapeuci, otwierając swój gabinet, zwykle koncentrują się przede wszystkim na pozyskaniu klientów oraz wysokiej jakości własnej pracy. Gabinet jest jednak biznesem jak inne, dlatego wymaga odpowiedniego podejścia oraz skupienia się na sukcesie. Poniżej znajdziesz 7 najczęściej popełnianych błędów. 

blank

Pomoc we wszystkich trudnościach zamiast specjalizacji w danej niszy

Pierwszym błędem jest poszukiwanie klientów wśród ogółu społeczeństwa, zamiast koncentracja na danej części. Zazwyczaj psychoterapeuta realnie zajmuje się kilkoma głównymi problemami psychicznymi i życiowymi, a nie wszystkimi. 

Obecnie ludzie poszukują przede wszystkim wyspecjalizowanych ekspertów w danym temacie i mogą ich łatwo znaleźć przeglądając opinie na temat danej osoby w sieci oraz sprawdzając wykształcenie i kursy, odbyte przez danego psychoterapeutę. 

Przykładowo osoba cierpiąca na depresję, woli spotkać się z osobą specjalizującą się w tym problemie, a nie kimś, kto zajmuje się wszystkimi i ogólnymi trudnościami. Psychoterapeuta powinien więc wyraźnie zaznaczyć na swojej stronie internetowej i profilu (na przykład na portalu znanylekarz), że specjalizuje się w leczeniu, mówiąc językiem klienta, problemów z samopoczuciem, a językiem terapeuty – zaburzeniami nastroju. W ten sposób koncentruje się na danej grupie docelowej i pozyska odpowiednich klientów. Ważne jest więc znalezienie swojego wyspecjalizowanego segmentu rynkowego, czyli konkretnej niszy. 

blank

Brak odpowiedniego planu finansowego

Psychoterapeuci najczęściej układają plany wsparcia swoich klientów, procesu wychodzenia z danego zaburzenia lub nałogu, natomiast nie zawsze zastanawiają się nad sprawami finansowymi. Niestety to właśnie ta kwestia może wiązać się z sukcesem lub jego brakiem. Solidny i przemyślany plan finansowy to podstawa działania każdego gabinetu psychoterapii. Warto więc dokładnie ustalić pewne kwoty do wydania i skalkulować dochody oraz przychody. 

Jeśli to Twój pierwszy biznes, to dobrze mieć policzone i skalkulowane koszty i wydatki na cały rok. Następnie warto mieć odłożone pieniądze na przynajmniej 6 miesięcy pokrycia kosztów gabinetu oraz swojego utrzymania. Nie chcesz przecież patrzeć na każdego klienta jak na pieniądz, bo brakuje Ci na czynsz. Pieniądze mają się “robić”, a Ty masz realizować swoją misję. 

Kolejna pula środków na pierwszy rok, której potrzebujesz, to pieniądze na marketing. Oczywiście możesz dużo robić darmowymi metodami, choćby prowadzić media społecznościowe, tylko czy masz na to czas? Aby porządnie rozkręcić społeczność na np. Instagramie, która zamieni się w Twoich klientów, potrzebujesz około roku. Warto zacząć ją tworzyć rok przed otwarciem gabinetu. Wtedy to zadziała.

A zatem – siadaj do tabelki i wypełnij kolumny.

Pobierz przykładową tabelę

blank

Nietraktowanie marketingu w sposób priorytetowy

Nie ma co ukrywać, że w czasach Internetu i mediów społecznościowych, marketing ma ogromne znaczenie i wpływa na sposób postrzegania danego gabinetu psychoterapii. Ludzie mogą znaleźć wielu terapeutów w sieci, a także korzystać z konsultacji online oraz sprawdzać opinie na temat specjalistów. Psychoterapeuci powinni wykorzystać marketing w sposób korzystny dla siebie, a więc precyzyjnie kierować reklamy, dbać o promocję gabinetu i rozprzestrzeniać narrację o byciu ekspertem w danej dziedzinie. Brak solidnego planu marketingowego sprawia niestety, że klienci mogą przechodzić (w sensie dosłownym i metaforycznym) obojętnie obok gabinetu. W końcu nawet, jeśli ty nie sprzedajesz, to robią to inni. 

blank

Przyjmowanie klientów bez odpowiedniej wiedzy

Zdarza się, że początkujący psychoterapeuci przyjmują wszystkich klientów, a więc także tych, których problemy przerastają ich wiedzę i możliwości pomocy. Niestety to wpływa negatywnie na klientów i ich trudności psychiczne, a także na sam gabinet psychoterapii. Po pierwsze, mogą pojawić się złe opinie, które trudno później zmienić. Po drugie, psychoterapeuta wpadnie w błędne koło i będzie miał niskie ceny (w stosunku do średniej rynkowej), co spowoduje brak wystarczających możliwości finansowych na doskonalenie się. Warto mieć listę specjalistów, do których odeślesz klienta. Z czasem może i oni odeślą kogoś do Ciebie.

Zbyt wiele narzędzi biznesowych

Każdy, kto prowadzi jakiś biznes, wie o tym, że konieczne jest dbanie o kwestie finansowe, podatkowe, wizerunkowe, a także te związane z dokumentami papierowymi oraz rejestrami online. Najlepiej wykorzystać tutaj jedno lub dwa uniwersalne narzędzia, a nie kilkanaście. W tym drugim przypadku można łatwo się pogubić, a także stracić czas. Dobrą opcją może być również zlecenie pewnych zadań księgowej lub asystentce. W ten sposób poświęcisz swój czas na własne zadania, spotkania z klientami i doskonalenie umiejętności. Sprawdź także artykuł 7 najlepszych narzędzi wspierających rozwój gabinetu

Wypychanie kalendarza spotkaniami

Mogłoby się wydawać, że im więcej klientów i im więcej spotkań, tym lepiej. W rzeczywistości jednak na samym początku lepiej nie przekraczać pewnych granic. W końcu potrzebny jest czas na kwestie formalne, odpoczynek i samodoskonalenie się. Warto zostawić sobie trochę energii na inne sprawy, dzięki czemu poziom koncentracji będzie wyższy. Nadmierne przemęczenie może doprowadzić do wysokiego poziomu stresu, stanów lękowych, a nawet wypalenia zawodowego i depresji. 

Brak ustalonych granic

Każdy klient szuka atencji i pomocy, jednak nie można pozwolić na to, aby życie prywatne i problemy innych zawładnęły emocjami psychoterapeuty. Właśnie dlatego tak ważne jest stawianie granic i okazywanie troski oraz miłości także sobie samemu. Tylko w ten sposób można osiągnąć sukces i utrzymać się w branży przez wiele lat. 

Rozkręć swój biznes z Mindness

Rozpocznij współpracę z Mindness i otwórz swój gabinet na własnych zasadach.  Skontaktuj się z nami i porozmawiaj już dziś. Skorzystaj z konsultacji, projektu strony i reklamy. A przede wszystkim czytaj naszego bloga. Jest i będzie zawsze bezpłatny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    blank