Dlaczego warto założyć grupę na Facebooku

Jak psycholog lub coach może skorzystać z założenia własnej grupy na Facebooku.

W jak dużej ilości grup obecnie jesteś na Facebooku? Założę się, że nie jesteś w stanie podać dokładnej liczby ani ich specjalnie wymienić. Ale na pewno jest choćby jedna, o której pomyślałaś/eś od razu. To z pewnością ta, która ma dla Ciebie największą wartość, najbardziej angażujesz się w jej działania oraz budujesz relacje z innymi członkami.  Ale jak to się dzieje?

Grupa mastermind

 
Podstawą każdej grupy jest dążenie, by nieprzerwanie żyła. 
 

W tym wpisie poruszymy temat użyteczności grup na Facebooku. Jak może pomóc w prowadzeniu gabinetu i jak ją prowadzić, by osiągnąć cele.

Dlaczego warto założyć własną grupę na Facebooku?

Social Media odgrywają coraz ważniejszą rolę w prowadzeniu biznesu.

Grupy na Facebooku to szczególne zjawisko. Powstają samoczynnie, bo ktoś ma takie same zainteresowania, jak inni albo są zakładane celowo, świadomie i z planem. Jeśli treści na grupie będą ciekawe, to spotkają się z entuzjastycznym odzewem.

Posiadanie własnej grupy jest szczególnie istotne w przypadku budowaniu strategii marketingowej. Ktoś, kto skupia grupę wokół swojej marki, buduje tym samym pewną społeczność.

 
W przypadku posiadania własnej grupy o tematyce psychologicznej lub coachingowej przedstawienie poglądów, wiedzy (tym samym ukazanie profesjonalizmu) sprawi, że ludzie szukający porad zaufają Ci i chętniej skorzystają z Twoich usług.

Grupa to dobry sposób na zgromadzenie w jednym miejscu ludzi, którzy Cię lubią i korzystają z twoich porad.

Klienci z czasem zaczną zadawać pytania, które będą także widoczne dla innych członków grupy. Stanie się to po jakimś czasie, kiedy poczują się na niej „u siebie”. Poprzez twoje odpowiedzi, zachęty oraz zwroty tworzy się więź. Dzięki niej ludzie wracają do ciebie i na twoją grupę.

Miejsce pracy bloggera

Zaufanie ludzi sprawia, że nie tylko wrócą do ciebie po następną poradę, ale i zarekomendują twoje usługi innym. W coachingu czy psychologii zaufanie jest wartością ważniejszą niż w większości innych branż. I dotyczy to także mediów społecznościowych.

BUDUJ ZAUFANIE

Wśród aż 60% Polaków treści w Internecie cieszą się zaufaniem. W innych krajach Europy to średnio 48%.

Źródło: European Trusted Brands

Fanpage vs grupa na Facebooku. Czym się różnią?

Pewnie masz taką wątpliwość: Mam już fanpage’a  na Facebooku, więc czy rzeczywiście potrzebuję jeszcze grupy?

Potrzebujesz obu.

Fanpage jest miejscem, poprzez które użytkownik Facebooka zapozna się z twoim gabinetem, stylem, z tobą. Będą na nim podstawowe informacje o tobie i twojej działalności – dokładny adres z mapką, kontakt, aktualne posty dotyczące działań firmy, a także możliwość napisania wiadomości bezpośredniej.

Grupa kładzie nacisk na budowanie społeczności. Naturalnie pojawiają się interakcje między członkami – dyskusje, wymiana informacji, dzielenie się wiedzą będące głównym celem istnienia grup. Poza tym bardziej komfortowo rozmawia się w gronie ludzi o podobnych problemach czy zainteresowaniach.

Ludzie zadają pytania – Ty jako specjalista odpowiadasz, włączają się w to inni, a dla niektórych, mimo, że nie udzielali się, to i tak będzie to wartościowe.

Ciekawe opcje dla administratorów grupy

Facebook wciąż poszerza i rozwija opcje dla grup. Mają one większy odzew i aktywność niż fanpage’e, a o to przecież chodzi. Opcje ułatwiają dokonywanie analiz oraz moderację grupy.  Co mamy zatem ciekawego:

  • Podglądy grupy – opcja ta dotychczas funkcjonowała jedynie dla administratorów fanpage’y, teraz wprowadzono ją również dla grup. Dzięki niej możemy obserwować dane o ilości członków oraz zaangażowaniu.
  • Filtrowanie prośb o członkostwo – istnieje możliwość zadania pytania osobie, będącej potencjalnym członkiem twojej grupy, zanim do niej dołączy, np. „Dlaczego chcesz dołączyć do tej grupy?” Pozwala to uniknąć dodania do grupy osoby, której nie powinno w niej być (np. osób chcących zareklamować swój produkt).
  • Zaplanowane wpisy – podobnie jak na fanpage’u możesz teraz z wyprzedzeniem napisać post i wyznaczyć datę, kiedy chcesz, aby pojawił się w grupie. Pozwala to na utrzymanie ruchu w momencie, kiedy wiesz, że będziesz mieć trudność z aktywną moderacją.
  • Prostsze usuwanie członków grupy – nie trzeba wykonywać wielu czynności, aby usunąć z grupy jednego z członków i wyczyścić po nim wszelkie treści, teraz można zrobić to za jednym kliknięciem
  • Linkowanie podobnych grup – pozwala na na rekomendację podobnych grup. Funkcja łączenia może okazać się przydatna, kiedy rozbija się grupę na kilka innych. (np. osobne grupy dotyczące porad, ofert czy spotkań)
  • Linkowanie do swojej strony – możesz podpiąć swojego fanpage’a do grupy. Będzie widoczny od razu przy otwarciu. Członkowie grupy wiedzą wtedy, że należy ona do takiej i takiej poradni. W ten sposób łatwiej do ciebie trafią.
  • Ukrycie nieprzyjemnego komentarza – jeśli nie chcemy, aby inni go czytali, wystarczy go ukryć. Osoba, która go wstawiła nie będzie o tym wiedzieć. A my mamy spokój od konfrontowania się w niewygodnym pytaniem pt:  Dlaczego mnie kasujesz?!!!

