5 kroków do samodzielnej optymalizacji bloga psychoterapeutycznego

blank

Z prowadzeniem gabinetu psychoterapeutycznego i sesji coachingowych coraz częściej łączy się działalność w sieci. Dla osób szukających pomocy, często anonimowość, jaką daje Internet jest wręcz zbawieniem przy podejmowaniu pierwszego kroku w stronę konsultacji i terapii. Jednak, zanim taka osoba podejmie ostateczną decyzję, zazwyczaj poprzedza ją wyszukiwaniem informacji i czytaniem blogów psychologicznych, prowadzonych przez specjalistów. Dlaczego więc nie trafia na Twoją stronę? Powodów może być wiele.

Na pewno słyszeliście już nieraz o pozycjonowaniu i SEO. Nic dziwnego, to absolutny niezbędnik dla osób, których firmy pojawiają się w sieci. Zobaczmy więc, jak w 5 krokach samodzielnie wypozycjonować bloga tak, aby Twój klient otrzymał pomoc, zanim jeszcze pojawi się w gabinecie i, aby w efekcie trafił w odpowiednie ręce – czyli Twoje 🙂

1. Jakich słów kluczowych użyć na blogu?

To pierwszy dylemat, z którym przyjdzie zmierzyć się osobie prowadzącej bloga. Tutaj pojawia się już tak zwane SEO. Warto przy tej okazji wspomnieć, że o ile główne założenia SEO pozostają bez zmian, tak trendy wpływające na działania SEO, zmieniają się praktycznie z roku na rok. I warto je znać jeśli chcesz pozycjonować bloga na własną rękę.

Frazy kluczowe dzielimy na:

  • generyczne – pojedyncze słowa np. psycholog, psychoterapia, coaching,
  • long-tail – frazy złożone jak: najlepszy psycholog Warszawa.

Jeśli chodzi o skupianie się na pojedynczych słowach, to niestety konkurencja do pozycjonowania w top wynikach wyszukiwania jest ogromna. W wypadku prywatnej praktyki terapeutycznej łatwiej będzie wypozycjonować się na konkretną frazę. W tym roku ułatwia to fakt, że Google stawia na pierwszym miejscu intencję użytkownika. A więc od niedawna w polu meta description, w wynikach wyszukiwania, pojawia się fragment tekstu ze strony, który według algorytmu najlepiej pasuje do wyszukiwanej frazy. A więc teksty na blogu powinny uwzględniać nie tyle słowa kluczowe, co całościowy kontekst. Można to sprawdzić wpisując np. psychoterapia depresja Warszawa. Zobaczysz, że Google wyświetla również odmiany tych słów. Sztuczna inteligencja Google jest już w stanie odczytać intencję wyszukującego i wyświetlić strony, które oferują najlepszej jakości treści, a nie tylko słowo kluczowe. Plus: koniec z nienaturalnie wplecionymi w tekst frazami kluczowymi.

Przydatna wskazówka: Stwórz bazę słów kluczowych i podziel na frazy, na które chcesz pozycjonować blog i frazy do pozycjonowania konkretnego artykułu na blogu. Można w tym celu skorzystać z jednego z dostępnych narzędzi jak Google Keyword Planner, Semstorm czy Senuto.

blank

2. Gdzie umieścić frazy kluczowe?

W pierwszej kolejności, należy pamiętać, żeby nie przesadzać z ich ilością. Aby artykuł był przyjazny dla SEO frazy kluczowe nie powinny stanowić więcej niż 5% tekstu. Inaczej algorytmy mogą go uznać za mało wartościowy pod względem merytorycznym. Frazy powinny występować naturalnie, ale warto zawrzeć ja zarówno w tekście, jak i w tytule. Oczywiście, unikamy umieszczania fraz „na siłę”. Wszystkie powinny być spójne i mieścić się w zakresie tematycznym wpisu.

blank

3. SEO na własną rękę

Jeśli korzystasz z WordPress, warto wspomóc swoje działania dostępnymi wtyczkami, które podpowiadają jak wykorzystywać zasady SEO w pozycjonowaniu na własną rękę, np. Yoast. Pomogą ustawić tytuł i dopasować treść. Pamiętaj, że treść to nie tylko tekst, a również zdjęcia i nagrania wideo. W roku 2022 blogi, które wykorzystują własne grafiki, zdjęcia i autorskie nagrania, zyskają wysokie noty w wynikach wyszukiwania. Pomyśl więc np. o dodaniu zdjęć z sesji indywidualnej.

Przydatna wskazówka: Pamiętaj żeby dobrze opisywać grafiki i nagrania, bo one również mają wpływ na pozycję Twojego bloga. Uzupełnij opis alternatywny i uwzględnij w nim słowo kluczowe.

blank

4. Uzupełnij metadane

Wcześniej wspomniane wtyczki pomogą Ci również uzupełnić tytuł i opis Twojej strony. Dzięki podglądowi możesz sprawdzić czy wpisany przez Ciebie tekst wyświetla się w całości. Jest to niezwykle istotne, ponieważ to pierwsze, co pokaże się w wynikach wyszukiwania. Prawidłowo użyte metadane powinny opisywać co znajduje się na poszczególnej podstronie Twojego bloga i dlaczego warto tam zajrzeć. Jeśli np. piszesz artykuł na temat depresji, to warto umieścić tą frazę zarówno w tytule, jak i w opisie. Tylko pamiętaj, merytoryka zawsze jest dla Google na pierwszym miejscu. Niech treści będą oryginalne i najlepiej, żeby nie powielały treści artykułów, które już znajdują się w sieci.

blank

5. Analizuj ruch na stronie

Śledzenie ruchu na stronie to absolutna podstawa, aby wiedzieć co dzieje się na Twoim blogu i jakie treści są najbardziej pożądane przez czytelników. Największą popularnością cieszy się bezpłatne Google Analytics. Pozwoli Ci sprawdzić między innymi:

  • liczbę użytkowników aktywnych na Twoim blogu w określonym czasie,
  • ilość sesji (interakcji) na stronie,
  • współczynnik odrzuceń – pokazuje czy treść trafia do odpowiedniego odbiorcy,
  • średni czas jaki użytkownicy spędzają na stronie,
  • który artykuł jest najczęściej czytany.

Zebrane dane pomogą Ci precyzyjnie dopasować treści oraz określić profil osób trafiających na Twoją stronę. Pozwoli to, na kontynuowanie pożądanych praktyk i zmianę strategii, jeśli ruch na stronie zacznie spadać.

Optymalizacja bloga nie jest tematem skomplikowanym, ale zdecydowanie złożonym. Jeśli tylko będziesz trzymać się wszystkich kroków i aktualizować wiedzę dotyczącą optymalizacji, to po jakimś czasie zobaczysz pierwsze efekty.

Należy nieco uzbroić się w cierpliwość, bo na efekty pozycjonowania trzeba trochę poczekać. Jeśli jednak wolisz skupić się na swoich klientach, to zawsze masz możliwość ze skorzystania usług specjalistów, którzy kompleksowo zajmą się pozycjonowaniem Twojego bloga w top10 wyszukiwarki Google.

Jeśli chcesz poznać ten temat dogłębnie i wykorzystać pełen potencjał pozycjonowania bloga, to zapraszam Cię do zapoznania się naszym e-bookiem „Bezpłatna reklama gabinetu w Twoich rękach„. Poza szczegółowym poradnikiem krok po kroku znajdziesz w nim gotowa listę fraz kluczowych do artykułów blogowych, z których możesz skorzystać lub na których możesz się wzorować. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    blank