Kiedyś usłyszałam, że jeśli chcę poprawić jakość i komfort swojego życia, to powinnam szukać pracy blisko domu albo mieszkania blisko pracy. I coś w tym jest, bo ilość oszczędzonego czasu na dojazdach i powrotach, znacznie wpływa na nasze zadowolenie. Teraz, kiedy normą stała się praca zdalna i hybrydowa, to śmiało mogę powiedzieć, że to powiedzenie znacznie poszerzyło swój zakres. Szybkie tempo życia sprawiło, że coraz częściej sięgamy po wygodne rozwiązania i mało komu chce się jeździć na drugi koniec miasta. W pierwszej kolejności Twój klient będzie Cię szukać w pobliżu domu bądź pracy. Jak zaznaczyć swoją obecność tak, aby wiedział, że Twój gabinet stoi dla niego otworem? Odpowiedzią są dwa słowa – marketing lokalny! I dzisiaj, rozkładamy go na czynniki pierwsze!
Mówiąc o działaniach lokalnych słyszymy od naszych klientów „to ja już wiem, gdzie powieszę szyld, a znajoma z lokalu obok powiedziała, że mogę u niej zostawić wizytówki”. I oczywiście, widoczność gabinetu jest niezwykle ważna, ale dzisiaj chcemy popatrzeć na możliwości działań na szerszą skalę. Pierwszą czynnością, jaką wykonuje osoba poszukująca konkretnych informacji, jest zwrócenie się do starego, dobrego wujka Google. Tylko, co zrobić, żeby wujek pokazał palcem i powiedział: „w swojej okolicy, to właśnie tutaj znajdziesz najlepszych specjalistów”?
„Najlepszy psycholog w Warszawie”
Zaznaczanie swojej widoczności w sieci, to nie tylko słynne Google Ads, ale też działania promocyjne, skupiające się na konkretnym obszarze. Można je podzielić na działania lokalne i hiperlokalne. Różnica między nimi polega na tym, że te pierwsze skupiają się na konkretnym mieście, ewentualnie województwie.
Będą to firmy, które pojawią się jako pierwsze na typowe zapytanie w Google „najlepszy psycholog w Warszawie”. Z kolei marketing hiperlokalny, pozwala Ci skoncentrować się na węższym obszarze, takim jak dzielnica, a nawet obręb kilku ulic. Twoje pojawienie się w wyszukiwarce z gabinetem za rogiem może być dla kogoś decydującym bodźcem do podjęcia decyzji o terapii. Zobacz, ile jest osób, które o tym myślą, ale wciąż się wahają. Sam fakt, że terapeuta będzie na wyciągnięcie ręki, może być odpowiednią motywacją. Największy plus marketingu lokalnego i hiperlokalnego? Przekierowuje ruch z zapytań z wyszukiwarki, wprost do Twojego gabinetu. Dzieje się tak dzięki koncentracji działań marketingowych na zapytaniach typu „szukaj w pobliżu”.
Treść, czyli teksty, grafika i video w pakiecie
Tak, jak w pozostałych działaniach marketingowych i sprzedażowych, tutaj również pierwsze skrzypce grają potrzeby Twoich klientów. Żeby odpowiednio na nie odpowiadać, trzeba być przede wszystkim świadomym, jak zmieniają się trendy SEO i jaki wpływ mają na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Teraz na pierwszym miejscu Google stawia wrażenia internauty na ścieżce zakupowej, nowoczesne technologie oraz to, jak angażujesz się w wygląd swojej strony internetowej.
Słowa kluczowe wciąż są istotne, jednak ważniejsze stało się podejście holistyczne – czyli to, jak wygląda cała treść. Treścią na stronie są nie tylko teksty, ale również grafika i nagrania wideo. Chodzi o to, żeby nie skupiać się na słowach kluczowych, ale na całościowym kontekście. Od 2022 roku, w wynikach wyszukiwania, pod linkiem do strony, wyświetlany jest urywek tekstu, który najlepiej odpowiada na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę. Widzimy więc, że algorytmy Google z roku na rok stają się przyjaźniejsze użytkownikowi i starają się uczynić wyszukiwanie informacji bardziej naturalnym. Całą istotą wyników wyszukiwania hiperlokalnego jest pokazanie miejsc, które znajdują się najbliżej. Widać to dobrze, gdy wyszukujemy za pomocą Google Maps. Warto zadbać o aktualizowanie swojej wizytówki na bieżąco!