Typy grup na Facebooku

Jeśli zakładamy grupę dotyczącą naszego biznesu psychologicznego lub coachingowego, najlepiej jest wybrać grupę zamkniętą. Sprzyja dołączeniu do niej osób naprawdę zainteresowanych. Zarazem grupa zostanie odnaleziona – w przeciwieństwie do tajnej. Przy czym, aby zobaczyć jej zawartość trzeba wysłać prośbę o dołączenie do grupy (w otwartej mógłby zobaczyć ją każdy).

Zatem grupa zamknięta daje możliwość znalezienia jej przez każdą osobę, a jednak pozwala na utrzymanie w niej „porządku”.  Wykluczanie z niej ludzi chcących zareklamować swój produkt czy firmę, botów, a także tych, których celem jest tzw. hejt, a nie sprzyjanie i realne korzystanie, jest zgodne z etykietą Facebooka.

Mężczyzna ze smartfonem

Ponadto daje to ochronę członkom i treściom, które udostępniają na grupie.

Nie poleciłabym grupy otwartej, gdyż w pewnym momencie mogłoby być ciężko w opanowaniu tego, co by się na niej działo. Ponadto ludzie mogliby nie udzielać się zbyt chętnie.

Dlatego najlepszym wyborem będzie typ zamknięty.

Czy powinienem ustalić zasady grupy?

Skoro zakładamy grupę z myślą o naszej pomocowej działalności potrzebne będzie ustalenie zasad. Najlepiej, aby zostały napisane w poście przypiętym na samym początku.

Zasady powinny uwzględniać:

  • Brak możliwości autopromocji bez wcześniejszych ustaleń z administratorem lub moderatorem
  • Wskazanie do szanowania innych członków grupy, udzielania się w sposób kulturalny
  • Nie udostępniania informacji z grupy poza jej obręb (zresztą na grupie nie ma zwykłej opcji udostępnij)

Oczywiście ustalenie zasad to kwestia indywidualna i wcale nie jest niezbędna. Jeśli czujesz, że będzie to pomocne to jak najbardziej do tego zachęcam.

Czy kwestionariusz do prześwietlania członków będzie konieczny?

Jest to jedna z opcji, jakie daje nam Facebook od niedawna. Bardzo dobrze się sprawdza. Pytanie będzie wyświetlać się zaraz po wysłaniu prośby o dołączenie do grupy. Wielu osobom, które nie będą aktywnymi uczestnikami może nie chcieć się wypełniać ankiety. Dlatego warto zadać na tyle wymagające pytania, aby chęć dołączenia była realną motywacją. Z drugiej strony Twoja grupa musi dawać obietnicę czegoś interesującego, aby warto było włożyć wysiłek. Czyli coś za coś. Dasz odpowiedzi -czeka nagroda w postaci bycia członkiem ciekawej społeczności.

Kubek z kawą

Może to być pytanie na zasadzie badania, np. „Co interesuje Cię w coachingu?” lub „Jaki temat z psychologii Ci pomoże?”. Można ustawić ich kilka, ale najlepiej ograniczyć się do trzech, żeby nie zniechęcać potencjalnego członka.

Facebook dał administratorom grup ogrom możliwości w obserwacji rozwoju, moderacji oraz ochrony innych użytkowników, co bardzo ułatwia funkcjonowanie na grupie. Nie wymaga to od nas dużego nakładu pracy, a jednak może się opłacić, dlatego jak warto jest z tego skorzystać.

Jesteś już gotowy do założenia grupy?

Pobierz poradnik 7 kroków do założenia grupy na Facebooku.

Stworzenie grupy jest proste i intuicyjne. Nie powinno sprawić problemów nawet początkującym użytkownikom Facebooka.

Dodaj komentarz

Zasady publikacji treści są opisane w regulaminie. Pamiętaj, że przesyłane treści muszą być zgodne z wymogami regulaminu.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się

Ewa Goś Jeśli interesuje Cię współpraca z Mindness, to opisz nam swoje potrzeby w poniższym formularzu, a my damy Ci znać, jak możemy pomóc. Jeśli wolisz rozmawiać - na Twój telefon czeka Ewa Goś - nasza asystentka, która udzieli wszelkich informacji.




     

    Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Agencja marketingowa Agnieszka Gajewska. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności.

    blank