Jak zwiększyć swoją widoczność lokalną w sieci w 4 krokach
Krok 1 – Audyt SEO
Zanim podejmiesz działania pozycjonujące stronę, warto dowiedzieć się, jak działała do tej pory. W tym celu wykonuje się audyt SEO i ocenia mocne i słabe strony witryny. Taki raport, pozwala na opracowanie wskazówek, których wdrożenie poprawi widoczność strony w wyszukiwarce.
Co poddajemy ocenie w trakcie audytu?
- Aktualna pozycja na konkretne słowa i frazy kluczowe.
- Czas ładowania się strony oraz jej responsywność.
- User Experience (UX) – całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik.
- Jakość zamieszczonych treści.
Podstawowy audyt można wykonać online, jednak najczęściej wersja bezpłatna jest bardzo okrojona. Szukając kompleksowego rozwiązania, warto zgłosić się do profesjonalistów, którzy nie tylko przygotują audyt, ale również strategię działania.
Krok 2 – Optymalizacja
W kolejnym kroku wprowadzamy w życie wyniki audytu. W przypadku działań lokalnych i hiperlokalnych, będzie to dodatkowe pozycjonowanie na frazy, które są związane z lokalizacją Twojego gabinetu. To nie tylko miasto, dzielnica czy nazwa ulicy, ale także charakterystyczne punkty w pobliżu jak np. skwer. Wprowadzaj zmiany wszędzie tam, gdzie to możliwe. Nie tylko na stronie, ale również w pozostałych miejscach np. na blogu, jeśli go prowadzisz.
Krok 3 – Wizytówka Google Moja Firma
To bezpłatne narzędzie, które pozwala Ci zaprezentować podstawowe informacje na temat Twojego gabinetu. Wizytówka, odnosi się wyłącznie do firm, które mają swoją siedzibę i weryfikowana jest za pomocą kodu wysyłanego pocztą na wskazany adres. Żeby wizytówka przyniosła Ci jak najwięcej korzyści, pod kątem optymalizacji, uzupełnij ją tak dokładnie, jak to tylko możliwe. Poza podstawowymi danymi, typu godziny otwarcia czy numer telefonu, możesz zamieścić:
- linki do artykułów na blogu,
- opis – umieść tam słowa kluczowe, które pozwolą na geolokalizację,
- aktualne zdjęcia gabinetu,
- opinie klientów,
- FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej padające pytania.
Im bardziej szczegółowo będzie uzupełniony profil, tym lepiej będzie pozycjonowany w wynikach wyszukiwania.
Dodaj się do grup z Twojej okolicy, dzielnicy, ulicy. Tam bardzo często padają pytania o różne usługi, w tym psychoterapeutyczne. Zdarza się również, że możesz umieścić na grupie po prostu posta informującego, w czym i komu pomagasz. Pamiętaj jednak, aby ten post nie skupiał się na Tobie – „ja mam gabinet, ja mam takie i takie wykształcenie, ja mam misję pomagania” – ale na kliencie – mogę Ci pomóc w tym i w tym, dzięki pracy terapeutycznej poczujesz się zaopiekowany w tym i tym obszarze, dostaniesz wsparcie w problemie takim i takim. Ludzie szukają pomocy dla siebie. Nie szukają Ciebie. Jeśli zaadresujesz tego posta im, to na pewno ktoś się odezwie.
Z powyższym zestawieniem działań wyraźnie zaznaczysz swoją obecność i zbudujesz silną markę lokalną. Testowałeś/aś już promocję gabinetu na dany obszar? Daj znać, jakie masz doświadczenia w komentarzu!